Hotel Gorinchem

Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Zijn die Danieljongeren wel de exacte doelgroep die je moet hebben. Zij komen wel, daar ben ik niet bang voor.Ze gaan niet voor niets mee met zo'n kamp.
De jongeren die niet naar zo'n kamp gaan en wel naar de kroeg , die moet je zien te berijken.


tukker
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Zucht! :# Zit ik een reactie te typen nav de posting van Refojongere, mislukt het posten en dan zie ik dat Parsifal het gras al voor m'n voeten heeft weggemaaid.

Refojongere,
Dat cursieve gedeelte (weet niet van wie het is) komt me heel vertrouwt voor. Hier ben ik onder opgegroeid. Op basis van dit soort uitspraken concludeerde ik dat het 'voor mij wel niet zou zijn'. Hier wordt geen Gorinchem-jongere wakker van. Het is té evenwichtig misschien, té hoogdravend etc. Juist zulke Gornichem-jongeren dienen in heldere duidelijke taal de zonde van het ongeloof aangezegd te worden.

Verder heb ik mensen zich om zien draaien en horen zeggen: "Het is te mysterieus." Maar waar ligt dat mysterieuze dan toch in? "Geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden." Wat is er nou duidelijker? Hoe dan ook, geliefden, laat me dit lot u zeggen, of het mysterieus is of niet: God getuigt ervan, en als u het niet gelooft, maakt u God tot een leugenaar. Of u het nu te eenvoudig vindt, te goed, te wonderlijk, of te weet-ik-veel, u zult of God moeten geloven of Hem tot een leugenaar maken. Er is geen derde mogelijkheid. Want of het nu eenvoudig of mysterieus, wonderlijk of gewoon is, de Heere verzekert dat het waar is. En als u Zijn getuigenis niet wilt aannemen, maakt u Hem tot een leugenaar en zult u de gevolgen daarvan moeten aanvaarden.

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Zijn die Danieljongeren wel de exacte doelgroep die je moet hebben. Zij komen wel, daar ben ik niet bang voor.Ze gaan niet voor niets mee met zo'n kamp.
De jongeren die niet naar zo'n kamp gaan en wel naar de kroeg , die moet je zien te berijken.
tukker
Dat wordt denk ik heel moeilijk. Die komen echt niet voor zo'n 'babbelavond' maar die willen wel wat heftigers. Ik denk dat het hebben van een hele grote gemeente ook een nadeel is om iets voor de jongeren te doen.

Nog niet zo lang geleden was ik in de gergem in Arnhem. Ik vond dat er schrikbarend weinig jongeren waren. Totdat de ds. de zegen had uitgesproken. Toen kwamen ze opeens binnen omdat ze als groep ergens hadden staan praten. Dat is dus echt één club die makkelijk samen iets kunnen doen en die je niet gauw in een Gornichem-gelegenheid zult aantreffen.


[Aangepast op 12/8/03 door Kislev]
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Vergis je niet wat er op een Danielkamp rond loopt. Gasten die normaal op zaterdagavond in de discotheek of in Hotel Gorinchem rondlopen. Daarnaast ook figuren die nooit ergens komen en niet de gelegenheid hebben met leeftijdsgenoten over geloofszaken te praten. Voor al deze lui is een 'soos' een mooi alternatief!

Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Kislev,

Weet je hoe Ds. Vreugdenhil de lezing op het Danielkamp van vorige week besloot?

"Jongens en meiden, als jullie bekeerd willen worden, worden jullie het ook. Denk daar maar eens over na!! Meer zeg ik er niet over; en als je het niet meer begrijpt of het er niet mee eens bent mail je me maar!" En toen gaf hij zijn e-mail adres!

Dat is wel wat anders als dat lijdelijke en machteloze gedoe!!

Pim.
Dit is natuurlijk taal die in veel ger.gems niet geaccepteerd wordt.

Het is en blijft zo, dat we ons zelf NIET kunnen bekeren. Maar we moeten er ALLES aandoen. Maar dan kom je er achter dat je het niet wil. Want echt waar, er is niemand die zalig wil worden. We zijn van nature allemaal een vijand van God en van onze eigen zaligheud! Want die bekering begint met de afsterving van de oude mens en daar houdt nou helemaal niemand van. Want dan moet je vlees sterven. Ik weet wel. Iedereen wil wel graag naar de hemel, maar hemelzoekers komen in de hel. Bileam wou ook wel sterven met Gods volk, maar hij was niet bekeerd. Hij wou wilde de afsterving niet van de oude mens. En het is puur genade dat God een mens bekeerd. En mens zal er zelf nooit voor kiezen. Maar je moet er alles aandoen! Volhouden en doorzetten! "13 Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden." De Bijbel staat vol met opdrachten.

Mattheüs 4:17
Van toen aan heeft Jezus begonnen te prediken en te zeggen: Bekeert u; want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen.

(nooit vergeten! Dit waren de eerste woorden van de prediking van de Heere Jezus. Hij begon met "Bekeert u".)

Marcus 1:15
En zeggende: De tijd is vervuld, en het Koninkrijk Gods nabij gekomen; bekeert u, en gelooft het Evangelie.

Lukas 13:3
Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen desgelijks vergaan.

Lukas 15:10
Alzo, zeg Ik ulieden, is er blijdschap voor de engelen Gods over een zondaar, die zich bekeert.

Handelingen 3:19
Betert u dan, en bekeert u, opdat uw zonden mogen uitgewist worden; wanneer de tijden der verkoeling zullen gekomen zijn van het aangezicht des Heeren,

Openbaring 2:5
Gedenk dan, waarvan gij uitgevallen zijt, en bekeer u, en doe de eerste werken; en zo niet, Ik zal u haastelijk bij komen, en zal uw kandelaar van zijn plaats weren, indien gij u niet bekeert.

(Nederland bekeert zicht niet! De kandelaar wijkt van Nederland. China bloeit!)


Mattheüs 6:33
Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden.

Mattheüs 7:7
Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

Lukas 11:9
En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

Lukas 11:10
Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.

Dan belanden we in Romeinen en daar lezen we.

Romeinen 3:11
Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.

En het is allemaal waar! We moeten zoeken en niemand zoekt! Het is genade als je daar achter komt. Ontdekking dat is vrije gunst! Want de Heere is gevonden van degenen die niet naar Hem zochten. Dat is wondelijk!

Lukas 15:5
En als hij het gevonden heeft, legt hij het op zijn schouders, verblijd zijnde.

(Hier weer duidelijk! God zoekt het verlorene!)

De daders van het Woord komen thuis! De hoorders niet! De daders van het Woord! En dat is: "Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden." En dat kan niet zonder gebed!
Liever Turks dan Paaps
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Aan het begin van de avond hadden we Lukas 11 gelezen, dus de opmerking lag in het verlengde van dat bijbelgedeelte.

Volgens mij hoeft hij niet direct die nuance te geven in de zin van "je komt er wel achter dat je het niet kan". Dat is een onderdeel van de geloofsleer wat hij later kan benadrukken. De Heere Jezus sprak toch ook niet alle elementen in 1x uit?!

We raken off-topic, maar volgens mij is een van de misstanden uit de rechts-reformatorische kerken dat er te genuanceerd gepreekt wordt. Christus wordt niet onbevangen gepreekt, maar alle elementen worden in 1 preek gestopt, zodat (het lijkt alsof er) een heel evenwichtige preek gehouden wordt, maar de kracht is er dan af.

Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Maar dan kom je er achter dat je het niet wil. Want echt waar, er is niemand die zalig wil worden. We zijn van nature allemaal een vijand van God en van onze eigen zaligheud!
Beste Matthijs,

Wat jij daar schrijft lijkt helemaal waar, maar als je volledig wil zijn, dan moet je eigenlijk schrijven: "Want echt waar, er is van nature niemand die zalig wil worden."

Als de HG de wil vernieuwt, dan wordt zo iemand gewillig om zalig te worden
zie DL. 3/4-11.:
Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen. )
jacob

Bericht door jacob »

We moeten een pastoraal gesprek en een dogmatisch gesprek nooit een op een op elkaar leggen matthijs. Ik ben ervan overtuigd dat Ds vreugdenhil niet ontkent dat het komen tot Christus ten diepste een trekken is van God.

Maar we gaan ook verloren om eigen schuld. En dan kunnen we ons niet verschuilen achter verkiezing.

Verder spreekte er uit de woorden van Vreugdenhil een onuitsprekelijke gunning en bewogenheid.

Dit horen we veels te weinig!!

we zetten zulke mensen direct in een hoek en zetten er een bord boven. te licht bevonden.
Terwijl het voluit bijbels is wat hij zegt

Maar tegenwoordig komen we om in het evenwichtig preken. Met een lichte afwijking naar rechts om de evangelische beweging tegengas te bieden. En als ik mijn eigen postings hier door lees is dan is bij mij dit ook het geval.

De bekering begint niet met de verkiezing. Het eindigt ermee. oneindig maal dank daar voor!
Dat Hij naar mij heeft willen omzien. Wat een wonder?!!!
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Pim
We raken off-topic, maar volgens mij is een van de misstanden uit de rechts-reformatorische kerken dat er te genuanceerd gepreekt wordt. Christus wordt niet onbevangen gepreekt, maar alle elementen worden in 1 preek gestopt, zodat (het lijkt alsof er) een heel evenwichtige preek gehouden wordt, maar de kracht is er dan af.
PATS!! RAAK!! Dat is precies wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
Oorspronkelijk gepost door Pim
We raken off-topic, maar volgens mij is een van de misstanden uit de rechts-reformatorische kerken dat er te genuanceerd gepreekt wordt. Christus wordt niet onbevangen gepreekt, maar alle elementen worden in 1 preek gestopt, zodat (het lijkt alsof er) een heel evenwichtige preek gehouden wordt, maar de kracht is er dan af.
PATS!! RAAK!! Dat is precies wat ik bedoel.
Maar wat doen we eraan/ermee Kislev. De GG de rug toe keren zal ik niet snel doen. Hoe bereik je de predikanten/mensen die zo denken/doen? Ik ben al iets ouder, maar de jeugd van 16-18 jaar knapt er echt op af denk ik!

Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Maar wat doen we eraan/ermee Kislev. De GG de rug toe keren zal ik niet snel doen. Hoe bereik je de predikanten/mensen die zo denken/doen? Ik ben al iets ouder, maar de jeugd van 16-18 jaar knapt er echt op af denk ik!
Om eerlijk te zijn heb ik de hoop al laten varen dat ik er ooit iets aan zou kunnen doen. Gesprekken met mijn predikant leverde niets op (eerder het tegendeel). Nu de gergem ook weer in gesprek is met de GGiNet en ik op de Theologische School geen Harincks meer zie maak ik me zorgen over de toekomst van de gergem.

Wie weet als OSW gergem jongeren uit diverse plaatsen en van diverse leeftijden eens een brief opstellen met daarin onze zorgen richting het curratorium oid.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
Wie weet als OSW gergem jongeren uit diverse plaatsen en van diverse leeftijden eens een brief opstellen met daarin onze zorgen richting het curratorium oid.
Vergeefse hoop. Dan hebben ze zoiets van: zie je wel, de verderfelijke invloed van die JA!!
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Vergeefse hoop. Dan hebben ze zoiets van: zie je wel, de verderfelijke invloed van die JA!!
Zie je? 'tLoopt toch allemaal nergens op uit. Gewoon Hervormd worden. ;)
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Vergeefse hoop. Dan hebben ze zoiets van: zie je wel, de verderfelijke invloed van die JA!!
Zie je? 'tLoopt toch allemaal nergens op uit. Gewoon Hervormd worden. ;)
Wat is Hervormd? Ik kan een eind met je meegaan, maar ik voel me stukken beter thuis bij GG (ondanks...) dan bij NH (VPK).

Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Kislev
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Vergeefse hoop. Dan hebben ze zoiets van: zie je wel, de verderfelijke invloed van die JA!!
Zie je? 'tLoopt toch allemaal nergens op uit. Gewoon Hervormd worden. ;)
Wat is Hervormd? Ik kan een eind met je meegaan, maar ik voel me stukken beter thuis bij GG (ondanks...) dan bij NH (VPK).

Pim.
Vele hervormde kerken zijn misvormd. Maar gelukkig niet alle. Maar in de Hervormde kerk wordt er ook hedendaags gepreekt en vaak ook levende voorbeelden. Dat spreekt aan! Afgelopen zomer was er gezin uit de ger.gem bij ons uit de buurt op vakantie geweest in Elspeet. Daar zijn ze naar de Ned. Herv. Kerk geweest. Daar preekte ds. Jongejan uit Oldebroek. Die dominee preekt hedendaags en haalde Pim Fortuijn aan in zijn preek. Kijk en dat spreekt aan he! Die kinderen van dat gezin hebben van begin tot eind geluisterd, en dat vonden de ouders heel bijzonder.

Maar ik blijf erbij dat al die afgescheidende kerken die er nu zijn, zich nooit hadden mogen afscheiden! Want daar door is het wel in veel Ned. Herv. kerken zo oppervlakkig geworden! Afscheiding is voor mij een vorm van hoogmoed! En dat is het gewoon geweest. Hoogmoed!
Liever Turks dan Paaps
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Lecram en anderen.

Ik ben het wel met jullie eens. Maar waar ik nou niet van hou, wat ik regelmatig hoor in mijn kerk. Dat we Jezus hand moet grijpen en dat we moeten geloven in Jezus. Maar wat is dan geloven? Hoe moet je dan geloven? En als je gelooft, is het dan klaar? Zeg je dan: Zo pak nu maar eens een luie stoel voor me, want ik ben bekeerd. Ik heb het! Ik ben er! Ik ben gearriveerd! Welnee, zo is het toch niet? Dat zou een belediging voor God zijn. Maar hoe functioneert dan het geloof? Wat is bekering? Wat is zondaar zijn? We zijn toch zondaren?
Wat is dat dan, om in Gods licht te wandelen? Hoe gaat dat? Wat merk je dan? Word je dan een mens ijverig in goede werken? Wat is het nieuwe leven? Waarom is dat leven zo heerlijk? Ik zie bijna nooit vrolijkheid? Ik zie de kinderen voor God altijd aan als ernstige serieuze mensen, die het vaak het moeilijk hebben in dit leven. Daar is toch niets aantrekkelijks aan? En als je die teksten leest van: "Als droevig zijnde, doch altijd blijde; als arm, doch velen rijk makende; als niets hebbende, en nochtans alles bezittende." Wat betekent nou weer zo'n tekst? Je hebt niets, en toch heb je alles. Toch droevig zijn, maar ook altijd blij. Wat houdt dat in?

En dan deze tekst. “Want gij weet de genade van onzen Heere Jezus Christus, dat Hij om uwentwil is arm geworden, daar Hij rijk was, opdat gij door Zijn armoede zoudt rijk worden.â€
Liever Turks dan Paaps
Plaats reactie