CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
15
23%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
12%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
6
9%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
37
56%
 
Totaal aantal stemmen: 66

Evangelist
Berichten: 520
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: CGK convent

Bericht door Evangelist »

DDD schreef: 26 apr 2024, 00:29 Dat is een misverstand. Ik geef niet de rechterflank de schuld. Ik vind in en uit principe dat kerken zich aan de bovenplaatselijke afspraken moeten houden. Dus ik leg zeker niet de verantwoordelijkheid eenzijdig bij de rechterflank neer.

Maar het is in mijn beleving wel zo dat de doordenking van relevante vragen toch meer uit de linkerflank komt. Ik lees zelden iets goeds daarover vanuit de rechterflank. Men verwijt natuurlijk wel, en schrijft ook wat er onjuist is. Maar ingaan op de relevante vragen die gesteld worden, is een zeldzaamheid.

Een boek van het niveau van dr. Loonstra ken ik niet vanuit de rechterflank CGK (en trouwens ook niet uit de GG of HHK).
Ongekend dat je dit durft te stellen! Ik kan je echt nauwelijks meer serieus nemen. Denk alleen al aan de publicaties van prof. Baars, dr. De Boer, dr. Versluis. Lees de doorwrochte verklaring van gevoelen die verschillende CGK’ers hebben opgesteld.
Jij bent echt niet meer gereformeerd als je dr. Loonstra een voorbeeld vindt.
Hartelijke groet,
Evangelist
JanRap
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: CGK convent

Bericht door JanRap »

Refojongere schreef: 26 apr 2024, 00:25
DDD schreef: 25 apr 2024, 23:00 Er is geen 70 procent tegen de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeente. Er zijn veel meer tussenvarianten. Je hebt de mensen voor wie het openstellen van het ambt inmiddels om allerlei binnengemeentelijke redenen zo dringend is dat het tegen het besluit van de synode in is ingevoerd. Maar er zijn ook gemeenten die met meer verdraagzaamheid gezegend zijn en die wachten op landelijke toestemming. Dan zijn er nog gemeenten die vinden dat er iets voor en iets tegen te zeggen is, maar die bij twijfel niet inhalen. En er zijn de gemeenten die vinden dat het niet moet, waarvan een deel daarenboven vindt dat anderen daar ook niet anders over mogen denken, omdat ze dan niet belijdend gereformeerd meer zouden zijn.

Ik geloof niet dat je kunt zeggen dat de ongehoorzaamheid tot verdeeldheid leidt. Dan zou je net zo goed kunnen zeggen dat de besluitvorming op de synode tot verdeeldheid leidt. De verdeeldheid is er al, omdat de kerken verschillend omgaan met de veranderingen in de cultuur.

Je ziet dat de linkerflank al heel lang een gesprek daarover wil voeren, en dat dat heel moeizaam gaat. Zie op dit forum bijvoorbeeld de discussies over dr. Loonstra. Hij beklaagde zich 20 jaar geleden al dat er geen inhoudelijk gesprek op basis van argumenten mogelijk is. Het punt is, dat er vanuit de groep BhP wel wordt gezegd hoe het niet zit, maar dat er geen gesprek is over hoe het dan wel zit. En voor zover dat wel gebeurt, is de onderbouwing meestal nogal mager. Ik kan mijn bericht pas over het NGK-rapport niet vinden maar dat staat misschien in moderatie.
DDD, v.w.b. je eerste alinea, eens. Toch vraag ik me af hoe de verhoudingen echt liggen bij de 60% die zegt: laat het vrij. Zijn die allemaal pro-vrouw ambt? Nee, maar of het slechts 30% is zoals ik stelde is inderdaad vermoedelijk te laag. Daar zullen we nooit achterkomen. Als het wordt doorgevoerd ontstaan scheuringen waardoor gemeenten van kleur verschieten of verdwijnen.

Ook eens met je tweede alinea dat de kerken reeds verdeeld zijn. Maar door je niet te onderwerpen aan de synode blijf je vasthouden aan de verdeeldheid en vergroot je die. De synode wil immers eenheid brengen. Daar heb je nota bene een synode voor.

De linkerflank wil een gesprek en heeft allang het gesprek gevoerd. Er was in 1998 immers een meerderheids en minderheidsrapport en het meerderheidsrapport ging "in gesprek" met het minderheidsrapport. Dus dat gesprek wordt gevoerd. En dat betrof ook Loonstra. De linkerflank wil net zo lang gesprek totdat het doorgevoerd wordt. Dit tot schade van de kerken. Want de linkerflank zegt ook: laat dit geen hoofdzaak zijn. Terwijl zíj het zijn die het agenderen.

Uiteindelijk geef je weer de rechterflank de schuld van de ellende door te zeggen dat zij vooral zeggen hoe "het" niet zit. Wat bedoel je?

En BhP volgt slechts de synodale lijn, wat is daar verkeerd aan. Dat is toch volstrekt normaal? De onderbouwing uit het meerderheidsrapport is toch echt niet mager te noemen!

Het bizarre gaat zijn dat zij die altijd de synodale lijn hebben vastgehouden zich genoodzaakt voelen heen te gaan en degenen die de synode ongehoorzaam zijn blijven.
@refojongere, ik schrik van uw zinnetje: 'genoodzaakt voelen heen te gaan' Let wel: het gereformeerd belijden heeft alle rechten om in de kerk te blijven. Als u de Dogmatiek van Bavinck kent zult u dat herkennen. Als velen weg zouden gaan dan zouden zij qua logisch redeneren volkomen gelijk hebben, maar het zou niets oplossen. In iedere afscheiding zit iets van de geest van de Revolutie. De Emmaüs gangers hebben zich ook niet afgescheiden, terwijl zij duidelijk zagen dat hun leidslieden de Heere Jezus gekruisigd hadden. Paulus heeft zich ook niet afgescheiden van de gemeente van Korinte, hoewel er daar waren die nota bene de opstanding loochenden. U moet protesteren met het woord, of liever met het Woord, maar niet met daden van afscheiding. En als er iets te reformeren is laten we dan maar in eigen hart en huis beginnen. Wij huldigen als gereformeerden binnen de PKN het adagium: wij blijven tot we er uitgegooid worden
Valcke
Berichten: 7631
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: CGK convent

Bericht door Valcke »

Evangelist schreef: 26 apr 2024, 02:24
DDD schreef: 26 apr 2024, 00:29 Dat is een misverstand. Ik geef niet de rechterflank de schuld. Ik vind in en uit principe dat kerken zich aan de bovenplaatselijke afspraken moeten houden. Dus ik leg zeker niet de verantwoordelijkheid eenzijdig bij de rechterflank neer.

Maar het is in mijn beleving wel zo dat de doordenking van relevante vragen toch meer uit de linkerflank komt. Ik lees zelden iets goeds daarover vanuit de rechterflank. Men verwijt natuurlijk wel, en schrijft ook wat er onjuist is. Maar ingaan op de relevante vragen die gesteld worden, is een zeldzaamheid.

Een boek van het niveau van dr. Loonstra ken ik niet vanuit de rechterflank CGK (en trouwens ook niet uit de GG of HHK).
Ongekend dat je dit durft te stellen! Ik kan je echt nauwelijks meer serieus nemen. Denk alleen al aan de publicaties van prof. Baars, dr. De Boer, dr. Versluis. Lees de doorwrochte verklaring van gevoelen die verschillende CGK’ers hebben opgesteld.
Jij bent echt niet meer gereformeerd als je dr. Loonstra een voorbeeld vindt.
Hoe triest het ook is, het hoeft ons niet te verbazen, want dit geluid horen we immers al vele jaren. In die zin is DDD echt wel consequent te noemen.
CvdW
Berichten: 2961
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: CGK convent

Bericht door CvdW »

Zijn er mensen die publicaties/boeken van dr. Loonstra hebben gelezen?
Valcke
Berichten: 7631
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: CGK convent

Bericht door Valcke »

CvdW schreef: 26 apr 2024, 09:29 Zijn er mensen die publicaties/boeken van dr. Loonstra hebben gelezen?
Ik heb e.e.a. gelezen op zijn site. :huhu
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1242
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: CGK convent

Bericht door Klavart »

DDD schreef: 25 apr 2024, 23:00 Er is geen 70 procent tegen de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeente. Er zijn veel meer tussenvarianten. Je hebt de mensen voor wie het openstellen van het ambt inmiddels om allerlei binnengemeentelijke redenen zo dringend is dat het tegen het besluit van de synode in is ingevoerd. Maar er zijn ook gemeenten die met meer verdraagzaamheid gezegend zijn en die wachten op landelijke toestemming. Dan zijn er nog gemeenten die vinden dat er iets voor en iets tegen te zeggen is, maar die bij twijfel niet inhalen. En er zijn de gemeenten die vinden dat het niet moet, waarvan een deel daarenboven vindt dat anderen daar ook niet anders over mogen denken, omdat ze dan niet belijdend gereformeerd meer zouden zijn.
...gehoorzaamheid...
CvdW
Berichten: 2961
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: CGK convent

Bericht door CvdW »

Valcke schreef: 26 apr 2024, 09:33
CvdW schreef: 26 apr 2024, 09:29 Zijn er mensen die publicaties/boeken van dr. Loonstra hebben gelezen?
Ik heb e.e.a. gelezen op zijn site. :huhu
Waar zit nu precies het probleem? In de vorige eeuw kon je negen geboden overtreden zonder problemen, maar bij overtreding van het zevende gebod moest je schuldbelijdenis doen.
Iemand die dus maar iets te positief is over homo is afgeschreven, maar iemand die niet genoeg heeft aan 1 vrouw wordt met rust gelaten.
Het is wat zwart/wit opgeschreven, maar probeer eens door een juiste bril te kijken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: CGK convent

Bericht door Tiberius »

CvdW schreef: 26 apr 2024, 09:51
Valcke schreef: 26 apr 2024, 09:33
CvdW schreef: 26 apr 2024, 09:29 Zijn er mensen die publicaties/boeken van dr. Loonstra hebben gelezen?
Ik heb e.e.a. gelezen op zijn site. :huhu
Waar zit nu precies het probleem? In de vorige eeuw kon je negen geboden overtreden zonder problemen, maar bij overtreding van het zevende gebod moest je schuldbelijdenis doen.
Iemand die dus maar iets te positief is over homo is afgeschreven, maar iemand die niet genoeg heeft aan 1 vrouw wordt met rust gelaten.
Het is wat zwart/wit opgeschreven, maar probeer eens door een juiste bril te kijken.
:bobo
Ik vraag me af of dat de juiste bril is.
CvdW
Berichten: 2961
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: CGK convent

Bericht door CvdW »

Bedankt, misschien kijk ik wel door een verkeerde bril.
Online
DDD
Berichten: 28848
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

CvdW schreef: 26 apr 2024, 09:29 Zijn er mensen die publicaties/boeken van dr. Loonstra hebben gelezen?
Ja ik heb zijn boeken gelezen. Ik ben benieuwd naar de publicaties van de andere, door refojongere genoemde auteurs. Ik houd toch redelijk bij wat er verschijnt, dacht ik.
Online
DDD
Berichten: 28848
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Klavart schreef: 26 apr 2024, 09:35
DDD schreef: 25 apr 2024, 23:00 Er is geen 70 procent tegen de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeente. Er zijn veel meer tussenvarianten. Je hebt de mensen voor wie het openstellen van het ambt inmiddels om allerlei binnengemeentelijke redenen zo dringend is dat het tegen het besluit van de synode in is ingevoerd. Maar er zijn ook gemeenten die met meer verdraagzaamheid gezegend zijn en die wachten op landelijke toestemming. Dan zijn er nog gemeenten die vinden dat er iets voor en iets tegen te zeggen is, maar die bij twijfel niet inhalen. En er zijn de gemeenten die vinden dat het niet moet, waarvan een deel daarenboven vindt dat anderen daar ook niet anders over mogen denken, omdat ze dan niet belijdend gereformeerd meer zouden zijn.
...gehoorzaamheid...
Ook. Maar de verdraagzaamheid is er eerst, en daaruit volgt de gehoorzaamheid, of zie je dat anders?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17437
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

DDD schreef: 26 apr 2024, 10:06
CvdW schreef: 26 apr 2024, 09:29 Zijn er mensen die publicaties/boeken van dr. Loonstra hebben gelezen?
Ja ik heb zijn boeken gelezen. Ik ben benieuwd naar de publicaties van de andere, door refojongere genoemde auteurs. Ik houd toch redelijk bij wat er verschijnt, dacht ik.
Ik verwees naar de doorwrochte en door CGK GS aangenomen rapporten over man/vrouw en homoseksualiteit. Kun jij mij uitleggen waarom jij die zo makkelijk naast je neerlegt en je aansluit bij een theoloog (dr Loonstra) die o.a. het heilsfeit van Hemelvaart heeft betwijfeld. Jij kleurt ook beslist buiten de lijnen van Schrift en gereformeerd belijden.
Misschien doe je het om een discussie op te roepen maar dat vind ik een gevaarlijke manier van werken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17437
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

:ouin
DDD schreef: 26 apr 2024, 10:07
Klavart schreef: 26 apr 2024, 09:35
DDD schreef: 25 apr 2024, 23:00 Er is geen 70 procent tegen de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeente. Er zijn veel meer tussenvarianten. Je hebt de mensen voor wie het openstellen van het ambt inmiddels om allerlei binnengemeentelijke redenen zo dringend is dat het tegen het besluit van de synode in is ingevoerd. Maar er zijn ook gemeenten die met meer verdraagzaamheid gezegend zijn en die wachten op landelijke toestemming. Dan zijn er nog gemeenten die vinden dat er iets voor en iets tegen te zeggen is, maar die bij twijfel niet inhalen. En er zijn de gemeenten die vinden dat het niet moet, waarvan een deel daarenboven vindt dat anderen daar ook niet anders over mogen denken, omdat ze dan niet belijdend gereformeerd meer zouden zijn.
...gehoorzaamheid...
Ook. Maar de verdraagzaamheid is er eerst, en daaruit volgt de gehoorzaamheid, of zie je dat anders?
Lees eens wat over geloofsgehoorzaamheid.

https://charlesspurgeon.nl/de-gehoorzaa ... et-geloof/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
CvdW
Berichten: 2961
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: CGK convent

Bericht door CvdW »

huisman schreef: 26 apr 2024, 11:07
DDD schreef: 26 apr 2024, 10:06
CvdW schreef: 26 apr 2024, 09:29 Zijn er mensen die publicaties/boeken van dr. Loonstra hebben gelezen?
Ja ik heb zijn boeken gelezen. Ik ben benieuwd naar de publicaties van de andere, door refojongere genoemde auteurs. Ik houd toch redelijk bij wat er verschijnt, dacht ik.
Ik verwees naar de doorwrochte en door CGK GS aangenomen rapporten over man/vrouw en homoseksualiteit. Kun jij mij uitleggen waarom jij die zo makkelijk naast je neerlegt en je aansluit bij een theoloog (dr Loonstra) die o.a. het heilsfeit van Hemelvaart heeft betwijfeld. Jij kleurt ook beslist buiten de lijnen van Schrift en gereformeerd belijden.
Misschien doe je het om een discussie op te roepen maar dat vind ik een gevaarlijke manier van werken.
Is er een link naar deze rapporten. Deze wil ik graag lezen.
BSH
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 feb 2022, 08:01

Re: CGK convent

Bericht door BSH »

huisman schreef: 26 apr 2024, 11:09 :ouin
DDD schreef: 26 apr 2024, 10:07
Klavart schreef: 26 apr 2024, 09:35
DDD schreef: 25 apr 2024, 23:00 Er is geen 70 procent tegen de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeente. Er zijn veel meer tussenvarianten. Je hebt de mensen voor wie het openstellen van het ambt inmiddels om allerlei binnengemeentelijke redenen zo dringend is dat het tegen het besluit van de synode in is ingevoerd. Maar er zijn ook gemeenten die met meer verdraagzaamheid gezegend zijn en die wachten op landelijke toestemming. Dan zijn er nog gemeenten die vinden dat er iets voor en iets tegen te zeggen is, maar die bij twijfel niet inhalen. En er zijn de gemeenten die vinden dat het niet moet, waarvan een deel daarenboven vindt dat anderen daar ook niet anders over mogen denken, omdat ze dan niet belijdend gereformeerd meer zouden zijn.
...gehoorzaamheid...
Ook. Maar de verdraagzaamheid is er eerst, en daaruit volgt de gehoorzaamheid, of zie je dat anders?
Lees eens wat over geloofsgehoorzaamheid.

https://charlesspurgeon.nl/de-gehoorzaa ... et-geloof/
En daarom geloof ik niet dat het veel waarde heeft als gemeenten gedwongen worden synode-uitspraken te volgen.
Plaats reactie