Vrijsteden

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Vrijsteden

Bericht door Pim »

Afgelopen zondag weer een preek gehoord over de vrijsteden. Dit werd van begin tot eind vergeestelijkt, inclusief de standen in het genadeleven.

Hoewel er zeker lessen uit te trekken zijn, vraag ik me af of de totale vergeestelijking terecht is.

Horen jullie hier wel eens over preken en/of hebben jullie hier wel eens over nagedacht?

In hoeverre en hoe is de vrijstad (en de inzettingen eromheen) het beeld van Christus (en het leven van een gelovige)?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
jacob

Bericht door jacob »

ik vind dat in zulke dingen er lijnen mogen worden getrokken. Het direct vergeestelijken van een bijbelgedeelte is niet zoals het hoort en ook geen goede exegese.

al denk ik wel dat er mooie lijnen zijn te trekken. Het een op een vergeestelijken zal direct een probleem zijn. Want eenmaal geborgen in Christus (De Vrijstad) is voor altijd geborgen. Als je de vrijstad in Israel verliet dan mochten ze je doden.

Als je eenmaal in Christus bent kan je daar nooit meer uitkomen. Ook als dwaal je ver af.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door jacob
ik vind dat in zulke dingen er lijnen mogen worden getrokken. Het direct vergeestelijken van een bijbelgedeelte is niet zoals het hoort en ook geen goede exegese.

al denk ik wel dat er mooie lijnen zijn te trekken. Het een op een vergeestelijken zal direct een probleem zijn. Want eenmaal geborgen in Christus (De Vrijstad) is voor altijd geborgen. Als je de vrijstad in Israel verliet dan mochten ze je doden.

Als je eenmaal in Christus bent kan je daar nooit meer uitkomen. Ook als dwaal je ver af.
"Fout.

Als je in de vrijstad bent is de schuld nog niet betaald en moet de hoge priester nog sterven.

Als je in de vrijstad was moest je terug naar het gericht van je eigen stad. Daar werd onderzocht of je wel terecht naar de vrijstad was gevlucht. Als dat het geval was moest je weer terug naar de vrijstad en moest je wachten totdat de hoge priester stierf. Het sterven van de hoge priester en het aanstellen van de nieuwe hogepriester symboliseert dan weer de opstanding in Christus.

Overigens zei de ware doodslager aan de poort van de vrijstad dat hij met recht buiten gelaten kon worden, omdat hij schuldig was aan de dood van zijn naaste"

Aldus onze predikant.....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23888
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dat lijkt me inlegkunde.

GOD stelde die vrijsteden in om de doodslager die het zonder opzet deed een kans te geven. Dan heeft die doodslager RECHT om binnengelaten te worden. Daar doet dat onderzoek in z'n eigen stad niets aan af of toe.

(Het was in die tijd niet verstandig om in onmin met je buurman te leven......)
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Geestelijke lessen trekken uit de 'vrijstad'?

Lees maar eens mee wat Henry hierover schrijft. Let op, hij trekt alleen geestelijke lessen uit de Vrijstad zelf, niet over de weg náár de Vrijstad!

Er is zeer veel kostelijk Evangelie verborgen onder het type van de vrijsteden, en daarnaar schijnt de apostel te verwijzen als hij spreekt van de toevlucht te nemen om de voorgestelde hoop vast te houden, Hebr. 6: 18, en in Christus gevonden te worden, Filip. 3: 9. In de geschiedenis van het Oude Testament lezen wij nooit van iemand, die van deze vrijsteden gebruik heeft gemaakt, evenmin als van andere dergelijke inzettingen, waarvan ongetwijfeld toch wel bij de daartoe bestemde gelegenheden gebruik zal gemaakt zijn; wij lezen slechts van de zodanigen, die in gevaarlijke ogenblikken de hoornen van het altaar hebben gevat, 1 Kon. 1: 50, 2: 28, want het altaar waar dit ook stond was als het ware de hoofdvrijstad. Maar de wet betreffende deze steden. was bedoeld om de hoop op te wekken van hen, die de verlossing in Israël verwachtten, en dat zal voor hen, die overtuigd zijn van zonde en dieswege in angst en verschrikking zijn, wezen wat de vrijsteden voor de doodslager geweest zijn.

Merk op:

1. Dat er verscheidene vrijsteden waren, en zó gelegen in de verschillende delen des lands dat de doodslager, waar hij ook in het land Israëls woonde, de ene of de andere in een halven dag kon bereiken; evenzo, hoewel er slechts één Christus gesteld is om onze toevlucht te zijn, is Hij toch, waar wij ons ook bevinden, een nabijzijnde toevlucht, een hulp in benauwdheden, want het woord is nabij ons, en Christus in het Woord.

2. In elk dier steden was de doodslager veilig; en zo zijn gelovigen, die de toevlucht nemen tot Hem, en in Hem rusten, beschermd en beveiligd tegen de toorn Gods en de vloek van de wet. Er is geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, Rom. 8:1. Wie zal hen, die aldus beschut zijn, veroordelen?

3. Het waren allen Levietensteden. Het was een vriendelijkheid voor de armen gevangene, dat hij wel niet mocht opgaan naar de plaats waar de ark was, maar zich toch temidden van Levieten bevond, die hem de goede kennis des Heeren zullen leren, en hem zullen tonen hoe het best gebruik te maken van de toestand, waarin hij door de leiding van Gods voorzienigheid was gekomen. Het kon ook verwacht worden, dat de Levieten hem zullen vertroosten en bemoedigen, hem welkom zullen heten, en zo is het ook het werk van de dienaren van het Evangelie om arme zondaren welkom te heten bij Christus, en hen, die door genade in Hem zijn, te helpen en van raad te dienen.

4. Zelfs vreemdelingen en bijwoners, al waren zij geen geboren Israëlieten, konden van het voorrecht van deze vrijsteden gebruik maken, vers 15. Zo wordt in Christus Jezus geen verschil gemaakt tussen Griek en Jood, zelfs de vreemdelingen, die door het geloof de toevlucht nemen tot Christus, zullen in Hem veilig en behouden zijn.

5. Zelfs de voorsteden van de stad boden de overtreder genoegzame bescherming, vers 26-27. En zo is er kracht zelfs in de zoom van Christus’ kleed tot genezing en behoudenis van arme zondaren. Indien wij niet tot volle verzekerdheid kunnen geraken, dan kunnen wij ons toch vertroosten in een goede hope door genade.

6. De bescherming, die de doodslager in de vrijstad vond, was niet gelegen in de sterkte van haar muren, of poorten, of grendels, maar zuiver en alleen in de Goddelijke bepaling; zo is het het woord van het Evangelie, dat aan de zielen behoudenis geeft in Christus, want Hem heeft God de Vader verzegeld.

7. Indien de overtreder ooit er op betrapt werd, dat hij buiten het gebied van zijn vrijstad omzwierf, of zich heimelijk naar zijn eigen huis begaf, dan verloor hij het voordeel van zijn bescherming, en stond bloot aan het zwaard van de bloedwreker. En zo moeten zij, die in Christus zijn, in Christus blijven, want het is op hun gevaar als zij Hem verlaten, en van Hem afdwalen. Zich onttrekken is ten verderve gaan.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Niek,

Deze lessen komen mij inderdaad juister over. We moeten ook de verschillen tussen Christus en de vrijsteden benadrukken, om hierin juist de ruimte en uitnemendheid aan te geven.

Dat deed de predikant overigens wel! In de vrijstad was geen plaats voor een echte moordenaar. Bij Christus wel! Het Evangelie staat boven de Wet. Dat was wel een mooie gedachtengang!

Punt 7 lijkt overigens op afval der heiligen. Niet?

[Aangepast op 14/9/04 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door jacob
ik vind dat in zulke dingen er lijnen mogen worden getrokken. Het direct vergeestelijken van een bijbelgedeelte is niet zoals het hoort en ook geen goede exegese.

al denk ik wel dat er mooie lijnen zijn te trekken. Het een op een vergeestelijken zal direct een probleem zijn. Want eenmaal geborgen in Christus (De Vrijstad) is voor altijd geborgen. Als je de vrijstad in Israel verliet dan mochten ze je doden.

Als je eenmaal in Christus bent kan je daar nooit meer uitkomen. Ook als dwaal je ver af.
"Fout.

Als je in de vrijstad bent is de schuld nog niet betaald en moet de hoge priester nog sterven.

Als je in de vrijstad was moest je terug naar het gericht van je eigen stad. Daar werd onderzocht of je wel terecht naar de vrijstad was gevlucht. Als dat het geval was moest je weer terug naar de vrijstad en moest je wachten totdat de hoge priester stierf. Het sterven van de hoge priester en het aanstellen van de nieuwe hogepriester symboliseert dan weer de opstanding in Christus.

Overigens zei de ware doodslager aan de poort van de vrijstad dat hij met recht buiten gelaten kon worden, omdat hij schuldig was aan de dood van zijn naaste"

Aldus onze predikant.....
Hoe triest dat bepaalde predikanten (ongetwijfeld goed bedoeld, ik zeg het er maar bij) mensen van de troost van de verlossing vandaan houden. Ze worden in angst en onzekerheid gehouden, terwijl de bijbel daar geen grond voor geeft.

Parallellen trekken naar het geestelijke leven is prima, dat gebeurt in de bijbel ook, maar conclusies trekken op basis van aannames is levensgevaarlijk. Altijd Schrift met Schrift vergelijken. En zoals ds. C. Harinck ook schreef: pas iets als 'standaard' of generiek beschouwen als er analogie is met andere bijbelgedeelten.
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Grappig, ik heb toch in geen tijden meer een preek over de vrijsteden gehoord. 'k Zou me ook niet kunnen herinneren wanneer de laatste was.
En tja, het is natuurlijk gewoon zo dat je mooie parallellen kunt trekken tussen de vrijsteden en Christus. Zolang het maar bij parallellen blijft, vind ik af en toe een preek over de vrijsteden dan ook best. Maar inderdaad, ik zou het ook eerder in een GG verwachten dan elders...
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
helaas geen tijd om de hele topic te lezen
maar wil wel snel even hier iets neerschrijven

toen ik de titel van de nieuwe topic las, keek ik even wie hem had geplaatst, omdat ik meteen aan een bepaald kerkverband moest denken

waarom?

ach, het is beslist niet vervelend bedoeld, maar onder ons is een gezegde gangbaar
wanneer iemand uit de gergem in een gesprek weleens vraagt: wat denken jullie waarover ik zondag een preek heb gehoord?
dan antwoorden wij in koor: over de vrijsteden!

en dat is altijd bingo!
op een of andere manier (ik weet niet waarom) is het een zeer geliefd onderwerp in de gergem

herkennen jullie dit?

nogmaals: dit is niet vervelend bedoeld, bovengenoemd gesprekje is in onze vrienden en kenissenkring al zo vaak voorgevallen...
Nee!
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
dré
Berichten: 383
Lid geworden op: 06 apr 2004, 13:31

Bericht door dré »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
op een of andere manier (ik weet niet waarom) is het een zeer geliefd onderwerp in de gergem

herkennen jullie dit?

nogmaals: dit is niet vervelend bedoeld, bovengenoemd gesprekje is in onze vrienden en kenissenkring al zo vaak voorgevallen...
Nee, ik kom wekelijks onder het Woord binnen de Ger. Gem maar kan mij niet direct een preek over de vrijsteden herinneren!
dré
--------

Credo in unum Deo
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
helaas geen tijd om de hele topic te lezen
maar wil wel snel even hier iets neerschrijven

toen ik de titel van de nieuwe topic las, keek ik even wie hem had geplaatst, omdat ik meteen aan een bepaald kerkverband moest denken

waarom?

ach, het is beslist niet vervelend bedoeld, maar onder ons is een gezegde gangbaar
wanneer iemand uit de gergem in een gesprek weleens vraagt: wat denken jullie waarover ik zondag een preek heb gehoord?
dan antwoorden wij in koor: over de vrijsteden!

en dat is altijd bingo!
op een of andere manier (ik weet niet waarom) is het een zeer geliefd onderwerp in de gergem

herkennen jullie dit?

nogmaals: dit is niet vervelend bedoeld, bovengenoemd gesprekje is in onze vrienden en kenissenkring al zo vaak voorgevallen...
ik ook niet,
zal mee vallen dus......
JPR

Bericht door JPR »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Afgelopen zondag weer een preek gehoord over de vrijsteden. Dit werd van begin tot eind vergeestelijkt, inclusief de standen in het genadeleven.

Hoewel er zeker lessen uit te trekken zijn, vraag ik me af of de totale vergeestelijking terecht is.

Horen jullie hier wel eens over preken en/of hebben jullie hier wel eens over nagedacht?

In hoeverre en hoe is de vrijstad (en de inzettingen eromheen) het beeld van Christus (en het leven van een gelovige)?
Dag Pim.

Het was een voorbereidingspreek toch he. Ik was te gast, wil er dus weinig over zeggen.

Maar ik moet zeggen dat ik de nodiging naar de tafel niet echt door vond klinken. Mensen werden eerder weerhouden om aan tafel te gaan dan genodigd om te komen. Of het ligt aan mij. Ik ben in een voorbereidingsdienst namelijk een rijke Christus voor een arme zondaar gewend.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door JPR
Dag Pim.

Het was een voorbereidingspreek toch he. Ik was te gast, wil er dus weinig over zeggen.

Maar ik moet zeggen dat ik de nodiging naar de tafel niet echt door vond klinken. Mensen werden eerder weerhouden om aan tafel te gaan dan genodigd om te komen. Of het ligt aan mij. Ik ben in een voorbereidingsdienst namelijk een rijke Christus voor een arme zondaar gewend.
Hoi JPR. Welkom op OSW.

Het was geen voorbereidingspreek (dat is komende zondag blew). Los hiervan moet de inhoud (rijke Christus voor een arme zondaar) in iedere preek naar voren komen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
... dan antwoorden wij in koor: over de vrijsteden!

en dat is altijd bingo!
op een of andere manier (ik weet niet waarom) is het een zeer geliefd onderwerp in de gergem

herkennen jullie dit?
Niet echt. Het is weleens aan de orde geweest, maar dat is een heeeeele tijd geleden.

[Aangepast op 15/9/04 door wim]
Plaats reactie