CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
14
22%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
13%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
5
8%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
36
57%
 
Totaal aantal stemmen: 63

HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

CGK convent

Bericht door HHR »

Deze vier toekomstscenario’s zijn er voor wankelende CGK:

https://www.rd.nl/artikel/1052354-deze- ... elende-cgk

Vier scenario’s voor diepverdeelde Christelijke Gereformeerde Kerken: ‘Er moet iets gebeuren’
https://www.nd.nl/geloof/protestant/121 ... formeerde-


Wel benieuwd wat de forumleden zouden kiezen.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: CGK convent.

Bericht door ZWP »

HHR schreef: 09 feb 2024, 18:39 Deze vier toekomstscenario’s zijn er voor wankelende CGK:

https://www.rd.nl/artikel/1052354-deze- ... elende-cgk

Vier scenario’s voor diepverdeelde Christelijke Gereformeerde Kerken: ‘Er moet iets gebeuren’
https://www.nd.nl/geloof/protestant/121 ... formeerde-


Wel benieuwd wat de forumleden zouden kiezen.
Geen CGK meer, maar toch gestemd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: CGK convent.

Bericht door Herman »

Het CGBeraad heeft een heel korte verklaring opgesteld, namelijk dat ze volgende week met een reactie komen. Maar onderaan schrijven ze dan:
Deze handreiking zal in lijn zijn met datgene wat wij als Christelijk Gereformeerd Beraad beogen: dat we gezamenlijk vasthouden aan Schrift, belijdenis en kerkorde op de wijze zoals die altijd in onze kerken zijn voorgestaan.
Volgens mij heb je dan maar één keuze en dat is de eerste.
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent.

Bericht door HHR »

De stemmers van optie 1: "De eerste is dat het kerkstelsel blijft zoals het is en dat plaatselijke kerken zich houden aan wat er landelijk besloten wordt." Denken jullie dat dit echt een serieuze optie is?
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent.

Bericht door HHR »

Herman schreef: 09 feb 2024, 19:02 Het CGBeraad heeft een heel korte verklaring opgesteld, namelijk dat ze volgende week met een reactie komen. Maar onderaan schrijven ze dan:
Deze handreiking zal in lijn zijn met datgene wat wij als Christelijk Gereformeerd Beraad beogen: dat we gezamenlijk vasthouden aan Schrift, belijdenis en kerkorde op de wijze zoals die altijd in onze kerken zijn voorgestaan.
Volgens mij heb je dan maar één keuze en dat is de eerste.

Ik lees het nu ook.
https://www.cgberaad.nl/voorbereiding-convent/

Maar echt realistisch is het niet natuurlijk.

Zouden gemeenten echt Truus, Mien en Sandra weer ouderling af maken?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: CGK convent.

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 09 feb 2024, 19:03 De stemmers van optie 1: "De eerste is dat het kerkstelsel blijft zoals het is en dat plaatselijke kerken zich houden aan wat er landelijk besloten wordt." Denken jullie dat dit echt een serieuze optie is?
Jazeker, zie mijn reactie in het andere topic,
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent.

Bericht door HHR »

Tiberius schreef: 09 feb 2024, 19:07
HHR schreef: 09 feb 2024, 19:03 De stemmers van optie 1: "De eerste is dat het kerkstelsel blijft zoals het is en dat plaatselijke kerken zich houden aan wat er landelijk besloten wordt." Denken jullie dat dit echt een serieuze optie is?
Jazeker, zie mijn reactie in het andere topic,
Zie mijn reactie hieronder op stukje CG beraad.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: CGK convent.

Bericht door Cyrillus »

HHR schreef: 09 feb 2024, 19:03 De stemmers van optie 1: "De eerste is dat het kerkstelsel blijft zoals het is en dat plaatselijke kerken zich houden aan wat er landelijk besloten wordt." Denken jullie dat dit echt een serieuze optie is?
Eigenmachtig de spelregels veranderen betekent het verbreken van de binding en jezelf als kerk buiten het kerkverband plaatsen. Dus het enige dat er moet gebeuren is dit officieel nog even bekrachtigen. Het lijkt mij zelfs de enige reële optie om als CGK te blijven voortbestaan. Aangezien de spelregels vastliggen vraag ik me af of een gang naar de rechter tot de mogelijkheden behoort als kerken niet tot de orde kunnen worden geroepen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: CGK convent.

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 09 feb 2024, 19:09
Tiberius schreef: 09 feb 2024, 19:07
HHR schreef: 09 feb 2024, 19:03 De stemmers van optie 1: "De eerste is dat het kerkstelsel blijft zoals het is en dat plaatselijke kerken zich houden aan wat er landelijk besloten wordt." Denken jullie dat dit echt een serieuze optie is?
Jazeker, zie mijn reactie in het andere topic,
Zie mijn reactie hieronder op stukje CG beraad.
Ik snap je reactie maar die TMS-gemeenten vinden dat vrouwen toegelaten moeten worden tot alle ambten en dat elke gemeente zich aan die uitspraak moet houden.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: CGK convent.

Bericht door helma »

Ik weet echt niet wat het beste is...zie in elk geval nr 2 niet als optie. (1 is het beste, maar ik weet niet of het een haalbare optie is)

Ik denk dat het goed zou zijn om als kerken een vastenperiode uit te roepen.

Laatst gewijzigd door helma op 09 feb 2024, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: CGK convent.

Bericht door Cyrillus »

Weet iemand hoe het ligt met vrouwenstemrecht binnen de CGK gemeenten?
Piet25
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 aug 2023, 20:40

Re: CGK convent.

Bericht door Piet25 »

Wat landelijk besloten wordt....(niet: wat landelijk besloten is)

Dat betekent als er in de toekomst de verhoudingen op de GS dusdanig komen te liggen dat bijvoorbeeld vrouwen wel in het ambt worden toegestaan, dan heb je je daar aan te houden... want ja, het is landelijk besloten.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: CGK convent.

Bericht door HersteldHervormd »

Vraagje voor de CGK'ers: Stel dat optie 3 of 4 werkelijkheid zouden worden zou je dan neerleggen bij hetgeen de landelijke kerk of plaatselijke gemeente besluit?
En bij welk kerkverband denk je dat je eigen gemeente zich zou gaan aansluiten stel het zou optie 4 worden?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: CGK convent.

Bericht door Bourdon16 »

Is Noordeloos een BhP gemeente?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: CGK convent.

Bericht door J.C. Philpot »

Bourdon16 schreef: 09 feb 2024, 20:17 Is Noordeloos een BhP gemeente?
Volgens mij niet (meer?). Het nabij gelegen Meerkerk wel.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie