Mag ik geloven / uitverkiezing als blokkade

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Als ik de Bijbel lees Zoekende, dan zie ik dat er alle reden is tot twijfel aan onszelf. Wat goeds komt er immers voort uit onszelf, door onszelf? Wij zijn als het erop aankomt van nature huichelaars, maar bekering houdt ook in: Oprecht gemaakt zijn, oprecht wandelen voor Gods aangezicht.
Aan God twijfelen is altijd ongegrond, want zegt Hij niet (zwerend bij Zichzelf): Zo Ik lust heb aan de dood des goddelozen, daarin heb Ik heb ik lust, dat hij zich bekere en leve!
Wat moet ik doen? Ik kan alleen maar zeggen: wantrouw jezelf geheel en al. Doe je het echt? Wantrouw je jezelf geheel en al en heb je al voor de Heere uitgesproken: Uit mij geen vrucht in der eeuwigheid, mijn vrucht moet uit U gevonden worden, dan is het aangenaam voor U! Vertrouw dan op Hem, want in Hem is het veilig, bij Hem door Jezus Christus heen, dat is de beste plaats in de wereld.
Heb je nog twijfels..spreek ze altijd uit in het gebed aan God. De zaligheid is juist dat je niet iets in jezelf hoeft te zoeken, maar dat je alles in de Heere Jezus MAG zoeken. Hij biedt het je vrijelijk aan, Hij roept, smeekt en nodigt HEDEN INDIEN GE ZIJN STEM HOORT, VERHARDT UW HART NIET.
Zoekende

Bericht door Zoekende »

“Hij biedt het je vrijelijk aanâ€
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Zoekende,

Je hebt twijfels over de Heere God een ieder vrijelijk de Heere Jezus, Zijn Zoon aanbiedt. Ik heb het al vaker expres aangehaald: Jesaja 45:22: "Wendt U naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde! want Ik ben God, en niemand meer."
Nu: behoor jij dan niet tot 'Alle gij einden der aarde"?
Werden er in Mattheus 22 niet velen tot de Koninklijke Bruiloft geroepen. En zei de Heere dan niet: "Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren."
Velen zijn geroepen, ook jij wordt geroepen. En als je niet komt, dan is dat niet omdat het niet aan je werd aangeboden, maar omdat je niet WILDE aannemen. Niet dat je het uit jezelf kunt, o nee, wie kan dan zalig worden. Maar bij de HEERE is toch geen ding onmogelijk?
Nee, we mogen ons nooit voor de Heere verontschuldigen met te zeggen: Gij hebt mij niet genodigd. Hij zal zeggen: Gij hebt niet gewild, daar Ik ook nog zo riep!

Geloof je dat ook jij wordt genodigd om te komen tot de Heere Jezus?
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Met alle einden der aarde wordt bedoelt dat de uitverkoren over de gehele aarde verspreid zijn, dat God niet alleen van een volk uitverkiest.

Ik wordt uitwendig geroepen en genodigd, maar alleen de uitverkorenen worden krachtdadig geroepen en genodigd tot Christus.

Ik krijg het idee dat jij alles door elkaar gooit, maar het zal er maar van af hangen of ik krachtdadig geroepen wordt. Wat moet ik nu doen, ook met mijn doop [om terug te keren tot het onderwerp van dit topic] als God het niet Zelf krachtdadig aan mijn ziel toepast?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Met alle einden der aarde wordt bedoelt dat de uitverkoren over de gehele aarde verspreid zijn, dat God niet alleen van een volk uitverkiest."

Dus God zou tegen jou niet zeggen: Wendt u naar Mij toe? Wat doe je dan met de tekst dat velen geroepen zijn, maar weinigen het aangenomen hebben?

"Ik wordt uitwendig geroepen en genodigd, maar alleen de uitverkorenen worden krachtdadig geroepen en genodigd tot Christus."

Dogmatisch gezien heb je volkomen gelijk. Maar ik denk dat er toch nog wat anders achter steekt bij je. Je denkt zeker dat de uitwendige roeping niet zo welmenend is? Dat God het bij het uitwendige roepen niet ernst is? Waarom zegt Hij dan: Want Ik ben God en niemand meer?
In 2 Kor. 5 spreekt Paulus al van: Ik bid u van Christus! wege, laat u met God verzoenen (oftewel: Kom tot Christus).

En nu heel concreet: Waarom ben je zo onwillig om tot Christus te komen?

Lees tenslotte maar de Dordtse Leerregels: Hoofdstuk 2 art. 5: "Voortse is de belofte van het evangelie, dat ieder die in de gekruisigde Christus gelooft, niet verderve, maar eeuwig leven hebbe. Welke belofte aan ALLE volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn evangelie zendt, ZONDER ONDERSCHEID moet verkondigd en voorgesteld worden, met BEVEL van bekering en geloof."
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Moet ik dan zeggen, nu sta ik op en ga tot Christus? Gaat dat zo? Is dat niet veel te gemakkelijk?
Is dat dogmatisch wel juist?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Moet ik dan zeggen, nu sta ik op en ga tot Christus? Gaat dat zo? Is dat niet veel te gemakkelijk?
Is dat dogmatisch wel juist?"

Ik begrijp je heel goed, je bent bang om iets aan te grijpen, iets zomaar aan te grijpen. Nu is geloven niet zomaar iets dat uit vrije wil gebeurt, die is van nature gebonden aan de duivel. Het is niet een simpel kiezen. Maar is het dogmatisch juist om in Christus te geloven? Staat er niet "Geloof in de Heere Jezus en gij zult zalig worden!"?

Misschien zeg je tegen mij dat de eeuwigheid zo op je hart drukt. Dat je bang bent om God te ontmoeten. En terecht, want Hij DIE HEERE DES HEMELS, is toch een verterend vuur voor allen die geen Borg hebben voor de NIMMER eindigende eeuwigheid. Zullen wij dan niet bang zijn om eeuwige pijn te lijden, iets wat NOOIT meer overgaat, echt eeuwig? Maakt het nog indruk op ons, overdenk eens goed wat de eeuwigheid inhoudt, iets zonder einde. Omdat de satan ons zo dikwijls aan de tijdelijke wereld bindt, zien wij de immense oneindigheid van de eeuwigheid niet meer. Het kan toch niet zijn dat je berust in je lot van: Ach als ik verloren ga, dan is dat Gods wil. De eeuwigheid is onomkeerbaar. Hoe vaak doet God geen appel op je natuurlijk neiging tot zelfbehoud. Laat de schrik des HEEREN u bewegen tot geloof.

Hoe kan het dat mensenkinderen als wij nog zonder Borg DURVEN voort te gaan? Durf jij dat risico te nemen? Nee? Kunnen wij dan stilletjes afwachten of 'het ons nog mocht gebeuren dat God naar ons omziet'? O nee, houdt dan aan bij God, roep tot Hem zoals de bloedvloeiende vrouw en alle gelovigen: Ontferm U toch mijner. Ik kan niet geloven, ik kan U niet liefhebben, o verlos mij uit de banden waarin de duivel mij gevangen houdt. Verlos me uit de slavernij van de zonde en afkeer van U. Ik kan niets! Belijdt het aan de troon der genade: Ik ben zondaar, ik heb Uw eer niet op het oog, herschep in mij toch, om Uws Naams wil, een nieuw hart. Gedenk dan Uw verbond, Gij hebt mij laten dopen, als een teken dat ik van U ben, een kind des Koninkrijks, schenk het op grond van Uw verbond (de kinderdoop).

O, laten we het dan zo neerleggen, smeken en bidden zonder ophouden. Het is je toch wat waard! Bidt zonder ophouden en de Heere zal het op het gebed geven. Vertrouw het, want de HEERE spreekt het in Zijn Woord. Wij mogen niet voorbijgaan aan Zijn roepstem, heden zo gij Zijn stemme hoort, verhardt uw harten niet, maar laat u leiden. Geef het alles over aan de HEERE, leg al je tekortkomingen neer, want de Heere Jezus is niet gekomen voor hen die nog wat mee kunnen brengen, maar voor goddelozen, zij die niets meer kunnen aan- of meebrengen.
wlw-er
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:42

Bericht door wlw-er »

Als je Jezus maar aangrijpt kom je nooit bedrogen uit!
Zoekende

Bericht door Zoekende »

De uitroep “ontferm U mijnerâ€
Refojongere

Bericht door Refojongere »

>>>De uitroep “ontferm U mijnerâ€
Zoekende

Bericht door Zoekende »

De mens kan niets anders dan Christus verwerpen, dan roepen kruisig Hem! En het doet ons helemaal geen pijn! We voelen er ons best bij.

Nee, daar ben ik het totaal en geheel niet mee eens, God heeft niet ons, niet mij eerst liefgehad, alleen de uitverkoren wereld. Je mag nooit tegen mensen zeggen: God heeft u lief.

Dogmatisch weten we het prachtig en we zijn torenhoog hoogmoedig, we denken een toren van Babel te bouwen tot in de hemel met onze kennis, maar het is het graven van een oneindige kloof tot de diepste delen der hel! Ja, daar zitten we dan met ons hoofd vol kennis en catechismus antwoorden. Nochtans gaan we verloren als we niet uitverkoren zijn en verzwaard die kennis zoals je zegt ons oordeel. Alles goed en wel, maar als de Heere soeverein is wat zal ik inbrengen?

Ik zal die preek nog eens gaan lezen, ik ben echter niet gecharmeerd van zulke lange berichten, veel te lastig om te beantwoorden.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Velen zijn geroepen, in de Dordtse Leerregels staat dat iedereen zonder onderscheid geroepen wordt tot geloof en bekering. Waarom zendt God ook predikers om jou op te wekken? Is dat niet de liefde die Hem bewoog?

Nu weet ik wel dat God een anders soort liefde heeft tot Zijn volk, dan tot de verworpenen. Maar allen roept Hij even welmenend. Lees het bij Calvijns institutie. Daar zegt hij net als Luther dat met 'wereld' in Johannes 3:16 iedereen bedoeld wordt. Ik heb geen lust in de dood des goddelozen, maar daarin dat hij zich bekere en leve! Zegt de Heere dat niet? Is dat geen teken van bewogenheid en liefde?

Ken je Robert Murray McCheyne (puritein)? Die schreef: "Hoevelen van u hebben de liefde van Christus niet afgewend? Wij lezen dat Hij over Jeruzalem weende. Dit is een duidelijk bewijs, dat Hij niet wilde dat zij in hun zonden zouden sterven. Hij wilde niet, dat zij verloren zouden gaan, maar dat zij het eeuwige leven zouden hebben. En toch twijfelt u aan Zijn liefde, en weert Zijn tranen af met een of andere reden van uw eigen vinding. Jezus zegt: "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven."
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Weer eens een reactie van mij, de bereikbaarheid van deze site is niet altijd even best, zodoende kom ik en kan dan in sommige gevallen niets plaatsen.

Er is verschil van mening over Joh. 3:16. Er zijn veel verschillen onder leraars, ook tussen Luther en Calvijn. Als mijn predikant zegt dat we er de uitverkoren wereld onder moeten verstaan houd ik mij daaraan. Hij zal het echt wel bij het rechte eind hebben.
Toon jij mij aan dat het anders is, hoe kan je uit liefde iemand voor eeuwig verdoemen zonder voorafgezien ongeloof maar enkel door soevereine uitverkiezende macht?

McCheyne is dan wel een erg late puritein! Tuurlijk ken ik hem, soms beoordeel ik hem als wat te licht, het gaat zomaar niet!
Als Christus niet wilde dat zij in hun zonde zouden sterven dan was het ook nimmer geschied. Niets geschied er ooit gewisser dan Gods wil en raad!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Zeer zeker jammer dat deze site soms slecht bereikbaar is (niet bereikbaar eigenlijk).

"Als mijn predikant zegt dat we er de uitverkoren wereld onder moeten verstaan houd ik mij daaraan."
En als Calvijn het zegt niet?

"Toon jij mij aan dat het anders is, hoe kan je uit liefde iemand voor eeuwig verdoemen zonder voorafgezien ongeloof maar enkel door soevereine uitverkiezende macht?"
Oei, mag je dat wel zo stellen? Ik lees in de Bijbel alleen dat je geoordeeld wordt naar je ONGELOOF, ZONDEN. Niemand wordt verdoemd omdat God hem enkel niet uitverkoren heeft. Dan zou je alle schuld bij God leggen. Nee, het is de mens die voor de dood en de eeuwige dood kiest.
Noem jij me maar eens Reformatoren of Nadere Reformatoren of beter gezegd: citaten uit de Bijbel waar uit blijkt dat niet iedereen geroepen mag worden om tot Christus te komen.
Uit dat nodigen blijkt toch de liefde Gods? Zijn je ogen wel open voor dat onvoorstelbare aanbod der genade! Staat erin Jesaja 55:7 niet: "De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot de HEERE, zo zal Hij Zich zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk."
Nu, iedereen moet bekennen dat hij goddeloos is en ongerechtig, dus wordt niemand uitgesloten.

In de Bijbel lezen we ook van een 'onrein achten van Christus' bloed. Nu dat blijkt dat je Zijn offer ook kunt weigeren, verwerpen. Als je om je ongeloof veroordeeld kunt worden, dan is het toch waar dat je dus geroepen werd door God om te geloven in Zijn Zoon tot zaligheid? Wat een liefde dat Hij de kandelaar van Zijn Woord nog niet heeft weggehaald, maar ook jou welmenend oproept om te geloven en je te bekeren. Kijk nog eens naar Jesaja 55:7, zullen wij op zo'n grote zaligheid geen acht geven?

McCheyne is dan wel een erg late puritein! Tuurlijk ken ik hem, soms beoordeel ik hem als wat te licht, het gaat zomaar niet!
Als Christus niet wilde dat zij in hun zonde zouden sterven dan was het ook nimmer geschied. Niets geschied er ooit gewisser dan Gods wil en raad!
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Als Calvijn het zegt? Nee, ik luister eerst naar de predikant die God aan onze gemeente gegeven heeft. Anders weet ik totaal niet meer wat nu waarheid is. Calvijn zegt bv. geen orgel, gebruik jij dan ook geen orgel?
Wat dat betreft bij je dus echt heel willekeurig, wat jou wel aanstaat van Calvijn houd je voor gezaghebbend, en wat je niet bevalt laat je er bij zitten, heb ik niet gelijk?

Nee, de mens kan niet kiezen voor de dood of het leven, dat zou hij het in eigen hand hebben. Geloof jij eigenlijk wel in een dubbele predestinatie?

Iedereen mag uitwendig geroepen worden, dat heb ik al meer gezegd, maar alleen de uitverkorenen worden krachtdadig geroepen.

Niemand wordt uitgesloten volgens jou, dus ... jij geloofd niet in de leer der predestinatie?

Als de uitnodiging welmenend is zal het ook ontwijfelbaar vrucht dragen, hoe kan je nu iets welmenend aanbieden terwijl je zelf beslist hebt dat die persoon het toch nooit krijgt? Er is een uitverkiezing die al heeft plaatsgevonden voor ik hier mijn ogen opsloeg.

Kortom, het is niet zo vanzelfsprekend als jij wel meent, het ligt niet aan onze kant, alles van de mens wordt afgesneden. Het is een soeverein eenzijdig Godswerk! Niets van ons, alles van Hem! Hij ontfermt Zich wie Hij wil en Hij verhardt wie Hij wil!
Plaats reactie