Christelijke politiek en kijk op de samenleving
Geplaatst: 08 sep 2002, 00:55
Wanneer ik de verkiezingsprogramma's van de partijen SGP en CU nog eens nakijk, valt het me op dat de belangrijkste speerpunten van de christelijke politiek abortus, euthanasie, drugs en het homohuwelijk zijn. Christelijk Nederland is pas politiek te mobiliseren wanneer er een debat over euthanasie gaande is.
En dat vind ik ontzettend jammer. Deze onderwerpen zijn volgens mij juist de onderwerpen die ergens onderaan de lijst zouden moeten staan. De belangrijkste punten van op Christus geörienteerde politiek lijken mij juist het milieu, de armen en (geestelijk) hulpbehoevenden van de wereld, de vluchtelingen, etc.
Maar nietes van dit alles: christelijke politiek is ver van links en gooit de grenzen als het kan dicht. Een van de hoogtepunten van de christelijke politiek zal waarschijnlijk de comeback van het bede in de troonsrede zijn. Helaas.
Want juist op de punten waar het gaat om de naaste liefhebben en wanneer het gaat om het rentmeesterschap, laten de christelijke partijen het afweten. Het was voor mij reden om bijna op een linkse partij te stemmen. Helaas zijn er in Nederland geen serieuze politiek bedrijvende, realistische linkse partijen (alleen anarchistische en marxistische)
Onder de christenen, in de kerken is het eigenlijk niet veel beter. Kerken zijn meer op zichzelf gericht dan op de naaste. Onderlinge theologische verschillen lijken vééééééééél belangrijker te zijn dan hoe het gaat met de asielzoeker die tegenover de kerk woont. Vroeger, ja vroeger was alles beter. Toen waren er nog geen asielzoekers waar je je druk om hoefde te maken, toen had je echte normen en waarden en had de kerk veel meer macht.
Maar zoals de geschiedenis keer op keer liet zien: macht corrumpeert, ook onder christenen. Kerken wisten (en in sommige gevallen tegenwoordig nog steeds) hun macht soms onchristelijk uit te buiten.
Ja vroeger was alles beter. En zo verwordt de kerk tot een geïsoleerde cel in de samenleving. Het biedt geen relevantie voor de mens van nu. Wil het ook niet bieden, lijkt het soms.
Tja, dit is mijn beschrijving van de ziekte waaraan de kerk lijkt te hebben. Misschien een beetje generaliserend en overdreven, maar wel helder: er is nog steeds wat mis.
Toch is het geen ongeneeslijke ziekte. Door de eeuwen heen is het Lichaam nooit te hopeloos ziek geweest, dat het niet meer kon herstellen en dat het geen aandacht meer kon geven aan degene die het nodig had en Degene die het verdiende. Ook nu weet het Lichaam zich aan te passen en weet het zich langzaam te herstellen van de aanval die ook wel zonde genoemd wordt.
Ik begin deze openingspost met christelijke politiek en eindig met de Kerk. Ik geloof dat het ene niet zonder het andere kan. Christelijke theologie kan niet zonder de praktische uitwerking in je leven (en deze is meer gericht op wat je zou moeten doen dan op wat je niet moet doen!) en de praktische uitwerking in et dagelijkse leven houdt niet stand zonder het persoonlijke contact met de Bron.
En dat vind ik ontzettend jammer. Deze onderwerpen zijn volgens mij juist de onderwerpen die ergens onderaan de lijst zouden moeten staan. De belangrijkste punten van op Christus geörienteerde politiek lijken mij juist het milieu, de armen en (geestelijk) hulpbehoevenden van de wereld, de vluchtelingen, etc.
Maar nietes van dit alles: christelijke politiek is ver van links en gooit de grenzen als het kan dicht. Een van de hoogtepunten van de christelijke politiek zal waarschijnlijk de comeback van het bede in de troonsrede zijn. Helaas.
Want juist op de punten waar het gaat om de naaste liefhebben en wanneer het gaat om het rentmeesterschap, laten de christelijke partijen het afweten. Het was voor mij reden om bijna op een linkse partij te stemmen. Helaas zijn er in Nederland geen serieuze politiek bedrijvende, realistische linkse partijen (alleen anarchistische en marxistische)
Onder de christenen, in de kerken is het eigenlijk niet veel beter. Kerken zijn meer op zichzelf gericht dan op de naaste. Onderlinge theologische verschillen lijken vééééééééél belangrijker te zijn dan hoe het gaat met de asielzoeker die tegenover de kerk woont. Vroeger, ja vroeger was alles beter. Toen waren er nog geen asielzoekers waar je je druk om hoefde te maken, toen had je echte normen en waarden en had de kerk veel meer macht.
Maar zoals de geschiedenis keer op keer liet zien: macht corrumpeert, ook onder christenen. Kerken wisten (en in sommige gevallen tegenwoordig nog steeds) hun macht soms onchristelijk uit te buiten.
Ja vroeger was alles beter. En zo verwordt de kerk tot een geïsoleerde cel in de samenleving. Het biedt geen relevantie voor de mens van nu. Wil het ook niet bieden, lijkt het soms.
Tja, dit is mijn beschrijving van de ziekte waaraan de kerk lijkt te hebben. Misschien een beetje generaliserend en overdreven, maar wel helder: er is nog steeds wat mis.
Toch is het geen ongeneeslijke ziekte. Door de eeuwen heen is het Lichaam nooit te hopeloos ziek geweest, dat het niet meer kon herstellen en dat het geen aandacht meer kon geven aan degene die het nodig had en Degene die het verdiende. Ook nu weet het Lichaam zich aan te passen en weet het zich langzaam te herstellen van de aanval die ook wel zonde genoemd wordt.
Ik begin deze openingspost met christelijke politiek en eindig met de Kerk. Ik geloof dat het ene niet zonder het andere kan. Christelijke theologie kan niet zonder de praktische uitwerking in je leven (en deze is meer gericht op wat je zou moeten doen dan op wat je niet moet doen!) en de praktische uitwerking in et dagelijkse leven houdt niet stand zonder het persoonlijke contact met de Bron.