Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Ararat »

Piet Puk schreef: 21 feb 2024, 15:30
Ararat schreef: 21 feb 2024, 15:24
Piet Puk schreef: 21 feb 2024, 14:18
Ararat schreef: 21 feb 2024, 11:31 Het primaire doel van gelovigen die bij elkaar komen en horen lijkt mij gemeente-zijn. Kerkdiensten spelen een enorm belangrijke rol, maar andere activiteiten evenzeer.
Voor mij niet. Is niet van belang voor je zaligheid wat mij betreft.
In dat geval voldoet een online dienst prima. Al dat gedoe met die andere mensen. Leidt alleen maar af.
Nee, in de Bijbel staat voldoende om de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten. En de kanttekening zegt voldoende wat dit is.
Hoe ziet een gemeente met uitsluitend Pietjes er dan uit?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Mannetje »

Een pietsje eentonig
-
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Ararat »

Mannetje schreef: 21 feb 2024, 16:50 Een pietsje eentonig
:D
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Piet Puk »

Ararat schreef: 21 feb 2024, 16:46
Piet Puk schreef: 21 feb 2024, 15:30
Ararat schreef: 21 feb 2024, 15:24
Piet Puk schreef: 21 feb 2024, 14:18

Voor mij niet. Is niet van belang voor je zaligheid wat mij betreft.
In dat geval voldoet een online dienst prima. Al dat gedoe met die andere mensen. Leidt alleen maar af.
Nee, in de Bijbel staat voldoende om de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten. En de kanttekening zegt voldoende wat dit is.
Hoe ziet een gemeente met uitsluitend Pietjes er dan uit?
Waarschijnlijk een gemeente zonder Ararat en Mannetje(de forummer wel te verstaan)

Maar inhoudelijk zal dat zich beperken tot de kerkdiensten zondags en doordeweeks, eventuele gemeente-avonden(waar Gods woord en daar aan gelieerde onderwerpen centraal staan) en dat is het wel zo'n beetje
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Ararat »

Piet Puk schreef: 21 feb 2024, 17:23
Ararat schreef: 21 feb 2024, 16:46
Piet Puk schreef: 21 feb 2024, 15:30
Ararat schreef: 21 feb 2024, 15:24
In dat geval voldoet een online dienst prima. Al dat gedoe met die andere mensen. Leidt alleen maar af.
Nee, in de Bijbel staat voldoende om de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten. En de kanttekening zegt voldoende wat dit is.
Hoe ziet een gemeente met uitsluitend Pietjes er dan uit?
Waarschijnlijk een gemeente zonder Ararat en Mannetje(de forummer wel te verstaan)

Maar inhoudelijk zal dat zich beperken tot de kerkdiensten zondags en doordeweeks, eventuele gemeente-avonden(waar Gods woord en daar aan gelieerde onderwerpen centraal staan) en dat is het wel zo'n beetje
In een gemeente met uitsluitend Pietjes is geen plek voor Ararats en Mannetjes :)

Wanneer je een gemeente vergelijkt met een gezin ben jij dus alleen aanwezig om de maaltijden te nuttigen. Geen corvee, geen gezelligheid, geen hulp bij huiswerk, kortom: consument dus ?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Anselmus »

Piet Puk schreef: 21 feb 2024, 17:23
Ararat schreef: 21 feb 2024, 16:46
Piet Puk schreef: 21 feb 2024, 15:30
Ararat schreef: 21 feb 2024, 15:24
In dat geval voldoet een online dienst prima. Al dat gedoe met die andere mensen. Leidt alleen maar af.
Nee, in de Bijbel staat voldoende om de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten. En de kanttekening zegt voldoende wat dit is.
Hoe ziet een gemeente met uitsluitend Pietjes er dan uit?
Waarschijnlijk een gemeente zonder Ararat en Mannetje(de forummer wel te verstaan)

Maar inhoudelijk zal dat zich beperken tot de kerkdiensten zondags en doordeweeks, eventuele gemeente-avonden(waar Gods woord en daar aan gelieerde onderwerpen centraal staan) en dat is het wel zo'n beetje
Typische beschrijving van een consument die wat komt halen. Hoe draag je bij aan de opbouw van de gemeente?
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door J.C. Philpot »

Anselmus schreef: 21 feb 2024, 19:26 Typische beschrijving van een consument die wat komt halen. Hoe draag je bij aan de opbouw van de gemeente?
Door elkaar door de weeks op te zoeken, met elkaar mee te leven, spreken over de dingen van Gods Woord met elkaar en anderen.

In deze tijd moet dat in "activiteiten" of "verenigingen" gegoten worden. Maar als het niet gebeurt mits de kerk er een activiteit van maakt, is er dan wel een levende gemeente?

Daarnaast doen bepaalde activiteiten soms meer slecht dan goed. Ik heb niets tegen een ouderwetse jeugdvereniging waar Gods Woord wordt bestudeerd, maar jeugdactiviteiten waar nauwelijks met gebed begonnen kan worden, en het alleen een gezellige boel is maar niets meer, mogen van mij geschrapt worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Zeeuw
Berichten: 11628
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef: 21 feb 2024, 19:57
Anselmus schreef: 21 feb 2024, 19:26 Typische beschrijving van een consument die wat komt halen. Hoe draag je bij aan de opbouw van de gemeente?
Door elkaar door de weeks op te zoeken, met elkaar mee te leven, spreken over de dingen van Gods Woord met elkaar en anderen.

In deze tijd moet dat in "activiteiten" of "verenigingen" gegoten worden. Maar als het niet gebeurt mits de kerk er een activiteit van maakt, is er dan wel een levende gemeente?

Daarnaast doen bepaalde activiteiten soms meer slecht dan goed. Ik heb niets tegen een ouderwetse jeugdvereniging waar Gods Woord wordt bestudeerd, maar jeugdactiviteiten waar nauwelijks met gebed begonnen kan worden, en het alleen een gezellige boel is maar niets meer, mogen van mij geschrapt worden.
Je maakt er een valse tegenstelling van.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef: 21 feb 2024, 20:07Je maakt er een valse tegenstelling van.
Dat valt denk ik wel mee hoor. Mogelijk druk ik me wat onhandig uit.

Maar veel van die doordeweekse activiteiten zijn moderne uitvindingen. En ik vind niet dat we die relatieve nieuwigheden normatief moeten stellen. Een werkelijk levende gemeente is ook doordeweeks actief, of er wat georganiseerd wordt of niet. En als een gemeente niet levend is, krijgen we dat ook niet gecompenseerd door het organiseren van activiteiten.

Maar hoewel ik het niet als norm wil stellen, heb ik niets tegen een activiteit waar Gods Woord centraal staat. Mits niet te extreem veel om het gezinsleven niet te ontregelen door drukte. En de prediking blijft het allerbelangrijkste. Daar kan ik PP in volgen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Anselmus »

J.C. Philpot schreef: 21 feb 2024, 20:27
Zeeuw schreef: 21 feb 2024, 20:07Je maakt er een valse tegenstelling van.
Dat valt denk ik wel mee hoor. Mogelijk druk ik me wat onhandig uit.

Maar veel van die doordeweekse activiteiten zijn moderne uitvindingen. En ik vind niet dat we die relatieve nieuwigheden normatief moeten stellen. Een werkelijk levende gemeente is ook doordeweeks actief, of er wat georganiseerd wordt of niet. En als een gemeente niet levend is, krijgen we dat ook niet gecompenseerd door het organiseren van activiteiten.

Maar hoewel ik het niet als norm wil stellen, heb ik niets tegen een activiteit waar Gods Woord centraal staat. Mits niet te extreem veel om het gezinsleven niet te ontregelen door drukte. En de prediking blijft het allerbelangrijkste. Daar kan ik PP in volgen.
Zo nieuw is het niet om doordeweeks bij elkaar te komen, de vroege kerk kwam dagelijks bijeen.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door J.C. Philpot »

Anselmus schreef: 21 feb 2024, 21:25Zo nieuw is het niet om doordeweeks bij elkaar te komen, de vroege kerk kwam dagelijks bijeen.
Vandaar mij formulering: veel van die doordeweekse activiteiten zijn moderne uitvindingen. Jeugdclubs, vrouwen-en mannenverenigingen, kerkuitjes en rommelmarkten tbv de kerk waren toen volstrekt onbekend. Zelfs evangelisatie- of folderacties hoefde men niet te organiseren, want elk lid wat een levende getuige.

En wat betreft het elkaar dagelijks opzoeken in de tempel: ik heb de indruk dat dat spontaner ging als wat we tegenwoordig organiseren :)

Als we toch gaan organiseren, zie ik meer in de conventikels zoals die onder de vroege Methodisten gebruikelijk waren (zei het dan wel op Calvinistische leest geschoeid).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Anselmus »

J.C. Philpot schreef: 22 feb 2024, 06:42
Anselmus schreef: 21 feb 2024, 21:25Zo nieuw is het niet om doordeweeks bij elkaar te komen, de vroege kerk kwam dagelijks bijeen.
Vandaar mij formulering: veel van die doordeweekse activiteiten zijn moderne uitvindingen. Jeugdclubs, vrouwen-en mannenverenigingen, kerkuitjes en rommelmarkten tbv de kerk waren toen volstrekt onbekend. Zelfs evangelisatie- of folderacties hoefde men niet te organiseren, want elk lid wat een levende getuige.

En wat betreft het elkaar dagelijks opzoeken in de tempel: ik heb de indruk dat dat spontaner ging als wat we tegenwoordig organiseren :)

Als we toch gaan organiseren, zie ik meer in de conventikels zoals die onder de vroege Methodisten gebruikelijk waren (zei het dan wel op Calvinistische leest geschoeid).
De vroege kerk kwam niet in de tempel samen.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door J.C. Philpot »

Anselmus schreef: 22 feb 2024, 20:24 De vroege kerk kwam niet in de tempel samen.
Ik vind je reacties een beetje flauw (op details). Ik refereer uiteraard aan de "pinkstergemeente" in Jeruzalem, waar dat in het boek handelingen van gezegt wordt. Dat classificeer ik ook als vroege kerk.

Verder laat ik het voor wat betreft mijn betoog daar maar bij.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef: Als we toch gaan organiseren, zie ik meer in de conventikels zoals die onder de vroege Methodisten gebruikelijk waren (zei het dan wel op Calvinistische leest geschoeid).
Hoe zou dat praktisch vorm kunnen krijgen?

Zoals de gezelschappen van weleer?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Anselmus »

J.C. Philpot schreef: 22 feb 2024, 20:38
Anselmus schreef: 22 feb 2024, 20:24 De vroege kerk kwam niet in de tempel samen.
Ik vind je reacties een beetje flauw (op details). Ik refereer uiteraard aan de "pinkstergemeente" in Jeruzalem, waar dat in het boek handelingen van gezegt wordt. Dat classificeer ik ook als vroege kerk.

Verder laat ik het voor wat betreft mijn betoog daar maar bij.
Jammer dat je m'n reacties als flauw framed, ik bedoel het namelijk serieus. Waar staat dat de Pinkstergemeente in de tempel samenkwam? Ik leer graag bij en zie misschien teksten over het hoofd. Christenen waren al snel niet meer in de tempel welkom. In handelingen komen we pas in hoofdstuk 5 voor het eerst de tempel tegen en steeds lees je dat er weerstand is. Al vanaf het begin was er een scheiding tussen joden en christenen. Ik bedoelde in mijn eerdere posts meer de tijd daarna tot aan de tijd van Constantijn. Zeg maar 100-300. Maar goed, we zijn wat off-topic geraakt. Voor je het weet begeven we ons op een hellend vlak.
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie