Liturgie: behouden of vernieuwen

MGG
Berichten: 3552
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door MGG »

Christen schreef: 01 mar 2024, 22:50 Ik denk wel dat je moet uitkijken voor eenzijdigheid. Door alleen bepaalde psalmen op te geven, bijv. veel over schuld. Dat doet wat met je. Andersom ook.

Blij dat ik niet uit hoeft te zoeken.. :)
Ik denk dat de 150 Psalmen een stuk evenwichtiger zijn dan de meeste liedbundels.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door DDD »

Waarom is evenwicht een doel? Is er ergens een bijbeltekst die daartoe oproept?

Het is maar een vraag. Ik zou er zo snel niet een kunnen noemen. Wel dat de volle raad van God verkondigd moet worden, dat zou je een vorm van evenwicht kunnen noemen.
MGG
Berichten: 3552
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door MGG »

DDD schreef: 01 mar 2024, 22:56 Waarom is evenwicht een doel? Is er ergens een bijbeltekst die daartoe oproept?

Het is maar een vraag. Ik zou er zo snel niet een kunnen noemen. Wel dat de volle raad van God verkondigd moet worden, dat zou je een vorm van evenwicht kunnen noemen.
Ik zeg niet dat het een doel is. Alhoewel ik denk dat we niet selectief in de Bijbel moeten winkel. Door hoofdzakelijk positieve/bemoedigende teksten te gebruiken krijg je een eenzijdigheid die bij mij vervreemding oproept.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door DDD »

Maar dan zijn de brieven van Paulus ook niet evenwichtig? Om over die van Johannes maar te zwijgen?

Of gelden daarvoor andere criteria?

En hoeveel boetpsalmen zijn er in verhouding met de rest van de psalmen? En is het evenwichtig als die bovengemiddeld in de kerkdienst gezongen worden?
MGG
Berichten: 3552
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door MGG »

DDD schreef: 01 mar 2024, 23:02 Maar dan zijn de brieven van Paulus ook niet evenwichtig? Om over die van Johannes maar te zwijgen?

Of gelden daarvoor andere criteria?

En hoeveel boetpsalmen zijn er in verhouding met de rest van de psalmen? En is het evenwichtig als die bovengemiddeld in de kerkdienst gezongen worden?
Je eerste zin is een mening met een vraagteken. Ook de tweede zin is geen vraag. De Heilige Geest heeft elk woord geïnspireerd en dus is het evenwicht perfect.

Het aantal boetpsalmen is 7 van de 150. Hoeveel is het aantal lofpsalmen? Ik waardeer het als alle psalmen met enige regelmaat gezongen worden.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door DDD »

Het is wel degelijk een vraag. Ik vind evenwichtigheid geen criterium. Maar in ieder geval volgens jouw normen lijkt de Johannesbrief niet evenwichtig.

Daarom zeg ik dat ik betwijfel of evenwichtigheid een bijbels criterium is. Maar ik wacht het eerst even af.

Want aangezien onduidelijk is wat je met 'evenwichtig' bedoelt, valt daar dus ook weinig over te vinden.
MGG
Berichten: 3552
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door MGG »

DDD schreef: 01 mar 2024, 23:39 Het is wel degelijk een vraag. Ik vind evenwichtigheid geen criterium. Maar in ieder geval volgens jouw normen lijkt de Johannesbrief niet evenwichtig.

Daarom zeg ik dat ik betwijfel of evenwichtigheid een bijbels criterium is. Maar ik wacht het eerst even af.

Want aangezien onduidelijk is wat je met 'evenwichtig' bedoelt, valt daar dus ook weinig over te vinden.
'Mijn normen?' Ik ben benieuwd waar ik die gesteld zou hebben?
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door DDD »

Dit is het criterium dat je zelf noemde.
MGG schreef: 01 mar 2024, 23:00
Door hoofdzakelijk positieve/bemoedigende teksten te gebruiken krijg je een eenzijdigheid die bij mij vervreemding oproept.
MGG
Berichten: 3552
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door MGG »

DDD schreef: 02 mar 2024, 00:27 Dit is het criterium dat je zelf noemde.
MGG schreef: 01 mar 2024, 23:00
Door hoofdzakelijk positieve/bemoedigende teksten te gebruiken krijg je een eenzijdigheid die bij mij vervreemding oproept.
Ik stel hier geen norm. Ik begrijp niet hoe jij hier een norm in leest.

Net als dat ik niet begrijp waarom je 'de Johannesbrief' noemt. Meestal formuleer je nauwkeurig, maar nu twijfel ik of je de brieven bedoelt of 1 specifieke brief.
Philip
Berichten: 316
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Philip »

DDD schreef: 02 mar 2024, 00:27 Dit is het criterium dat je zelf noemde.
MGG schreef: 01 mar 2024, 23:00
Door hoofdzakelijk positieve/bemoedigende teksten te gebruiken krijg je een eenzijdigheid die bij mij vervreemding oproept.
Een voorbeeld daarvan zijn de diverse berijmingen van de tien geboden die zijn opgenomen. Net zoals ds. A. Troost wel meer liederen in Weerklank heeft aangeleverd, is dat ook bij de tien geboden het geval.

Ds. Troost loochent de Godheid van Christus en stelt dat God uiteindelijk een vraag is: Wil jij Mij helpen in de strijd tegen het kwaad? Het hoeft je dan ook niet te verbazen dat de theologie die uit zijn liederen spreekt, niet de gereformeerde is.

In de diverse berijmingen is Exodus 20:5b weggelaten of zeer bekort opgenomen. Blijkbaar is de vloek minder relevant volgens de samenstellers, maar mij lijkt dat eenzijdig.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door DDD »

Dat is een recente ontwikkeling en dr. Troost is altijd volledig gereformeerd geweest. Bij een oudtestamentisch lied kan dat ook nauwelijks een rol spelen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4089
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Maanenschijn »

Misschien een eenzijdige en subjectieve ( ;) ) analyse, maar in dit topic wel interssant:

https://www.sietzedevries.nl/uncategori ... plosieven/

Hij schrijft wel waardevolle gedachten over het veranderen van de liturgie. Vanuit schade en schande.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door DDD »

MGG schreef: 02 mar 2024, 00:51
DDD schreef: 02 mar 2024, 00:27 Dit is het criterium dat je zelf noemde.
MGG schreef: 01 mar 2024, 23:00
Door hoofdzakelijk positieve/bemoedigende teksten te gebruiken krijg je een eenzijdigheid die bij mij vervreemding oproept.
Ik stel hier geen norm. Ik begrijp niet hoe jij hier een norm in leest.

Net als dat ik niet begrijp waarom je 'de Johannesbrief' noemt. Meestal formuleer je nauwkeurig, maar nu twijfel ik of je de brieven bedoelt of 1 specifieke brief.
Je kwalificeert in ieder geval iets als eenzijdigheid, namelijk als het vooral positieve en bemoedigende teksten zijn. En daarnaast zeg je dat dit bij jou vervreemding oproept. Dus is mijn vraag of de Johannesbrieven (het maakt niet uit welke) ook vervreemding oproepen. Dat is toch een heel normale vraag naar aanleiding van jouw bespiegeling?
Philip
Berichten: 316
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Philip »

DDD schreef: 02 mar 2024, 08:39
MGG schreef: 02 mar 2024, 00:51
DDD schreef: 02 mar 2024, 00:27 Dit is het criterium dat je zelf noemde.
MGG schreef: 01 mar 2024, 23:00
Door hoofdzakelijk positieve/bemoedigende teksten te gebruiken krijg je een eenzijdigheid die bij mij vervreemding oproept.
Ik stel hier geen norm. Ik begrijp niet hoe jij hier een norm in leest.

Net als dat ik niet begrijp waarom je 'de Johannesbrief' noemt. Meestal formuleer je nauwkeurig, maar nu twijfel ik of je de brieven bedoelt of 1 specifieke brief.
Je kwalificeert in ieder geval iets als eenzijdigheid, namelijk als het vooral positieve en bemoedigende teksten zijn. En daarnaast zeg je dat dit bij jou vervreemding oproept. Dus is mijn vraag of de Johannesbrieven (het maakt niet uit welke) ook vervreemding oproepen. Dat is toch een heel normale vraag naar aanleiding van jouw bespiegeling?
De Johannesbrieven zijn een onderdeel van de Bijbel, net zoals niet in elke preek de hele Bijbel aan de orde hoeft te komen. Weerklank is een hele bundel. Van een bundel mag je balans verwachten, van een enkel lied niet.

Het stuk van Sietze de Vries geeft heel helder aan wat er gebeurt. In de bundel Weerklank kun je de eerste stappen van deze ontwikkeling zien (pianoliederen, kinderliederen, Psalmberijming 1967 is 'elitair', nadruk op laagdrempeligheid, gebrek aan gevoel voor stijl). In Hervormde gemeenten zie je duidelijk die visieloosheid waaraan men lijdt. Er zou een duidelijke visie ontwikkeld moeten worden waarom we precies gezangen gaan zingen, met een onderbouwde keuze voor welke en hoeveel. Dat gebeurt niet, maar men besluit elke paar jaar de kaders weer een beetje op te rekken.
MGG
Berichten: 3552
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door MGG »

DDD schreef: 02 mar 2024, 08:39
MGG schreef: 02 mar 2024, 00:51
DDD schreef: 02 mar 2024, 00:27 Dit is het criterium dat je zelf noemde.
MGG schreef: 01 mar 2024, 23:00
Door hoofdzakelijk positieve/bemoedigende teksten te gebruiken krijg je een eenzijdigheid die bij mij vervreemding oproept.
Ik stel hier geen norm. Ik begrijp niet hoe jij hier een norm in leest.

Net als dat ik niet begrijp waarom je 'de Johannesbrief' noemt. Meestal formuleer je nauwkeurig, maar nu twijfel ik of je de brieven bedoelt of 1 specifieke brief.
Je kwalificeert in ieder geval iets als eenzijdigheid, namelijk als het vooral positieve en bemoedigende teksten zijn. En daarnaast zeg je dat dit bij jou vervreemding oproept. Dus is mijn vraag of de Johannesbrieven (het maakt niet uit welke) ook vervreemding oproepen. Dat is toch een heel normale vraag naar aanleiding van jouw bespiegeling?
Niet zijn, maar kiezen! Dit is een wereld van verschil. Dat het ene Bijbelgedeelte een andere insteek heeft dan het andere heeft de Heilige Geest gewild. Ik geloof niet dat God wil dat wij selectief in de Bijbel shoppen. Jij wel?

Verder kan ik mij op hoofdlij vinden in het bovenstaande bericht.
Plaats reactie