Middellijke en onmiddellijke geloofszekerheid

DDD
Berichten: 28803
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Middellijke en onmiddellijke geloofszekerheid

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef: 19 apr 2024, 19:15 Tot geloof komen ís een bijzondere ervaring. Toch? Dat gaat toch niet zo'n beetje ongemerkt?
De stokbewaarder en de zijnen waren blij, de moorman reisde zijn weg met blijdschap. Dan hebben er toch záken plaatsgevonden?
Nee hoor. Zo leren de DL dat zeker niet.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6512
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Middellijke en onmiddellijke geloofszekerheid

Bericht door Posthoorn »

Groot Blankenstein schreef: 19 apr 2024, 19:32 Ik stel voor dat je eerst leest wat ik als leestip gaf (Immens 3e verhandeling en De Hoest). Mocht je daarna nog vragen hebben, dan hoor ik dat graag!
Kom je hier om ons de les te lezen? ;-) Ik ga dat beide niet lezen. Ik heb trouwens ooit De godvruchtige avondmaalganger weleens gelezen. Ik zou je wel willen vragen: wat vind je van het door mij geplaatste citaat van Calvijn?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6512
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Middellijke en onmiddellijke geloofszekerheid

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 19 apr 2024, 19:45
Posthoorn schreef: 19 apr 2024, 19:15 Tot geloof komen ís een bijzondere ervaring. Toch? Dat gaat toch niet zo'n beetje ongemerkt?
De stokbewaarder en de zijnen waren blij, de moorman reisde zijn weg met blijdschap. Dan hebben er toch záken plaatsgevonden?
Nee hoor. Zo leren de DL dat zeker niet.
O.
Groot Blankenstein
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 apr 2024, 10:25

Re: Middellijke en onmiddellijke geloofszekerheid

Bericht door Groot Blankenstein »

@Posthoorn

Nee hoor! Volgens mij hebben we elkaar als mensen gekregen om er voor elkaar te zijn, elkaar te helpen en elkaar aan te vullen. Ik kwam hier al wel vaker maar reageerde nu op de eerste vraag in ‘t topic omdat ik dacht dat het misschien voor iemand helpend zou kunnen zijn.

Ik heb geprobeerd om die te beantwoorden. Iedereen die geïnteresseerd is, weet waar hij terecht kan en ik kan die literatuur echt niet verbeteren. Dus om nu een uitgebreide discussie te gaan houden over wat ik bedoel lijkt me niet zo zinvol. Daarom stelde ik je voor om eerst te gaan lezen. Maar als je dat niet wil, ook prima. Dan laten we het hierbij.

Je citaat van Calvijn is heel prima maar slaat meer op de groei/aanwas in de kennis/genade dan op het verschil tussen middellijke en onmiddellijke zekerheid volgens mij. Ik kan het uit het citaat zelf tenminste niet terug halen. Misschien als ik de context erbij zou lezen…

Heidebloem geeft naar mijn idee helderder antwoord op de eerste vraag in dit topic.

Een fijne dag verder!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6512
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Middellijke en onmiddellijke geloofszekerheid

Bericht door Posthoorn »

Groot Blankenstein schreef: 20 apr 2024, 08:19 @Posthoorn

Nee hoor! Volgens mij hebben we elkaar als mensen gekregen om er voor elkaar te zijn, elkaar te helpen en elkaar aan te vullen. Ik kwam hier al wel vaker maar reageerde nu op de eerste vraag in ‘t topic omdat ik dacht dat het misschien voor iemand helpend zou kunnen zijn.

Ik heb geprobeerd om die te beantwoorden. Iedereen die geïnteresseerd is, weet waar hij terecht kan en ik kan die literatuur echt niet verbeteren. Dus om nu een uitgebreide discussie te gaan houden over wat ik bedoel lijkt me niet zo zinvol. Daarom stelde ik je voor om eerst te gaan lezen. Maar als je dat niet wil, ook prima. Dan laten we het hierbij.

Je citaat van Calvijn is heel prima maar slaat meer op de groei/aanwas in de kennis/genade dan op het verschil tussen middellijke en onmiddellijke zekerheid volgens mij. Ik kan het uit het citaat zelf tenminste niet terug halen. Misschien als ik de context erbij zou lezen…

Heidebloem geeft naar mijn idee helderder antwoord op de eerste vraag in dit topic.

Een fijne dag verder!
Groot Blankenstein, we gaan hier elkaar geen leesopdrachten geven. Hooguit kun je iemand een leestip geven. Ik ben verder genoeg op de hoogte van deze hele discussie, dus je hoeft mij ook niet te 'onderrichten'.

Wat het citaat van Calvijn betreft: dit gaat ook over het BEGIN van het geloof en de zekerheid die hiermee gepaard gaat.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8988
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Middellijke en onmiddellijke geloofszekerheid

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef: 19 apr 2024, 19:45
Posthoorn schreef: 19 apr 2024, 19:15 Tot geloof komen ís een bijzondere ervaring. Toch? Dat gaat toch niet zo'n beetje ongemerkt?
De stokbewaarder en de zijnen waren blij, de moorman reisde zijn weg met blijdschap. Dan hebben er toch záken plaatsgevonden?
Nee hoor. Zo leren de DL dat zeker niet.
De DL:

Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige,
en tegelijk zeer zoete,
wonderlijke, verborgene en onuitsprekelijke werking,
dewelke, naar het getuigenis der Schrift
(die van den Auteur van deze werking is ingegeven),
in haar kracht niet minder noch geringer is
dan de schepping of de opwekking der doden;
b
alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt,
zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven.

Met andere woorden: van die zeer krachtige en zoete werking van Gods Geest wordt zeker iets ervaren en gemerkt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28803
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Middellijke en onmiddellijke geloofszekerheid

Bericht door DDD »

Dat lijkt me toch helemaal niet hetzelfde.
Plaats reactie