Snelcursus kerk kapot maken?

Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Snelcursus kerk kapot maken?

Bericht door Marck »

Ik kan het artikel op CVandaag niet lezen maar wat is de strekking van het artikel van ds M van Reenen?
wilhelmus
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jan 2017, 12:38

Re: Snelcursus kerk kapot maken?

Bericht door wilhelmus »

Je kunt eenmalig een artikel lezen, of meerdere artikelen als je beschikt over meerdere mailadressen. Zelf heb ik een zeer waardevolle artikel gelezen van Dr. C. A. van der Sluijs, een messcherpe analyse over Dr. van der Brink.
Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Snelcursus kerk kapot maken?

Bericht door Gezang »

wilhelmus schreef: 13 feb 2024, 19:56 Zelf heb ik een zeer waardevolle artikel gelezen van Dr. C. A. van der Sluijs, een messcherpe analyse over Dr. van der Brink.
Dat is onmogelijk.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3053
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Snelcursus kerk kapot maken?

Bericht door Lilian1975 »

wilhelmus schreef: 13 feb 2024, 19:56 Je kunt eenmalig een artikel lezen, of meerdere artikelen als je beschikt over meerdere mailadressen. Zelf heb ik een zeer waardevolle artikel gelezen van Dr. C. A. van der Sluijs, een messcherpe analyse over Dr. van der Brink.
Kan je een link plaatsen?
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Snelcursus kerk kapot maken?

Bericht door DDD »

Over het algemeen zijn de artikelen van dr. Van der Sluijs eerder wat wollig dan messcherp. Dus ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33314
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Snelcursus kerk kapot maken?

Bericht door Tiberius »

Gezang schreef: 13 feb 2024, 20:24
wilhelmus schreef: 13 feb 2024, 19:56 Zelf heb ik een zeer waardevolle artikel gelezen van Dr. C. A. van der Sluijs, een messcherpe analyse over Dr. van der Brink.
Dat is onmogelijk.
Asjeblieft, zeg.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Snelcursus kerk kapot maken?

Bericht door Marck »

Niemand de strekking van artikel wat ik bedoelde?
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: Snelcursus kerk kapot maken?

Bericht door tja »

Marck schreef: 14 feb 2024, 08:15 Niemand de strekking van artikel wat ik bedoelde?
Zeker wel. Ik wil wel vanochtend wel eea citeren. Hij gebruikt wel een vorm van ironie om zijn punt duidelijk te maken. (Even als disclaimer)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12061
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Snelcursus kerk kapot maken?

Bericht door Herman »

Marck schreef: 14 feb 2024, 08:15 Niemand de strekking van artikel wat ik bedoelde?
Ik kan het niet lezen. Maar het lijkt me het bekende verhaal. Eerst alinea is wetticisme. Dus het artikel gaat over hoe christenen vooral christelijke principes negeren.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Snelcursus kerk kapot maken?

Bericht door Henk J »

Ds. Van Reenen onderscheid vier verschillende manieren:
1. Wetticisme
2. Evangelicisme
3. Schriftkritiek
4. Bashing
Bij methode 1 en 2 wordt de Bijbel nog serieus genomen en daarom ziet hij die als minder gevaarlijk. Methode 3 is uiterst gevaarlijk. Methode 4 ook want als christenen elkaar verbaal afmaken is dat funest voor hun geestelijk leven.
Hij zet er vier wapens tegenover:
1. Gebed
2. Het Woord
3. Nederigheid
4. Visie
Eerste drie spreken wel voor zich, bij visie bedoeld hij dat het een ware christen niet gaat om zijn eigen gelijk, nog minder om andermans ongelijk maar om de uitbreiding van Gods koninkrijk.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Snelcursus kerk kapot maken?

Bericht door Marck »

Ok. Bedankt al zover.
Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Snelcursus kerk kapot maken?

Bericht door Gezang »

Tiberius schreef: 13 feb 2024, 22:09
Gezang schreef: 13 feb 2024, 20:24
wilhelmus schreef: 13 feb 2024, 19:56 Zelf heb ik een zeer waardevolle artikel gelezen van Dr. C. A. van der Sluijs, een messcherpe analyse over Dr. van der Brink.
Dat is onmogelijk.
Asjeblieft, zeg.
Zoals DDD zegt: tis een wollig artikel.

Enne: een messcherpe analyse over een een persoon die je nauwelijks kent is per definitie onmogelijk.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Snelcursus kerk kapot maken?

Bericht door Arja »

Henk J schreef: 14 feb 2024, 09:17 Ds. Van Reenen onderscheid vier verschillende manieren:
1. Wetticisme
2. Evangelicisme
3. Schriftkritiek
4. Bashing
Bij methode 1 en 2 wordt de Bijbel nog serieus genomen en daarom ziet hij die als minder gevaarlijk. Methode 3 is uiterst gevaarlijk. Methode 4 ook want als christenen elkaar verbaal afmaken is dat funest voor hun geestelijk leven.
Hij zet er vier wapens tegenover:
1. Gebed
2. Het Woord
3. Nederigheid
4. Visie
Eerste drie spreken wel voor zich, bij visie bedoeld hij dat het een ware christen niet gaat om zijn eigen gelijk, nog minder om andermans ongelijk maar om de uitbreiding van Gods koninkrijk.
Ik had het zo samengevat:

Het artikel bespreekt verschillende strategieën die worden gebruikt om het geloof van christenen te ondermijnen en kerken te verzwakken.

Eén strategie is het benadrukken van regels en wetten, waardoor mensen twijfelen aan hun geloof en zich zelfgenoegzaam voelen. Deze aanpak creëert kerken die weinig vruchtbaar zijn en weinig impact hebben.
Een andere methode is het presenteren van een eenzijdig evangelie dat de noodzaak van wedergeboorte en een consequent christelijk leven minimaliseert. Dit resulteert in oppervlakkigheid onder gelovigen en kerken die niet meer zijn dan lege hulzen.
Daarnaast wordt het zaaien van twijfel over de Bijbel als een effectieve strategie besproken, waarbij de geloofwaardigheid van de Schrift wordt ondermijnd door middel van kritiek en ontkrachting. Dit begint subtiel met het in twijfel trekken van bepaalde bijbelse waarheden en kan leiden tot de overtuiging dat de hele Bijbel slechts een menselijk boek is.
Een hedendaagse tactiek die wordt genoemd, is het aanwakkeren van conflicten en verdeeldheid onder christenen via internetdiscussies. Hierbij wordt gebruik gemaakt van polarisatie en het uitvergroten van bijzaken om de aandacht af te leiden van de kernzaken van het geloof.

De auteur benadrukt het belang van gebed als basis van geestelijke wapenrusting, waarbij christenen worden aangemoedigd om te bidden voor andere gelovigen en voor zichzelf om wijsheid en een juiste reactie. 🙏
Daarnaast wordt het belang van het bestuderen van de Bijbel benadrukt, om te voorkomen dat meningen worden gevormd op basis van persoonlijke voorkeuren in plaats van bijbelse waarheden.
Nederigheid wordt ook genoemd als essentieel, waarbij christenen worden aangespoord om anderen met respect te behandelen en niet te hoogmoedig te zijn in hun eigen opvattingen.

Tot slot mijn "vertaling" van zijn aflsuitende stukje: "Denk na over waarom je iets zegt of schrijft. Echte christenen streven niet naar hun eigen gelijk of het laten zien van iemands anders fouten, maar willen God eren en Zijn Koninkrijk laten groeien. Als we vaker zouden nadenken over het doel van onze woorden en dat doel vergelijken met wat de Bijbel zegt, kunnen we helpen om de kerk te versterken in plaats van haar af te breken."
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Snelcursus kerk kapot maken?

Bericht door Louis2 »

Refoweb heeft nog betere voorbeelden:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... en-geloof/
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... et-gemist/

Als je niet de menselijke maat houdt, wat volgens mij een kenmerk is van Christen zijn, sloop je elke kerk.
Dat geldt ook voor de bizarre theologische discussies, waarvan ik geen voorbeelden wil noemen.
Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Snelcursus kerk kapot maken?

Bericht door Gezang »

Louis2 schreef: 14 feb 2024, 20:52 Refoweb heeft nog betere voorbeelden:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... en-geloof/
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... et-gemist/

Als je niet de menselijke maat houdt, wat volgens mij een kenmerk is van Christen zijn, sloop je elke kerk.
Dat geldt ook voor de bizarre theologische discussies, waarvan ik geen voorbeelden wil noemen.
Het lastige is altijd waar de grens ligt. Als je de menselijke maat toepast op het eerste voorbeeld van Refoweb. Dus mensen die na doop niet meer in kerk komen, dan moet je daar toch een beleid voor hebben. Je kunt dan niet 1 uitschrijven en de ander niet uitschrijven. Dus een menselijke maat is ook altijd lastig als je met een grotere groep mensen bent.

Misschien beetje flauw, maar we moeten in de kerk vooral met de goddelijke maat meten en niet met de menselijke maat.
Plaats reactie