CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
14
22%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
12%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
6
9%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
37
57%
 
Totaal aantal stemmen: 65

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23871
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: CGK convent

Bericht door refo »

DDD schreef: 23 apr 2024, 21:48 Ik zou het zeer betreuren als zelfs het pleiten voor verdraagzaamheid al reden zou zijn voor moderatie-ingrijpen.
De tegenstanders van vrouwen in het ambt beroepen zich erop als enige schriftuurlijk bezig te zijn. Kan waar zijn. Alleen gelden de teksten waar dat over gaat evenzeer voor de man.
Ook die die dient te zwijgen in de gemeente. Althans anno nu. Tenzij hij ambtsdrager is.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: CGK convent

Bericht door Valcke »

Ik las zojuist (bij toeval, zou ik kunnen zeggen) enkele opmerkelijke uitspraken in een meditatie van een oude schrijver (1665).

"Ook de liefdewerken moeten gereguleerd zijn naar Christus' Woord, anders breken zij uit tot zonde."
"Zelfs het volgen van Christus is schadelijk (!), als men Hem niet volgt naar Zijn wil."


M.i. zijn deze uitspraken zeer toepasselijk in deze discussie en waard om overdacht te worden.
ZWP
Berichten: 1679
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: CGK convent

Bericht door ZWP »

Valcke schreef: 23 apr 2024, 22:48 Ik las zojuist (bij toeval, zou ik kunnen zeggen) enkele opmerkelijke uitspraken in een meditatie van een oude schrijver (1665).

"Ook de liefdewerken moeten gereguleerd zijn naar Christus' Woord, anders breken zij uit tot zonde."
"Zelfs het volgen van Christus is schadelijk (!), als men Hem niet volgt naar Zijn wil."


M.i. zijn deze uitspraken zeer toepasselijk in deze discussie en waard om overdacht te worden.
Sorry, maar bij mij komen de citaten in het kader van deze discussie wat hoogmoedig over.
Zo bedoel je het wellicht niet, maar je zou het zomaar kunnen lezen als 'mijn werken zijn wel gereguleerd naar Zijn Woord, en die van de 'anderen' toch niet' en 'die 'anderen' volgen Hem niet naar Zijn wil'.

Dan komen we er zelf goed vanaf en is de ander ongehoorzaam. De 'anderen' zijn hier dan blijkbaar degenen die de Schrift anders lezen op het gebied van de ambten.
Evangelist
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: CGK convent

Bericht door Evangelist »

MarJT schreef: 23 apr 2024, 21:40
Valcke schreef: 23 apr 2024, 21:30
MarJT schreef: 23 apr 2024, 19:20
helma schreef: 23 apr 2024, 18:30 Het gaat nu over vrouwen in het ambt. Dat is de eerste dominosteen die valt. Ik weet wel wat de volgende steen is die gaat vallen.

Het gaat ten diepste om het niet willen buigen voor Gods Woord. Ons denken vanuit de cultuur is de maatstaf.
Ook de mensen die geen bezwaar hebben tegen vrouw in het ambt buigen voor Gods Woord.
Dit is helaas schijn.
Dat is wat hier gebeurt en op vele plaatsen al gebeurd is, alle mooie en misleidende woorden ten spijt.
En helaas is ook dit forum voor een deel met deze dwalingen besmet. Dat blijkt al uit de discussie die we nu voeren.
Ik pak deze stukjes er even uit omdat ik dit schrijnend vind en de integriteit en het biddend en bijbelezend volgen van de kerken die vrouwen in het ambt hebben in twijfel trekt. De kerk van Christus is meer dan een discussie over ambten of andere meningsverschillen. Telkens weer moet het Lichaam van Christs lijden omwille van mensen die elkaar op een gegeven moment niet meer kunnen verdragen. Niet de waarheid is in het geding, maar Zijn eenheid in liefde.
Het is geen kwestie van integerheid in twijfel trekken; je dwaalt op een fundamenteel punt mbt de Schrift. De Heere is niet onduidelijk in Zijn Woord: het geestelijk leidinggeven binnen Zijn gemeente komt niet aan vrouwen toe. Hebben zij geen belangrijke rol? Wel degelijk, maar niet als ambtsdrager binnen de eredienst. Het OT kende geen vrouwelijke priesters en levieten. In het NT: had de Heere Jezus veel dienende vrouwen in de kring rond Hem. Vrouwen waren de eerste getuigen van Zijn opstanding en mochten het aan Zijn discipelen vertellen. Maar Christus koos alleen mannelijke discipelen en mannelijke apostelen. Niet omdat vrouwen minder zijn, laat staan minderwaardig. Ook niet omdat mannen een voorkeurspositie hebben ten opzichte van de zaligheid (want zie Galaten 3:13), maar wel omdat het Gods geopenbaarde wil is dat man en vrouw onderscheiden zijn; dat is een dragende gedachte in de hele Schrift. Dat blijkt niet alleen uit de scheppingsorde, maar ook uit het spreken van Paulus over het huwelijk als beeld van Christus en Zijn gemeente.
Kortom: als je dit allemaal anders leest, dan moet je wel een andere leesbril op hebben dan de kerk der eeuwen op gehad heeft. Die andere leesbril raakt ook het lezen van Genesis 1-3; daarna ook de brieven van Paulus; en vervolgens zal het z’n invloed hebben op de leer van de verzoening.
Met een beroep op de liefde, en het spreken van grote woorden alsof het lichaam van Christus zou scheuren, is dit niet te relativeren.
Kortom: je verdedigt hier wellicht onbewust een dwaling. Zie hoe het met deze discussie is afgelopen in de GKN (nu geen gereformeerd kerkverband meer, maar vrijzinnig); zie de ontwikkelingen in de GKV en nu NGK (heel hard op weg naar een orthodoxe manier van vrijzinnigheid, maar de richting is hetzelfde). Zie hoe het wereldwijd is gegaan met kerken die vrouwen in de ambten invoerden, nadat er eerder dezelfde exegetische en hermeneutische discussies zijn gevoerd. De Bijbel ‘alleen maar’ anders lezen als het gaat om de ambten, kan niet.
Hartelijke groet,
Evangelist
merel
Berichten: 9901
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent

Bericht door merel »

Kan er geen poll gemaakt worden bij welke forumleden inmiddels al in de kerkelijke gemeente de vrouw in het ambt is ingevoerd, binnenkort zal worden ingevoerd en wie geen bezwaar heeft tegen invoeren? Ik vermoed dat dit proces al veel verder is dan menigeen denkt.
Zeeuw
Berichten: 11653
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: CGK convent

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 24 apr 2024, 09:34 Kan er geen poll gemaakt worden bij welke forumleden inmiddels al in de kerkelijke gemeente de vrouw in het ambt is ingevoerd, binnenkort zal worden ingevoerd en wie geen bezwaar heeft tegen invoeren? Ik vermoed dat dit proces al veel verder is dan menigeen denkt.
*Niet ingevoerd;
*Gaat niet binnenkort gebeuren;
*Grote bezwaren.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8996
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: CGK convent

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef: 24 apr 2024, 09:34 Kan er geen poll gemaakt worden bij welke forumleden inmiddels al in de kerkelijke gemeente de vrouw in het ambt is ingevoerd, binnenkort zal worden ingevoerd en wie geen bezwaar heeft tegen invoeren? Ik vermoed dat dit proces al veel verder is dan menigeen denkt.
Hetzelfde als Zeeuw.

En het staat je vrij een poll aan te maken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HHR
Berichten: 1006
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

merel schreef: 24 apr 2024, 09:34 Kan er geen poll gemaakt worden bij welke forumleden inmiddels al in de kerkelijke gemeente de vrouw in het ambt is ingevoerd, binnenkort zal worden ingevoerd en wie geen bezwaar heeft tegen invoeren? Ik vermoed dat dit proces al veel verder is dan menigeen denkt.
Dezelfde antwoorden als Zeeuw.

Wat je laatste zin betref: eens.
De kerk in Nederland staat er dan ook heel slecht voor.
Zonden zijn geen zonden meer. De tijdsgeest dringt overal door heen. Aanpassen aan de wereld gaat met een sneltreinvaart.
Veel onbestreden activistisch geloof dat tegelijkertijd overal in mee kan. En aan de andere kant een verstolde vormendienst waar geloof iets onbereikbaars is geworden.

Ik maak me grote zorgen over de toekomst van de kerk in Nederland.
Laten we God bidden om een opwekking. Om mannen als Luther en Calvijn. Edwards en Whitefield. Spurgeon en Ryle. Dat er tijden komen van ware bekering, boetvaardigheid, terugkeer en geloof.
HersteldHervormd
Berichten: 6137
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: CGK convent

Bericht door HersteldHervormd »

https://www.rd.nl/artikel/1061024-video ... n-cgk-zien

Haha, het RD weet mij wel te triggeren met dit soort titels.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6137
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: CGK convent

Bericht door HersteldHervormd »

HHR schreef: 24 apr 2024, 10:04 Laten we God bidden om een opwekking. Om mannen als Luther en Calvijn. Edwards en Whitefield. Spurgeon en Ryle. Dat er tijden komen van ware bekering, boetvaardigheid, terugkeer en geloof.
Er is maar één opwekking geweest, en dat was met Pinksteren.
Vind je dat er nu geen mannen zijn als Luther, Calvijn, Edwards enzovoort?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12080
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: CGK convent

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef: 24 apr 2024, 10:48 Er is maar één opwekking geweest, en dat was met Pinksteren.
Dan heb je toch echt even een stukje kerkgeschiedenis gemist.
ZWP
Berichten: 1679
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: CGK convent

Bericht door ZWP »

Ik denk voor velen een herkenbaar stukje in het RD van ds. A.J.T. Ruis en ds. A.C. Uitslag:

https://www.rd.nl/artikel/1061236-conve ... onthullend

"Wij hadden gehoopt dat er, in plaats van een eenzijdige focus op eenheid en ”we willen verder met elkaar”, veel meer aandacht was besteed aan de diepe onderliggende verdeeldheid en problematiek."
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3010
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: CGK convent

Bericht door Job »

HersteldHervormd schreef: 24 apr 2024, 10:46 https://www.rd.nl/artikel/1061024-video ... n-cgk-zien

Haha, het RD weet mij wel te triggeren met dit soort titels.
De schrijfstijl van Addy de Jong...daar haak ik bij af.
HersteldHervormd
Berichten: 6137
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: CGK convent

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef: 24 apr 2024, 10:59
HersteldHervormd schreef: 24 apr 2024, 10:48 Er is maar één opwekking geweest, en dat was met Pinksteren.
Dan heb je toch echt even een stukje kerkgeschiedenis gemist.
Vertel.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6137
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: CGK convent

Bericht door HersteldHervormd »

Job schreef: 24 apr 2024, 15:31
HersteldHervormd schreef: 24 apr 2024, 10:46 https://www.rd.nl/artikel/1061024-video ... n-cgk-zien

Haha, het RD weet mij wel te triggeren met dit soort titels.
De schrijfstijl van Addy de Jong...daar haak ik bij af.
Begrijp ik.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie