Joden<>Palestijnen

Kena

Bericht door Kena »

Ik vind jou eigenlijk een zielige man. Ik heb hier werkelijk alles mee gezegd.
MB

Bericht door MB »

Oorspronkelijk gepost door Kena
Maar het Jodendom is niet in het Christendom voltooid hoor (je hebt ´mijn volk´ anders verre van jaloers gemaakt, dat is ´jullie´ eerste falen al). Jij ziet ´Jezus´ misschien als een ´blonde´ Westerling met Westerse opvattingen, maar Hij is Joods en als je enigszinds meer van het Jodendom zou weten, zou jij de NT een stuk beter begrijpen. Wederom een Joods boek.

Ik vind het jammer hoe superieur jij over het Christendom doet. Het Jodendom is daarin voltooid, ik krijg hier de kriebels van en weet ook: ´Kena maak je niet druk, dit is uit onwetendheid´. Ik ben gezegend met zowel het Christen- als het Jodendom. Mijn roots zitten in beide en kan daardoor over beide praten. Vandaar het een gemis van jou is om zo op het Jodendom af te geven en ik hou het erop dat jij niet weet wat je zegt :%

Zullen we iedereen als gelijke zien? Alle Palestijnen, alle Christenen en alle Joden? Zullen we afspreken niemand boven de ander te stellen?

Ik hoop dat ik niet aan een eenzijdige afspraak hoef te houden... voor zowel jou naar Joden en Lily naar Palestijnen...

[Aangepast op 12/6/04 door Kena]
Hoi Kena,

Ik heb natuurlijk niets tegen Joden. Ze zijn een gezegend volk uit hen is de Verlosser gekomen!
En ik zie palesteinen ook als mensen die waardigheid nodig hebben, net als ieder ander mens.
Ook voor Joden.
Maar ik snap niet dat de Christenen uit sommige hoeken willen dat Israel weer komt en zo tegen palesteinen zijn. Die Palesteinen hebben ook rechten.
En dan zeggen ze ja maar de Joden zijn het volk van Abraham.
Ja ja dat is natuurlijk zo, biologisch wel ja. Maar geestelijk is dat toch via de Christenen.


[Aangepast op 12/6/04 door MB]
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

MB, hang jij de vervangingsleer aan?

[Aangepast op 12/6/04 door wim]
MB

Bericht door MB »

Of ik de vervangingstheorie aanhang?

Ik geloof dat we door Jezus het volk van Abraham zijn. Het volk van God.
Immers Jezus zei God heeft de macht om uit deze stenen kinderen van Abraham te verwekken.

Indien sommige Joden Jezus niet aannemen, dan kan je als Christen toch niet strijden voor Israel?

Ik snap Christenen voor Israel dan ook niet.

Ze nemen toch Jezus niet aan.
Natuurlijk de messiaanse Joden wel.
En Israel moet natuurlijk met haar heilige steden goed bewaart worden. Maar of het perse Joods gezag moet zijn. Ja ieder volk heeft natuurlijk recht op land dus wel. Maar de palesteinen hebben ook recht op land, vind ik. En hoe in Gaza de huizen plat worden gewalst walgelijk. En ook die zelfmoordenaars walgelijk.
Vreselijk hoe hun huizen zijn afgenomen.



[Aangepast op 12/6/04 door MB]
MB

Bericht door MB »

[Aangepast op 12/6/04 door MB]
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Oorspronkelijk gepost door lily
poor kena, bid voor licht van boven kind.
Lilly, waaruit trek jij de conclusie dat dat licht ontbreekt? Niet weer te snel oordelen, aub!!!
Kena

Bericht door Kena »

Hoi MB,

M.i. hang je wel een vorm van de vervangingstheorie aan. Zowel de profeten in de TeNaCH als Sh' aul (Paulus) hebben toch een heel andere mening over "ongelovig" Israel dan jij. Maar dat is ieders goed recht. Alleen nu vergeten wij één persoon waarvan wij géén recht hebben om voor te denken en dat is... juist Hasjem (G'd). Hasjem heeft Zijn besluit aangaande Zijn volk (vleselijke nazaten) genomen. En daar dien jij in te schikken, want die ziet volgens de Bijbel (en dit is geen intepretatie kwestie, maar een kwestie van letterlijk de Bijbel aannemen) toch anders uit dan jouw mening.

Ik ben helemaal eens hoor dat Palestijnen rechten hebben. Maar wat die rechten zijn bepalen wij Hollanders niet. Wij hebben makkelijk praten uit ons veilig landje, terwijl de Joden en Palestijnen daar wel mee zitten. Maar laten we luisteren wat Hasjem hierover zegt over de verdeling van Éretz Yizrael (Israel):

Want zie, in die dagen en te dien tijde, wanneer Ik een keer zal brengen in het lot van Juda en van Jeruzalem, zal Ik alle volken verzamelen en afvoeren naar het dal van Josafat, en Ik zal aldaar met hen in het gericht treden ter oorzaak van Mijn volk en van Mijn erfdeel Israël, dat zij o­nder de volken verstrooid hebben, terwijl zij Mijn land verdeelden, en over Mijn volk het lot wierpen, en een jongen gaven voor een hoer en een meisje verkochten voor wijn, opdat zij konden drinken.

Nu hebben we een aardige indruk hoe G'd over deze verdeling denkt, dacht ik.

Maar goed. Dit drijft tot een oeverloze discussie. Jij hebt jouw mening en ik die van mij. Alleen laat G'd ajb voor Zichzelf denken en bepalen wie werkelijk Zijn volk is. :%

Weest verheugd dat jij Zijn Lichaam vormt. Dat is even mooie positie als Zijn volk zijn met wie Hij trouwt en believe me, Hij trouwt niet met Zijn eigen Lichaam :,

Hartelijke groet! :D
Kena
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Dat is waar, Lilly. Maar dat neemt nog niet weg dat er bijvoorbeeld ook Christelijke palestijnen kunnen bestaan.
Plaats reactie