Presidentsverkiezingen USA 2024

ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef: 18 mar 2024, 11:30 https://www.telegraaf.nl/nieuws/1717150 ... ert-geweld

Mooi voorbeeld van de "hetze" vanuit Biden.
Wat was er aan de hand? Trump sprak over de concurrentie van Chinese autofabrieken in Mexico en zei: als ik gekozen word, dan 100% invoerrechten. Word ik niet gekozen, dan dreigt een bloedbad. Voor de autoindustrie dus. Biden zegt: Trump dreigt met bloedbad indien niet herkozen.
Wie zal het zeggen? Bedoelde hij het letterlijk, of inderdaad figuurlijk? Ligt aan de ontvanger wat voor de hand ligt. De radicale Trumpstemmer kan hier meer in horen, terwijl Trump kan zeggen 'dat was overdrachtelijk bedoeld'. Woorden doen er toe in de politiek...
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door gallio »

Wim Anker schreef: 18 mar 2024, 11:30 https://www.telegraaf.nl/nieuws/1717150 ... ert-geweld

Mooi voorbeeld van de "hetze" vanuit Biden.
Wat was er aan de hand? Trump sprak over de concurrentie van Chinese autofabrieken in Mexico en zei: als ik gekozen word, dan 100% invoerrechten. Word ik niet gekozen, dan dreigt een bloedbad. Voor de autoindustrie dus. Biden zegt: Trump dreigt met bloedbad indien niet herkozen.
Geen goed voorbeeld van een hetze van Biden. Het is trouwens de pers die er het meeste op inhaakt ipv Biden, maar dat terzijde.

Omdat een speech van Trump vaak een verzameling losse fragmenten is blijft het moeilijk te zeggen wat hij precies bedoelde. Hij zei letterlijk: "No, we're going to put a 100% tariff on every single car that comes across the line, and you're not going to be able to sell those cars if I get elected. Now, if I don't get elected, it's going to be a bloodbath for the whole — that's going to be the least of it, it's going to be a bloodbath for the country, that'll be the least of it. But they're not going to sell those cars, they're building massive factories."

Zelf denk ik dat hij een economisch bloedbad bedoelde, maar niemand is er zeker van wat hij precies bedoelde. Ook bedoelde hij een economisch bloedbad is het weer een typische Trump overdrijving die eigenlijk nergens op slaat. Maar dat zijn we ondertussen wel gewend.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door parsifal »

gallio schreef: 18 mar 2024, 12:10
Wim Anker schreef: 18 mar 2024, 11:30 https://www.telegraaf.nl/nieuws/1717150 ... ert-geweld

Mooi voorbeeld van de "hetze" vanuit Biden.
Wat was er aan de hand? Trump sprak over de concurrentie van Chinese autofabrieken in Mexico en zei: als ik gekozen word, dan 100% invoerrechten. Word ik niet gekozen, dan dreigt een bloedbad. Voor de autoindustrie dus. Biden zegt: Trump dreigt met bloedbad indien niet herkozen.
Geen goed voorbeeld van een hetze van Biden. Het is trouwens de pers die er het meeste op inhaakt ipv Biden, maar dat terzijde.

Omdat een speech van Trump vaak een verzameling losse fragmenten is blijft het moeilijk te zeggen wat hij precies bedoelde. Hij zei letterlijk: "No, we're going to put a 100% tariff on every single car that comes across the line, and you're not going to be able to sell those cars if I get elected. Now, if I don't get elected, it's going to be a bloodbath for the whole — that's going to be the least of it, it's going to be a bloodbath for the country, that'll be the least of it. But they're not going to sell those cars, they're building massive factories."

Zelf denk ik dat hij een economisch bloedbad bedoelde, maar niemand is er zeker van wat hij precies bedoelde. Ook bedoelde hij een economisch bloedbad is het weer een typische Trump overdrijving die eigenlijk nergens op slaat. Maar dat zijn we ondertussen wel gewend.
Maar het blijft wel waar dat Trump zoveel domme uitspraken doet, dat het echt geen zin heeft om alles wat hij zegt zo negatief mogelijk uit te leggen. Trump spreekt wat betreft de mensen die na de bestorming van het Capitool zijn opgepakt als gijzelaars die bevrijd moeten worden. Dan zijn dit soort uitspraken die mogelijk verkeerd uitgelegd kunnen worden echt verwaarloosbaar.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door HersteldHervormd »

Het is tegelijkertijd zijn kracht en valkuil. En dan doel ik op dit soort praatjes. Baudet is hier ook goed in, al horen we daar gelukkig al tijden bijna niks meer van.

Gedurfde uitspraken die net op het randje kunnen, of eigenlijk over het randje zijn, maar via een andere invulling van de uitspraak genuanceerd worden, indien er gezeur komt.

Populisme noemen we dat. Overigens is het selectief uitkiezen van woorden of zinnen uit iemands anders referaat ook populistisch.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door HersteldHervormd »

https://www.rd.nl/artikel/1058503-trans ... beledigend

Hoe help je Trump nog beter in zijn zadel? Ik vind dit zo'n politieke blunder zeg. Voor alle mensen die al neigden naar Republikeinen zijn dit soort berichten wel het laatste zetje. Ook zijn lang niet alle Democratische stemmers hier blij mee.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door Ambtenaar »

https://www.eo.nl/programmas/god-jesus-trump

Een nieuwe serie van Tijs van den Brink over de aanhang van Trump.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef: 02 apr 2024, 09:43 https://www.rd.nl/artikel/1058503-trans ... beledigend

Hoe help je Trump nog beter in zijn zadel? Ik vind dit zo'n politieke blunder zeg. Voor alle mensen die al neigden naar Republikeinen zijn dit soort berichten wel het laatste zetje. Ook zijn lang niet alle Democratische stemmers hier blij mee.
Ik vind het juist een principiële keuze waar ik veel waardering voor heb. Een president behoort er voor iedereen te zijn. Persoonlijke opvattingen mogen daarbij maar beperkt een rol spelen.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef: 02 apr 2024, 10:04
HersteldHervormd schreef: 02 apr 2024, 09:43 https://www.rd.nl/artikel/1058503-trans ... beledigend

Hoe help je Trump nog beter in zijn zadel? Ik vind dit zo'n politieke blunder zeg. Voor alle mensen die al neigden naar Republikeinen zijn dit soort berichten wel het laatste zetje. Ook zijn lang niet alle Democratische stemmers hier blij mee.
Ik vind het juist een principiële keuze waar ik veel waardering voor heb. Een president behoort er voor iedereen te zijn. Persoonlijke opvattingen mogen daarbij maar beperkt een rol spelen.
Hoe kan je daar waardering voor hebben? Leg eens uit als je wil.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door parsifal »

HersteldHervormd schreef: 02 apr 2024, 10:46
DDD schreef: 02 apr 2024, 10:04
HersteldHervormd schreef: 02 apr 2024, 09:43 https://www.rd.nl/artikel/1058503-trans ... beledigend

Hoe help je Trump nog beter in zijn zadel? Ik vind dit zo'n politieke blunder zeg. Voor alle mensen die al neigden naar Republikeinen zijn dit soort berichten wel het laatste zetje. Ook zijn lang niet alle Democratische stemmers hier blij mee.
Ik vind het juist een principiële keuze waar ik veel waardering voor heb. Een president behoort er voor iedereen te zijn. Persoonlijke opvattingen mogen daarbij maar beperkt een rol spelen.
Hoe kan je daar waardering voor hebben? Leg eens uit als je wil.
Als president ben je ook president van de transgenders. Het is niet zo dat Biden deze dag op dezelfde dag als Pasen heeft gepland. Ik vrees dat niets zeggen over transgenders op de dag geen optie was, doordat er vooraf al veel gedoe was dat het op zelfde dag viel, en zwijgen ook als statement zou worden gezien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door parsifal »

Btw de paaswens vsn Trump verdient geen schoonheidsprijs
https://news.yahoo.com/biden-trump-shar ... WpYapDrm74
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door Zita »

parsifal schreef: 02 apr 2024, 13:08 Btw de paaswens vsn Trump verdient geen schoonheidsprijs
https://news.yahoo.com/biden-trump-shar ... WpYapDrm74
Ik dacht altijd dat er een communicatieteam was dat het hele getwitter van dergelijke lieden deed. Maar er kan toch niet een communicatieteam zijn dat denkt dat dit een verstandig bericht is? Of snap ik gewoon helemaal niets van de politieke gedachtenlijnen in de VS? Of kan Trump toch iedere opwelling op twitter smijten, zonder dat er iemand 'stop, hou op' kan roepen?
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door TSD »

Zita schreef: 02 apr 2024, 14:05
parsifal schreef: 02 apr 2024, 13:08 Btw de paaswens vsn Trump verdient geen schoonheidsprijs
https://news.yahoo.com/biden-trump-shar ... WpYapDrm74
Ik dacht altijd dat er een communicatieteam was dat het hele getwitter van dergelijke lieden deed. Maar er kan toch niet een communicatieteam zijn dat denkt dat dit een verstandig bericht is? Of snap ik gewoon helemaal niets van de politieke gedachtenlijnen in de VS? Of kan Trump toch iedere opwelling op twitter smijten, zonder dat er iemand 'stop, hou op' kan roepen?
Dit is allemaal onderdeel van de strategie, zo is Trump of zo wil hij in elk geval gezien worden. Dit is niet een soort van uitschieter maar al zijn speeches dag-aan-dag zitten compleet vol met deze retoriek. Dus niemand in de VS kijkt hier van op (wat je er dan ook van vindt...)
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door elbert »

Zita schreef: 02 apr 2024, 14:05Ik dacht altijd dat er een communicatieteam was dat het hele getwitter van dergelijke lieden deed. Maar er kan toch niet een communicatieteam zijn dat denkt dat dit een verstandig bericht is? Of snap ik gewoon helemaal niets van de politieke gedachtenlijnen in de VS? Of kan Trump toch iedere opwelling op twitter smijten, zonder dat er iemand 'stop, hou op' kan roepen?
Trump zit niet meer op Twitter maar op Truth Social. Maar hij heeft geen communicatieteam behalve hijzelf, dus hij gooit erop wat hij wil. Sowieso luistert Trump nauwelijks naar adviseurs, dat was tijdens zijn presidentschap zo en het lijkt alleen maar erger te worden: hij luistert alleen maar naar zichzelf en wil ook dat anderen alleen maar naar hem luisteren.
Hij luistert zelfs niet meer naar de rechters, die hem tijdens de lopende processen meerdere gag orders (een gedeeltelijk spreekverbod) hebben opgelegd die hij telkens weer overtreedt. Hij kan gewoon zijn mond niet houden. Gisteren nog kreeg hij weer zo'n gedeeltelijk spreekverbod door de rechter opgelegd. Hij zal het wel weer negeren.
KDD
Berichten: 1533
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door KDD »

Volgens mij heeft Trump de vorige verkiezing verloren omdat hij het niet kon laten om John McCain een trap na te geven. En als hij de volgende verkiezing verliest zal het ook zijn omdat hij zijn grote mond niet kan houden.
Plaats reactie