Open brief aan reformatorisch Nederland

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

hehehe, je bent al te laat waarschijnlijk, 't gaat snel hoor!
Laat ze maar oppassen, strax krijgen ze met een boze Memento aan de stok :P
Uil

Bericht door Uil »

Deze open brief wil oproepen tot eenheid. Dat lijkt op het eerste gezicht een mooi doel. Maar wat betekent dat feitelijk?
Als op sommige momenten de meningen haaks op elkaar staan, dusdanig dat de ene de waarheid en de andere de leugen staande houdt, dan is eenheid toch nooit werkelijk mogelijk; misschien alleen aan de buitenkant; dan is scheuring toch juist het beste?
Zou deze hele geestelijke strijd rond SOW/PKN niet bedoeld zijn om geiten en bokken te scheiden?
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door memento
Misschien als advertentie ofzoiets in de refo-kranten???
Met een btje mazzel (of wat sommigen noemen: als de Heere het zo beschikt) is het RD wel bereid zo'n brief wel gratis te plaatsen ipv als een advertentie (een brief neemt nogal een hoop dure mm. in beslag..)
Of anders in het komende opinieblad van het RD.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Als op sommige momenten de meningen haaks op elkaar staan, dusdanig dat de ene de waarheid en de andere de leugen staande houdt, dan is eenheid toch nooit werkelijk mogelijk; misschien alleen aan de buitenkant; dan is scheuring toch juist het beste? Zou deze hele geestelijke strijd rond SOW/PKN niet bedoeld zijn om geiten en bokken te scheiden?
Christus bad: 'Vader, Ik wil dat ze één zijn'. Wist Hij niet dat Judas Hem zou afvallen? Wist Hij niet van de ketterijen die komen zouden in de kerk?

Laten we eenheid in de kerk voorstaan, voor zover mogelijk, zodat de eenheid in de Kerk bevorderd word.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Zegt Johannes 17:9 hierin ook nog iets, Memento?
Christus bidt voor Zijn Kerk.

Wat niet wil zeggen, dat de eenheid van de strijdende Kerk niet gezocht moet worden. En dat dus ook de eenheid van de kerk (met kleine 'k' ) van grote waarde is.
Maar:
- niet tegen elke prijs;
- misschien bevordert de scheiding de eenheid van hetgeen bijeen hoort.

[Aangepast op 2/2/04 door Pied]
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12083
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Pied: Gelukkig zeg je 'misschien'. Maar deze invulling staat haaks op het gegeven dat 'het oordeel bij het huis van God begint'. En dat is ook een apect van de scheiding.
Ik weet niet waarom je precies dat mischien hebt genoemd. Omdat wij het (nog) niet weten? Of omdat wij niet kunnen weten wie diegenen zijn die door de Vader aan Christus gegeven zijn? Als je dit laatste bedoelt. dan is mijn antwoord helder, dat zullen we niet kunnen weten. Wat het eerste betreft: het is dan goed om openhartig daarnaar te informeren (dmv v.e. brief).
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Beste Herman, ik geloof dat God bezig is Zijn volk, dat bijeen hoort, bijeen te brengen. Ik hoop dat althans van harte.
Dat daarbij een PKN ontstaat, is voor mij de verwezenlijking van de afval van het afgevallen deel. Waarmee ik niet iedereen van de PKN 'op de grote hoop' gooi, overigens. En het klinkt, zo geformuleerd, kouder dan het me in werkelijkheid laat. Ik hoop dat er velen nog op hun schreden terug zullen keren naar de voortgezette Hervormde Kerk.

Het woord 'misschien' is dus toegevoegd om de reden van onwetendheid. Wie zal Gods wijs beleid doorgronden?
Om die zelfde reden begin ik deze reactie met 'ik geloof'.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Hè Pied, was ik net een btje op gang met die brief, zie ik je posting, en kan ik het niet laten om te reageren.

Ik denk dat de stelling opzich heel interessant is, nl. of we wel voor eenheid moeten zijn. Mijn verhaal hier onder is mijn persoonlijke mening, een ieder is vrij hier geheel anders over te denken.

Mijn reden om vóór eenheid te zijn is heel erg simpel, voor mij betekend eenheid binnen de GG evenwicht. Ik ben zowel tegen oververgeestelijking als tegen het wegvegen van wat men noemt de 'gezelschapsbevinding'.

Daarbij geloof ik niet in een ideale kerk op aarde, en ook niet een kerk die leerkundig in alles perfect is.

Kortom, ik ben voor een verbreding ipv een versmalling.
Zegt Johannes 17:9 hierin ook nog iets, Memento?
Wat ik nu zie is dat Zijn volk vestrooit is. Of ben ik naief om te stellen dat God onder beide partijen Zijn kinderen heeft?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12083
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Beste Pied,
Het is mijn hoop, menselijke hoop dat er nog iets moois kan groeien uit datgene wat er allemaal fout gaat. Maar ik vind het geen logische verwachting, en ik kan ook niet uit de Schrift opmaken dat de Heere dat altijd zal doen. Hij verzameld Zijn kinderen, dat zeker, maar dat geldt in de eerste plaats voor het hemelse. Dat geloof ik. Maar ik heb het geloof niet dat nu wij mensen er zo'n zooitje van maken, dat de Heere daarmee iets goed doet. Misschien nog iets scherper, maakt zo'n geloofsverwachting het, dat we niet geheel ons inzetten voor het behoud van de kerk bijvoorbeeld? Daarmee vraag ik je eigenlijk om een bijbelse verantwoording van je geloof.

hartelijke groet, Herman
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Memento, je weet natuurlijk het antwoord wel: nee, God heeft Zijn kinderen op de ‘vreemdste’ plaatsen. Tenminste, dat leert de geschiedenis ons wel. Vloekende ketellappers en kaperkapiteins die tot bekering komen, enzovoorts. Dat betekent voor mij nog niet dat we allemaal vloekers moeten worden, of kaperkapitein. Het betekent niets anders, dan dat Gods werk niet tegen te staan is. Ook niet als Hij kerkvergaderend werkt, en dan hebben we het echt niet alleen over het opnemen van Zijn volk in hemelse heerlijkheid.
Voor mij is het zo, dat degenen die zich aansluiten bij de PKN op dood spoor zitten. En voor mij is het zo, dat degenen die het gros van de Gereformeerde Gemeenten menen te betrappen op onbijbelse prediking (!), zèlf onbijbelse prediking voor staan – en dus te bestraffen zijn. In plaats van dat er dus van beide partijen een welwillende houding tegenover elkaar verwacht wordt, meen ik dat de vinger bij de zere plek gelegd wordt. Zachte heelmeesters maken, zeker op geestelijk gebied, menigmaal stinkende wonden. Dus nogmaals, deze brief moet zó niet geschreven worden!

Ik wil hier eens wijzen op de treurige geschiedenis van het afgedwaalde tienstammenrijk. Jerobeam scheurde het rijk in twee delen; en hij scheurde het af van de Heere. Dat laatste was nog het ergste. In 1 Koningen 11 wordt duidelijk gesteld dat de scheuring een straf van de Heere is. Met grote beloften voor Jerobeam daarbij gevoegd (vers 38). Maar Jerobeam hoorde niet, en de straf is gekomen. En tenslotte wordt het gehele tienstammenrijk weggevoerd en het is niet meer teruggekomen. En toch geloof ik van harte dat God ook Zijn volk onder die tien stammen had, tot na de wegvoering aan toe.

Maar het tweestammenrijk, dat later is weggevoerd, is wel teruggekeerd naar Jeruzalem. Niet het gehele volk, maar een klein deel. De Heere gaf hen een nieuw begin, ten tijde van de Perzische vorst Kores. In de tijd van Nehemia zien we hoe het volk de Heere nauwgezet wil dienen, en wil luisteren naar Gods wetten. Dat was ten tijde van Jeremia wel anders geweest.
Tegelijkertijd is niet te ontkennen, dat er in het rijk van de Meden en Perzen nog heel veel mensen achterbleven, die de Heere oprecht vreesden. Toch horen we van hen later niets meer, zij zijn achtergebleven en hun kinderen zijn verworden tot heidenen.

Herman, daarmee heb ik (denk ik) ook jouw reactie van commentaar voorzien.
- ik geloof dus wel dat God Zijn volk ook hier op aarde bijeen brengt;
- ik geloof niet dat daarmee gezegd is, dat een eventueel achterblijvend deel buiten Gods genade is;
- ik geloof toch dat dit achterblijvende deel te bestraffen is;
En als we dan er op letten, hoe God Zijn volk geleid heeft uit de roomse kerk en hoe door Zijn genade er een grote zuivering heeft plaatsgevonden, zodat velen naar de rechte, zuivere verkondiging konden luisteren en een zuivere bediening der sacramenten plaats mocht hebben, dan denk ik niet dat je kan zeggen dat zo'n geloofsverwachting maakt, dat we ons niet geheel inzetten voor het behoud van de kerk; maar dat dit juist van ons verwacht wordt, tot behoud van de kerk.
Hoewel niet één op één over te zetten, zie ik toch analoge voor wat betreft de kwestie rond de PKN.
cannabis

Bericht door cannabis »

Some time ago mention was made to move elsewhere and start a new church om sommige verschillen tussen de kerken weg te krijgen. Dat is niet zo'n gek idee. Kom dan lekker naar North America!! Hier kan je ook op de OSW!!!

Maar, de meeste verschillen komen omdat de mensen te eigenwijs zijn, en dat zijn de Nederlanders nog meer als al de andere mensen, daarom zal het kerkje dat hier begint ook wel uit elkaar spatten binnen en paar weken. Een Engelse gezegde is dat als er twee Nederlanders zijn, er drie kerken zijn.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

"Een Engelse gezegde is dat als er twee Nederlanders zijn, er drie kerken zijn."

:^)

Jawel, maar vergis je niet, die uitdrukking is ontstaan uit jalouzie; zij konden het zich destijds niet veroorloven.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Pied,

Je reactie doet me denken aan die van Kuyper rondom de Doleantie. Trouwens ook mensen rond 1834 bezigden deze taal. Ik wil hiermee geen keuze aangeven, wel geloof ik dat God dáár werkt waar Zijn Woord gepredikt wordt. Dat betekent dat de lijnen anders lopen als de scheur die zich nu aandient.

Natuurlijk begrijp ik je sympathie voor die, die niet meekunnen, maar om dan de PKN, óók als kerk weg te cijferen? Nee.
Vind je het geen wonder dat juist binnen deze nog NHK altijd knechten van God geweest zijn( predikanten die hebben gestudeerd aan seculiere faculteiten)? Dat komt niet omdat wij het er zo goed hebben afgebracht, nee dat komt omdat God Zijn raad volbrengt, ook binnen die kerk.

Trouwens ik vind het nog steeds vreemd dat juist die zo toen zo hard riepen, nu zo stil blijven. Waar blijft vanuit de 'afgescheiden' kant de sympathie met die broeders? Of is toch de eigen kerkmuur met cultuur té belangrijk om weg te doen. Zijn we toch te bang dat we onszelf dan weg moeten cijferen in het geheel?

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
cannabis

Bericht door cannabis »

Niet veroorloven. That's ridiculous. England had geld genoeg. De kerkmensen hadden ook geld genoeg. Nee, ik vergis me heel niet. Ze vonden het belachelijk dat er elke paar weken weer een scheuring was. Hier lappen ze alles aan elkaar (ook niet zo goed mischien). In Canada, als ik me niet vergis, hebben ze zelfs een United Church, van alles bij elkaar: Anglican, Prebyterian, en Methodist. Pretty cool.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Er is een tijd geweest, Cannabis, dat de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden Engeland de loef af stak. En dat is voor hen nog steeds nauwelijks te verteren.
Plaats reactie