discussie

Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Het woord discussie zal wel niet in zijn straatje passen, of hij heeft geen zin in discussies
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
wim314

Bericht door wim314 »

het is niet zo zwart wit lijkt me...maar na de zondeval zijn er gewoon dingen gekomen waarvan we mogen beoordelen of ze wellicht goed zijn of niet.... maar de predikant zal waarschijnlijk doelen op hete hoofden koude harten...dan kun je indd maar beter niet discusseren, dan zal er eerst iets anders moeten veranderen
Lecram

Bericht door Lecram »

Dat vindt de paus ook. Wat hij zegt is zo en daar mag niet over worden gediscussieerd.
de Paus

Bericht door de Paus »

Ach, discussies kunnen er toe leiden dat je je in de Bijbel, in de leer, in de waarheid gaat verdiepen...
en dat lijkt me alleen maar positief.
janita!!!

Bericht door janita!!! »

mee eens, wim314!!!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dus die dominee leest alleen uit de Bijbel voor op de preekstoel? Als hij er over gaat preken is dat al gauw ook een soort van 'discussie'.
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
dat laatste zit wel wat in, denk ik
ik wil het niet toepassen op osw, maar als we al de tijd die we steken in discussie over de leer, over dogma's etc eens gestoken hadden in het brengen van het evangelie aan mensen die de Here Jezus nog niet kennen?

zomaar iets wat ik me afvraag, niet meteen negatief bedoeld!

benieuwd naar meer reacties
Natuurlijk bedoel je dat niet negatief, daarvoor zit je hier te vaak! :,:,:,:,:,
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door refo
Dus die dominee leest alleen uit de Bijbel voor op de preekstoel? Als hij er over gaat preken is dat al gauw ook een soort van 'discussie'.

Nou, discussie zou ik het niet willen noemen. Met wie discussierrt hij dan? Niet met mij in ieder geval.

Preken heeft met interpreteren te maken: welk element wordt er naar voren gehaald, wat wordt benadrukt, welke keuzes worden er gemaakt in de uitleg. Hoe worden oude woorden overgedragen aan hoorders van nu, hoe wordt de Bijbelse boodschap geactualiseerd.

Preken is niet discussieren, maar interpreteren en vertalen.

Dat is de kunst van de hermeneutiek.

Gravo
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Volgens mij leven we wel in een echte discussieercultuur!
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"discussie is een uitvinding van de duivel"

Ja, in het paradijs had je geen discussies.

Echter, in de Bijbel wordt gezegd dat al de Schrift nuttig is tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;

wederlegging en verbetering duiden op discussie. Discussie is noodzakelijk omdat je mensen moet overtuigen van hun ongelijk, ze moeten het met de Schrift eens worden = geloven.
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
"discussie is een uitvinding van de duivel"

Ja, in het paradijs had je geen discussies.

Echter, in de Bijbel wordt gezegd dat al de Schrift nuttig is tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;

wederlegging en verbetering duiden op discussie. Discussie is noodzakelijk omdat je mensen moet overtuigen van hun ongelijk, ze moeten het met de Schrift eens worden = geloven.

Of mensen overtuigen jou van je ongelijk.
england

Bericht door england »

Als mensen je op grond van de Schrift aantonen dat je fout geweest bent kun je alleen maar dankbaar zijn...
Maar ik krijg de indruk dat de meeste discussies hier een beetje in een kringetje blijven ronddraaien, omdat niemand overtuigt wil worden...
Plaats reactie