Beroepen

Elmousse

Bericht door Elmousse »

Haha we dwalen inderdaad wel erg van van de OGG af! Maarre dat stukje voor de Marnix-en onder ons mag je ook best even lezen! Zeker het onderstukje.

Erkennen, instemmen en aanvaarden.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Haha we dwalen inderdaad wel erg van van de OGG af! Maarre dat stukje voor de Marnix-en onder ons mag je ook best even lezen! Zeker het onderstukje.

Erkennen, instemmen en aanvaarden.
Ik mag aannemen dat dat stukje jouw instemming niet heeft?
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

En ik wilde je nog wel naar de enige ds. in Nederland sturen die echt nog op de STeenblok lijn zit... ds. Wink
Dat vind ik niet. Als je ds. Steenblok leest, is dit een man geweest, die zich stipt hield aan de puntenverdeling die hij had gemaakt, duidelijk kanseltaal gebruikte en een ordelijke lijn in zijn preken had. Dit zijn allemaal dingen die ik bij ds. Wink mis.
Ik begrijp dat dit verder niet met de leer te maken heeft. Maar deze leer kan ik uit de preken van ds. Wink ook niet opmaken. 'Is dat zo? Ja, dat is zo'. Ik heb ds. Wink verschillende keren gehoord, maar ik moet zeggen dat ik dan steeds met een heel akelig gevoel thuiskom. Laat ik het maar schrijven: ik kom van een koude ker(k/mis) thuis.

Overigens heeft dit allemaal niets meer met de Oud Gereformeerde Gemeente te maken. Misschien moet deze discussie verplaatst worden?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

" Nou, ze moeten niet zo kunstmatig het verschil met de GG in leven willen houden. Als het erop aan komt, is het gewoon een woordenstrijd. "

Bovenstaande opmerking zal ongetwijfeld ook verband houden met je opmerking dat je vind dat ds. C. Harinck het verschil te veel benadrukt tov dr. Steenblok.

Ik kan het niet laten daar op te reageren.

Je zou de volgende vraag eens moeten stellen aan de dr. Steenblok volgeling of iemand op de lijn van ds. Harinck:

Kom er in de prediking van het Evangelie een algemeen (voor alle hoorders in de kerk), welmenend (het is de Heere ernst!) en onvoorwaardelijk (ongeacht de innerlijke toestand en bevinding van de hoorders) aanbod van genade tot alle hoorders ?

Alle pogingen om dit verschil te verdoezelen ten spijt, (ook de publicatie van drs. Rouwendal) is er hierin wel degelijk een verschil. En dat dit aanbod alleen waarde krijgt voor een ontdekte zondaar is een geheel andere zaak. Zeker zijn we het daar wel over eens, maar door dat er altijd bij te halen verdoezel je het punt waar het om gaat.


Feit is wel dat in veel prediking binnen de GG niet word verkondigd wat officieel wel beleden word inzake het aanbod van genade. Vandaar dat men feitelijk dicht bij de GGiN staat, hoewel men theoretisch een verschil heeft.

Dat verschil was en is er wel degelijk, alleen moet de conclusie zijn dat een deel van de prediking binnen de GG zodanig naar de GGIN is opgeschoven dat het praktisch gezien soms niet waarneembaar is.

Vergelijk de vooraanstaande predikanten uit de jaren 50 en 60 maar eens. Vergelijk A. Vergunst, H. Rijksen, J.W. Kersten e.d. maar eens met Steenblok, Van Stralen, Van Beek e.d.

Dan zie je dat de situatie wel degelijk veranderd is.

Al met al ben ik er vast van overtuigd dat het veel meer is dan een woordenstrijd. En hoewel ik dogmatisch gezien tegenover hen sta in dit opzicht, vind ik de synode van de GGiN die dat gewoon aangeeft eerlijker dan de synode van de GG die doet alsof er niets aan de hand was.

Overigens sta ik wel van harte achter het boek van ds. Golverdingen die heel eerlijk de zaken weergeeft.

Al met al vind ik dat ds. Harinck terecht blijft wijzen op en opkomen voor een Bijbelse leer inzake het aanbod van genade. Hij doorziet heel goed hoe men steeds meer richting GGiN vaart. Zijn zorgen daarin deel ik van ganser harte, hoewel ik tegen de mensen niets persoonlijks heb.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Lydianne
En ik wilde je nog wel naar de enige ds. in Nederland sturen die echt nog op de STeenblok lijn zit... ds. Wink
Dat vind ik niet. Als je ds. Steenblok leest, is dit een man geweest, die zich stipt hield aan de puntenverdeling die hij had gemaakt, duidelijk kanseltaal gebruikte en een ordelijke lijn in zijn preken had. Dit zijn allemaal dingen die ik bij ds. Wink mis.
Ik begrijp dat dit verder niet met de leer te maken heeft. Maar deze leer kan ik uit de preken van ds. Wink ook niet opmaken. 'Is dat zo? Ja, dat is zo'. Ik heb ds. Wink verschillende keren gehoord, maar ik moet zeggen dat ik dan steeds met een heel akelig gevoel thuiskom. Laat ik het maar schrijven: ik kom van een koude ker(k/mis) thuis.

Overigens heeft dit allemaal niets meer met de Oud Gereformeerde Gemeente te maken. Misschien moet deze discussie verplaatst worden?
Er schijnen maar 13 preken van Dr Steenblok te zijn. Hoezo punten en ordelijk?
In Gouda zijn velen (al voor 53) uit de GG gegaan omdat dr S. zo verschrikkelijk onordelijk en af en toe onordentelijk preekte.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Er is ergens een topic over dr. Steenblok. Daar ga ik met jullie goedvinden verder met de discussie.
Groet,
Afgewezen
Plaats reactie