'remonstrant of gereformeerd'

Majorca

Bericht door Majorca »

Helemaal eens met Adrianus.
Ik ben ook met hem eens dat door velen gewoon willens en wetens een karikatuur gemaakt wordt van de bevindelijke prediking zoals die de hoofdstroom is in de Geref. Gemeenten. Het is bijv. al zo vaak uitgelegd door mensen zoals ds. Moerkerken dat in deze gemeenten niet gepreekt wordt dat je moet weten uitverkoren te zijn voor dat je naar Christus mag gaan. Ds. Moerkerken heeft gesteld dat hij dat zijn hele leven nog nooit heeft horen preken in de GG. En ik heb ook al duizenden preken gehoord of gelezen en ben dit ook nooit tegengekomen!

Toch blijven mensen zoals de professoren Maris en Van 't Spijker (CGK) dat rustig beweren, dat in de GG gepreekt wordt dat je moet weten uitverkoren te zijn voor dat je naar Christus mag gaan. Precies hetzelfde zie je bij iemand als ds. Hegger. Ze geven er geen enkel bewijs van, en het is een leugen. Men zoekt een stok om mee te slaan. Waarom, weet ik niet. Om zichzelf te profileren? Of is men vijand van een prediking waarin wordt gepreekt de weg waarlangs Gods Geest zondaren tot Christus brengt? Een weg, die men niet uit de duim zuigt, maar Schriftuurlijk-bevindelijk onderbouwd wordt?

Ik zou tegen al deze mensen en de forummers die kennelijk ook een karikatuur blijven houden van deze prediking eens willen zeggen: lees het boek van Andrew Fuller eens! Hij preekte een zeer ruim aanbod van genade en riep iedereen toe: er is een gestorven Jezus voor u! Maar hij vertelde er ook altijd bij in welke weg de Heere dat uitwerkt! En dat is cruciaal, om mensen te behoeden voor een "komen tot Jezus" dat niet meer is dan een verstandsbeschouwing.(zie ook de lezing van Rouwendal, die je kunt raadplegen via het www-adres in Matthijs zijn signature)

Als je echt begaan bent met het zielenheil van je naaste, zul je ook vuurbang zijn voor zielsbedrog.
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Ik ben blij dat je het nu zo scherp stelkt, nu kan ik eenvoudig aangeven waar de misverstanden c.q. wezenlijke (!) verschillen tussen ons zitten. Als jij denkt dat je een goede typering hebt gegeven van een prediking waar bijvoorbeeld een SRA kanttekeningen bij meent te moeten maken, dan heb je zo'n prediking echt nog nooit begrepen. Het gaat niet om een voorwaarde, maar om de weg waarlangs de Heere al de Zijn tot Christus leidt. En ik dacht dat we het daar over eens waren. En als de Heere een zondaar werkelijk tot Christus leidt houdt die zondaar geen bevinding, niets meer over.
Adrianus,

Snap je dan echt het gevaar niet dat zondekennis als voorwaardelijk wordt opgevat door de beginnend cristen, of weiger je het gewoon te snappen?
Wat is gevaarlijker;
1. Je moet genoeg aan jezelf ontdekt worden voor je tot Christus mag gaan
2. Ga tot Christus voor het te laat is!
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e


Adrianus,

Snap je dan echt het gevaar niet dat zondekennis als voorwaardelijk wordt opgevat door de beginnend cristen, of weiger je het gewoon te snappen?
Wat is gevaarlijker;
1. Je moet genoeg aan jezelf ontdekt worden voor je tot Christus mag gaan
2. Ga tot Christus voor het te laat is!
Dit is een valse tegenstelling, Gerrit.
Je moet het tweede preken: Ga tot Christus voor het te laat is! Maar er bij zeggen wat dat komen inhoudt! Namelijk vanuit de belijdenis van onze doodschuld! Vanuit onze onmogelijkheid om ooit nog zalig te worden. Vanuit het eens worden met het eisend recht van God: Uw doen is rein Uw vonnis gans rechtvaardig!

Iemand als ds. McCheyne preekte zo!

Ik las het van de week heel mooi in het boek van ds. Van Eckeveld over Elia: Elia klaagt op een gegeven moment het volk aan voor Gods aangezicht en eist het oordeel over het volk. Hij heeft alleen oog voor Gods recht. Mozes, daarentegen, heeft ook een keer tot God gebeden voor het volk, en vroeg toen alleen genade ondanks hun zware zonden. God heeft Mozes toen een scherpe terechtwijzing gegeven. En ook Elia zat verkeerd, die alleen oog had voor het recht Gods.
Het komt mij zo voor dat zowel deze Mozessen als Elia's er tegenwoordig ook zijn! En zijn de Mozessen dan niet overmachtig in aantal tegenwoordig? Dat men het alleen nog maar heeft over genade, en niet meer over recht?

Hoe moet het dan wel? Mozes niet, Elia niet: Christus wel! Want in Christus zijn genade en recht met elkaar verzoend! God doet van geen van beide afstand! En dat zal een gelovige gaan leren als de H. Geest in zijn hart komt werken! Dan gaat het offer van Christus pas echt bevindelijk betekenis krijgen!
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Alleen: Dat komen is wel tevens een getrokken worden en niet op grond van ellendekennis, maar wel vanuit de ellendekennis.
En als de Heere een zondaar werkelijk tot Christus leidt houdt die zondaar geen bevinding, niets meer over.
Dit is volgens mij een steeds terugkerende les.

Er wordt gesuggereerd dat één en ander grondig doorleefd moet worden alvorens voor de 1e keer tot Christus gevlucht te zijn.
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Je moet het tweede preken: Ga tot Christus voor het te laat is! Maar er bij zeggen wat dat komen inhoudt! Namelijk vanuit de belijdenis van onze doodschuld! Vanuit onze onmogelijkheid om ooit nog zalig te worden. Vanuit het eens worden met het eisend recht van God: Uw doen is rein Uw vonnis gans rechtvaardig!
Eens.
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
dat in de GG gepreekt wordt dat je moet weten uitverkoren te zijn voor dat je naar Christus mag gaan. Precies hetzelfde zie je bij iemand als ds. Hegger.
Bewijs!!!
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Ik ben blij dat je het nu zo scherp stelkt, nu kan ik eenvoudig aangeven waar de misverstanden c.q. wezenlijke (!) verschillen tussen ons zitten. Als jij denkt dat je een goede typering hebt gegeven van een prediking waar bijvoorbeeld een SRA kanttekeningen bij meent te moeten maken, dan heb je zo'n prediking echt nog nooit begrepen. Het gaat niet om een voorwaarde, maar om de weg waarlangs de Heere al de Zijn tot Christus leidt. En ik dacht dat we het daar over eens waren. En als de Heere een zondaar werkelijk tot Christus leidt houdt die zondaar geen bevinding, niets meer over.
Adrianus,

Snap je dan echt het gevaar niet dat zondekennis als voorwaardelijk wordt opgevat door de beginnend cristen, of weiger je het gewoon te snappen?
Wat is gevaarlijker;
1. Je moet genoeg aan jezelf ontdekt worden voor je tot Christus mag gaan
2. Ga tot Christus voor het te laat is!
Eigenlijk moet je één woordje veranderen, Gerrit, dan levert de combinatie het juiste Bijbelse evenwicht op:
1. Je moet genoeg aan jezelf ontdekt worden voor je tot Christus zult gaan
2. Ga tot Christus voor het te laat is!

Volgens mij zijn we het dan eens!!

Hartelijke groeten,

Adrianus
*glimlach* vooruit dan maar....

Blijft de vraag overigens staan.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

quote: Dit is wat anders dan met lege handen smeken om genade en het nochtans van het geloof tegen alles in te beoefenen.

Je, dat is inderdaad wat anders. Wat jij hier schrijft is trouwens ook wat anders dan het ware. Of dacht je dat Gods ware volk met de kennis van hun zonden en ellenden in staat zijn om
quote: het nochtans van het geloof tegen alles in te beoefenen

. Man, die roepen uit dat ze nog eender de strerren van de hemel zullen pluken dan het ware geloof kunnen beoefenen als de Heere hen het geloof niet te oefenen geeft.
Zeker, de Heere moet mij het geloof te oefenen geven, anders lukt het nooit en te nimmer. En zeker is de 'ellendekennis' geen opstapje, maar wel de weg waarlangs.

Echter, Adrianus, Gods ware volk beoefent het nochtans des geloofs omdat de Heilige Geest dat in hen werkt. Zeker, er zijn dorre en doodse tijden, waarin ze het kwijt zijn, maar blijft staan, dat ze (weliswaar onmogelijk in eigen kracht) het nochtans des geloofs beoefenen en zo van kracht tot kracht steeds voortgaan.

Kijk, en dan ben je weleens moedeloos dat je inderdaad zegt: Hoe kan ik geloven, kon ik toch maar weer eens zien op Christus zoals toen en toen. Zo blijft Gods volk afhankelijk van hun Gever en trouwe Vader.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Voorbijganger en Adrianus maken van het Evangelie een wet. Er mag geen tittel of jota van de wet voorbijgaan. Maar dat betekent toch niet dat de lijdensweg van de Heiland nog over gedaan moet worden?

De mens gegeven een bewwaarder te zijn. Lamenielache, zeg. Daar komt echt niets van terecht. God doet alles, daarin zijn we het eens. Volgens jullie moet de mens van alles doen nl z'n ellende diep beleven. Volgens de hallelujaroepers moet je in Christus tot God gaan. En als je gegaan bent, DAN begint het pas. Dan is er de ware ellendekennis in het zicht van het Borgwerk en de ware ellendekennis in het zicht van de vergeving en dan is er de dankbaarheid. En geen moment of een seconde eerder. Alle ellendekennis voor de kennis van Christus is NIET uit de wedergeboorte. Dan kan het nog alle kanten op. In Christus ligt alles vast en niet in Comrie, Myseras, Moerkerken of Voorbijganger.

Zondag 1, Zondag 2 en ZOndag 7 zijn duidelijk genoeg. En dat hele stuk van de ellendekennis wordt in de HC ook tamelijk onderkoeld behandeld. Niks geen diepgaand onderzoek. Alleen een vaststelling dat er in de mens niets is en alles van God komt. Dat is zo.

Het geloof is een gave Gods dat is zo. Evenals het een wonder is als er een kind is geboren. Dat is ook een gave Gods. Maar als man en vrouw geen gemeenschap hebben KAN God natuurlijk een kind scheppen. Hij doet dat echter niet. De mens is toch nodig en toch is het een worder. Zo is het met geloof ook. Het is een gave van God die de mens 'doet'.

Kijk naar de man met de dorre arm. "strek uw arm uit'. Dat is precies wat hij niet kan. Maar hij doet het. Zelf. En dat was Gods werk. Geloof! Zegt God. En dat moet je doen.

En hou op alle forummers naar het beklaagdenbankje te sturen, Voorbijganger.
Plaats reactie