Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

-DIA-
Berichten: 32752
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door -DIA- »

In een grote gemeente kunnen afkondigingen wel eens erg veel worden. Het was daarom dat op voorstel van wijlen ds. J. van Haaren in 1964 de "Kerkbode van de Gereformeerde Gemeenten te Rijssen" werd opgericht. Het blad bestaat nog, maar in vergelijking met het eerste nummer is het behoorlijk uitgebreid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door DDD »

Ik vind het anders heel storend als een kerkenraad voorbede weigert. Als er wekelijks een lijst met 15 punten is, kan ik me er iets bij voorstellen. De vraag is, of zo'n kerk dan niet te groot is om de uitdrukkelijke bijbelse voorschriften over de voorbede na te leven.
-DIA-
Berichten: 32752
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 14 feb 2024, 09:45 Ik vind het anders heel storend als een kerkenraad voorbede weigert. Als er wekelijks een lijst met 15 punten is, kan ik me er iets bij voorstellen. De vraag is, of zo'n kerk dan niet te groot is om de uitdrukkelijke bijbelse voorschriften over de voorbede na te leven.
Zieken, jubilerenden enz. worden in de afkondigingen genoemd met naam, in het gebed hoeft men dan niet te gissen wie het is voor wie de voorbede wordt gedaan.
Er waren ook andere tijden, ik denk dat het in de periode van ds. Bregman was, als ik me goed herinner, dat in het het gebed werd benoemd als 'een man die zeer zwak is', of een 'een vrouw die deze week in het ziekenhuis moet worden opgenomen', of 'een echtpaar dat mocht gedenken 50 jaar getrouwd te zijn'... enz.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Piet Puk »

Maar hoe zouden jullie omgaan met personen die niet wensen dat word afgekondigd dat ze een jubileum hebben, naar het ziekenhuis moeten gaan?
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door CvdW »

Piet Puk schreef: 14 feb 2024, 09:57 Maar hoe zouden jullie omgaan met personen die niet wensen dat word afgekondigd dat ze een jubileum hebben, naar het ziekenhuis moeten gaan?
Als kerkenraad dit accepteren. Een bezoek aan huis stellen ze wellicht op prijs.
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Piet Puk »

CvdW schreef: 14 feb 2024, 10:00
Piet Puk schreef: 14 feb 2024, 09:57 Maar hoe zouden jullie omgaan met personen die niet wensen dat word afgekondigd dat ze een jubileum hebben, naar het ziekenhuis moeten gaan?
Als kerkenraad dit accepteren. Een bezoek aan huis stellen ze wellicht op prijs.
Maar geen voorbede in anonieme vorm?
-DIA-
Berichten: 32752
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef: 14 feb 2024, 09:57 Maar hoe zouden jullie omgaan met personen die niet wensen dat word afgekondigd dat ze een jubileum hebben, naar het ziekenhuis moeten gaan?
Ik denk dat je dat dan (hier, en vooral als niet-Rijssenaar) meestal helemaal niet weet, of je mocht in een (in)directe relatie met diegene staan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Piet Puk »

-DIA- schreef: 14 feb 2024, 10:01
Piet Puk schreef: 14 feb 2024, 09:57 Maar hoe zouden jullie omgaan met personen die niet wensen dat word afgekondigd dat ze een jubileum hebben, naar het ziekenhuis moeten gaan?
Ik denk dat je dat dan (hier, en vooral als niet-Rijssenaar) meestal helemaal niet weet, of je mocht in een (in)directe relatie met diegene staan.
In mijn gemeente is het wel voorgekomen dat in een lokaal weekblad een jubileum stond(mogelijk door de kinderen geplaatst), maar dat het (wat ik begreep) aan de kerkenraad niet werd doorgegeven.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door CvdW »

Piet Puk schreef: 14 feb 2024, 10:07
-DIA- schreef: 14 feb 2024, 10:01
Piet Puk schreef: 14 feb 2024, 09:57 Maar hoe zouden jullie omgaan met personen die niet wensen dat word afgekondigd dat ze een jubileum hebben, naar het ziekenhuis moeten gaan?
Ik denk dat je dat dan (hier, en vooral als niet-Rijssenaar) meestal helemaal niet weet, of je mocht in een (in)directe relatie met diegene staan.
In mijn gemeente is het wel voorgekomen dat in een lokaal weekblad een jubileum stond(mogelijk door de kinderen geplaatst), maar dat het (wat ik begreep) aan de kerkenraad niet werd doorgegeven.
Dat kan. Misschien zegt dit iets over de verhouding onderling. Zou bij ons ook zomaar kunnen gebeuren.
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Bertiel »

bij ons voor de dienst 's ochtends afkondigingen collecten, agenda van de week plus predikant avonddienst
's avonds enkel de collecten en de predikanten van de komende zondag
Gestorven gemeenteleden, na votum en groet
voorbede met naam en toenaam (in / uit ziekenhuis, onderzoeken / uitslagen /overledenen in familiekring / geboortes / huwelijken / jubilea), gemeld voor het gebed voor de preek.

Soms is het wat veel, zeker de agenda van de komende week, maar storend vind ik het niet.
Aangezien alles al genoemd is voor het gebed, wordt het gebed een echt gebed waarin wel degenen wordt genoemd, maar niet alle details.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Mannetje »

Piet Puk schreef: 14 feb 2024, 10:00
CvdW schreef: 14 feb 2024, 10:00
Piet Puk schreef: 14 feb 2024, 09:57 Maar hoe zouden jullie omgaan met personen die niet wensen dat word afgekondigd dat ze een jubileum hebben, naar het ziekenhuis moeten gaan?
Als kerkenraad dit accepteren. Een bezoek aan huis stellen ze wellicht op prijs.
Maar geen voorbede in anonieme vorm?
Zeker niet herkenbaar dan. Wellicht een gebed voor allen die behandelingen moeten ondergaan, of een algemeen gebed, zonder bijzonderheden, voor noden die niet bij iedereen bekend zijn of zelfs niet met name genoemd kunnen worden.
-
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door parsifal »

Bertiel schreef: 14 feb 2024, 10:19 bij ons voor de dienst 's ochtends afkondigingen collecten, agenda van de week plus predikant avonddienst
's avonds enkel de collecten en de predikanten van de komende zondag
Gestorven gemeenteleden, na votum en groet
voorbede met naam en toenaam (in / uit ziekenhuis, onderzoeken / uitslagen /overledenen in familiekring / geboortes / huwelijken / jubilea), gemeld voor het gebed voor de preek.

Soms is het wat veel, zeker de agenda van de komende week, maar storend vind ik het niet.
Aangezien alles al genoemd is voor het gebed, wordt het gebed een echt gebed waarin wel degenen wordt genoemd, maar niet alle details.
Is M.i. echt het beste. Bij het gebed moet niemand die mee bidt een verrassing te horen krijgen wat ook weer afleidt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: 14 feb 2024, 09:53
Er waren ook andere tijden, ik denk dat het in de periode van ds. Bregman was, als ik me goed herinner, dat in het het gebed werd benoemd als 'een man die zeer zwak is', of een 'een vrouw die deze week in het ziekenhuis moet worden opgenomen', of 'een echtpaar dat mocht gedenken 50 jaar getrouwd te zijn'... enz.
Dat ken ik ook nog, van vrij recent zelfs.
Als kind (niet meer zo recent) gingen we altijd speculeren wie "die vrouw", "die man" of "dat echtpaar" was.
Ik vind het niet aan te raden het op die manier te doen omdat er dan altijd geraden wordt en ook tijdens het gebed de gedachten vervliegen en het ook geen meerwaarde heeft, de dominee/ouderling kan gewoon zeggen, mijnheer Jansen en mevrouw de Vries, als voorbeeld.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door helma »

Mijn neefje (toen 7 jr) wilde graag dankzegging laten doen toen hij zijn zwemdiploma had gehaald. Ik begreep wel dat mijn schoonzus het niet aangevraagd heeft maar ik vond het wel ontroerend dat dat als eerste bij hem opkwam.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef: 14 feb 2024, 10:00
CvdW schreef: 14 feb 2024, 10:00
Piet Puk schreef: 14 feb 2024, 09:57 Maar hoe zouden jullie omgaan met personen die niet wensen dat word afgekondigd dat ze een jubileum hebben, naar het ziekenhuis moeten gaan?
Als kerkenraad dit accepteren. Een bezoek aan huis stellen ze wellicht op prijs.
Maar geen voorbede in anonieme vorm?
Dat gebeurt toch vaak sowieso? 'De noden in de gemeente'. Ik denk persoonlijk dat er niet teveel schroom tegen een afkondiging moet zijn. Je bent samen gemeente, waarvan medeleven m.i. een (belangrijk) onderdeel is.
Plaats reactie