Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door huisman »

Non-fictie heeft zijn eigen klassiekers. Ik noem hier uitsluitend geschiedenis boeken.

Herfsttij der middeleeuwen - Johan Huizinga
Burgers - Simon Schama
De Republiek - Jonathan Israël
Hitler (Hoogmoed en Vergelding) - Ian Kershaw
De eeuw van mijn vader - Geert Mak
Tragedie van een volk - Orlando Figes

Met vele aan te vullen….
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4089
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:
Edelweiss schreef: 19 mar 2024, 11:20Toch neig ik er naar om het eerder 'geromantiseerde' geschiedschrijving te willen noemen dan een klassieker.
De Negerhut van oom tom is zeker 'geromantiseerd'. Het is tegelijkertijd wel een boek wat historisch een enorme impact heeft gemaakt, en veel invloed heeft gehad in de afschaffing van de slavernij in de Verenigde Staten.

Als je de boeken leest van hen die zelf in slavernij hebben verkeerd in die tijd (12 years a slave van Salomon Northup, The narrative of sojourner truth, of de boeken van Frederick Douglass), dan is dat echter wel een stukje rauwer als in de vertelling van Harriet Beecher.
Roots: Wij zwarten
Alex Haley.

Erg indrukwekkend.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Posthoorn »

Het gaat erom dat het boeken zijn die met name in de westerse wereld bekend zijn, afgezien van de vraag wat je ervan vindt. In die zin zou je Asterix en Obelix ook klassiekers kunnen noemen. :huhu
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Edelweiss »

J.C. Philpot schreef: 19 mar 2024, 11:31
Edelweiss schreef: 19 mar 2024, 11:20Toch neig ik er naar om het eerder 'geromantiseerde' geschiedschrijving te willen noemen dan een klassieker.
De Negerhut van oom tom is zeker 'geromantiseerd'. Het is tegelijkertijd wel een boek wat historisch een enorme impact heeft gemaakt, en veel invloed heeft gehad in de afschaffing van de slavernij in de Verenigde Staten.
En dit is precies wat ik bedoelde: wel/geen klassieker, maar los van dat vraagstuk een grote impact :)
J.C. Philpot schreef: 19 mar 2024, 11:31Als je de boeken leest van hen die zelf in slavernij hebben verkeerd in die tijd (12 years a slave van Salomon Northup, The narrative of sojourner truth, of de boeken van Frederick Douglass), dan is dat echter wel een stukje rauwer als in de vertelling van Harriet Beecher.
Dat geloof ik graag. Ik beken echter ruiterlijk dat het onderwerp mij niet enorm aanspreekt, en ik de boeken dus zelf niet gelezen heb.

Boeken waar ik over twijfel of het een klassieker is:
The painted bird van Jerzy Kosinski.
Lady Chatterley's Lover van D.H. Lawrence.
Madame Bovary van Gustave Flaubert.
The Monk van Matthew Gregory Lewis.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8975
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef: 19 mar 2024, 11:41Roots: Wij zwarten
Alex Haley.

Erg indrukwekkend.
Dank. Ik heb hem bij deze besteld (https://www.bol.com/nl/nl/p/roots/9200000083946632/). Op papier goedkoper als als ebook.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

J.C. Philpot schreef: 19 mar 2024, 11:31
Edelweiss schreef: 19 mar 2024, 11:20Toch neig ik er naar om het eerder 'geromantiseerde' geschiedschrijving te willen noemen dan een klassieker.
De Negerhut van oom tom is zeker 'geromantiseerd'. Het is tegelijkertijd wel een boek wat historisch een enorme impact heeft gemaakt, en veel invloed heeft gehad in de afschaffing van de slavernij in de Verenigde Staten.

Als je de boeken leest van hen die zelf in slavernij hebben verkeerd in die tijd (12 years a slave van Salomon Northup, The narrative of sojourner truth, of de boeken van Frederick Douglass), dan is dat echter wel een stukje rauwer als in de vertelling van Harriet Beecher.
Ik heb in mijn jeugd een Nederlandse bewerking gelezen die was best wel aangepast,
dus het kan ook aan de vertaling/bewerking liggen

Maar het boek van Henriet Beecher Stowe
is waarschijnlijk wel gebaseerd op de persoon van Josiah Henson
https://nl.wikipedia.org/wiki/Josiah_Henson
sowieso is het wel gebaseerd op ervaringen van werkelijke slaven.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1787
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Ararat »

Heeft iemand Tolkien - De Silmarillion gelezen? Had ik die eigenlijk moeten lezen vóór De Hobbit en LOTR?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door parsifal »

Ararat schreef: 19 mar 2024, 16:10 Heeft iemand Tolkien - De Silmarillion gelezen? Had ik die eigenlijk moeten lezen vóór De Hobbit en LOTR?
Ik heb het boek gelezen en vond het geweldig, maar nee ik zou het niet lezen voor De Hobbit en LOTR. Misschien kun je na Silmarillion, LOTR herlezen :).
Zelfde met Narnia, ik zou "Het verborgen land achter de kleerkast" lezen voor "Het neefje van de tovenaar", maar daarna alle boeken verschillende keren herlezen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door merel »

Het merendeel van de hierboven genoemde boeken zijn m.i. meer persoonlijke voorkeuren dan echte klassiekers
parsifal schreef: 19 mar 2024, 11:33
merel schreef: 19 mar 2024, 11:04
Posthoorn schreef: 19 mar 2024, 08:31
Dodo schreef: 18 mar 2024, 23:00 Ik ben voor de leeskring "Ik heb je nooit een rozentuin beloofd" aan het lezen. Vind ik ook een klassieker.
Inderdaad! En Exodus van Leon Uris, en De negerhut van oom Tom, en Alleen op de wereld.
Dat vind ik dus geen klassieker. Misschien ligt het aan mij, maar ik heb nog nooit van dat boek gehoord. Idem met exodus van Leon Uris. De hut van oom Tom ( negerhut mag niet meer ;) ) en Alleen op de wereld zijn m.i. wel klassiekers.
Ik dacht dat het Mark Twain was die zei over klassiekers: "Dat zijn boeken die niemand wil lezen, maar iedereen gelezen wil hebben". Maar de lijst boeken die ik noemde zijn gevoelsmatig toch iets meer dan klassiekers. Bij klassiekers denk ik dat ook Ben Hur, Alice in Wonderland, wat boeken van Jules Verne, Drie musketiers erbij horen. En in het Nederlands boeken als Karakter, Eline Vere en Van de Koele Meren des Doods.
Boeken van Jules Verne, Ben Hur zijn echt klassiekers. Eline Vere, Karakter en Koele Mere des doods kent vrijwel niemand meer.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door DDD »

Wat mensen tegenwoordig weten, lijkt me geen criterium voor wat een klassieker is. Dat zegt meer iets over de matige staat van het Nederlandse onderwijs. Daar lopen heel veel leerkrachten rond die zelf niet eens een fatsoenlijk boek lezen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door huisman »

DDD schreef: 20 mar 2024, 09:26 Wat mensen tegenwoordig weten, lijkt me geen criterium voor wat een klassieker is. Dat zegt meer iets over de matige staat van het Nederlandse onderwijs. Daar lopen heel veel leerkrachten rond die zelf niet eens een fatsoenlijk boek lezen.

Ik merk bij onze jong volwassen kinderen toch een omslag. Door sites als hebban.nl worden ze gestimuleerd om te lezen. Één van mijn dochters verslaat haar vader ruimschoots in aantal gelezen boeken per jaar. En ze lezen geen pulp.
Er is in mijn omgeving best nog een leescultuur bij jonge mensen.

Ik lees nu De onzichtbaren van Frank Nellen geleend van mijn dochter.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Herman »

huisman schreef: 20 mar 2024, 09:33 Ik lees nu De onzichtbaren van Frank Nellen geleend van mijn dochter.
Die heeft zeer mooie recensie gekregen, zie ik. Bedankt voor de tip.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door DDD »

huisman schreef: 20 mar 2024, 09:33
DDD schreef: 20 mar 2024, 09:26 Wat mensen tegenwoordig weten, lijkt me geen criterium voor wat een klassieker is. Dat zegt meer iets over de matige staat van het Nederlandse onderwijs. Daar lopen heel veel leerkrachten rond die zelf niet eens een fatsoenlijk boek lezen.

Ik merk bij onze jong volwassen kinderen toch een omslag. Door sites als hebban.nl worden ze gestimuleerd om te lezen. Één van mijn dochters verslaat haar vader ruimschoots in aantal gelezen boeken per jaar. En ze lezen geen pulp.
Er is in mijn omgeving best nog een leescultuur bij jonge mensen.

Ik lees nu De onzichtbaren van Frank Nellen geleend van mijn dochter.
Een wolkje als een mensenhand.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door parsifal »

merel schreef: 20 mar 2024, 09:21
Boeken van Jules Verne, Ben Hur zijn echt klassiekers. Eline Vere, Karakter en Koele Mere des doods kent vrijwel niemand meer.
Ik weet het niet. Wel een gebrek. Ik hoop dat in ieder geval de titels van "Van de koele meren des doods" en "Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan" bekend blijven.

Nu het over Frederik van Eeden gaat: Bekendheid met een titel of begin regel kan gigantisch fout gaan. Ik hoorde ooit in een preek een predikant claimen dat vroeger het ambt van dominee veel meer gewaardeerd werd. Toen werd nog gedicht: "Hoe gezegend in ons land, Is het vak van Predikant!" Deze dominee had waarschijnlijk niet meer dan de beginregel gelezen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door merel »

DDD schreef: 20 mar 2024, 09:26 Wat mensen tegenwoordig weten, lijkt me geen criterium voor wat een klassieker is. Dat zegt meer iets over de matige staat van het Nederlandse onderwijs. Daar lopen heel veel leerkrachten rond die zelf niet eens een fatsoenlijk boek lezen.
Dat het schort aan goed onderwijs beaam ik volledig. Aleen is daardoor wel de verwachting dat de lijst met klassiekers op den duur bijgesteld moet worden. Als niemand de boeken nog kent, al is het maar van naam, dan kennen ook steeds minder mensen de inhoud.
Plaats reactie