Werkbezoeken

Plaats reactie
de Paus

Werkbezoeken

Bericht door de Paus »

Wat vinden jullie van al die werkbezoeken die de tweede kamerleden te kust en te keur afleggen? Vaak zijn het niet meer dan snoepreisjes. Nu zag ik gister op televisie dat Paul Rosemuller op de Antillen zat. Allemaal goed en aardig, maar het gaat wel ten koste van onze belastingcenten. Hoe moet dat volgens u?

de paus
de Paus

Bericht door de Paus »

Wat vinden jullie van al die werkbezoeken die de tweede kamerleden te kust en te keur afleggen? Vaak zijn het niet meer dan snoepreisjes. Nu zag ik gister op televisie dat Paul Rosemuller op de Antillen zat. Allemaal goed en aardig, maar het gaat wel ten koste van onze belastingcenten. Hoe moet dat volgens u?

de paus
Rinie

Bericht door Rinie »

Voordat ik er een oordeel over kan vellen zou ik wel graag willen weten wat ze inhouden. Zou je daar iets over kunnen zeggen? (wat doet Roosje zoal enzo?)
Calvo

Bericht door Calvo »

Ja, goeie vraag. Ik wist niet eens dat zij van zulke bezoeken deden? Zijn die bezoeken echt nodig? Om welke reden zouden ze dat moeten doen? Lijkt mij beetje onzinnig. :!

Calvo
wpv

Bericht door wpv »

Misschien een aardige vraag om te stellen aan een SGP-kamerlid bij de topic SGP.
Adje

Bericht door Adje »

Wedden dat die zeggen dat ze reuze nuttig zijn! :D
wpv

Bericht door wpv »

Wedden dat die zeggen dat ze reuze nuttig zijn! :D
Dan kun je direkt vragen waarom
Burke

Bericht door Burke »

Vaak zijn het niet meer dan snoepreisjes.
de paus
Dat is wel een heel baude uitspraak, zeg!
Om een politiek antwoord te geven: het ene werkbezoek is het andere niet en zo is het ene ook nuttiger dan het andere. Het ligt ook heel erg aan de instelling van de persoon in kwestie: welke invulling wil je er aan geven.

Stel, je hebt als parlementariër veiligheid in je portefeuille en je hoort dat men in New York grote successen behaalt met een Zero Tolerance aanpak en stel je denkt: misschien zou dat ook iets voor hier zijn. Natuurlijk kun je dan allerlei schriftelijke informatie opvragen om die in je studeerkamer te gaan bestuderen. Vaak zal dat ook de eerste stap zijn. Maar uiteindelijk gaat er niets boven het met eigen ogen zien en het ter plekke spreken met betrokkenen. Kortom: dan zul je dus op werkbezoek moeten. Overigens spelen de meeste werkbezoeken zich gewoon in Nederland af.
Niet om Rosemuller te verdedigen, maar dat Nederlandse kamerleden zo nu en dan naar de Antillen gaan, is natuurlijk ook niet zo vreemd. Zeker niet wanneer ze lid zijn van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijkszaken. Per slot van rekening maken de Antillen en Aruba nog altijd deel uit van ons koninkrijk. Wil je in de Kamer met enige kennis van zaken over zo'n onderwerp spreken, lijkt het me best handig wanneer je er op z'n minst zo nu en dan eens komt...

Natuurlijk zitten er af en toe ook onzinnige reisjes tussen. Toen ik net lid was van Provinciale Staten van Gelderland, gingen we met z'n 75-tigen een paar dagen op "werkbezoek" naar Brussel. Als nieuw en (toen nog) piepjong Statenlid durf je dan natuurlijk geen nee te zeggen. Maar achteraf kon ik het echt niet anders benoemen dan als snoepreisje. Toen we drie jaar later weer eens zo'n werkreis zouden maken, heb ik daarom bedankt voor de eer. Wat mij overigens niet echt in dank werd afgenomen...

Voor het overige heb ik in die vier jaar heel wat werkbezoeken afgelegd. Gewoon binnen mijn Gelderse werkgebied en: gewoon op eigen kosten.
Plaats reactie