CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
14
22%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
12%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
6
9%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
37
57%
 
Totaal aantal stemmen: 65

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12083
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: CGK convent

Bericht door Herman »

huisman schreef: 25 apr 2024, 10:55
Ad Anker schreef: 25 apr 2024, 10:49 Ik vond dit wel een goeie vraag, eigenlijk. Ik ben benieuwd naar een antwoord.
Ik weet teveel van achter de schermen. Ga dus even op mijn handen zitten.
Juist. Maar als je de insteek van de reflectie van ds. Ruis legt naast het gebed van ds. Kieviet (Kyrie Eleison), dan kan je op je handen natellen dat een belangrijk aantal vragen bewust geframed zijn.
Ik mis deze peiling: we zijn tegen de vrouw in het ambt: 70% eens.
In plaats daarvan: vrouw in het ambt moeten we vrijlaten: 60% eens.
Kortom. Het onderliggende probleem over de ambtsleer is naar de zijkant verdwenen en nu wordt gestuurd op eenheid. De pijler waarheid is niet meer relevant. En hier en elders wordt heel breed gezegd: zie je wel, die rechterkant is altijd oververtegenwoordigd op de synode. Ik mag misschien iets over het hoofd zien, maar 70% is nog steeds geen voorstander om de vrouw in eigen gemeente in het ambt toe te staan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12083
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: CGK convent

Bericht door Herman »

DDD schreef: 25 apr 2024, 14:17 Ik denk juist dat dit een punt is waar rechtse kerken het onderwijs van de apostel der liefde nog veel te weinig toepassen.

Er is veel verbijten en vereten, om het maar in SV-GBS-taal te zeggen. Dat zou een mooi afzonderlijk onderwerp zijn.
Ja, dat is precies wat ik wil zeggen, voor dit soort opvattingen moeten we uitkijken.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3062
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: CGK convent

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef: 25 apr 2024, 14:15
helma schreef: 25 apr 2024, 12:24 In veel hedendaagse discussies, ook niet kerkelijk, wordt gedaan alsof het accepteren en aanvaarden van zonden/zondaren de ultieme vorm van liefde is. Kan je er niet in mee dan word je, al of niet rechtstreeks, liefdeloosheid verweten.
Terecht punt. De rechtse kerken mogen zich hier wel heel dringend op bezinnen, want dit is één van de belangrijkste argumenten waarop kerken hun visie aanpassen aan de hedendaagse cultuur.
Bedoel je het argument dat bepaalde zonden geen zonden zijn in het kader van de liefde? En er daarom steeds meer water bij de wijn wordt gedaan?
M.i. kan je dat alleen zeggen als het Woord niet meer gezaghebbend is. En wij als mens beter weten dan God, wat goed of slecht voor ons is. Zie Romeinenbrief. Daar wordt die mens en de gevolgen die dat heeft letterlijk afgeschilderd door Paulus. En dat geeft mij geen hoop dat wij als rechtse kerken kunnen overtuigen. Dat kan alleen de Heilige Geest. Daarnaast meen ik ook dat ook de rechtse kerken meer met dit denken besmet is dan ik zou hopen. Reden? Ieder mens buiten Christus, die zijn er ook in de rechtse kerken ,buigt ten diepste niet voor dat Woord. En heeft dus ook niet het diepe vetrouwen dat dat Woord waarachtig en trouw en goed voor ons is, geen vertrouwen in de grenzen die God stelt. Alle mooie woorden ten spijt. En is uiteindelijk vatbaar om mee te waaien of liefdeloos, koud en kil te veroordelen.

Tegelijkertijd is het goed en belangrijk om.zonden zonden te noemen. De Bijbel na te spreken wat volharden in de zonden voor gevolgen heeft. Maar dat dat niet alleen geldt voor een specifieke zonde, maar ook voor bedriegers, overspelen, ongeloof of welke andere zonden dan ook. En is er een broeder of zuster die in een van die zonden valt.... bidden! Ook.als dat betekent dat de ander niet meer komt. Uit de gemeente is of afscheid neemt van zijn of haar gezin of wat dan ook voor ingrijpende. Gedenk wie gij eertijds was...
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3062
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: CGK convent

Bericht door Lilian1975 »

.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 25 apr 2024, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
HersteldHervormd
Berichten: 6139
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: CGK convent

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef: 25 apr 2024, 14:40
huisman schreef: 25 apr 2024, 10:55
Ad Anker schreef: 25 apr 2024, 10:49 Ik vond dit wel een goeie vraag, eigenlijk. Ik ben benieuwd naar een antwoord.
Ik weet teveel van achter de schermen. Ga dus even op mijn handen zitten.
Juist. Maar als je de insteek van de reflectie van ds. Ruis legt naast het gebed van ds. Kieviet (Kyrie Eleison), dan kan je op je handen natellen dat een belangrijk aantal vragen bewust geframed zijn.
Ik mis deze peiling: we zijn tegen de vrouw in het ambt: 70% eens.
In plaats daarvan: vrouw in het ambt moeten we vrijlaten: 60% eens.
Kortom. Het onderliggende probleem over de ambtsleer is naar de zijkant verdwenen en nu wordt gestuurd op eenheid. De pijler waarheid is niet meer relevant. En hier en elders wordt heel breed gezegd: zie je wel, die rechterkant is altijd oververtegenwoordigd op de synode. Ik mag misschien iets over het hoofd zien, maar 70% is nog steeds geen voorstander om de vrouw in eigen gemeente in het ambt toe te staan.
Als het zo simpel was zou de 30% wel moeten slikken toch?
Hoe kom jij eigenlijk aan dit soort percentages?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HHR
Berichten: 1007
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

Reactie CG Beraad:

Een ontluisterend convent
(..)
Veel meer had het gezamenlijk buigen onder het Woord als kenmerk én grens van de kerk (NGB artikel 27-29) onderdeel van de bespreking moeten zijn. Daar zit namelijk de diepste spanning. Nu kon deze dag zomaar het beeld ontstaan dat er wel verschillen zijn, maar dat daarvoor ruimte en respect blijkt te zijn.
(..)
Het ontluisterende beeld dat het convent heeft laten zien is dat de geestelijke kloof die door onze kerken loopt al verder wordt verdiept.
(..)
In het panelgesprek over ‘Schrift en Schriftverstaan’ werd benoemd dat er binnen onze kerken manieren van Schriftuitleg zijn die buiten de lijnen van onze belijdenis gaan. Dát is inderdaad de kern van de problematiek rond thema’s als ‘vrouw en ambt’ en ‘homoseksualiteit’. En dat had dan ook veel meer nadruk moeten krijgen in de bespreking.
(..)
Het is niet voor niets dat velen die klassiek christelijk gereformeerd willen zijn en blijven, deze dag met groeiende vervreemding hebben meegemaakt en ontgoocheld naar huis zijn gegaan. Diverse bijdragen en peilingen stelden het beeld van een klassieke christelijke gereformeerde kerk bij naar een verband van kerken dat andere wegen wenst en daarvoor ruimte zoekt en zich daarmee weinig of niet meer onderscheidt van de NGK of de PKN. Wij zijn daarmee als kerkverband hard op weg om in kerkregering en Schriftbeschouwing afscheid te nemen van het beginsel van onze kerken. En dat doet ontzettend veel pijn aan de vooravond van de opening van de generale synode.


https://www.cgberaad.nl/een-ontluisterend-convent/
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: CGK convent

Bericht door Tiberius »

Niet onverwacht, wel heftig.
Ik ben benieuwd naar de reactie van BhP.
HHR
Berichten: 1007
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

Wat vind je er heftig aan?
MarJT
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 apr 2024, 11:18

Re: CGK convent

Bericht door MarJT »

Herman schreef: 25 apr 2024, 14:15
helma schreef: 25 apr 2024, 12:24 In veel hedendaagse discussies, ook niet kerkelijk, wordt gedaan alsof het accepteren en aanvaarden van zonden/zondaren de ultieme vorm van liefde is. Kan je er niet in mee dan word je, al of niet rechtstreeks, liefdeloosheid verweten.
Terecht punt. De rechtse kerken mogen zich hier wel heel dringend op bezinnen, want dit is één van de belangrijkste argumenten waarop kerken hun visie aanpassen aan de hedendaagse cultuur.
Ik zou daarbij de bezinning over wat onder onderlinge liefde wordt verstaan ook meenemen. Wat is liefde? Hoe uit dat zich? Misschien zit daar wel de grootste verwijdering.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: CGK convent

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 25 apr 2024, 16:16 Wat vind je er heftig aan?
Vooral dit gedeelte:
In het panelgesprek over ‘Schrift en Schriftverstaan’ werd benoemd dat er binnen onze kerken manieren van Schriftuitleg zijn die buiten de lijnen van onze belijdenis gaan. Dát is inderdaad de kern van de problematiek rond thema’s als ‘vrouw en ambt’ en ‘homoseksualiteit’. En dat had dan ook veel meer nadruk moeten krijgen in de bespreking.

Volgens mij was dát ook HET doel om zo'n convent te organiseren.
En niet dit: De dag was organisatorisch goed verzorgd en is vlekkeloos verlopen.

Kijk, een gezellig daagje uit kan iedereen organiseren: goede lunch/catering, gezellige gesprekken, samenbindend zingen en declameren, enz.

Maar het echte doel is dus gewoon volledig niet gehaald.
DDD
Berichten: 28832
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Maar zijn de betreffende kerken op enige manier belemmerd om dat punt naar voren te brengen? Ik ben nog lang niet halverwege, maar de bijdrage van Rotterdam Kralingen wekte geenszins de indruk van enige censuur. Als 70 procent van de aanwezigen aan de andere leden vooral wil meegeven dat eenheid in Christus belangrijker is dan opvattingen over concrete kwesties als de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeente, en 30 procent van de aanwezigen wil benadrukken dat die kwesties wel heel belangrijk zijn, dan is het toch logisch dat de meerderheid van de bijdragen die eerste richting weerspiegelt? Ik begrijp niet wat er dan mis is aan organisatie en thematisering.
MarJT
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 apr 2024, 11:18

Re: CGK convent

Bericht door MarJT »

.. De korte bijdragen van verschillende kerkenraden gaven een breed palet aan opvattingen weer. Op deze wijze is enigszins in beeld gebracht hoe er wordt gedacht. Helaas bleef uit beeld hoe wij sinds 1834 en 1892 altijd kerk zijn geweest en behoren te zijn.
Daar zit het probleem! Ik denk ook dat je kerkhistorie belangrijk is, maar om 1834 en 1892 te blijven zitten heb je heden ten dage niet de antwoorden die nodig zijn over hoe het kerk-zijn wordt beleefd. Zaken als vrouw in het ambt of homoseksualiteit vragen hedendaagse antwoorden, niet van 200 jaar geleden.
Mannetje
Berichten: 7814
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: CGK convent

Bericht door Mannetje »

Nee, van 2000 jaar geleden...
-
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23872
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: CGK convent

Bericht door refo »

MarJT schreef: 25 apr 2024, 16:19
Herman schreef: 25 apr 2024, 14:15
helma schreef: 25 apr 2024, 12:24 In veel hedendaagse discussies, ook niet kerkelijk, wordt gedaan alsof het accepteren en aanvaarden van zonden/zondaren de ultieme vorm van liefde is. Kan je er niet in mee dan word je, al of niet rechtstreeks, liefdeloosheid verweten.
Terecht punt. De rechtse kerken mogen zich hier wel heel dringend op bezinnen, want dit is één van de belangrijkste argumenten waarop kerken hun visie aanpassen aan de hedendaagse cultuur.
Ik zou daarbij de bezinning over wat onder onderlinge liefde wordt verstaan ook meenemen. Wat is liefde? Hoe uit dat zich? Misschien zit daar wel de grootste verwijdering.
Het wordt nu toegespitst op 'vrouw in het ambt' en 'visie op homosexualiteit'. Zo blijven andere zonden buiten beeld. Die gaan dan gewoon weer mee in allebei de kerken, zowel in CGK-oud als in CGK-nieuw.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17430
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

MarJT schreef: 25 apr 2024, 17:01
.. De korte bijdragen van verschillende kerkenraden gaven een breed palet aan opvattingen weer. Op deze wijze is enigszins in beeld gebracht hoe er wordt gedacht. Helaas bleef uit beeld hoe wij sinds 1834 en 1892 altijd kerk zijn geweest en behoren te zijn.
Daar zit het probleem! Ik denk ook dat je kerkhistorie belangrijk is, maar om 1834 en 1892 te blijven zitten heb je heden ten dage niet de antwoorden die nodig zijn over hoe het kerk-zijn wordt beleefd. Zaken als vrouw in het ambt of homoseksualiteit vragen hedendaagse antwoorden, niet van 200 jaar geleden.
Ze vragen Bijbelse antwoorden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie