'remonstrant of gereformeerd'

Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

'remonstrant of gereformeerd'

Bericht door ndonselaar »

Vrienden,

Zeeuw was me voor. Ook ik bezin me op een [voorlopig] afstand nemen van de discussie's rondom bepaalde onderwerpen. Iedere keer komen hierin dezelfde thema's terug.

Dat er verschil van mening is, dat is alle tijden zo geweest. Op dit moment vallen er echter beschuldigingen als 'praktisch remonstrantisme en zielsbedrog'. Laat ik duidelijk zijn dan ik niet wil ontkennen dat alleen de Heere genade geeft aan een verbroken zondaar. Dat kan ook niet. Alleen de zondaar versmelt dan als hij in handen van de Gekruisigde is. Dan lezen we zo mooi in onderstaand gedicht [geciteerd in lezing Ds. P. de Vries]:

Law and terrors do but harden
All the while they work alone
But a sense of blood-bought pardon
Soon dissolves a heart of stone

De wet en verschrikkingen verharden slechts
Zolang zij alleen werken
Maar een bevatting dat de vergeving door bloed gekocht is
Doet een hart van steen smelten

Lees en herlees de lezing van Ds. P. de Vries over de toeleidende weg.
Aan deze lezing heb ik niets toe te voegen.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Als van de Zwaag het met een boekwerk van 1100 pagina's niet lukt om wat duidelijk te maken, vrees ik dat het door een aantal postings op dit forum bij een aantal ook nog steeds niet duidelijk zal worden.

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
limosa

Bericht door limosa »

Mooi gedicht, volgens mij heb ik ook bij jou, Niek, de uitspraak wel eens gelezen in een discussie over Wet versus Evangelie: de Wet verbrijzeld het stenen hart maar het blijft van steen, het Evangelie is nodig om er een vlesen hart van te maken.

Ik heb altijd wel moed gehad op een mogelijkheid om de rechterflank in de Gereformeerde Gezindte meer samen te laten gaan maar de laatste tijd hier lezende ben ik dat helemaal kwijt geraakt. Jammer. Maar zoals Grace al zegt: als het met 1100 pagina's niet lukt zal het met wat postings ook niet gaan.

Maar ik hoop toch dat we je bijdragen mogen blijven ontvangen op OSW.

groeten,
Stephan
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Niek, ook jou wil ik bedanken voor je bijdragen in betreffende topics. Ik moet zeggen dat ik veel ervan heb geleerd, iig om een beter begrip te krijgen voor een mening die grotelijks vertegenwoordigd is binnen de gereformeerde gezindte, ook al deel ik deze mening niet. Daarbij hebben je postings regelmatig geleidt tot controle van een mening die ik als-vanzelf-sprekend hield.

Anyway, ik hoop dat we, ondanks dat je afstand neemt van bepaalde onderwerpen, nog vele topics van je mogen tegemoed zien
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste ndonselaar,

We hebben denk ik, net als met Zeeuw en Pied genoeg te citeren als het gaat om jullie standpunten. En inderdaad is er al heel veel herhaald, zeker de laatste maanden waar ik me niet altijd mee bemoeid heb omdat het ging over GG-insiderige zaken waarvan ik erg weinig kaas heb gegeten en me verbazen.

Ik heb je bijdragen meestal kunnen waarderen, niet altijd, maar dat was wanneer ik het niet met je eens was :D
Ditzelfde geldt voor de bijdragen van Pied en Zeeuw waar ik me altijd in heb kunnen vinden en die me behoorlijk gevormd hebben onbewust.

Desalniettemin zal ik nog eventjes doorgaan, want het kan niet zo zijn dat Adrianus niet te overtuigen valt van zijn ongelijk.

Een paar jaar geleden hoorde ik van mijn vader dat er een kerk was in Nederland die leerde dat het Evangelie alleen maar voor de uitverkorenen bedoeld was en dat je niet zomaar in de Heere Jezus mocht geloven.
Toen riep ik van verbazing uit: He, hoe kan dat, er staat toch zoveel keer in de Bijbel dat je in Christus moet geloven? En wat doen dan die mensen nog in de kerk als ze toch niet weten of het Evangelie wel voor hen is?
Toen antwoordde mijn vader: Ja, dat snap ik ook niet, maar die mensen hebben heel veel bijbelkennis hoor. Het komt mij nog steeds bizar voor.

[Aangepast op 18/8/04 door Refojongere]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Jawel, dankzij dit forum leerde ik ook die mensen kennen, en lijkt het even minder bizar met al die argumenten van hun. Maar toch, als je het aan kinderen moet uitleggen...
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Desalniettemin zal ik nog eventjes doorgaan, want het kan niet zo zijn dat Adrianus niet te overtuigen valt van zijn ongelijk.

Een paar jaar geleden hoorde ik van mijn vader dat er een kerk was in Nederland die leerde dat het Evangelie alleen maar voor de uitverkorenen bedoeld was en dat je niet zomaar in de Heere Jezus mocht geloven.
RJ, je kán ook overdrijven. Noch Adrianus, noch ik hebben ooit dát standpunt, wat alleen GGiN en Uiterst RFGG is, verdedigd!
jacob

Bericht door jacob »

51 Doch zij schudden het stof van hun voeten af tegen dezelve, en kwamen te Ikonium.


misschien wel het verstandigst.......
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Het zal wel van voorbijgaande aard zijn.
Plaats reactie