Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Piet Puk »

Getriggerd door de opmerking over de gezondheid van een der GG-predikanten waarbij in de ene gemeente X werd genoemd in het gebed en bij de andere Y, kwam naar boven wat ik al eerder merkte dat het openbaar gebed veelal ook een informatierubriek voor de gemeente is. Hoe zou je zo iets kunnen voorkomen? Ik vind namelijk niet dat het gebed hiervoor is.

In mijn gemeente worden afkondigingen aan het eind van de dienst gedaan. Is er dan een predikant beroepen of zijn er ambtsdragers gekozen die nog geen beslissing hebben genomen, dan hoor je de beslissing vaak al in het gebed. Ik heb daar wel wat moeite mee
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef: 13 feb 2024, 16:36 Getriggerd door de opmerking over de gezondheid van een der GG-predikanten waarbij in de ene gemeente X werd genoemd in het gebed en bij de andere Y, kwam naar boven wat ik al eerder merkte dat het openbaar gebed veelal ook een informatierubriek voor de gemeente is. Hoe zou je zo iets kunnen voorkomen? Ik vind namelijk niet dat het gebed hiervoor is.

In mijn gemeente worden afkondigingen aan het eind van de dienst gedaan. Is er dan een predikant beroepen of zijn er ambtsdragers gekozen die nog geen beslissing hebben genomen, dan hoor je de beslissing vaak al in het gebed. Ik heb daar wel wat moeite mee
Afkondigingen/mededelingen/voorbede en dankzegging lijkt me iets dat in het begin van de dienst vermeldt wordt, zodat je weet waarover het gaat in het gebed.
Bv 'er is een baby geboren in gezin...dankzegging doen we voor vader en moeder en baby', wat dan in het gebed gebeurt.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Mannetje »

Inderdaad, kondig voor het gebed waarin de voorbedes en dankzeggingen meegenomen worden aan waarvoor gebeden en gedankt gaat worden. Indien nodig kun je daar ook meer informatie geven, zodat je in het gebed niet iets nieuws hoeft te noemen.

Sowieso moet je uitkijken dat voorbedes en dankzegging niet de functie van de radionieuwsdienst-verzorgd-door-de-kerk-alhier krijgen.
-
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1499
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Bourdon16 »

Ik vind het weer irritant als bij de afkondigingen zo ongeveer het halve kerkblad wordt voorgelezen met alle activiteiten die gepland zijn.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Mannetje »

Bourdon16 schreef: 13 feb 2024, 16:52 Ik vind het weer irritant als bij de afkondigingen zo ongeveer het halve kerkblad wordt voorgelezen met alle activiteiten die gepland zijn.
Waarom zou je afkondigen wat al in het kerkblad staat?
-
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef: 13 feb 2024, 16:58
Bourdon16 schreef: 13 feb 2024, 16:52 Ik vind het weer irritant als bij de afkondigingen zo ongeveer het halve kerkblad wordt voorgelezen met alle activiteiten die gepland zijn.
Waarom zou je afkondigen wat al in het kerkblad staat?
Om de gemeente extra op te roepen de activiteiten te bezoeken?
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Inwoner »

Mannetje schreef: 13 feb 2024, 16:58
Bourdon16 schreef: 13 feb 2024, 16:52 Ik vind het weer irritant als bij de afkondigingen zo ongeveer het halve kerkblad wordt voorgelezen met alle activiteiten die gepland zijn.
Waarom zou je afkondigen wat al in het kerkblad staat?
Naar mijn mening horen afkondigingen vóór de dienst te gebeuren. En dan alleen de afkondigingen die noodzakelijk zijn.
Zo kun je ze ook meenemen in het openbare gebed, zonder dat dit een nieuwsitem wordt.

Het lijkt me daarnaast niet onjuist om voor een broeder te bidden en deze met naam te noemen bínnen de kaders van de gemeente/eredienst. Daarmee voorkom je niet dat dit op dat moment 'nieuws' is, maar het lijkt me ook niet juist om dit soort zaken in de mededelingen vooraf te noemen.
Het is natuurlijk wel goed als we dit gebed voor de broeder ook overnemen in onze huiselijke kring.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Piet Puk »

Zeeuw schreef: 13 feb 2024, 16:41
Piet Puk schreef: 13 feb 2024, 16:36 Getriggerd door de opmerking over de gezondheid van een der GG-predikanten waarbij in de ene gemeente X werd genoemd in het gebed en bij de andere Y, kwam naar boven wat ik al eerder merkte dat het openbaar gebed veelal ook een informatierubriek voor de gemeente is. Hoe zou je zo iets kunnen voorkomen? Ik vind namelijk niet dat het gebed hiervoor is.

In mijn gemeente worden afkondigingen aan het eind van de dienst gedaan. Is er dan een predikant beroepen of zijn er ambtsdragers gekozen die nog geen beslissing hebben genomen, dan hoor je de beslissing vaak al in het gebed. Ik heb daar wel wat moeite mee
Afkondigingen/mededelingen/voorbede en dankzegging lijkt me iets dat in het begin van de dienst vermeldt wordt, zodat je weet waarover het gaat in het gebed.
Bv 'er is een baby geboren in gezin...dankzegging doen we voor vader en moeder en baby', wat dan in het gebed gebeurt.
Afkondigingen van geboorte/overlijden/ziekenhuisopnames is voorafgaand aan de dienst, overige mededelingen aan het einde van de dienst. Maar in bovengenoemde gevallen(ambtsdragers/beroepen predikant) worden deze dus al in het gebed benoemd en is het half bidden/half informeren.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Ararat »

Wat is de reden dat niet alle af- en aankondigingen tegelijkertijd en vóór votum en groet worden meegedeeld?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Piet Puk »

Ararat schreef: 13 feb 2024, 17:14 Wat is de reden dat niet alle af- en aankondigingen tegelijkertijd en vóór votum en groet worden meegedeeld?
Geen idee. Historisch zo gegroeid en waarschijnlijk niemand die moeite had dat het voor sommigen als half-info werd gebruikt.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door MGG »

Het aantal afkondigen mag van mij omlaag. De collectes van de volgende week staan niet voor niks in het kerkblad.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Marck »

Bij onze kleine gemeente niet zo veel te melden. Maar ik zou me er ook niet zo druk over maken.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Henk J »

Bij ons zegt de dominee deelt de dominee alles wat informatief is al voor het gebed mee. Maar we hebben ook wel eens een gastpredikant gehad die naam en adres noemde in het gebed, tja, vind ik ook niet zo eerbiedig.
Sowieso zit er een heel verschil tussen kerken qua voorbede, bij ons gaat alles met naam en toenaam, tenzij diegene dat niet wil. In andere gemeenten waar ik wel eens kom wordt gebeden voor de vrouw die een ernstige boodschap kreeg en dan moet je maar raden wie dat is.
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Chrisje72 »

Henk J schreef:Bij ons zegt de dominee deelt de dominee alles wat informatief is al voor het gebed mee. Maar we hebben ook wel eens een gastpredikant gehad die naam en adres noemde in het gebed, tja, vind ik ook niet zo eerbiedig.
Sowieso zit er een heel verschil tussen kerken qua voorbede, bij ons gaat alles met naam en toenaam, tenzij diegene dat niet wil. In andere gemeenten waar ik wel eens kom wordt gebeden voor de vrouw die een ernstige boodschap kreeg en dan moet je maar raden wie dat is.
Dan wordt het lastig meebidden
Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Gezang »

Vreemd als ze namen niet noemen. Dan weet je niet eens voor wie je bidt.
Plaats reactie