Systematic Theology (Dogmatiek)
Geplaatst: 31 jan 2004, 04:43
Wie van jullie heeft wel eens de moeite genomen om een Systematic Theology (Dogmatiek) door te lezen, en wat was je favouritiet?
Daar dogmatiek mijn hobby is, heb ik er meerdere gelezen, waaronder Calvijns Instituties, Steenblok, Bavinck (gedeeltelijk), Hodge (gedeeltelijk), John Gill (gedeeltelijk) en Turretinni (gedeeltelijk), maar mijn grote favourite zijn nog steeds Wayne Grudem (ben het op veel dingen niet met hem eens, maar hij kan wel enorm goed en bijbels uitleggen), en Louis Berkhof, en natuurlijk Aquinas!
De grootste tegenvaller vond ik Donald Bloesch, die op t eerste gezicht best reformed lijkt, maar qua ideeen veel van de moderne theologie houd...
Een andere tegenvaller vond ik Kersten, hij maakt m.i. te weinig onderscheid tussen dogmatiek en bevinding, en zn boek is een ongeordend zootje, in vergelijk met andere dogmatische werken. Voorderest heb ik hem niet gelezen, dus over de echte inhoud kan ik niet oordelen...
Steenblok is er één die opvalt vanwege de praktische vragen die hij ook beantwoord, vragen die een gemiddelde dogmatiek achterwege laat. Een gemiddeld GG kerkmens wat geinteresseerd is in dogmatiek kan ik echt Steenblok aanraden. Praktisch en toch op niveau. Enige downside vind ik de vraag en antwoord vorm...
Louis Berkhof vind ik een goede gereformeerde dogmatiek hebben (btje á la Bavink, alleen minder langdradig). Zijn enige downside vind ik dat hij (net als Bavink) teveel ingaat op allerlei dwalingen die mij totaal niet boeien. Voorderest een heldere uitleg, en goed schriftuurlijk gegrond. Alleen zijn Eschatology vind ik een btje zwak.
C. Hodge's 3 delig meesterwerk is een must-read. Is goedkoop ($25 op christianbook.com) en best leesbaar, uitgebreid en toch niet saai. Enige nadeel is het quoten van lange zinnen Latijn zónder de vertaling in de voetnoot...
Calvijns instituties behoeven geen commentaar denk ik, enige nadeel vind ik de ongeorganiseerdheid ervan (in vergelijking met de andere dogmatieken).
Bavinck blijft een grootmeester. Alhoewel langdradig toch boeiend, en ook diepgaand. Ook hij quote helaas af en toe lange zinnen Latijn, en ook het gebruik van Grieks en Hebreews zónder vertaling in de voetnoot komt voor...
John Gill is een aparteling in dogmatiek land. Enerzijds een scholastische uiteenzetting, anderszijds een bevindelijke noot tussendoor. Grootste nadeel is de slechte leesbaarheid (moeilijk engels, en soms lange zinnen). Hij verschilt met de reformatie op punten van volwassendoop, en duizend jarig rijk
Wayne Grudem is ook apart. Een theoloog uit Charismatisch-Evangelische kringen, die sterk de reformatorische leer benadrukt. Zijn uitleg kenmerkt zich door een uiterst sterke fundering op bijbelteksten, die niet alleen aan het eind van het hoofdstuk worden vermeld, maar ook volledig in de tekst, en ook met toelichting. Dat hij in het boek pleit van een ruimere visie mbt het werk van de Geest (ook vandaag de dag) is niet hinderlijk (klinkt heel redelijk en bijbels gegrond), zijn uitleg van de 'leer der laatste dingen' is goed en verhelderend, alleen de amillenianistische uitgangspunt word een btje verkeerd/te simplistisch verwoord en afgekeurd. Tevens verschilt hij op het punt vd doop (volwassendoop). Zijn benadering van de beleving van het zalig worden zal menig van de Zwaag fan zeer aanspreken, ik echter kan me er niet zo in vinden.
Turretinni (tussen 1600 en 1700) is het toonbeeld van de gedachten van de reformatie. Scherp gekant tegen Rome. Een typische scholastieke en filosofische manier van verwoorden (heeft wel wat weg van Aquinas). Erg volledig in de punten die het behandeld.
Aquinas is één van mijn favouriten. Alhoewel hij vele dwalingen leert, valt anderszinds te zeggen dat hij op veel andere leerstukken enorm veel licht schijnt door zijn heldere en logische uitleg, gestaaft met schriftuurlijke en filosofische argumenten.
De volgende dogmatische werken heb ik nog niet gelezen, maar lijken me de moeite waard om aan te schaffen en te lezen, indien je er 1 van gelezen hebt, graag je mening:
1) Brakels redelijke godsdienst
2) Kuypers dogmatiek
3) Robert Raymonts dogmatiek (veel positieve, maar ook negatieve verhalen over gehoord, hij staat iig in de boekwinkel van Beeke's kerk)
4) De Systematic van Norman Geisler. Veel positiefs over gehoord, als zijnde een 2e Bavinck
5) Thomas Oden (schijnt erg eucomeen te zijn, wat ik wel kan waarderen, maar ik verwacht eigelijk ook een remonstrantse noot daar de schrijver methodist is)
Als iemand nog verdere suggesties heeft mbt dogmatische boeken, graag!
Daar dogmatiek mijn hobby is, heb ik er meerdere gelezen, waaronder Calvijns Instituties, Steenblok, Bavinck (gedeeltelijk), Hodge (gedeeltelijk), John Gill (gedeeltelijk) en Turretinni (gedeeltelijk), maar mijn grote favourite zijn nog steeds Wayne Grudem (ben het op veel dingen niet met hem eens, maar hij kan wel enorm goed en bijbels uitleggen), en Louis Berkhof, en natuurlijk Aquinas!
De grootste tegenvaller vond ik Donald Bloesch, die op t eerste gezicht best reformed lijkt, maar qua ideeen veel van de moderne theologie houd...
Een andere tegenvaller vond ik Kersten, hij maakt m.i. te weinig onderscheid tussen dogmatiek en bevinding, en zn boek is een ongeordend zootje, in vergelijk met andere dogmatische werken. Voorderest heb ik hem niet gelezen, dus over de echte inhoud kan ik niet oordelen...
Steenblok is er één die opvalt vanwege de praktische vragen die hij ook beantwoord, vragen die een gemiddelde dogmatiek achterwege laat. Een gemiddeld GG kerkmens wat geinteresseerd is in dogmatiek kan ik echt Steenblok aanraden. Praktisch en toch op niveau. Enige downside vind ik de vraag en antwoord vorm...
Louis Berkhof vind ik een goede gereformeerde dogmatiek hebben (btje á la Bavink, alleen minder langdradig). Zijn enige downside vind ik dat hij (net als Bavink) teveel ingaat op allerlei dwalingen die mij totaal niet boeien. Voorderest een heldere uitleg, en goed schriftuurlijk gegrond. Alleen zijn Eschatology vind ik een btje zwak.
C. Hodge's 3 delig meesterwerk is een must-read. Is goedkoop ($25 op christianbook.com) en best leesbaar, uitgebreid en toch niet saai. Enige nadeel is het quoten van lange zinnen Latijn zónder de vertaling in de voetnoot...
Calvijns instituties behoeven geen commentaar denk ik, enige nadeel vind ik de ongeorganiseerdheid ervan (in vergelijking met de andere dogmatieken).
Bavinck blijft een grootmeester. Alhoewel langdradig toch boeiend, en ook diepgaand. Ook hij quote helaas af en toe lange zinnen Latijn, en ook het gebruik van Grieks en Hebreews zónder vertaling in de voetnoot komt voor...
John Gill is een aparteling in dogmatiek land. Enerzijds een scholastische uiteenzetting, anderszijds een bevindelijke noot tussendoor. Grootste nadeel is de slechte leesbaarheid (moeilijk engels, en soms lange zinnen). Hij verschilt met de reformatie op punten van volwassendoop, en duizend jarig rijk
Wayne Grudem is ook apart. Een theoloog uit Charismatisch-Evangelische kringen, die sterk de reformatorische leer benadrukt. Zijn uitleg kenmerkt zich door een uiterst sterke fundering op bijbelteksten, die niet alleen aan het eind van het hoofdstuk worden vermeld, maar ook volledig in de tekst, en ook met toelichting. Dat hij in het boek pleit van een ruimere visie mbt het werk van de Geest (ook vandaag de dag) is niet hinderlijk (klinkt heel redelijk en bijbels gegrond), zijn uitleg van de 'leer der laatste dingen' is goed en verhelderend, alleen de amillenianistische uitgangspunt word een btje verkeerd/te simplistisch verwoord en afgekeurd. Tevens verschilt hij op het punt vd doop (volwassendoop). Zijn benadering van de beleving van het zalig worden zal menig van de Zwaag fan zeer aanspreken, ik echter kan me er niet zo in vinden.
Turretinni (tussen 1600 en 1700) is het toonbeeld van de gedachten van de reformatie. Scherp gekant tegen Rome. Een typische scholastieke en filosofische manier van verwoorden (heeft wel wat weg van Aquinas). Erg volledig in de punten die het behandeld.
Aquinas is één van mijn favouriten. Alhoewel hij vele dwalingen leert, valt anderszinds te zeggen dat hij op veel andere leerstukken enorm veel licht schijnt door zijn heldere en logische uitleg, gestaaft met schriftuurlijke en filosofische argumenten.
De volgende dogmatische werken heb ik nog niet gelezen, maar lijken me de moeite waard om aan te schaffen en te lezen, indien je er 1 van gelezen hebt, graag je mening:
1) Brakels redelijke godsdienst
2) Kuypers dogmatiek
3) Robert Raymonts dogmatiek (veel positieve, maar ook negatieve verhalen over gehoord, hij staat iig in de boekwinkel van Beeke's kerk)
4) De Systematic van Norman Geisler. Veel positiefs over gehoord, als zijnde een 2e Bavinck
5) Thomas Oden (schijnt erg eucomeen te zijn, wat ik wel kan waarderen, maar ik verwacht eigelijk ook een remonstrantse noot daar de schrijver methodist is)
Als iemand nog verdere suggesties heeft mbt dogmatische boeken, graag!