Marcus, bijbelstudie (gestart door Gerrie)

refotrefpunt

Marcus, bijbelstudie (gestart door Gerrie)

Bericht door refotrefpunt »

In deze topic bestuderen we het bijbelboek Markus. Wat staat er nu precies in dit evangelie en wat kunnen we ermee.

Gerrie
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

In deze topic bestuderen we het bijbelboek Markus. Wat staat er nu precies in dit evangelie en wat kunnen we ermee.

Gerrie
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Enige inleidende opmerkingen uit: 'Op verkenning in het Nieuwe Testament', van ds. C. den Boer.
De auteur Markus is waarschijnlijk dezelfde als Johannes Markus, waarvan we lezen in Hand. 12:12 en 25, Hand. 13:5 en 13, Hand. 15:37 en 39, Kol. 4:10, 2 Tim. 4:11, 1 Petrus 5:13 en Fil:24.

Het evangelie is waarschijnlijk geschreven tussen 60 en 65 (n. Chr.) en eerder dan de evangeliën van Mattheüs en Lukas.

Het was bedoeld voor de heidenen. De Joodse gebruiken en zegswijzen worden verklaard.

Typerend voor het Markus-evangelie zijn:
1. het woord 'terstond', dat vele malen voorkomt. Nadruk valt op het ogenblikkelijk ingrijpen van Jezus.
2. Daartegenover het aangrijpende lijden van Christus in Zijn gewillige gang naar het kruis.
3. Deze in het lijden verborgen Messianiteit van Jezus blijkt een aanstoot te zijn voor de Joden.

Aanvullingen en opmerkingen over Markus in het algemeen uit bijbelverklaringen e.d.kunnen jullie hier nu kwijt.

Gerrie
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Ik vond nog een aantal punten in het boek 'Marcus, het evangelie volgens Petrus' van Prof. J. van Bruggen (serie CNT). Zoals al blijkt uit de titel, denkt Van Bruggen, dat Marcus een groot deel van zijn informatie van Petrus heeft gekregen. Dit baseert hij op een handschrift uit de tweede eeuw. Bovendien vindt hij het opvallend dat er zoveel vertrouwelijke informatie opgetekend staat. Dit moet wel bij één van de twaalf (of zelfs drie) discipelen vandaan komen (God werkt doorgaans door de middelen).
Eén van die vertrouwelijke zaken is het gebruik van Aramese (Jezus' moedertaal) woorden op momenten van grote emotionaliteit, zoals bij de opwekking van een dode (Talitha koemi), de bijzondere genezing van een dode (Effatha), de verkiezing van de twaalven (Boanerges, zonen des donders), de strijd in de hof van Gethsemané (abba) en aan het kruis in uiterste Godverlatenheid (Eloi, Eloi, lamma sabachtani, wat ook in Matth. staat).

Rinie
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Van ouds her is inderdaad aangenomen dat Markus dit Evangelie heeft geschreven onder de leiding van Petrus en dat het door zijn gezag werd bevestigd. Zo zegt Hieronymus: Markus, de discipel en vertolker van Petrus, door de broederen naar Rome gestuurd zijnde, heeft in geschrift overgeleverd wat Petrus had gepredikt.
Weliswaar was Markus geen discipel, maar toch hebben we reden om aan te nemen dat hij, evenals Lukas, tot de zeventig discipelen behoorde. Hieronymus zegt dat hij na het schrijven van het Evangelie naar Egypte is gegaan en de eerste was die het Evangelie in de stad Alexandrië heeft gepredikt. Daar stichtte hij een gemeente, waarvoor hij een lichtend voorbeeld was van een heilig leven.

Hoewel het Evangelie in Rome werd geschreven, was de taal Grieks, net als de brief van Paulus aan de Romeinen, omdat Grieks als de algemene wereldtaal gold.

Basic Liner
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Wat mij betreft beginnen we nu aan het eigenlijke Evangelie, de eerste 8 verzen.

Basic Liner
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Rinie en Basic-liner,
Bedankt voor jullie aanvullingen.
En dan gaan we verder met Markus 1:1 t/m 8.

Deze geschiedenis van Johannes de Doper staat ook in Mattheüs 3:1-12 en Lukas 3:1-18 (en ook in Joh. 1:19-28). Wat valt op als je Markus vergelijkt met de andere evangeliën?

De tekst Markus 1:2 staat ook in het O.T. (Maleachi 3:1 en Jes. 40:3). Kun je zeggen dat het Nieuwe testament een vervulling is van het Oude testament?

In deze pericoop is alleen sprake van volwassenen doop. Of denken jullie dat er ook kinderen zijn gedoopt?

Wat is de doop met de Heilige Geest uit vers 8? (vergelijk met de teksten: Jes. 44:3, Joël 2:28, Hand. 2:4 en Hand. 11:15)

Andere vragen en opmerkingen?

Gerrie
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

In de pericoop komen drie elementen naar voren ten aanzien van het Nieuwe Testament (waaruit ook duidelijk blijkt dat dit de vervulling is van het Oude Testament):

1. Wat het Nieuwe Testament is. Het is het Evangelie van Jezus Christus, de Zoon van God. Mattheüs begint met het geslachtsregister als inleiding, maar Markus stoot direct door naar de kern. Jezus Christus, de Zoon van God, is de kern van het Evangelie dat hij gaat beschrijven.

2. Hoe het Nieuwe Testament samenhangt met het Oude Testament. Er staat: ‘zoals geschreven is in de profeten (vers 2)’. Hierdoor zouden de Joden zich gemakkelijker laten overtuigen, omdat zij geloofden dat de profeten van het Oude Testament door God gezonden waren. Er staan twee citaten uit de profeten:



Maleachi sprak heel duidelijk over Johannes de Doper: ’Ziet, Ik zend Mijn engel die voor Mijn aangezicht de weg bereiden zal’ (Mal. 3:1). Christus heeft deze woorden Zelf aangehaald en op Johannes toegepast: ’Want deze is het, van wie geschreven staat: Ziet, Ik zend Mijn engel voor Uw aangezicht, die Uw weg bereiden zal voor U heen’ (Matth. 11:10).

Jesaja, de meest evangelische profeet, begint het evangelische gedeelte van zijn profetie met het spreken over Johannes: ’De stem van de roepende in de woestijn’ (Jes. 40:3) . Mattheüs haalt dit létterlijk aan en past dit toe op Johannes (Matth. 3:3).
Matthew Henry wijst erop dat dit voorbereidende werk van Johannes nodig was (zoals nu het voorbereidende werk nodig is als God Zijn Zoon in ons hart zendt), omdat er in de verdorvenheid van de wereld geen ruimte was voor Jezus Christus. Zo wordt er ruimte gemaakt voor het vertroostende werk van Christus.

3. Wat het begin van het Evangelie was. Het Evangelie begon met Johannes de Doper. Zijn doop was het ochtendgloren van de Evangeliedag.
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Verschillen. Het belangrijkste verschil dat ik waarneem tussen Markus en de andere evangelisten, is dat Markus niet fel uithaalt tegen de Farizeen en Sadduceen (’O adderengebroedsels!’ ). Hij noemt wel de oproep tot bekering (vers 4), maar er wordt geen verdere opdracht aan verbonden (’brengt dan vruchten voort’) en ook geen dreigement (’iedere boom die geen goede vruchten voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen’ (Matth. 3:8,10)).

Kinderdoop? Er blijkt nergens dat Johannes ook kinderen heeft gedoopt en het lijkt me ook niet direct logisch in dit stadium van de evangelieverkondiging. In de kanttekening bij vers 4 staat dat de ‘doop der bekering’ werd bediend aan degenen, die hun zonden beleden en bekering beloofden. Dus het lijkt me uitsluitend om volwassenen gaan.

Dopen met de Heilige Geest ziet blijkens de verwijsteksten bij vers 8 duidelijk op het uitgieten van de Heilige Geest. Zoals het water van de doop wijst op het afwassen van de zonde, zo wijst het ook op het uitgieten van de Heilige Geest.

Het doel van deze uitgieting wordt verwoord in Joël 2:28 (’Ik zal Mijn Geest uitgieten over alle vlees en uw zonen en dochteren zullen profeteren’). De kanttekenaren merken hierbij op ‘dat zij de verborgenheden van het heilige Evangelie door de werking en de openbaring van de Heilige Geest begrijpen en verklaren’.

Basic Liner
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Basic-Liner e.a.,
Met je uitleg ben ik het wel eens, maar nog een paar vragen.
-Kun je zeggen dat dit voorbereidende werk van Johannes de Doper hetzelfde is als de toeleidende weg, zoals in het boek van ds. Harinck?
-In Markus 1:5 staat, dat al het Joodse land tot hem uitging, en die van Jeruzalem; en werden allen van hem gedoopt, in de rivier de Jordaan, belijdende hun zonden. Hoe moeten we het woordje 'al' en 'allen' zien? Zou je hieruit kunnen concluderen, dat de kinderen ook werden gedoopt? Dat was toch de gewoonte in die tijden?
-Als je deze pericoop nu onbevangen leest, krijg je toch wel de indruk dat het gemakkelijk ging; ze kwamen, beleden hun zonden en werden gedoopt. Niet eens een jaar belijdeniscatechisatie.
- In vers 8 staat: 'Hij zal u dopen met de Heilige Geest'. Geldt dat ook voor ons als we belijdenis doen van het geloof (en gedoopt worden of al gedoopt zijn)?

Gerrie
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Gerrie, je zei dat je het allemaal wat makkelijk vond gaan. Denk je echter even in in de situatie van die mensen. Al eeuwen lang was de vergeving van zonde door de offerdienst. Nu komt er plotseling een vreemde man die zegt dat je zonde vergeven worden als je ze belijd en je laat dopen. Volgens mij was dat juist niet makkelijk. Het komt hier op het geloof van die mensen aan. Ze moesten geloven wat Johannes zei! ZE moesten geloven dat hun zonden vergeven zouden zijn als ze waren gedoopt. Waar was belijdenis catechisatie nog voor nodig? Je hebt toch ook geen belijdeniscat. nodig om tot bekering te komen?
Wat betreft die kinderdoop vraag ik me af of die hier ook heeft plaatsgevonden. Alleen wanneer die kinderen hun zonden beleden zal het gebeurd zijn. Ik denk niet dat er daarom jonge kinderen gedoopt zullen zijn. Ik vermoed dat het vooral kinderen van 12 en ouder geweest zijn. Denk ook aan die Bar-mitzwa die plaatsvond bij de jongens. Volgens mij werd in die tijd dat gezien als een soort belijdenis. PAs na die Bar-mitzwa 'deed je mee'in de godsdienst.

Wij worden gedoopt met de heilige Geest als we tot geloof komen. DAt kan zijn bij de belijdenis, maar dat hoeft niet. Ligt eraan of je ook oprecht belijdenis doet.

Sochrio
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Beste Gerrie,
Even een reactie op jouw post:

Kun je zeggen dat dit voorbereidende werk van Johannes de Doper hetzelfde is als de toeleidende weg, zoals in het boek van ds. Harinck?

Ik denk het niet. Johannes predikte de Christus: "Ziet het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt." Johannes predikte 'zwaar' en 'licht'. Zwaar omdat hij hen Gods oordeel aanzegde. Zwaar omdat hij de eis van Gods wet predikte. Maar licht omdat hij de Christus verkondigde als de enige en volkomen Zaligmaker van zondaren.

In Markus 1:5 staat, dat al het Joodse land tot hem uitging, en die van Jeruzalem; en werden allen van hem gedoopt, in de rivier de Jordaan, belijdende hun zonden. Hoe moeten we het woordje 'al' en 'allen' zien? Zou je hieruit kunnen concluderen, dat de kinderen ook werden gedoopt? Dat was toch de gewoonte in die tijden?

Of er kinderen door hem gedoopt werden, weet ik niet, wel dat Johannes met kracht predikte. Was hier niet sprake van een opwekking? Ds. van Vlastuin sprak hierover in lezing, omdat 'al het land' uitging. Was dat dan zo bijzonder? Nee, niet alleen dat, wel dat de joden de vernederende proselietendoop ondergingen. Die doop was eigenlijk voor de heidenen om hun onrein lichaam te wassen als voorbeeld voor hun onreine ziel. Nu liet de jood, die toch Abrahams kinderen waren, zich als een proseliet dopen. We kunnen hieruit wel zien dat Johannes prediking vergezeld ging van de krachtdadige werking van de Heilige Geest.


ndonselaar
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Nog even een opmerking over het begin van Marcus. Hier staat:
" Het begin des Evangelies van JEZUS CHRISTUS, den Zoon van God.
Gelijk geschreven is in de profeten: Ziet, Ik zend Mijn engel voor Uw aangezicht, die Uw weg voor U heen bereiden zal.
De stem des roependen in de woestijn: Bereidt den weg des Heeren, maakt Zijn paden recht.
Johannes was dopende in de woestijn, en predikende den doop der bekering tot vergeving der zonden."
Van Bruggen oppert de mogelijkheid om dit zo te lezen:
"Het begin van het Evangelie van Jezus Christus.
Gods Zoon, gelijk geschreven is in de profeten.
Zie..."
Dan zou het dus zo zijn, dat er in de profeten verwezen wordt naar Christus. Maar ook naar Johannes, want de daaropvolgende teksten slaan op de wegbereider. De verzen 2b en 3 zijn dus een kop voor het gedeelte vanaf vers 4.
Ik betwijfel, of er sprake is van de kinderdoop. We spreken hier namelijk nog steeds van de oudtestamentische tijd. Christus' werk was nog niet volbracht. Daarom was de doop hier duidelijk een teken van persoonlijk geloof, en niet van een opnemen in het verbond, zoals dat nu bij onze kinderdoop het geval is. Toen was er namelijk nog steeds de besnijdenis, het teken van het verbond, dat God met Abraham gemaakt heeft.

Rinie
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Vernederende doop.Ndonselaar, bedankt voor je aanvulling over het vernederende van de doop in de dagen van Johannes; daar had ik nog helemaal niet bij stil gestaan. Het lijkt me dan ook een terechte conclusie dat de Heilige Geest krachtig werkte (laten we hierbij ook bedenken dat de Joden veelal trots waren dat ze verbondskinderen van Abraham waren en dus wel tegen de (voor heidenen bestemde) doop geageerd zullen hebben).
Geen kinderen gedoopt. Ik ben het met Rinie eens als hij schrijft dat het hier feitelijk nog de oudtestamentische tijd was en dat de doop ‘slechts’ een teken van persoonlijk geloof was en nog niet in relatie stond tot het verbond (zoals de besnijdenis op dat moment wél was). Uit het feit dat ’allen’ gedoopt werden, kun je dan ook niet opmaken dat er ook kinderen werden gedoopt. Temeer daar het woord ‘allen’ vaak gelezen moet worden als ‘allerlei’. Als je ‘allen’ echt letterlijk moet nemen, werd het trouwens ook wel érg druk bij de Jordaan.

Voorbereiding/toeleiding. Ik vind het moeilijk een antwoord te geven op de vraag of het voorbereidende werk van Johannes de Doper hetzelfde is als de toeleidende weg waarover bijvoorbeeld ds Harinck schrijft. Ik vind het antwoord van ndonselaar niet echt sterk gemotiveerd en het mijne is dat evenmin. Matthew Henry wijst erop dat het werk van Johannes nodig was omdat er in onvoorbereide mensenharten geen ruimte is voor het Evangelie. Ik heb het boek van Harinck niet gelezen, maar de (door Johannes gepreekte) wet is toch ook voorbereidend? Johannes is de voorbereider en dat klinkt weliswaar als ‘voor Jezus Christus uitgaan’, maar tegelijk heeft het ook de betekenis van ‘naar Jezus toeleiden, op Jezus wijzen’ (vgl. Joh. 1:29: Zie het Lam Gods, Dat de zonde van de wereld wegneemt). Dus toch ook toeleiding?


Basic-Liner
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Sochrio,
Je hebt wel gelijk, dat het niet gemakkelijk was. Maar Johannes zei niet, laat het maar overzomeren en overwinteren.
Rinie en Ndonselaar en Basic-Liner,
Jullie aanvullingen zijn waardevol. Je zou hier inderdaad wel kunnen spreken van een opwekking. Het wel of niet 'toeleidend' zijn van de prediking van Johannes is me nog niet duidelijk.
Maar we kunnen wel vast verder gaan met Markus 1:9-13
Hierover staat in:'Een jaar lezen in Mattheüs, Markus en Lukas', van J.C. Ryle het volgende.
De eerste gebeurtenis die wordt vermeld in het leven van onze Heere na Zijn doop, is de verzoeking door de duivel. Een tijd van strijden en lijden volgt onmiddellijk op een tijd van eer en glorie....
Het deel van Christus zal vaak het deel van de christenen blijken te zijn. Van een geweldig voorrecht naar zware beproeving is maar een kleine stap.

Herkennen jullie dit?


Sochrio
Plaats reactie