Eerste nummer Herv. Kerkblad verschenen

hersteldnhk.nl

Bericht door hersteldnhk.nl »

Waar ik zo maar aan denk is, dat de tijd nu niet veel verschilt met de tijd van de bijbel. De apostelen mochten niet over Jezus spreken. Zij deden dat wel en moesten voor de oudsten verschijnen en werden gevangen genomen. 's Nacht kwam toen een engel en de apostelen kregen opdracht om de volgende morgen te preken over Jezus de opgestane en ten hemel gevarenb Heere. Weer werden ze gevangen genomen. Toch weer vrijgelaten omdat men het toch niet aandurfde om hen te doden. Wel kregen ze een geseling te verduren en zij werden gesommeerd om hun mond te houden over Jezus.

Typerend voor deze tijd! De Herstelden worden in een wurggreep gehouden door de commissie van bizarre zorg. Een leden tal van 70.000 is ingeruild voor 14.000 maar het wezenlijke? Daar gaan ze aan voorbij. Haat en neit wordt er gekweekt. Over je belijdenis mag je niet spreken. Waar je voor staat mag je niet uitdragen. Jawel, het mag wel maar als een ander het anders ziet dien je dat te respecteren. Dus het belijden heb je voor je alleen en je kan een ander daar niet op aanspreken. Je moet stil zijn en anders wordt je in de wurggreep gehouden. De kerk uit. Boeltje inleveren. Dat is het missionaire elan van de PKN.

Met een hartelijke groet.
lokje

Bericht door lokje »

Oorspronkelijk gepost door hersteldnhk.nl
Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
Dat intervieuw met ds. Heemskerk heb ik ook gelezen en ik moet zeggen dat hij zijn standpunt goed verwoord, geen afzetten tegen degenen die PKN bleven. Wat dat betreft vind ik het beter als het intervieuw met ds. Hovius, ik vond hem een beetje grimmig ten opzichte van de Herstel Hervormden.
Trouwens het stuk van de week van Ds. Golverdingen is ook duidelijk. De weg van wederkeer is afgesloten met de PKN.

Zouden die PKN'ers nou niet achter hun oren gan krabben?
Toch roept ds. Golverdingen ook vragen op. Evenals ds. Heemskerk meent hij dat de herstelden geen kuyperianisme verweten kan worden. Met andere woorden, ze hebben geen actieve daden gesteld voor de nu ontstane situatie. Een paar regels later zegt ds. Golverdingen dat Abraham Kuyper al jaren van te voren stappen zetten voor het veiligstellen van de kerkelijke goederen bij een eventueel kerkelijk conflict.
De vrijbeheerskwestie in de Hervormde kerk speelt al sinds begin jaren negentig en de Vrijbeheerzaak heeft alles van doen met SoW. Hierdoor dachten de kerkenraden zelf de zeggenschap over de kerkelijke goederen te houden in geval van een conflict, net als A. Kuyper.
De lijst van procederende gemeenten was op 8-3-2002: Aarlanderveen, Blauwkapel-Groenekan, Boven-Hardinxveld, Doornspijk, Driesum, Elspeet en Vierhouten, Gameren, Garderen, Genemuiden, Goudswaard, Harskamp, Heesbeen, Herkingen, Houten, Kesteren, Leerbroek, Loon op Zand, Lunteren, Maartensdijk, Melissant, Montfoort, Nederhemert, Nieuwaal, Nieuwe Tonge, Nijeholtpade, Nijkerk, Oldenholtpade, Oosterwolde, Opheusden, Otterlo, Ouddorp, Ouderkerk aan den IJssel, Purmer, Putten, Schelluinen, Staphorst, Sint-Maartensdijk, Wouterswoude, Wijk bij Heusden en Zuilichem
Van deze lijst zijn alleen Aarlanderveen, Driesum (zijn door de rechter gedwongen het beheer te geven aan de kerkenraad), Nijeholtpade, Oldenholtpade, Otterlo, Purmer en Schelluinen ongedeeld in de PKN gebleven, de overige zijn gedeeltelijk of geheel (al dan niet gedwongen) HNHK geworden.
Daarnaast zijn er over de voorlichting ook nog wel punten te noemen, evenals de pretentie die beide kerken hebben over het voorzetten van de Hervormde Kerk. De ontkenning van kuyperianisme lijkt mij dan ook in het geheel niet op zijn plaats.

[Aangepast op 16/8/04 door lokje]
Jelle

Bericht door Jelle »

Wat zijn trouwens bij: Lokje, Gravo en Paus die Roomse symbolen in hun Avatar?

deze logo's zijn rechtstreeks afgeleid vanuit de Roomse kerk.

Trouwens we zouden het hier hebben over het blad van de Hersteld Nederlands Hervormde kerk

De discussie over de pkn, graag elders houden en het liefst ermee stoppen.
Jelle

Bericht door Jelle »

Het is ook een kerkblad van de HNHK te vergelijken met de Waarheidsvriend als bondsblad.

Het is toch logisch dat er veel kerkelijke informatie in staat, zeker in de tijd dat de strijd nog steeds hoog oplaaid en men elkaar nog steeds het leven op de een of andere manier probeerd te verzieken.
Van liefde en naaste liefde hoor ik bij de anderen niets meer of minder als bij de bezwaarden.
Dat er tegengas gegeven wordt op het schrijven van de gereformeerde bond in de waarheidsvriend, is toch logisch dat men zich daar tegen verweerd of een weerwoord geeft.

Ik ben juist bijzonder blij met dit blad, dat ik ook nog een beetje op de hoogste blijf met wat er allemaal gebeurd binnen de HNHK, daarom juist is dit blad ook verschenen.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
o.k., het zal inderdaad wel logisch zijn
ik leg me erbij neer

het zal aan mij liggen, ik ben wellicht niet logisch, en daarom abonneer ik me ook maar niet

voor mij is het beter andere lectuur te lezen

Je kunt altijd nog een abonnement nemen op de papieren OSW:t
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Geweldig goed blad! En dat voor zo'n lage prijs!!!:$
Liever Turks dan Paaps
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Zolang het blad van de 'HNHK' steeds digitaal op de site staat hoeven de internetgebruikers sowieso geen lid te worden van het blad.

Of zouden ze dit incidenteel doen? Wie weet of ze dat blad iedere x online aanbieden? Ik vind het wel makkelijk.

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Jelle

Bericht door Jelle »

Nee Grace, daar zou ik niet op rekenen. ook niet verstandig als je een betaald blad wilt uitgeven en je het gelijk ook digitaal beschikbaar stelt via het internet.
Natuurlijk zullen er velen dan geen abonnement nemen, maar deze plaatsingen zijn tijdelijk om ook anderen er kennis van te laten nemen.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Nee Grace, daar zou ik niet op rekenen. ook niet verstandig als je een betaald blad wilt uitgeven en je het gelijk ook digitaal beschikbaar stelt via het internet.
Natuurlijk zullen er velen dan geen abonnement nemen, maar deze plaatsingen zijn tijdelijk om ook anderen er kennis van te laten nemen.
Jelle, het gaat er toch zeker om dat de inhoud door zoveel mogelijk gelezen wordt; het heeft toch geen winstgevend karakter oid?


mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Grace
Oorspronkelijk gepost door Jelle
Nee Grace, daar zou ik niet op rekenen. ook niet verstandig als je een betaald blad wilt uitgeven en je het gelijk ook digitaal beschikbaar stelt via het internet.
Natuurlijk zullen er velen dan geen abonnement nemen, maar deze plaatsingen zijn tijdelijk om ook anderen er kennis van te laten nemen.
Jelle, het gaat er toch zeker om dat de inhoud door zoveel mogelijk gelezen wordt; het heeft toch geen winstgevend karakter oid?


mvrgr, Grace

Nee winstgevend zal het niet behoeven te zijn, maar dan toch wel minimaal kostendekkend, vandaar ook het lage abonnementsgeld.
Lijkt mij tenminste hoor, de uitgave van een dergelijk blad geeft toch veel onkosten.
mvrgr. jelle
Plaats reactie