Vraag over (theologische) opleiding

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door Tiberius »

Ik zou ook CHE adviseren. De opleiding is enkele jaren geleden verbreed tot HBO Theologie, met pastoraal werk als uitstroom.
Dan ben je veel breder opgeleid. Bovendien heeft die opleiding veel meer waarde, omdat het een erkende opleiding is.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door FlyingEagle »

Het ligt er denk ik aan wat je er precies mee wilt gaan doen en of je het dus zo breed wilt als op de CHE. Voor mij gaf de doorslag dat de theologie en het klimaat dicht bij onze reformatorische kring staat. Dat vond ik belangrijker dan de breedte van de CHE. Nu rij ik elke woensdag naar Gouda, had ook lopend naar de CHE kunnen gaan :)

Overigens worden de evangelisten van de HHK ook opgeleid via de CGO. Heb er een aantal in de klas.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door Erskinees »

Ik heb CGO niet in Gouda gevolgd maar op een andere CGO-locatie. Een en ander was erg rommelig. Voor bepaalde vakken kwam een predikant doceren die 0,0 van zijn tijd aan voorbereiding had besteed maar vooral verhaaltjes vertelde. Niet alles was even professioneel en wetenschappelijk. Tegelijkertijd veel mogen leren en natuurlijk zijn er ook genoeg positieve zaken over de CGO te melden. Zeker met een HBO achtergrond en mogelijkheden tot genoeg tijd (zoals ik uit je post lijk op te maken, Ad) zou ik CHE of Leuven aanbevelen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door Anselmus »

PThU in Utrecht gaat (voorlopig) niet door:

https://www.rd.nl/artikel/1053327-minis ... ropleiding
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door FlyingEagle »

Erskinees schreef: 19 feb 2024, 14:19 Ik heb CGO niet in Gouda gevolgd maar op een andere CGO-locatie. Een en ander was erg rommelig. Voor bepaalde vakken kwam een predikant doceren die 0,0 van zijn tijd aan voorbereiding had besteed maar vooral verhaaltjes vertelde. Niet alles was even professioneel en wetenschappelijk. Tegelijkertijd veel mogen leren en natuurlijk zijn er ook genoeg positieve zaken over de CGO te melden. Zeker met een HBO achtergrond en mogelijkheden tot genoeg tijd (zoals ik uit je post lijk op te maken, Ad) zou ik CHE of Leuven aanbevelen.
Ik weet niet hoe lang dit geleden is maar dit herken ik niet echt. Wel is het zo dat de CGO probeert om een volwaardige reformatorische theologische opleiding te bieden en dat kan nog best wel wat professioneler af en toe. Maar alles staat of valt ook met het aantal studenten, dus als het aantal studenten laag is komt er ook minder snel wat van de grond. Ons leerjaar begon met ongeveer 50 studenten en er zijn er nu nog zo'n 20 van over. Veel stoppen omdat ze of het niveau kunnen of het te veel meer tijd vergt dan ze van te voren hadden verwacht. Je moet echt wel offers brengen voor zo'n studie. Dat is met de CHE niet minder.

Ik weet niet wat je met wetenschappelijk bedoeld maar de CGO is geen WO ;)
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door Erskinees »

4-6 jaar geleden. Misschien heb ik gewoon pech gehad met de locatie en wat last-minute docentenwisselingen.
wfloor
Berichten: 142
Lid geworden op: 18 aug 2014, 17:49

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door wfloor »

FlyingEagle schreef: 19 feb 2024, 14:27
Erskinees schreef: 19 feb 2024, 14:19 Ik heb CGO niet in Gouda gevolgd maar op een andere CGO-locatie. Een en ander was erg rommelig. Voor bepaalde vakken kwam een predikant doceren die 0,0 van zijn tijd aan voorbereiding had besteed maar vooral verhaaltjes vertelde. Niet alles was even professioneel en wetenschappelijk. Tegelijkertijd veel mogen leren en natuurlijk zijn er ook genoeg positieve zaken over de CGO te melden. Zeker met een HBO achtergrond en mogelijkheden tot genoeg tijd (zoals ik uit je post lijk op te maken, Ad) zou ik CHE of Leuven aanbevelen.
Ik weet niet hoe lang dit geleden is maar dit herken ik niet echt. Wel is het zo dat de CGO probeert om een volwaardige reformatorische theologische opleiding te bieden en dat kan nog best wel wat professioneler af en toe. Maar alles staat of valt ook met het aantal studenten, dus als het aantal studenten laag is komt er ook minder snel wat van de grond. Ons leerjaar begon met ongeveer 50 studenten en er zijn er nu nog zo'n 20 van over. Veel stoppen omdat ze of het niveau kunnen of het te veel meer tijd vergt dan ze van te voren hadden verwacht. Je moet echt wel offers brengen voor zo'n studie. Dat is met de CHE niet minder.

Ik weet niet wat je met wetenschappelijk bedoeld maar de CGO is geen WO ;)
Er is duidelijk onderscheid tussen CGO-toerusting en CGO-HBO. De HBO variant is theologisch van hoog niveau en schuurt serieus tegen WO aan. Vergeleken met de CHE heeft de CGO-HBO degelijk meer theologie te bieden. Niet alleen in de breedte maar ook in de diepte
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door TSD »

Ad Anker schreef: 19 feb 2024, 08:55 Ik ben me aan het oriënteren op een opleiding op theologisch/pastoraal gebied. De HBO-variant van CGO ligt voor de hand. Maar er is vast meer. Ik heb als hoogste opleiding HBO en kan er wel wat tijd in steken (zou iets minder kunnen gaan werken bijv.) Hier zijn er vast die zelf ervaring hebben of iemand weten die zoiets gedaan heeft. Ik ben met m'n 48 jaar niet zo jong meer maar als ik het nu niet doe, komt er wellicht nooit meer van. Ik hoor het wel! Alle tips en ervaringen zijn welkom.
Als je doel is om 1e graads bevoegd te worden als godsdienstdocent (het is in elk geval een soort van wens, lees ik uit je posts?) dan zou ik ook de ETF in Leuven ook overwegen. 1e-graad bevoegdheid, dus WO-niveau, zonder enige theologische of andere wetenschappelijke vooropleiding wordt sowieso wel een studiekluif, maar het voordeel van ETF is dat je 95% kan studeren op afstand. Daarmee bepaal je zelf de agenda en is het prima te combineren met een baan. Je bent dan ook veel flexibeler in hoeveel / welke dag in de week je vrij neemt.

Het is zelfs zo dat je met een willekeurige master op zak (maakt niet uit welk vakgebied, dus niet-theologie), je een sterk verkorte bachelor kan volgen op het ETF waardoor je dus met veel minder inspanning je 1e graads bevoegdheid kan halen t.o.v. een willekeurige Nederlandse route.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door Floppy »

Ik doe op dit moment de Premaster Theologie aan de Radboud; ik vermoed dat dit niet helemaal is wat Ad zoekt; tenzij je natuurlijk de kerkelijke eenheid echt fundamenteel wilt aanpakken.

Maar in algemene zin kan ik het wel aanraden om een studie op te pakken; denk vooral niet dat je 'te oud' bent (in mijn groep zitten er ook een aantal die +50 zijn). Het gaat om de motivatie. Ik vind het geweldig.
Gebruikersavatar
Heidebloem
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 jan 2024, 13:22

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door Heidebloem »

Zijn deze opleidingen ook geschikt om zendeling te worden? Weet iemand dat?

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Online
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door DDD »

Dan kun je toch beter theologie en missiologie studeren?

Al zijn er ook evangelicale christenen die de voorkeur geven aan een bijbelschool.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door pierre27 »

FlyingEagle schreef: 19 feb 2024, 14:11 Het ligt er denk ik aan wat je er precies mee wilt gaan doen en of je het dus zo breed wilt als op de CHE. Voor mij gaf de doorslag dat de theologie en het klimaat dicht bij onze reformatorische kring staat. Dat vond ik belangrijker dan de breedte van de CHE. Nu rij ik elke woensdag naar Gouda, had ook lopend naar de CHE kunnen gaan :)

Overigens worden de evangelisten van de HHK ook opgeleid via de CGO. Heb er een aantal in de klas.
Ik heb ook de CGO HBO gedaan, bekenden van mij hebben de CHE gedaan. Beiden hebben voors en tegens. Het klimaat van de CGO leek en lijkt ook mij fijner dan de CHE. Een goede vriend van de opleiding in Leuven. Ook een goede opleiding met een breed publiek. Ad, jou iets kennende raad ik de CGO aan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door Ad Anker »

pierre27 schreef: 20 feb 2024, 08:46
FlyingEagle schreef: 19 feb 2024, 14:11 Het ligt er denk ik aan wat je er precies mee wilt gaan doen en of je het dus zo breed wilt als op de CHE. Voor mij gaf de doorslag dat de theologie en het klimaat dicht bij onze reformatorische kring staat. Dat vond ik belangrijker dan de breedte van de CHE. Nu rij ik elke woensdag naar Gouda, had ook lopend naar de CHE kunnen gaan :)

Overigens worden de evangelisten van de HHK ook opgeleid via de CGO. Heb er een aantal in de klas.
Ik heb ook de CGO HBO gedaan, bekenden van mij hebben de CHE gedaan. Beiden hebben voors en tegens. Het klimaat van de CGO leek en lijkt ook mij fijner dan de CHE. Een goede vriend van de opleiding in Leuven. Ook een goede opleiding met een breed publiek. Ad, jou iets kennende raad ik de CGO aan.
Dat zinnetje uit Leuven begrijp ik niet. Kun je iets zeggen van de voors en tegens? Daar ben ik juist erg benieuwd naar. Als ik CGO en CHE naast elkaar zet neig ik nu naar de CHE.
(En ja, als GG-er zou de CGO vanzelfsprekend moeten zijn maar dat is het voor mij niet)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef: 20 feb 2024, 09:10
pierre27 schreef: 20 feb 2024, 08:46
FlyingEagle schreef: 19 feb 2024, 14:11 Het ligt er denk ik aan wat je er precies mee wilt gaan doen en of je het dus zo breed wilt als op de CHE. Voor mij gaf de doorslag dat de theologie en het klimaat dicht bij onze reformatorische kring staat. Dat vond ik belangrijker dan de breedte van de CHE. Nu rij ik elke woensdag naar Gouda, had ook lopend naar de CHE kunnen gaan :)

Overigens worden de evangelisten van de HHK ook opgeleid via de CGO. Heb er een aantal in de klas.
Ik heb ook de CGO HBO gedaan, bekenden van mij hebben de CHE gedaan. Beiden hebben voors en tegens. Het klimaat van de CGO leek en lijkt ook mij fijner dan de CHE. Een goede vriend van de opleiding in Leuven. Ook een goede opleiding met een breed publiek. Ad, jou iets kennende raad ik de CGO aan.
Dat zinnetje uit Leuven begrijp ik niet. Kun je iets zeggen van de voors en tegens? Daar ben ik juist erg benieuwd naar. Als ik CGO en CHE naast elkaar zet neig ik nu naar de CHE.
(En ja, als GG-er zou de CGO vanzelfsprekend moeten zijn maar dat is het voor mij niet)
Leuven weet ik te weinig van, alleen dat het een brede opleiding is met een breed publiek en inhoudelijk sterk.

CHE is voor mij een school die wel breed qua studentenachtergrond is maar waar ik dan weer de voor mij fijn voelende diepgang mis die ik op de CGO heb ervaren. Ik heb van 2007-2011 op de CGO gezeten en vond het soms rommelig qua opleidingeisen maar wel een goede sfeer. Overigens was ik geen GG-er toen ik eraan begon. Juist het niet zomaar vanzelfsprekende was voor mij een reden aan de CGO te beginnen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door -DIA- »

Ik denk, als ik even terugdenk, dat je vroeger in de jaren '70 ook een schriftelijke cursus kon volgen. Hier heb ik een begin mee gemaakt, maar niet afgemaakt. Ik heb destijds dhr. P. Kuijt een persoonlijke brief geschreven dat het tempo mij te hoog was, en heb hierop een hartelijke, bergripvolle en opbeurende brief van hem mogen ontvangen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie