Standen in het genadeleven

Refojongere

Bericht door Refojongere »

"ik was vergeten dat de dominees een speciale status hebben. Dat was ook wat Jezus zei: Geen broeder staat boven zijn broeder, behalve de dominee."

O ja, ik geloof dat het inderdaad zo is dat een dominee gestudeerd heeft. In het bedrijfsleven krijgt men een titel: drs. / dr. / ing. / ir. / Master / Bachelor.
In de juridische wereld: mr.
Maar een dominee die afstudeerd moet opeens titelloos worden? Mag niet meer als dominee behandeld worden, hoeft niet meer speciaal beroepen te worden, geroepen te worden, uitgezonden te worden, want elk ander gemeentelid kan voorgaan?

Ik geloof wel dat de dominee verantwoordelijk is voor zijn gemeente en hun zielen! Als zodanig dient de dominee als een gezant van Christus' wege hoog in ere te worden gehouden, zelfs als hij soms slecht functioneert. Vanwege zijn ambt wordt hij dominee genoemd. Of mag dat niet?
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Gian
waar hebben we het nou eigenlijk over....
Inderdaad
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Gian
waar hebben we het nou eigenlijk over....
Inderdaad
Jij begint te knerpen....;)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
"ik was vergeten dat de dominees een speciale status hebben. Dat was ook wat Jezus zei: Geen broeder staat boven zijn broeder, behalve de dominee."

O ja, ik geloof dat het inderdaad zo is dat een dominee gestudeerd heeft. In het bedrijfsleven krijgt men een titel: drs. / dr. / ing. / ir. / Master / Bachelor.
In de juridische wereld: mr.
Maar een dominee die afstudeerd moet opeens titelloos worden? Mag niet meer als dominee behandeld worden, hoeft niet meer speciaal beroepen te worden, geroepen te worden, uitgezonden te worden, want elk ander gemeentelid kan voorgaan?

Ik geloof wel dat de dominee verantwoordelijk is voor zijn gemeente en hun zielen! Als zodanig dient de dominee als een gezant van Christus' wege hoog in ere te worden gehouden, zelfs als hij soms slecht functioneert. Vanwege zijn ambt wordt hij dominee genoemd. Of mag dat niet?
Een dokter is ook een dokter, maar wanneer wij over doktoren zouden spreken: Zouden we dan ook steeds het voorvoegsel toevoegen? Of alle andere voorvoegsels? Zou een dokter bij het vergeten daarvan gekwetst zijn?

Het obsessieve gebruik van het voorvoegsel van de dominee heeft naar mijn idee meer met status te maken, dan eervolheid, want met een voorvoegsel in de mond kun je nog steeds oneervol over iemand praten. Deze nieuwe regel is volgens mij bedacht om te proberen hier op dit forum blijvend respectvol te praten over dominees. Dit is naar mijn mening niet geheel juist. Natuurlijk is een dominee een dominee en mag deze zo genoemd worden, maar als je respect wil afdwingen dan werkt dat niet door een voorvoegsel dat maar een gewoonte is.

Ow ja, ik ben invervolg Kaw (Bict), want dat is mijn nieuwe titel.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door Refojongere
"ik was vergeten dat de dominees een speciale status hebben. Dat was ook wat Jezus zei: Geen broeder staat boven zijn broeder, behalve de dominee."

O ja, ik geloof dat het inderdaad zo is dat een dominee gestudeerd heeft. In het bedrijfsleven krijgt men een titel: drs. / dr. / ing. / ir. / Master / Bachelor.
In de juridische wereld: mr.
Maar een dominee die afstudeerd moet opeens titelloos worden? Mag niet meer als dominee behandeld worden, hoeft niet meer speciaal beroepen te worden, geroepen te worden, uitgezonden te worden, want elk ander gemeentelid kan voorgaan?

Ik geloof wel dat de dominee verantwoordelijk is voor zijn gemeente en hun zielen! Als zodanig dient de dominee als een gezant van Christus' wege hoog in ere te worden gehouden, zelfs als hij soms slecht functioneert. Vanwege zijn ambt wordt hij dominee genoemd. Of mag dat niet?
Een dokter is ook een dokter, maar wanneer wij over doktoren zouden spreken: Zouden we dan ook steeds het voorvoegsel toevoegen? Of alle andere voorvoegsels? Zou een dokter bij het vergeten daarvan gekwetst zijn?

Het obsessieve gebruik van het voorvoegsel van de dominee heeft naar mijn idee meer met status te maken, dan eervolheid, want met een voorvoegsel in de mond kun je nog steeds oneervol over iemand praten. Deze nieuwe regel is volgens mij bedacht om te proberen hier op dit forum blijvend respectvol te praten over dominees. Dit is naar mijn mening niet geheel juist. Natuurlijk is een dominee een dominee en mag deze zo genoemd worden, maar als je respect wil afdwingen dan werkt dat niet door een voorvoegsel dat maar een gewoonte is.

Ow ja, ik ben invervolg Kaw (Bict), want dat is mijn nieuwe titel.
We hebben het ook over Kolhbrugge, en over Luther en Calvijn.

Als vd Zwaag (dr.) overal titels had gebuikt had het boek nog een paar centimeter dikker geworden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

't Is gewoon een kwestie van stijl. Soms komt er op school een leerling naar je toe. Is Jansen daar ook? Dan vraag ik direct: meneer Jansen of mevrouw Jansen? Kijken ze je stomverbaasd aan: er is toch geen mevrouw Jansen? Nou dan, zeg dan gewoon: meneer Jansen.

Officieel hoor je elke titel te hanteren. In eerste instantie de volledige naam, b.v. Ir. J. van de Graaf. En daarna titel + achternaam: Ir. Van de Graaf. Mr. Bart, Drs. Op 't Hof, Dr Fieret, Prof. Ouweneel. Ook als het om een vrouw gaat. Ik vind dat ook lelijk in de media. Men spreekt dan eerst over Mevrouw H. Grabijn-van Putten en vervolgens over "Grabijn". Nee, is mij dan geleerd, mevróúw Grabijn.

Overigens geldt dat niet voor onwoorden als BSc of MD. Die vloeken met alles wat met de Nederlandse taal te maken heeft.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Mooi. :D
De helft van de discussie is al off-topic.. :$
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Jongere
Mooi. :D
De helft van de discussie is al off-topic.. :$
en zo hoort het ook.... :D
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Jongere
Mooi. :D
De helft van de discussie is al off-topic.. :$
en zo hoort het ook.... :D
Dat is in iedergeval nog een discussie. Dit niet meer. ;)
timo

Bericht door timo »

Het is geen stappenplan zegt de schrijver van dat boekje Ds Moerkerken
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door timo
Het is geen stappenplan zegt de schrijver van dat boekje Ds Moerkerken
Nee, want dan zou hij een methodist zijn.

Maar hij schreef wel dat je eerst je zonden moet inleven, om vervolgens wenend neer te zinken in het stof voor de genadetroon van Christus. De wet wordt dus eerst geopenbaard en dat is de Rechter, de rechtvaardige God (de Vader). Om vervolgens Christus geopenbaard te krijgen, omdat je oprecht heb zitten wenen voor de troon der genade. Dan volgt nog de rechtvaardigmaking en als laatste openbaard zich de Heilige Geest.
En dan geef ik nog maar een ruwe schets. Ds. Moerkerken heeft nog veel meer detail. Ook nog iets over zuigelingen, jongelingen en ouderen, maar hoe hij dat ook alweer ingepast heeft? En natuurlijk Pniël en Bethel.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door timo
Het is geen stappenplan zegt de schrijver van dat boekje Ds Moerkerken
Nee, want dan zou hij een methodist zijn.
Is de Heere Jezus remonstrant?
Hij roept namelijk: wie wil, die kome, en neme van het water des levens om niet.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Maar hij schreef wel dat je eerst je zonden moet inleven, om vervolgens wenend neer te zinken in het stof voor de genadetroon van Christus. De wet wordt dus eerst geopenbaard en dat is de Rechter, de rechtvaardige God (de Vader). Om vervolgens Christus geopenbaard te krijgen, omdat je oprecht heb zitten wenen voor de troon der genade.
Als je niet je best doet om je in te leven in wat de schrijver bedoelt, kun je misschien beter ook geen commentaar leveren.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Maar hij schreef wel dat je eerst je zonden moet inleven, om vervolgens wenend neer te zinken in het stof voor de genadetroon van Christus. De wet wordt dus eerst geopenbaard en dat is de Rechter, de rechtvaardige God (de Vader). Om vervolgens Christus geopenbaard te krijgen, omdat je oprecht heb zitten wenen voor de troon der genade.
Als je niet je best doet om je in te leven in wat de schrijver bedoelt, kun je misschien beter ook geen commentaar leveren.
Ik snap heel goed wat de schrijver bedoelt.

Vertel me eens:
1. Schrijft hij hier over een weg/methode of niet?
2. Wat klopt er niet wat ik hier vertel? Ja, ik heb er een karikatuur van gemaakt, maar daarom is het nog wel waar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Je hebt er inderdaad een karikatuur van gemaakt.
Plaats reactie