vasten

strik

Bericht door strik »

Zo, ik heb gelijk maar een heel hoofdstuk overgetypt.

Het vasten

Het vasten is een zeer oude godsdienstige praktijk die vrijwel bij alle volken en in alle tijden wordt aangetroffen. In de Bijbel komt het vasten voor als uiting van bekering, berouw, boete en verdriet, maar vooral als voorbereiding op de grote feesten van het geloof.
Tijdens het leven van onze Heer Jezus Christus op aarde hielden ook de Joden hun vasten, en niemand strikter dan de Farizeeën, die tweemaal in de week, op maandag en donderdag vastten (Lc. 18:12).
Christus schafte het vasten niet af, maar heiligde het gebruik door Zelf te vasten. Veertig dagen vastte Hij in de woestijn alvorens Zijn werk onder de mensen te beginnen (Mt. 4:1-2). Zijn leerlingen gaf Hij aanwijzingen hoe zij moesten vasten, en streng veroordeelde Hij de huichelachtigheid van de Farizeeën (Mt. 6:16-18). Op vele plaatsen in het NT wordt vasten aanbevolen als middel tot matiging, geestelijke verheffing en inkeer (bijvoorbeeld: Mt. 9:15; Mt. 17:21; Hand. 9:9; 13:2; 14:23; 1Cor. 7:5).

Zo werd het vasten ook een geheiligde praktijk in de christelijke Kerk. Aanvankelijk namen de christenen de joodse vasten op maandag en donderdag in acht, later werd dit woensdag (de dag waarop de Heer werd verraden) en vrijdag (de dag van de Kruisiging).

De praktijk van het vasten heeft in de loop der tijden nogal wat veranderingen ondergaan, maar het is altijd een middel gebleven tot geestelijke verheffing, tot heerschappij van de geest over het vlees en tot versterking van de wil en het karakter van de mens. De vaders en de liturgische traditie van de Kerk houden zich aan de woorden van de Heer: “Niet wat de mond ingaat, maakt de mens onrein, maar wat de mond uitkomtâ€
wil

Bericht door wil »

ok ik wil ook ff wat zeggen, ik heb in de kerk nooit iets gehoord over vasten dus zou ik ook niet weten waarom heb zou moeten en jullie zeggen dat je je dan kan verdiepen ik God. maar als ik honger heb zit ik denk ik alleen maar aan eten te denken (maar ik heb nog nooit gevast) dus dan lijkt mij dat vasten niet zo veel zin hebben.
bazz
Berichten: 182
Lid geworden op: 06 mei 2002, 10:48
Locatie: Leiden

Bericht door bazz »

Oorspronkelijk gepost door wil
ok ik wil ook ff wat zeggen, ik heb in de kerk nooit iets gehoord over vasten dus zou ik ook niet weten waarom heb zou moeten
oei, pas op. wat de kerk zegt hoeft niet per definitie waar te zijn. als het duidelijk in de Bijbel staat, en de kerk zegt er niets over, lijkt het mij duidelijk wat je moet volgen.
en jullie zeggen dat je je dan kan verdiepen ik God. maar als ik honger heb zit ik denk ik alleen maar aan eten te denken (maar ik heb nog nooit gevast) dus dan lijkt mij dat vasten niet zo veel zin hebben.
nou, vasten is natuurlijk geen voorwaarde voor het verdiepen in God, maar nu denken we ook een substantieel deel van de dag aan eten (bereiden, het eten zelf), dus dat hoeft het verschil al niet te maken. verder denk ik dat je als je bewust vast, en je die tijd ook in het teken stelt van God, je op de een of andere manier ook niet direct de behoeft aan eten hebt, of dat i.i.g. kunt onderdrukken.

bovendien kan het weleens goed zijn om jezelf de waarde van voedsel weer voor te spiegelen. (overigens heb ik ook nog nooit gevast, dus ik schrijf dit wel mooi, maar breng het (nog) niet in de praktijk).
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Wat linkjes naar info over vasten:

Agape-site

The Call, jongerengebedsbeweging uit Nederland

Het doel van vasten is niet je verdiepen in God met een hongergevoel. Het is juist zo dat je dat hongergevoel na korte tijd vasten kwijtraakt. Van vasten kan je je na verloop van tijd juist beter concentreren en focussen op dingen (en dus beter verdiepen op God)
bazz
Berichten: 182
Lid geworden op: 06 mei 2002, 10:48
Locatie: Leiden

Bericht door bazz »

ik denk zelf dat het vasten met de reformatie 'uit' geraakt is. omdat in de roomse kerk destijds ascese een belangrijke plaats innam, en vasten daar ook een onderdeel van was, denk ik dat het met de reformatie uit de gratie is geraakt. maar dit is gewoon wat ik zo snel kan bedenken, het hoeft niet de waarheid te zijn.
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Ik denk dat je daar wel gelijk mee hebt. Vasten was vroeger verplicht in de RK-kerk en ik denk dat protestants Nederland zich van het verplichte zo wilde bevrijden dat het (zoals zo vaak) met het badwater ook datgene dat erin badderde weggooide.
ptl

Bericht door ptl »

Waarom langer dan twee weken? Er zijn zoveel dingen waarvan je kunt vasten, internetvasten (ik noem maar iets hoor), of gewoon een maand niks snoepen, etc etc..
Ik denk dat dat ook de bedoeling is achter vasten: iets (eten, drinken, snoep, internet, alcohol, hobby, etc) jezelf even ontzeggen waardoor je je beter kan toewijden aan God

En ik denk dat vasten vanuit dat oogpunt heel erg goed is, gewoon eens iets opzij zetten om de tijd die je dan over hebt te gebruiken om te bidden, bijbel te lezen, mediteren..

En ja, ik denk dat elke echte christen af en toe eens iets aan de kant zet, extra tijd vrijmaakt, om God te zoeken...

Ptl.
Loïs

Bericht door Loïs »

De traditie, kerkelijke voorschriften en je eigen maag zijn dus belangrijker dan de opdrachten van de Heere Jezus (dat proef ik uit een aantal reacties hier).

Jammer, heel jammer.. vasten is iets gaafs, ik vond het de eerste keer ook eng maar je groeit naar God toe. De vrucht van de Geest is zelfbeheersing, dat leer je hiermee ook.

En er is veel meer dan vasten van eten. Internetvasten, computervasten.. dat soort dingen.
Er staat in de bijbel 'alles is mij geoorloofd maar ik zal mij door niets laten knechten'. Zodra iets verslavend wordt is het goed daarvan te vasten, zodat alles wat je doet een lieflijk reukoffer kan zijn voor de Heere God.

Groetjes van Loïs.
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Vandaag nog met een vriend gesproken over vasten. Hij zei hierbij dat het hem wel wat leek om hieraan mee te doen. Na hem eerst erop gewezen te hebben dat er ook in het Christendom het vasten genoemd wordt als behorende tot een christelijke levensstijl begon een verdere discussie over het vasten. Want zeg nu eerlijk, in veel reformatorische kerken wordt hier zacht gezegd niet veel aandacht aan besteed, laat staan dat het een rol inneemt in de levens van veel christenen (inclusief mijn leven).

Wel probeer ik Jesaja 58 (een van de mooiste gedeeltes in de bijbel) zo goed als mogelijk toe te passen in mijn leven. Nu heb ik met een huisgenoot afgesproken om binnenkort het wat meer erover te hebben hoe vasten een rol zou moeten spelen in ons huis. Hierbij ben ik natuurlijk ook geinteresseerd in hoe andere mensen hierover denken. Dus bij deze: hoe denken jullie over vasten, hoe vaak vasten jullie en hoe vullen jullie dit in?

[Aangepast op 10-29-2003 door Quazzy]
Jelle

Bericht door Jelle »

Zou vasten in deze tijd ook nog Bijbels zijn? Ik denk dat het bij reformatorisch nederland helemaal niet ter sprake komt.
Als vasten, ken ik alleen de Ramadan van de Moslims en daar sta ik al hee vreemd tegenover.

Als ik van de moslims hoor dat ze tijdens de ramadan, lief en aardig moeten zijn tegen anderen en van allerlei goeds moeten doen. Dan bekruipt me het gevoel dat er weinig of niks bij zit wat met geloof te maken heeft.
Na de maand vasten, mag men blijkbaar weer een ander pesten , dwarszitten en noem maar op. Ik denk dat het op deze manier niemand helpt en dat het ook gene nut heeft.

Ik denk dat we altijd, elke dag goed moeten zijn voor onze naasten en zeker voor hen die het bijzonder slecht hebben.
Daarom zie ik niet zoveel in vasten.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Bericht door ZWP »

En toch:

Matth. 6: 16-18:
En wanneer gij vast, toont geen droevig gezicht, gelijk de geveinsden; want zij mismaken hun aangezichten, opdat zij van de mensen mogen gezien worden, als zij vasten. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben.
Maar gij, als gij vast, zalft uw hoofd, en wast uw aangezicht;
Opdat het van de mensen niet gezien worde, als gij vast, maar van uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.

Of is dit tijd en/of cultuurgebonden?
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Onlangs een preek gehoord (2 kronieken 8 ?) over een koning van Israel die strijd tegen omliggende volken moet aanbinden. Als hij hoort dat hij wordt aangevallen roept hij niet eerst z'n generaals bij elkaar maar roept een vasten uit voor mens en dier!!!

Ds. zei ook dat als we niet eenzijdig willen zijn we toch eens wat serieuzer naar dat vasten zouden moeten kijken.

[Aangepast op 30/10/03 door Kislev]
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik weet dat er heel wat keren over vasten wordt gesproken in de Bijbel, maar horen we erover in de kerk? Ik heb tenminste de dominee nog noiot horen vertellen of vragen dat we moeten vasten.
Komt dat in andere kerken wel voor?

Het vasten van de moslims is wel heel anders als waarover in de Bijbel geschreven staat, zij vastenten aanzien duidelijk ten aanschouwen van heel de wereld, dat zou in onze reformatorische gezinnen volgens mij niet passen, op deze wijze.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Is dat een kriterium, er over horen in de kerk? Is het Woord niet voldoende? Ik vind het juist één van de gebreken van de kerk hedentendage dat er niet over zulke dingen gesproken wordt. Maar let wel op je moet niet vasten om het vasten, er zit veel meer aan vast. De vraag moet gesteld worden "waarom vast/ga ik vasten? Dat moet toch enkel en alleen om gemeenschap te zoeken met Christus?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Onbekend maakt onbemind.
Je kunt vasten niet wegschamperen als iets van een andere religie, of ander geloof.
Vastentijd was bij de katholieken verworden tot een uiterlijk vertoon en een plicht die er nu eenmaal bijhoorde.

Tegenwoordig wordt het gebruikt als tijd van bezinning en ootmoediging.
Snap best dat je daar dan ook wel weer je vraagtekens bij kan zetten maar het uitgangspunt op zich is zo gek nog niet.
Plaats reactie