Overprikkeldheid

Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Overprikkeldheid

Bericht door Ararat »

merel schreef: 15 mar 2024, 13:46
Arja schreef: 15 mar 2024, 12:42
-DIA- schreef: 15 mar 2024, 11:48 Het is met wat schuchterheid om het hier te vermelden.
Maar ik zal het dan toch vermelden. Misschien zijn er zaken waarvan we iets kunnen leren. Ik heb namelijk een broer die hier veel last van heeft. In de praktijk is het dan niet zo, tenminste wat we uiterlijk waarnemen, dat niet alleen de persoon zelf, maar zeker ook zijn naasten het hier heel moeilijk mee kunnen hebben.
Zeker weten @DIA. Maar door heldere communicatie en kennis, kom je een heel eind. Het is wijs om professionele hulp te zoeken hoe je het beste kun omgaan met de overprikkeling van een naaste. Gewoon één sessie kan al zoveel opleveren.
Maak je het net 'sessies' niet zwaarder dan het is? Hier wordt het een ' druk hoofd' genoemd en zoeken we samen naar een oplossing.

De punten om ermee om te gaan die @ maanenschijn noemt herken ik wel. Alleen hoort orgel spelen niet tot het repertoire. Bij ons wordt ook wel eens terug gegrepen op domweg tv kijken en verder geen enkele communicatie.
Ik vroeg me onlangs af hoe het kan dat activiteiten die niet persé prikkelarm zijn tóch lijken te helpen overprikkeling tegen te gaan. Ik denk dan aan muziek luisteren, gamen, iets kijken, etc. Weet iemand dat?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Overprikkeldheid

Bericht door merel »

Door de focus op ' maar' 1 ding neemt de ' drukte' in het hoofd af. Een kind omschreef toen hij 6 was zijn hoofd als een kamer vol mensen waar iedereen door elkaar springt en gilt. Door te focussen op bijvoorbeeld tv kijken of muziek luisteren worden de andere dingen tot stilstand gebracht.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Overprikkeldheid

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef: 15 mar 2024, 13:46
Arja schreef: 15 mar 2024, 12:42
-DIA- schreef: 15 mar 2024, 11:48 Het is met wat schuchterheid om het hier te vermelden.
Maar ik zal het dan toch vermelden. Misschien zijn er zaken waarvan we iets kunnen leren. Ik heb namelijk een broer die hier veel last van heeft. In de praktijk is het dan niet zo, tenminste wat we uiterlijk waarnemen, dat niet alleen de persoon zelf, maar zeker ook zijn naasten het hier heel moeilijk mee kunnen hebben.
Zeker weten @DIA. Maar door heldere communicatie en kennis, kom je een heel eind. Het is wijs om professionele hulp te zoeken hoe je het beste kun omgaan met de overprikkeling van een naaste. Gewoon één sessie kan al zoveel opleveren.
Maak je het net 'sessies' niet zwaarder dan het is? Hier wordt het een ' druk hoofd' genoemd en zoeken we samen naar een oplossing.

De punten om ermee om te gaan die @ maanenschijn noemt herken ik wel. Alleen hoort orgel spelen niet tot het repertoire. Bij ons wordt ook wel eens terug gegrepen op domweg tv kijken en verder geen enkele communicatie.
Overprikkeling is een heel simpel verschijnsel. Zoals de naam al zegt, je krijgt té veel prikkels binnen. De een krijgt dit echter al bij een doorsnee autorit, de ander pas op een verschrikkelijk drukke dag.
Hoe je weer kan ontprikkelen is ook verschillend. Maar ontspanning lijkt toch wel de noot te kraken. Bij de een is dat inderdaad TV kijken, bij de ander een Donald Duck lezen.

Ik ben eigenlijk nooit overprikkelt en dat terwijl ik tomeloze energie heb. Ik blijf het wel eens vreemd vinden van mezelf waarom dit zo is. Ik prefereer, na een dag gewerkt te hebben, wel wat ontspanning, maar als dit niet zo is heb ik daar vrijwel geen last van. Op de een of andere manier kan ik mezelf beheersen om moe of overprikkelt te raken. Ik slaap wel vaak meer dan gemiddeld heb ik het idee, tussen de 8 a 9 uur. Maar ook al slaap ik een keer maar 6,5 uur is dat ook geen probleem. Ik val trouwens vaak binnen 1 minuut in slaap ofzo.

Ik vind muziek luisteren heel ontspannend. Of naar een luister cd luisteren, superleuk. Lezen vind ik ook altijd lekker.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Overprikkeldheid

Bericht door Arja »

merel schreef: 15 mar 2024, 13:46
Arja schreef: 15 mar 2024, 12:42
-DIA- schreef: 15 mar 2024, 11:48 Het is met wat schuchterheid om het hier te vermelden.
Maar ik zal het dan toch vermelden. Misschien zijn er zaken waarvan we iets kunnen leren. Ik heb namelijk een broer die hier veel last van heeft. In de praktijk is het dan niet zo, tenminste wat we uiterlijk waarnemen, dat niet alleen de persoon zelf, maar zeker ook zijn naasten het hier heel moeilijk mee kunnen hebben.
Zeker weten @DIA. Maar door heldere communicatie en kennis, kom je een heel eind. Het is wijs om professionele hulp te zoeken hoe je het beste kun omgaan met de overprikkeling van een naaste. Gewoon één sessie kan al zoveel opleveren.
Maak je het net 'sessies' niet zwaarder dan het is? Hier wordt het een ' druk hoofd' genoemd en zoeken we samen naar een oplossing. De persoon zal ermee om moeten leren gaan om te leren functioneren in de maatschappij ( school, werk etc). Het hoort bij hem/ haar.

De punten om ermee om te gaan die @ maanenschijn noemt herken ik wel. Alleen hoort orgel spelen niet tot het repertoire. Bij ons wordt ook wel eens terug gegrepen op domweg tv kijken en verder geen enkele communicatie.
Eh, dit was een reactie op @DIA, die zegt dat zijn broer hier veel last van heeft. Hij zegt voorzichtig dat ook zijn naasten (misschien hijzelf) dan daaronder mee - lijden. Dat snap ik. Want het gedrag van iemand die overprikkeld is, valt soms niet te peilen en als het langer duurt of blijvend is, dan zit je daar echt mee. Ik opper dat één sessie van uitleg helpend is, als je naaste voor langere tijd overprikkeld is.

@philpot vroeg trouwens niet naar overprikkeling maar overprikkeldheid. Misschien kan hijzelf uiteggen wat hij bedoelde. In tegenstelling tot overprikkeldheid, is overprikkeling niet per se een permanente of langerdurige toestand. Ik ging uit van het laatste :tilt dus eh... misschien zit ik op het verkeerde niveau te denken.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Overprikkeldheid

Bericht door Arja »

Ararat schreef: 15 mar 2024, 13:57
merel schreef: 15 mar 2024, 13:46
Arja schreef: 15 mar 2024, 12:42
-DIA- schreef: 15 mar 2024, 11:48 Het is met wat schuchterheid om het hier te vermelden.
Maar ik zal het dan toch vermelden. Misschien zijn er zaken waarvan we iets kunnen leren. Ik heb namelijk een broer die hier veel last van heeft. In de praktijk is het dan niet zo, tenminste wat we uiterlijk waarnemen, dat niet alleen de persoon zelf, maar zeker ook zijn naasten het hier heel moeilijk mee kunnen hebben.
Zeker weten @DIA. Maar door heldere communicatie en kennis, kom je een heel eind. Het is wijs om professionele hulp te zoeken hoe je het beste kun omgaan met de overprikkeling van een naaste. Gewoon één sessie kan al zoveel opleveren.
Maak je het net 'sessies' niet zwaarder dan het is? Hier wordt het een ' druk hoofd' genoemd en zoeken we samen naar een oplossing.

De punten om ermee om te gaan die @ maanenschijn noemt herken ik wel. Alleen hoort orgel spelen niet tot het repertoire. Bij ons wordt ook wel eens terug gegrepen op domweg tv kijken en verder geen enkele communicatie.
Ik vroeg me onlangs af hoe het kan dat activiteiten die niet persé prikkelarm zijn tóch lijken te helpen overprikkeling tegen te gaan. Ik denk dan aan muziek luisteren, gamen, iets kijken, etc. Weet iemand dat?
Dat ligt er maar net aan waar iemands overprikkeling door is ontstaan (hersenletsel, post Covid, ADHD, etc) Rustige muziek heeft invloed op de stresshormonen. Gamen helpt om je af te sluiten van andere exerne prikkels die dan tijdelijk naar de achtergrond verdwijnen. Enne... gamen stimuleert de afgifte van dopamine natuurlijk. Daar word je voor even een blij mens van.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Overprikkeldheid

Bericht door DDD »

merel schreef: 15 mar 2024, 14:03 Door de focus op ' maar' 1 ding neemt de ' drukte' in het hoofd af. Een kind omschreef toen hij 6 was zijn hoofd als een kamer vol mensen waar iedereen door elkaar springt en gilt. Door te focussen op bijvoorbeeld tv kijken of muziek luisteren worden de andere dingen tot stilstand gebracht.
Eens. Het gaat om de focus.
HannekeL
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 jul 2023, 09:59

Re: Overprikkeldheid

Bericht door HannekeL »

J.C. Philpot schreef: 13 mar 2024, 11:37 Zijn er hier mensen die regelmatig last hebben van overprikkeldheid? Hoe gaan jullie met dit fenomeen om?
Ik heb daar heel regelmatig last van.
Voor mij is het belangrijk om een goed evenwicht te vinden tussen voldoende tijd alleen spenderen en sociale contacten.
Als ik dan overbelast ben, zijn er een aantal activiteiten waarvan ik weet dat ze me rust brengen: Lego, puzzelen en andere activiteiten waar focus voor nodig is.
Voor heel extreme momenten heb ik medicatie, maar dat vermijd ik liever.

Laatst gaf iemand me de tip om naar podcasts te luisteren, werkt prima savonds in bed.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Overprikkeldheid

Bericht door -DIA- »

Arja schreef: 15 mar 2024, 12:42 Eh, dit was een reactie op @DIA, die zegt dat zijn broer hier veel last van heeft. Hij zegt voorzichtig dat ook zijn naasten (misschien hijzelf) dan daaronder mee - lijden. Dat snap ik. Want het gedrag van iemand die overprikkeld is, valt soms niet te peilen en als het langer duurt of blijvend is, dan zit je daar echt mee. Ik opper dat één sessie van uitleg helpend is, als je naaste voor langere tijd overprikkeld is.
Dit is precies wat ik bedoelde. Ik heb een heel lieve broer, maar door die prikkelingen kan hij vreselijk kwaad worden. Om niets eigenlijk. Maar hierdoor krijg ik wel enorme klappen, want ik trek me dat zeker erg aan. Wat ik dan weer heb: misschien te gevoelig? Ik denk niet dat hij hier meeleest, daarvoor is hij teveel verschillend qua levensovertuiging. Het lijkt erop of mijn broer dan iets langzaam in zijn hersenen opbouwt (iets wat ik zelf niet altijd waarneem) wat er in één keer uitkomt als een explosie. Met alle ellende van dien. Soms merk je dat er iets broedt, maar dan is het wel op eieren lopen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Overprikkeldheid

Bericht door -DIA- »

Arja schreef: 15 mar 2024, 12:42
-DIA- schreef: 15 mar 2024, 11:48 Het is met wat schuchterheid om het hier te vermelden.
Maar ik zal het dan toch vermelden. Misschien zijn er zaken waarvan we iets kunnen leren. Ik heb namelijk een broer die hier veel last van heeft. In de praktijk is het dan niet zo, tenminste wat we uiterlijk waarnemen, dat niet alleen de persoon zelf, maar zeker ook zijn naasten het hier heel moeilijk mee kunnen hebben.
Zeker weten @DIA. Maar door heldere communicatie en kennis, kom je een heel eind. Het is wijs om professionele hulp te zoeken hoe je het beste kun omgaan met de overprikkeling van een naaste. Gewoon één sessie kan al zoveel opleveren.
Professionele hulp geprobeerd, maar wordt afgewezen door mijn broer. Zo komen we dan toch niet uit deze ellendige cirkel. Voor hulp moeten twee partijen bereid zijn dit te aanvaarden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie