Toename antisemitisme

Plaats reactie
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Toename antisemitisme

Bericht door Henk J »

Sinds 7 oktober neemt ook het antisemitisme in Nederland weer toe, we zagen het helaas rondom de opening van het Holocaust museum. Nu gaan gegevens van Joden in Nederland die familie in de IDF hebben rond op sociale media en worden ze thuis of op het werk bedreigd. Een beangstigend klimaat wordt dit, hoe kon dit zo ontstaan en wanneer spreken we ons hier niet alleen tegen uit maar treden we ook op?
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Toename antisemitisme

Bericht door Henk J »

https://nos.nl/artikel/2514591-familie- ... r-bedreigd
Een overzicht van de NOS over de bedreigingen de laatste tijd aan Joden in Nederland.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Toename antisemitisme

Bericht door MGG »

Het was te verwachten. Als je extremisten binnenlaat, eigen inwoners radicaliseren of extremistisch worden opgevoed en de overheid kan* er weinig tegen doen, dan komen de radicale gedachten en handelingen vanzelf boven.

*kan is vanzelfsprekend deels ook wil. Verdragen kan een land opzeggen en wetgeving kan aangescherpt worden.

Over Dyab Abou Jahjah.
Op 19-jarige leeftijd, verliet hij Libanon en vroeg asiel aan in België na dat eerst in Frankrijk te hebben geprobeerd.[3] Zijn asielaanvraag werd geweigerd, maar in 1996 werd Abou Jahjah Belgisch staatsburger door het huwelijk in Brugge met een Belgisch meisje, van wie hij na korte tijd scheidde

Na 11-9-2001:
iets dat niet kan worden beschreven als vreugde of geluk, maar als zoete wraak" voelden.

Over oorlog in Irak:
"Elke dode Amerikaanse, Britse of Nederlandse soldaat beschouw ik als een overwinning"

Na een dodelijke aanslag in Israël:
"dat de bevrijding van Palestina 'by any means necessary' moet gebeuren".

Hij mag het VK niet in wegens zijn extreme standpunten .
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Toename antisemitisme

Bericht door huisman »

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Toename antisemitisme

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 29 mar 2024, 00:21 Het was te verwachten. Als eigen inwoners extremistisch worden opgevoed en de overheid kan* er weinig tegen doen, dan komen de radicale gedachten en handelingen vanzelf boven.

*kan is vanzelfsprekend deels ook wil. Verdragen kan een land opzeggen en wetgeving kan aangescherpt worden.
Hoe denk je dat de gemiddelde seculiere Nederlander aankijkt tegen opvattingen die gelden in het bevindelijk-gereformeerde smaldeel? Ik noem het brede spectrum van seksualiteit, gender, positie van de vrouw, positie van de zondag, sport, etc.

Ik heb bewust even jouw tekst aangepast.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Toename antisemitisme

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 29 mar 2024, 08:11
MGG schreef: 29 mar 2024, 00:21 Het was te verwachten. Als eigen inwoners extremistisch worden opgevoed en de overheid kan* er weinig tegen doen, dan komen de radicale gedachten en handelingen vanzelf boven.

*kan is vanzelfsprekend deels ook wil. Verdragen kan een land opzeggen en wetgeving kan aangescherpt worden.
Hoe denk je dat de gemiddelde seculiere Nederlander aankijkt tegen opvattingen die gelden in het bevindelijk-gereformeerde smaldeel? Ik noem het brede spectrum van seksualiteit, gender, positie van de vrouw, positie van de zondag, sport, etc.

Ik heb bewust even jouw tekst aangepast.
Bijzonder, ouderwets, mooi, interessant zijn woorden die regelmatig benoemd worden.
Veel mensen beseffen een aantal zaken.
- Het gedachtegoed van orthodoxe gelovigen was honderden jaren de norm. Wij zijn inderdaad ouderwets. De maatschappelijke opvatting verandert een stuk sneller dan dan de opvatting van orthodoxe gelovige.
- Bevindelijk gereformeerd heeft ouderwetse en in de ogen van een deel van Nederland extreme opvattingen. Dit leidt niet of nauwelijks tot extremistisch handelen. Iemand kan veilig over straat na een grap over Jezus.
- Bevindelijk gereformeerd draagt ook in economische zin veel bij aan de maatschappij. Ik denk dat dit een van de redenen is waarom onze zuil getolereerd wordt. Vergelijk reformatorische scholen eens met islamitische scholen.

Ik zou geen gebied weten waarop orthodoxe moslims beter scoren dan gemiddeld.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Toename antisemitisme

Bericht door Adagio »

De Joden wilden wel de verantwoordelijkheid van Christus' lijden en sterven. En zij bedachten niet dat velen die uitroep van hen (Zijn bloed kome over ons...) later verschrikkelijk zouden gebruiken; en God voor hun karretje hebben willen spannen.

God regeert. Hoe, dat lezen we in de media. Laat het met Paulus zijn "Broeders, de toegenegenheid mijns harten, en het gebed dat ik tot God voor Israël doe, is tot hun zaligheid. Want ik geef hun getuigenis, dat zij een ijver tot God hebben, maar niet met verstand. Want alzo zij de rechtvaardigheid Gods niet kennen, en hun eigen gerechtigheid zoeken op te richten, zo zijn zij der rechtvaardigheid Gods niet onderworpen."

kanttek.: rechtvaardigheid die God ons door Christus schenkt.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Toename antisemitisme

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 29 mar 2024, 09:06 Bijzonder, ouderwets, mooi, interessant zijn woorden die regelmatig benoemd worden.
Veel mensen beseffen een aantal zaken.
- Het gedachtegoed van orthodoxe gelovigen was honderden jaren de norm. Wij zijn inderdaad ouderwets. De maatschappelijke opvatting verandert een stuk sneller dan dan de opvatting van orthodoxe gelovige.
- Bevindelijk gereformeerd heeft ouderwetse en in de ogen van een deel van Nederland extreme opvattingen. Dit leidt niet of nauwelijks tot extremistisch handelen. Iemand kan veilig over straat na een grap over Jezus.
- Bevindelijk gereformeerd draagt ook in economische zin veel bij aan de maatschappij. Ik denk dat dit een van de redenen is waarom onze zuil getolereerd wordt. Vergelijk reformatorische scholen eens met islamitische scholen.

Ik zou geen gebied weten waarop orthodoxe moslims beter scoren dan gemiddeld.
Jij gaat er zonder meer van uit dat de dreiging komt vanuit islamitische hoek. Antisemitisme komt in alle bevolkingsgroepen voor, met name ook in links-radicale hoek en zeker ook onder bevindelijk-gereformeerden. Onder bevindelijk-gereformeerden is die vaak ook nog theologisch onderbouwd. Jouw primaire focus op de islam, is tamelijk ongezond.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Toename antisemitisme

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 29 mar 2024, 10:25
MGG schreef: 29 mar 2024, 09:06 Bijzonder, ouderwets, mooi, interessant zijn woorden die regelmatig benoemd worden.
Veel mensen beseffen een aantal zaken.
- Het gedachtegoed van orthodoxe gelovigen was honderden jaren de norm. Wij zijn inderdaad ouderwets. De maatschappelijke opvatting verandert een stuk sneller dan dan de opvatting van orthodoxe gelovige.
- Bevindelijk gereformeerd heeft ouderwetse en in de ogen van een deel van Nederland extreme opvattingen. Dit leidt niet of nauwelijks tot extremistisch handelen. Iemand kan veilig over straat na een grap over Jezus.
- Bevindelijk gereformeerd draagt ook in economische zin veel bij aan de maatschappij. Ik denk dat dit een van de redenen is waarom onze zuil getolereerd wordt. Vergelijk reformatorische scholen eens met islamitische scholen.

Ik zou geen gebied weten waarop orthodoxe moslims beter scoren dan gemiddeld.
Jij gaat er zonder meer van uit dat de dreiging komt vanuit islamitische hoek. Antisemitisme komt in alle bevolkingsgroepen voor, met name ook in links-radicale hoek en zeker ook onder bevindelijk-gereformeerden. Onder bevindelijk-gereformeerden is die vaak ook nog theologisch onderbouwd. Jouw primaire focus op de islam, is tamelijk ongezond.
Een hele rare wending en geen inhoudelijk reactie op het antwoord op de gestelde vraag.

1. Je conclusie klopt al niet! Ik zeg dit nergens en ga daar niet zonder meer vanuit.
2. Ik zoomde in op de namen uit het geplaatste artikel. Dit heeft niks met een primaire focus te maken.

Dat antisemitisme relatief gezien veel vaker onder moslims voorkomt, lijkt mij overduidelijk. Mocht je dit niet geloven, dan zal ik een onderzoek voor je opzoeken.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Toename antisemitisme

Bericht door Edelweiss »

Henk J schreef: 28 mar 2024, 23:22 Sinds 7 oktober neemt ook het antisemitisme in Nederland weer toe, we zagen het helaas rondom de opening van het Holocaust museum. Nu gaan gegevens van Joden in Nederland die familie in de IDF hebben rond op sociale media en worden ze thuis of op het werk bedreigd. Een beangstigend klimaat wordt dit, hoe kon dit zo ontstaan en wanneer spreken we ons hier niet alleen tegen uit maar treden we ook op?
Op je laatste vraag: niet. Het uitspreken gaat niet verder dan dat het mag schuren, dat het demonstratierecht zo mooi is (wat ook waar is, maar daar zitten grenzen aan) en we de dialoog aan moeten gaan, wat in sommige gevallen onmogelijk is omdat er van één kant slechts wordt geschreeuwd. We noemen het intimidatie in plaats van antisemitisme, en zeggen 'dit nooit meer'. Dat is een holle frase geworden, of, in geval ik te fatalistisch denk, aan het worden. Blijven zeggen 'we moeten hier tegen op treden' maar het vervolgens niet doen verandert niets. Het lijkt 1939. Ik heb in het inmiddels gesloten Israeltopic al eens aangegeven dat mijn man niet meer naar Nederland wil, en gaat, en ik begrijp dat. Het feit dàt hij zich zo voelt, is natuurlijk ziek.

Ik ben het met Ambtenaar eens dat antisemitisme in alle bevolkingsgroepen voorkomt, zeer zeker ook binnen de refokring, dat heeft mijn man helaas ook zelf ondervonden.
Het verschil met de radicaal-linkse hoek en de islamitische hoek is dat de gereforemerden er niet naar handelen. Ik heb althans (nog) geen verhalen gehoord van refo's die met bepaalde vlaggen wapperen, aan deuren klopten en openlijk hun sympathie uitspreken voor Hamas, of erger.
Ik ben het daarom tegelijkertijd met MGG eens dat het vanuit die hoek niet of weinig leidt tot extremistisch handelen. De intimidatie en het antisemitisme zoals mijn man dat kent, en waar ik zelf dus ook getuige van ben geweest (edit ter verduidelijking: op een bedreigende manier), komt uit de islamitische hoek. Of, zoals een zekere burgemeester van een zekere stad het eens bloemrijk noemde: conservatieve jongeren. En die worden haast kritiekloos omarmd door de links-radicale hoek.

Ik merk dat ik moe ben. Ik merk dat ik ook bang ben. 'Beangstigend klimaat' is zo waar. Nee, ik ben zelf niet Joods. Ik heb zelf niets anders naar mijn hoofd geslingerd gekregen dan dat ik een Jodenhoer ben. Ik sta daar boven. Maar ik zie ook de angst in de ogen van mijn man.
Hier is het klimaat nog relatief rustig. Na 7 oktober is er een afdeling van de Universiteit Bern gesloten omdat een professor daar zijn steun voor Hamas tweette. Er wordt gelukkig hard opgetreden, en ik ben daar dankbaar voor. Er is recent een rabbijn in Zürich neergestoken door een Noord-Afrikaanse jongeman, die zaak loopt nog.
Maar Nederland... ik weet het niet. Wij kijken elk jaar de 4 mei de Dodenherdenking op BVN. Ik weet niet of ik dat dit jaar kan. Wij reizen zeer binnenkort naar Israel, en gek genoeg voelt dat veiliger voor ons. Dat is eigenlijk de wereld op zijn kop.

Ik ga offline voor het weekend. Ik hoop dat bovenstaand stukje begrijpelijk is, indien niet, zeg het gerust, dan kom ik daar bij leven en welzijn volgende week op terug.
Ik wens jullie allen een gezegende Pasen toe.
Laatst gewijzigd door Edelweiss op 29 mar 2024, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Toename antisemitisme

Bericht door helma »

huisman schreef:Zonder woorden!

https://youtu.be/qE6wFs1GZQo?si=UTEW0A9XiBoa5brb
Heel indrukwekkend
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Toename antisemitisme

Bericht door MGG »

Edelweiss schreef: 29 mar 2024, 11:16
Henk J schreef: 28 mar 2024, 23:22 Sinds 7 oktober neemt ook het antisemitisme in Nederland weer toe, we zagen het helaas rondom de opening van het Holocaust museum. Nu gaan gegevens van Joden in Nederland die familie in de IDF hebben rond op sociale media en worden ze thuis of op het werk bedreigd. Een beangstigend klimaat wordt dit, hoe kon dit zo ontstaan en wanneer spreken we ons hier niet alleen tegen uit maar treden we ook op?
Op je laatste vraag: niet. Het uitspreken gaat niet verder dan dat het mag schuren, dat het demonstratierecht zo mooi is (wat ook waar is, maar daar zitten grenzen aan) en we de dialoog aan moeten gaan, wat in sommige gevallen onmogelijk is omdat er van één kant slechts wordt geschreeuwd. We noemen het intimidatie in plaats van antisemitisme, en zeggen 'dit nooit meer'. Dat is een holle frase geworden, of, in geval ik te fatalistisch denk, aan het worden. Blijven zeggen 'we moeten hier tegen op treden' maar het vervolgens niet doen verandert niets. Het lijkt 1939. Ik heb in het inmiddels gesloten Israeltopic al eens aangegeven dat mijn man niet meer naar Nederland wil, en gaat, en ik begrijp dat. Het feit dàt hij zich zo voelt, is natuurlijk ziek.

Ik ben het met Ambtenaar eens dat antisemitisme in alle bevolkingsgroepen voorkomt, zeer zeker ook binnen de refokring, dat heeft mijn man helaas ook zelf ondervonden.
Het verschil met de radicaal-linkse hoek en de islamitische hoek is dat de gereforemerden er niet naar handelen. Ik heb althans (nog) geen verhalen gehoord van refo's die met bepaalde vlaggen wapperen, aan deuren klopten en openlijk hun sympathie uitspreken voor Hamas, of erger.
Ik ben het daarom tegelijkertijd met MGG eens dat het vanuit die hoek niet of weinig leidt tot extremistisch handelen. De intimidatie en het antisemitisme zoals mijn man dat kent, en waar ik zelf dus ook getuige van ben geweest (edit ter verduidelijking: op een bedreigende manier), komt uit de islamitische hoek. Of, zoals een zekere burgemeester van een zekere stad het eens bloemrijk noemde: conservatieve jongeren. En die worden haast kritiekloos omarmd door de links-radicale hoek.

Ik merk dat ik moe ben. Ik merk dat ik ook bang ben. 'Beangstigend klimaat' is zo waar. Nee, ik ben zelf niet Joods. Ik heb zelf niets anders naar mijn hoofd geslingerd gekregen dan dat ik een Jodenhoer ben. Ik sta daar boven. Maar ik zie ook de angst in de ogen van mijn man.
Hier is het klimaat nog relatief rustig. Na 7 oktober is er een afdeling van de Universiteit Bern gesloten omdat een professor daar zijn steun voor Hamas tweette. Er wordt gelukkig hard opgetreden, en ik ben daar dankbaar voor. Er is recent een rabbijn in Zürich neergestoken door een Noord-Afrikaanse jongeman, die zaak loopt nog.
Maar Nederland... ik weet het niet. Wij kijken elk jaar de 4 mei de Dodenherdenking op BVN. Ik weet niet of ik dat dit jaar kan. Wij reizen zeer binnenkort naar Israel, en gek genoeg voelt dat veiliger voor ons. Dat is eigenlijk de wereld op zijn kop.

Ik ga offline voor het weekend. Ik hoop dat bovenstaand stukje begrijpelijk is, indien niet, zeg het gerust, dan kom ik daar bij leven en welzijn volgende week op terug.
Ik wens jullie allen een gezegende Pasen toe.
Een duidelijk stuk. Ik vrees dat antisemitisme als gevolg van complottheorieën ook onder refo's toeneemt. Fysieke dreiging en openbare intimidatie komt vanzelfsprekend steeds vaker uit de islamitische hoek. Al moeten we de dreiging vanuit extreemlinks en extreemrechts niet onderschatten.

De Duitse politie schoof het slim op extreemrechts. Helaas voor hun achterhaalde de waarheid deze leugen.
https://nos.nl/artikel/2229943-antisemi ... rt-brengen
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Toename antisemitisme

Bericht door Arja »

Adagio schreef: 29 mar 2024, 09:33 De Joden wilden wel de verantwoordelijkheid van Christus' lijden en sterven.
De uitroep in Mattheüs 27:25 is niet representatief voor heel het Joodse volk. We zouden moeten zeggen: de mensen die daar aanwezig waren. Vooral in het Evangelie van Johannes, verwijst "de Joden" meestal niet naar het Joodse volk als geheel, maar specifiek naar een groep van Joodse religieuze leiders en autoriteiten die vijandig stonden tegenover Jezus. Een dergelijke interpretatie is belangrijk bij het lezen van de rest van het Nieuwe Testament, bijv. 1 Thessalonicenzen 2:14-16.

Deze nuance is cruciaal. Met de rest van je reactie was ik het eens.
Plaats reactie