CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
15
23%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
12%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
6
9%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
37
56%
 
Totaal aantal stemmen: 66

Evangelist
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: CGK convent.

Bericht door Evangelist »

Herman schreef: 10 feb 2024, 10:34
huisman schreef: 10 feb 2024, 00:42 De HHK vind ik geen optie.
Is dat een individueel standpunt, of neem je dat ook breed waar onder je ambtgenoten? Het zou mij eigenlijk wel spijten als HHK'er met CGK roots als we gescheiden zouden blijven optrekken. Aan de andere kan zie ik ook wel dat nu de bijbelse grondslag van de kerk in het geding raakt, je in een situatie komt dat je vecht om een kerkverband overeenkomstige je eigen principes dat je daarna niet meer in staat bent om over je principes heen te stappen. Dan krijgen we er gewoon een kleine kerkverband bij: de Herstelde CGK.
Dit gaat voor echte CGK’ers te snel.
Hartelijke groet,
Evangelist
merel
Berichten: 9994
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent.

Bericht door merel »

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het snel went. Het zal nog sneller gaan als ook een deel van de predikanten meegaat in dit besluit.
Geytenbeekje
Berichten: 8310
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: CGK convent.

Bericht door Geytenbeekje »

Met alle respect, maar door het werk van @huisman in de CGK en misschien ook wel wat door zijn leeftijd ;)
Zal het denk ik wat lastiger te zijn om dat CGK-gen als het zo ver komt los te moeten laten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12160
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: CGK convent.

Bericht door Herman »

Evangelist schreef: 10 feb 2024, 10:38 Dit gaat voor echte CGK’ers te snel.
Dat weet ik niet. De geesten worden natuurlijk al een paar jaar rijpgemaakt voor 'iets' wat uiteindelijk anders zal worden dan de huidige situatie.

2004 is niet heel vergelijkbaar. Maar toen rammelden de bezwaarden in grote tijd een compleet kerkverband uit hun mouw.
merel
Berichten: 9994
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent.

Bericht door merel »

Geytenbeekje schreef: 10 feb 2024, 10:54 Met alle respect, maar door het werk van @huisman in de CGK en misschien ook wel wat door zijn leeftijd ;)
Zal het denk ik wat lastiger te zijn om dat CGK-gen als het zo ver komt los te moeten laten.
@ huisman komt van oorsprong uit de GKV. Ik denk dat ik langer lid ben geweest van de CGK dan hij nu is.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4155
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: CGK convent.

Bericht door Maanenschijn »

huisman schreef:
HHR schreef: 10 feb 2024, 00:04
HersteldHervormd schreef: 09 feb 2024, 20:11 Vraagje voor de CGK'ers: Stel dat optie 3 of 4 werkelijkheid zouden worden zou je dan neerleggen bij hetgeen de landelijke kerk of plaatselijke gemeente besluit?
En bij welk kerkverband denk je dat je eigen gemeente zich zou gaan aansluiten stel het zou optie 4 worden?
Optie 3 lijkt me erg lastig. Het enige kerkverband waar de CGK in het geheel in past is de PKN. Dan kun je net zo goed aanmodderen als losgeslagen CGK.
Bij optie vier zal het in onze gemeente HHK worden vermoed ik, daar zou ik goed mee kunnen leven. Sterker, het heeft mijn grote voorkeur.
De HHK vind ik geen optie. De. O(GG)iN vind ik geen optie, de PKN vind ik geen optie. De NGK is nooit een optie. Wie helpt mij?
Wat zijn de afwegingen dat je deze opties afwijst?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17493
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent.

Bericht door huisman »

Herman schreef: 10 feb 2024, 10:34
huisman schreef: 10 feb 2024, 00:42 De HHK vind ik geen optie.
Is dat een individueel standpunt, of neem je dat ook breed waar onder je ambtgenoten? Het zou mij eigenlijk wel spijten als HHK'er met CGK roots als we gescheiden zouden blijven optrekken. Aan de andere kan zie ik ook wel dat nu de bijbelse grondslag van de kerk in het geding raakt, je in een situatie komt dat je vecht om een kerkverband overeenkomstige je eigen principes dat je daarna niet meer in staat bent om over je principes heen te stappen. Dan krijgen we er gewoon een kleine kerkverband bij: de Herstelde CGK.
Het is een individueel standpunt. Het is ook geen rationeel maar een emotioneel standpunt. Rationeel zie ik dat het deel van de CGK waar ik toe behoor zich het meest thuis zou voelen bij (een deel van) de HHK.
De CGK is het kerkverband waar de HEERE tot mij gesproken heeft, één en andermaal. Waarom was het op mij gemunt wordt dan een beleefde waarheid. Dat kan en mag je niet zomaar opgeven toch? Begrijp echt wel dat Gods Koninkrijk ook zonder de CGK gebouwd zal worden.
Mag ik gewoon zeggen: Ik weet het echt niet, alleen dit: Hoop op God sla het oog naar boven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17493
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent.

Bericht door huisman »

merel schreef: 10 feb 2024, 11:05
Geytenbeekje schreef: 10 feb 2024, 10:54 Met alle respect, maar door het werk van @huisman in de CGK en misschien ook wel wat door zijn leeftijd ;)
Zal het denk ik wat lastiger te zijn om dat CGK-gen als het zo ver komt los te moeten laten.
@ huisman komt van oorsprong uit de GKV. Ik denk dat ik langer lid ben geweest van de CGK dan hij nu is.
Dat denk ik niet. Ik was net 4 toen mijn ouders CGK werden. Ik ben het dus al heul lang lid van de CGK.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9994
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent.

Bericht door merel »

Natuurlijk mag je hierover emotioneel zijn. Helemaal omdat het geen vrijwillige keuze zou zijn. Aan de andere kant mag je het ook relativeren. Het spreken van God tot jou, was niet gericht op de CGK, maar gericht op de ware kerk. En dat laatste is genoeg.
merel
Berichten: 9994
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent.

Bericht door merel »

huisman schreef: 10 feb 2024, 11:15
merel schreef: 10 feb 2024, 11:05
Geytenbeekje schreef: 10 feb 2024, 10:54 Met alle respect, maar door het werk van @huisman in de CGK en misschien ook wel wat door zijn leeftijd ;)
Zal het denk ik wat lastiger te zijn om dat CGK-gen als het zo ver komt los te moeten laten.
@ huisman komt van oorsprong uit de GKV. Ik denk dat ik langer lid ben geweest van de CGK dan hij nu is.
Dat denk ik niet. Ik was net 4 toen mijn ouders CGK werden. Ik ben het dus al heul lang lid van de CGK.
Ah, dan had ik het mis. Ik dacht pas veel later.
HHR
Berichten: 1033
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent.

Bericht door HHR »

Je merkt dat de meeste emotie inderdaad ligt bij CGK'ers van origine.
Pas volgde ik een gesprek: Eén, afkomstig uit GKV, al bijna 20 jaar CGK, een ex GG'er, 10 jaar CGK, en één geboren en getogen CGK er(echt wel een behoudende) Er was een gedeelde conclusie, we kunnen als CGK zo niet verder. Maar toen de ex GKV'er en ex GG'er zeiden: snel de stekker eruit en aansluiten bij HHK, proefde je dat bij die CGK'er van geboorte er toch meer pijn zat.
Hij begreep de anderen goed, was het inhoudelijk wat de zorg betreft helemaal eens, maar de CGK opheffen was toch ook wat. Etc etc. De naam opgeven bv vond hij al lastig. Het bleek heel diep te zitten.
Je ziet dat 'import' daar toch wat nuchterder in staat.

Maar het is ook wat vreemd, de gemiddelde CGK'er heeft aan de ene kant hoegenaamd geen binding en interesse in kerkverband, maar tegelijkertijd kunnen ze het niet los laten
DDD
Berichten: 28910
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent.

Bericht door DDD »

Ik vind de formulering 'nuchter' wel wat wonderlijk als aanduiding voor een onthecht bestaan.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: CGK convent.

Bericht door Cyrillus »

Herman schreef: 10 feb 2024, 10:34
huisman schreef: 10 feb 2024, 00:42 De HHK vind ik geen optie.
Is dat een individueel standpunt, of neem je dat ook breed waar onder je ambtgenoten? Het zou mij eigenlijk wel spijten als HHK'er met CGK roots als we gescheiden zouden blijven optrekken. Aan de andere kan zie ik ook wel dat nu de bijbelse grondslag van de kerk in het geding raakt, je in een situatie komt dat je vecht om een kerkverband overeenkomstige je eigen principes dat je daarna niet meer in staat bent om over je principes heen te stappen. Dan krijgen we er gewoon een kleine kerkverband bij: de Herstelde CGK.
De behoudende CGK gemeentes houden zich aan de reeds genomen besluiten dus kunnen gewoon aanspraak blijven maken op de naam CGK.
BSH
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 feb 2022, 08:01

Re: CGK convent.

Bericht door BSH »

Wie zich niet wil houden aan besluiten wordt PKN. Rest blijft CGK.
Refojongere
Berichten: 389
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: CGK convent.

Bericht door Refojongere »

Waarom wil de linkerflank CGK blijven en niet NGK worden. Immers de helft van de gemeenten die de vrouw in het ambt hebben is lid van een samenwerkingsgemeente NGK?

Kan iemand mij dat uitleggen?
Plaats reactie