Een ontdekkend woord van Kohlbrugge

Majorca

Een ontdekkend woord van Kohlbrugge

Bericht door Majorca »

Ik las gisteren een ontdekkende preek van dr. Kohlbrugge.

Over Hebr. 12: 22-24.

Het gaat over het komen tot de berg Sion. Tot de Middelaar van het Nieuwe Testament, Jezus.

Kohlbrugge geeft aan dat we dan eerst langs een andere berg gekomen zijn; de berg Sinai, waar de wet dondert en we overtuigd worden van zonde en schuld.

Hij geeft aan dat veel kerkgangers toegeroepen moet worden "Gij zijt nu lang genoeg bij de berg Sinai gebleven!" Met andere woorden, niet in de ellende blijven steken. Niet op jezelf blijven staren. Een woord, dat hier op OSW wel gretig aftrek zal vinden.

Maar Kohlbrugge zegt ook nog iets anders. Hij vreest ook dat er velen zijn waar tegen hij juist moet zeggen "Gij zijt nog niet lang genoeg bij deze berg geweest!" (de berg Sinai van de veroordelende wet dus!)

Hij vervolgt: "Immers, wiens gemoed niet verbroken, wiens hart niet verslagen is, die heeft zich nog weinig aan de Wet Gods gelegen laten liggen, en leeft zonder Wet, hoe hij zichzelf ook moge inbeelden in Christus te leven".

Dat betekent dus, dat we kunnen denken in Christus te zijn, maar dat het heel geen waarheid in het binnenste is! Omdat we nooit langs de Sinai gekomen zijn! Schrikkelijke gedachte. Maar wellicht ook ontdekkend...

In zijn preek wijst Kohlbrugge de Weg. In Sion zijn volle voorraadschuren, en is er verberging. Het is een veilige Vesting.
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

:bou:
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Hij geeft aan dat veel kerkgangers toegeroepen moet worden "Gij zijt nu lang genoeg bij de berg Sinai gebleven!" Met andere woorden, niet in de ellende blijven steken. Niet op jezelf blijven staren.
Heel mooi Orckie!!
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Hij geeft aan dat veel kerkgangers toegeroepen moet worden "Gij zijt nu lang genoeg bij de berg Sinai gebleven!" Met andere woorden, niet in de ellende blijven steken. Niet op jezelf blijven staren.
Heel mooi Orckie!!
Dank.

Nog even voor de volledigheid:

Hij vervolgt: "Immers, wiens gemoed niet verbroken, wiens hart niet verslagen is, die heeft zich nog weinig aan de Wet Gods gelegen laten liggen, en leeft zonder Wet, hoe hij zichzelf ook moge inbeelden in Christus te leven".
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Volgens mij zeggen vele oude schrijvers Kholbrugge dit na, Majorca.

Liever een ontdekkende prediking dan een misleidende prediking!

Maar je maakt deze uitspraken en citaten geen vrienden, Majorca.
Er zijn immers weer nieuwe inzichten en nieuwe interpretaties van de Geest, aldus de moderne theologie. Deze dul je wel te respecteren en te erkennen. Anders denk je té zwart-wit, en Gods Woord is veelkleurig.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door Majorca
Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Hij geeft aan dat veel kerkgangers toegeroepen moet worden "Gij zijt nu lang genoeg bij de berg Sinai gebleven!" Met andere woorden, niet in de ellende blijven steken. Niet op jezelf blijven staren.
Heel mooi Orckie!!
Dank.

Nog even voor de volledigheid:

Hij vervolgt: "Immers, wiens gemoed niet verbroken, wiens hart niet verslagen is, die heeft zich nog weinig aan de Wet Gods gelegen laten liggen, en leeft zonder Wet, hoe hij zichzelf ook moge inbeelden in Christus te leven".
Je citeert wel datgene wat je goed gebruiken kunt ter ondersteuning van je aloude liedje.....:!

We lezen bij de geschiedenis van Lydia dat de Heere haar hart opende en luisterde naar wat Paulus zei. Zo eenvoudig ging het met de eerste Europese bekering en zo gaat het nog. Volgens Brakel is dit Gods meest gewone weg. Volgens mij ook.
Lees Brakel dan nog maar eens! Hij schreef namelijk nog een aantal kenmerken..

[Aangepast op 11/10/04 door Matthijs]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Als mensen over de muur willen klimmen doen ze dat toch wel. Christen in de Christenreis kon ze ook niet overtuigen.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Als mensen over de muur willen klimmen doen ze dat toch wel. Christen in de Christenreis kon ze ook niet overtuigen.
Precies. Dus gewoon het Woord verkondigen en je verder niet druk maken om het feit dat mensen daar misbruik van kunnen maken. Alhoewel we wel voor die mensen moeten en mogen bidden. Maar zelf moeten we niet proberen daar wat aan te doen. Dat kunnen we toch niet en de kans dat we de sommigen die de zaken net wat anders beleefd hebben vertsoten is levensgroot aanwezig.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Soms heb ik op dit forum het gevoel dat ik van een andere planeet kom.
Sorry hoor maar wat zien jullie dan? Hoe zien jullie het evangelie? Tis zo ingewikkeld! Een levenslang balanseren langs wet en genade, ware-gelovigen-kenmerken en je eigen gestuntel?

Het is mij altijd zo geleerd:
1. De wet laat mijn zonden zien en zorgt ervoor dat ik naar Christus leer verlangen, want ik heb Hem nodig. (Ellende)
2. Christus is gestorven om de zonden weg te nemen. Door mijn zonden aan Hem te belijden, ontvang ik vergeving van de zonden. (Verlossing)
3. Door het voorgaande te geloven, kan het niet anders of het zal mijn leven gaan beinvloeden. Ik wil en leer de zonden te ontvlieden en probeer God lief te hebben en ook mijn medemens. (Dankbaarheid)

Hoe weet die jongen dat zo zeker? Omdat ik het geloof, want Jezus heeft gezegt dat wie gelooft, behouden zal worden.

Ja, leuk, maar bevindelijk gezien?
Wanneer ik bid en mijn zonde belijd, dan ontvang ik rust in mijn hart. Ik merk steeds meer dat God mijn leven stuurt, en bid ook daarvoor. Ik merk de Heilige Geest in mijn hart, omdat Hij mijn ogen opent voor zondigheid in mijn leven en voor gevaren in de wereld. God stuurt mijn bijbellezen en antwoord door Zijn Woord mijn geloofsvragen. De preken zijn het verlengstuk van Zijn stem. De psalmen mijn bidden. De herfst is voor mij altijd een tijd van grote aanvechtingen, maar ik vrees geen kwaad meer, want God is bij mij. Zijn stok en zijn staf vertroosten mij. (stok en staf zijn de roede van Zijn hand.) Ik ben zo blij dat ik nu eindelijk de waarde van zondag 1 ken en het ook mag belijden.

God is geen kraslot mensen. Hij is een rots. Elke dag krijg je van Hem de kans om op deze Rots te gaan bouwen. Smaakt en ziet dat de HEERE goed is. Welzalig wie op Hem zijn vetrouwen stelt. (ps. 34)
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Soms vraag ik me af of zulk soort citaten wel bedoeld zijn om lekker te stoken op OSW.......

Daarnaast, als het echt ontdekkend voor je geweest is ga je dan voor anderen zitten lezen? Om zo anderen eens de oren te wassen? Hoe zei 'het oude volk' dat vroeger ook al weer? 'Hoe was je ervoor, er onder en er na.......'

[Aangepast op 11/10/04 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Soms vraag ik me af of zulk soort citaten wel bedoeld zijn om lekker te stoken op OSW.......

Daarnaast, als het echt ontdekkend voor je geweest is ga je dan voor anderen zitten lezen? Om zo anderen eens de oren te wassen? Hoe zei 'het oude volk' dat vroeger ook al weer? 'Hoe was je ervoor, er onder en er na.......'
Die OSW'ers hebben als geen ander ontdekking nodig, Pim. Zeker als je die lichtzinnige getuigenissen leest :(

(sorry, is echt cynisch bedoeld)
Plaats reactie