Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Edelweiss »

parsifal schreef: 12 mar 2024, 11:37
Edelweiss schreef: 12 mar 2024, 11:32
parsifal schreef: 12 mar 2024, 10:56
Bonny schreef: 11 mar 2024, 19:52 Ik zou Robinson Crusoe aan het lijstje toevoegen. En ook Oorlog en Vrede van Tolstoi. Ja, die heb ik gelezen @parsifal :)
Robinson Crusoe hoort er inderdaad bij. Ik vraag me of Don Quichot er ook op hoort, of "De prins" van Machiavelli, en Utopia van Thomas More, maar ik denk dat zeker Don Quichot en Utopia (hoewel beide invloedrijk) nauwelijks nog bekend zijn.
Oei, ik schaam me bijna dat ik More's Utopia nog niet genoemd had. Dat werk mag/hoort wat mij persoonlijk betreft zeker op de lijst :)
Zelf vond ik "Lof der zotheid" echt geweldig grappig. Iedereen weet wie het geschreven heeft, maar de inhoud kennen niet veel mensen.
Wat een gemiste kans is, want ik deel je mening. Hun vriendschap vind ik fascinerend, wat een briljante geesten zo samen. Het is een groot vermoeden dat Erasmus bijdroeg aan Utopia, en ik kan alleen maar vermoeden wat een geweldige gesprekken die twee hebben gehad.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Gian »

Voor de algemene ontwikkeling van vandaag;

Hercules op de tweesprong - Andreas Kinneging.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Anselmus »

Gian schreef: 13 mar 2024, 09:42 Voor de algemene ontwikkeling van vandaag;

Hercules op de tweesprong - Andreas Kinneging.
De Onzichtbare Maat van Kinneging val qua inhoud wat mij betreft ook onder algemene ontwikkeling, maar deze beide boeken zijn denk ik niet wat Parsifal bedoelt met klassieke boeken die iedereen met een beetje algemene ontwikkeling zou moeten kennen.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door parsifal »

Anselmus schreef: 13 mar 2024, 17:30
Gian schreef: 13 mar 2024, 09:42 Voor de algemene ontwikkeling van vandaag;

Hercules op de tweesprong - Andreas Kinneging.
De Onzichtbare Maat van Kinneging val qua inhoud wat mij betreft ook onder algemene ontwikkeling, maar deze beide boeken zijn denk ik niet wat Parsifal bedoelt met klassieke boeken die iedereen met een beetje algemene ontwikkeling zou moeten kennen.
Inderdaad, ik vraag me af of die boeken over tien jaar nog bekend zijn. Maar ik doelde ook meer op verhalende fictie boeken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door parsifal »

ZWP schreef: 12 mar 2024, 11:18
parsifal schreef: 12 mar 2024, 10:56
Bonny schreef: 11 mar 2024, 19:52 Ik zou Robinson Crusoe aan het lijstje toevoegen. En ook Oorlog en Vrede van Tolstoi. Ja, die heb ik gelezen @parsifal :)
Robinson Crusoe hoort er inderdaad bij. Ik vraag me of Don Quichot er ook op hoort, of "De prins" van Machiavelli, en Utopia van Thomas More, maar ik denk dat zeker Don Quichot en Utopia (hoewel beide invloedrijk) nauwelijks nog bekend zijn.
Nog wat inspiratie:
https://www.goodreads.com/list/show/367 ... er_Written
https://en.wikipedia.org/wiki/BBC_list_ ... ing_novels
Mooie lijstjes inderdaad. Ik heb zitten denken om "Brave New World" erbij te zetten, omdat ik dat boek echt veel enger vond dat 1984 en het een vergelijkbaar thema heeft. Toch denk ik dat Animal Farm en 1984 veel bekender zijn. Trouwens leuk weetje: Aldous Huxley was een leraar van Orwell in Eton.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Dodo »

parsifal schreef: 11 mar 2024, 09:11 Er zijn boeken die zo belangrijk zijn binnen een cultuur dat er constant naar verwezen kan worden en mensen aannemen dat je de inhoud kent. In reformatorische kring horen daar (buiten de Bijbel) natuurlijk "De Christenreis" van Bunyan "Belijdenissen" van Augustinus en ik denk ook "De heilige oorlog" van Bunyan.

Ik vroeg me af welke boeken daar binnen de bredere cultuur bij horen. Ik dacht zelf aan de volgende boeken (die ik niet allemaal gelezen heb). Het gaat dus niet om de beste boeken (soms zelfs niet de beste boeken van een schrijver, of in een genre), maar de boeken waar je soms zonder toelichting naar kunt verwijzen.
(...)

Ik mis vast nog een hoop, maar dit is een aanzet :). Nogmaals het gaat niet perse om goede boeken, al is er natuurlijk wel een verband tussen de kwaliteit en de impact van een boek. Welke boeken horen hier nog meer bij?
Zou je deze vraag ook kunnen stellen over films? Zouden we allemaal wat moeten weten van films? Zoals Star Wars, Forest Gump, The godfather, Oppenheimer, Saving private Ryan, Titanic?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door parsifal »

Dodo schreef: 15 mar 2024, 11:09
parsifal schreef: 11 mar 2024, 09:11 Er zijn boeken die zo belangrijk zijn binnen een cultuur dat er constant naar verwezen kan worden en mensen aannemen dat je de inhoud kent. In reformatorische kring horen daar (buiten de Bijbel) natuurlijk "De Christenreis" van Bunyan "Belijdenissen" van Augustinus en ik denk ook "De heilige oorlog" van Bunyan.

Ik vroeg me af welke boeken daar binnen de bredere cultuur bij horen. Ik dacht zelf aan de volgende boeken (die ik niet allemaal gelezen heb). Het gaat dus niet om de beste boeken (soms zelfs niet de beste boeken van een schrijver, of in een genre), maar de boeken waar je soms zonder toelichting naar kunt verwijzen.
(...)

Ik mis vast nog een hoop, maar dit is een aanzet :). Nogmaals het gaat niet perse om goede boeken, al is er natuurlijk wel een verband tussen de kwaliteit en de impact van een boek. Welke boeken horen hier nog meer bij?
Zou je deze vraag ook kunnen stellen over films? Zouden we allemaal wat moeten weten van films? Zoals Star Wars, Forest Gump, The godfather, Oppenheimer, Saving private Ryan, Titanic?
Ik heb daar aan gedacht. Maar daar zitten zeker films bij die ik niet zou aanraden (zoals The Godfather). Oppenheimer is trouwens te vroeg om te zeggen denk ik. Maar rest van het rijtje hoort er wel bij net als Citizen Kane, misschien wat superheldenfilms, Terminator, Groundhog Day en It's a wonderful life. Zelf zou ik de Zweedse connectie erbij willen houden met "het zevende zegel" (Det sjunde inseglet) van Bergman, maar dat is vast niet bekend genoeg. Maar laten we het op boeken houden :)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Hoopvol »

Ik ken het gros van de boeken en films niet. Ben ik nu onderontwikkeld?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door huisman »

Hoopvol schreef: 15 mar 2024, 16:41 Ik ken het gros van de boeken en films niet. Ben ik nu onderontwikkeld?

Ik ben ook al zo’n dommerd. Heb een handjevol van deze boeken gelezen en ken nog een paar van titel. Toch lees ik zo’n 70 boeken per jaar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door parsifal »

huisman schreef: 15 mar 2024, 16:49
Hoopvol schreef: 15 mar 2024, 16:41 Ik ken het gros van de boeken en films niet. Ben ik nu onderontwikkeld?

Ik ben ook al zo’n dommerd. Heb een handjevol van deze boeken gelezen en ken nog een paar van titel. Toch lees ik zo’n 70 boeken per jaar.
Mag ik vragen welke boeken die hier genoemd zijn, je niet (van titel) kende?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door huisman »

parsifal schreef: 15 mar 2024, 16:56
huisman schreef: 15 mar 2024, 16:49
Hoopvol schreef: 15 mar 2024, 16:41 Ik ken het gros van de boeken en films niet. Ben ik nu onderontwikkeld?

Ik ben ook al zo’n dommerd. Heb een handjevol van deze boeken gelezen en ken nog een paar van titel. Toch lees ik zo’n 70 boeken per jaar.
Mag ik vragen welke boeken die hier genoemd zijn, je niet (van titel) kende?
Dat valt nog wel mee. Lord of the Flies had ik nog nooit van gehoord. Jekyll en Hide, Frankenstein, Aeneis, de werken van Shakespeare zijn mij als titel enigszins bekend maar nooit een letter in gelezen.

Ben nu begonnen in Het bureau van J.J. Voskuil (weet niet of ik alle 7 delen ga lezen) en denk na over Jeugdherinneringen van Maxim Gorki. Heb in de bieb de eerste 20 bladzijden gelezen en dat smaakte naar meer
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door parsifal »

huisman schreef: 15 mar 2024, 17:06
parsifal schreef: 15 mar 2024, 16:56
huisman schreef: 15 mar 2024, 16:49
Hoopvol schreef: 15 mar 2024, 16:41 Ik ken het gros van de boeken en films niet. Ben ik nu onderontwikkeld?

Ik ben ook al zo’n dommerd. Heb een handjevol van deze boeken gelezen en ken nog een paar van titel. Toch lees ik zo’n 70 boeken per jaar.
Mag ik vragen welke boeken die hier genoemd zijn, je niet (van titel) kende?
Dat valt nog wel mee. Lord of the Flies had ik nog nooit van gehoord. Jekyll en Hide, Frankenstein, Aeneis, de werken van Shakespeare zijn mij als titel enigszins bekend maar nooit een letter in gelezen.

Ben nu begonnen in Het bureau van J.J. Voskuil (weet niet of ik alle 7 delen ga lezen) en denk na over Jeugdherinneringen van Maxim Gorki. Heb in de bieb de eerste 20 bladzijden gelezen en dat smaakte naar meer
Ik denk dat je Frankenstein wel kunt waarderen. Net als Lord of the Flies is het wel duister.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Maanenschijn »

Hoopvol schreef:Ik ken het gros van de boeken en films niet. Ben ik nu onderontwikkeld?
Net zo onderontwikkeld als ik…..
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door DDD »

De genoemde films komen vooral uit de populaire cultuur, met uitzondering van Bergman natuurlijk. Die heb ik ook niet gezien, terwijl ik toch wel redelijk goed op de hoogte ben van films.

De boeken komen meer uit de hogere cultuur. Ik vind die vergelijking dus niet helemaal goed. Maar ik moet zeggen dat ik veel van de genoemde boeken ook niet heb gelezen. Ik heb er te weinig tijd voor. Dat is heel jammer eigenlijk. Misschien moet ik eens met vrienden afspreken om samen een boek te lezen in plaats van samen een film te kijken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door refo »

parsifal schreef: 15 mar 2024, 18:58
huisman schreef: 15 mar 2024, 17:06
parsifal schreef: 15 mar 2024, 16:56
huisman schreef: 15 mar 2024, 16:49


Ik ben ook al zo’n dommerd. Heb een handjevol van deze boeken gelezen en ken nog een paar van titel. Toch lees ik zo’n 70 boeken per jaar.
Mag ik vragen welke boeken die hier genoemd zijn, je niet (van titel) kende?
Dat valt nog wel mee. Lord of the Flies had ik nog nooit van gehoord. Jekyll en Hide, Frankenstein, Aeneis, de werken van Shakespeare zijn mij als titel enigszins bekend maar nooit een letter in gelezen.

Ben nu begonnen in Het bureau van J.J. Voskuil (weet niet of ik alle 7 delen ga lezen) en denk na over Jeugdherinneringen van Maxim Gorki. Heb in de bieb de eerste 20 bladzijden gelezen en dat smaakte naar meer
Ik denk dat je Frankenstein wel kunt waarderen. Net als Lord of the Flies is het wel duister.
Het Bureau zou ik maar vergeten. Het taalgebruik is af en toe niet zo acceptabel.
Plaats reactie