Evangelist schreef: ↑29 jan 2024, 12:48
Cyrillus schreef: ↑29 jan 2024, 12:05
Evangelist schreef: ↑27 jan 2024, 23:46
Cyrillus schreef: ↑27 jan 2024, 23:17
En dat zeg jij als Evangelist? Er is een geestelijk front tussen de machten van het Licht en die van de duisternis. Hierbij gaat het in de eerste plaats om het behoud van zielen. Niet om het behoud van in deze context dode waarheden. De Avondmaalstafel is dus het front bij uitstek zelfs. Hier lopen we al uit elkaar. Ik schrik hiervan, echt.
Ik schrik van de wonderlijke wijze waarop jij vooronderstellingen verbindt aan wat je denkt te lezen. Want uiteraard ligt het front bij uitsrek tussen het Licht der wereld en de machten der duisternis. En die laatste machten manifesteren zich vooral in de kerk.
Wat @helma echter benoemde - en daar ga je steeds omheen - is het gevaar van een verondersteld geloof, waarbij de gelovende mens uiteindelijk de leidende rol krijgt, en waarbij er nauwelijks of geen vruchten van de Geest worden waargenomen. De Heere Jezus noemt dat tijdgeloof, waarbij het geloof geen diepte van aarde heeft. Als HA-tafels vol zitten, omdat er nogal wat van zulke tijdgelovigen aangaan (geloof zonder wedergeboorte, dus zonder levendmaking, en dus geloof zonder wonder) dan is dat niet zo’n best teken.
Realiseer je je dat de eenzijdige accenten jij hier voortdurend op een nogal militante wijze naar voren brengt in de praktijk van jongerenavonden etc kunnen leiden tot volle HA-tafels waartegen gewaarschuwd moet worden?
Het feit dat zodra ik ‘Schrift en gereformeerde belijdenis’ noem, jij de grijze plaat van de ‘dode waarheden’ weer eens instart, doet mij vrezen dat jij de lofzang van Dordt niet kent. De gereformeerde belijdenis is geen dode, dorre waarheid, maar een loflied. Dat is wat anders dan een grijze plaat.
1) Dus de machten manifesteren zich vooral in de kerk, maar niet aan het Heilig Aviondmaal. Graag een toelichting. Want het begrip kerk is wel erg algemeen.
2) OK, er is een gevaar. Er is ook gevaar als je kinderen naar school gaan. Of als je naar de kerk gaat. Immers in beide gevallen ligt een verkeersongeluk op de loer. Wat doe je dus? Je past goed op, waarschuwt voor gevaar, rijdt met veiligheidsgordels op etc. O nee, je blijft thuis, want er is gevaar. Dat is namelijk wat er met het Heilig Avondmaal gebeurt. Ik vraag me af waarom mensen wel het risico nemen door een verkeersongeluk onbekeerd voor de hemelpoort te staan, terwijl men bij het Heilig Avondmaal thuis blijft. Ik heb meer te zeggen, maar laten we eerst maar hier mee beginnen.
3) Het is ook prettig als je goed leest. Ik heb bij de dode waarheden niet voor niets toegevoegd 'in deze context'. De Bijbel zou namelijk niet geschreven zijn als er geen zielen waren om te behouden. Daar draait alles om.
Ik begrijp werkelijk niet hoe deze drie punten een serieuze, inhoudelijke reactie zijn op wat ik schrijf. Kortom: ik heb geen idee wat ik hierop moet antwoorden. Wel zie ik dat je kennelijk een bepaald beeld in je hoofd hebt; dat je dat voortdurend op alles en iedereen projecteert (ik herken me er totaal niet in); en dat vervolgens gaat bestrijden. Ga eerst eens écht inhoudelijk in op wat @helma naar voren heeft gebracht, en wat ik schreef over tijdgeloof. Dan komen daarna jouw vragen weer.
Eerder schreef ik:
Evangeliust schreef:Maar is de ‘oplossing’ dan volle HA-tafels, maar dan vanwege Joh. 2:23? En heb je ook vers 24 en 25 weleens overwogen en Joh. 3:1-5 dat daar direct op volgt?
Evangelist schreef:Zeker heb ik al die teksten overwogen, het zal je verbazen maar aan de rechterkant van het spectrum is maar een dunne Bijbel, dus ja, dan kom je bepaalde teksten veel tegen. Ik zeg niet dat iedereen naar het HA kan. De oplossing is wel eenvoudig en staat ook in de Bijbel. Maar ik ben eerst benieuwd naar jouw oplossing.
Nu moet ik eerst een vraag gaan beantwoorden, terwijl er nog vragen aan jou liggen. En geef je oplossing dan ook gelijk maar.
Ik nam 2 traptreden in een keer, maar ik begrijp dat je dat niet volgt. Eerst traptrede 1. Dank trouwens voor het herhalen van het geschreven. Niet veel mensen nemen die moeite.
Joh.2: 23-25
"En als Hij te Jeruzalem was op het pascha, in het feest, geloofden velen in Zijn Naam, ziende Zijn tekenen, die Hij deed. Maar Jezus Zelf betrouwde hun Zichzelven niet, omdat Hij hen allen kende, En omdat Hij niet van node had dat iemand getuigen zou van den mens; want Hij Zelf wist wat in den mens was."
Inderdaad is het mogelijk dat mensen geen waar geloof hebben maar een wondergeloof, tijdgeloof (of historisch geloof).
Joh 3: 1-5
Het bekende gesprek met Nicodemus: een mens moet eerst wedergeboren worden
En ook hier geldt: voor een mens het Koninkrijk kan zien, zal deze wedergeboren moeten worden.
Ik weet eerlijk gezegd niet goed waarom je deze teksten gebruikt. Uiteraard onderschrijf ik deze. Niemand mag aan het HA zonder wedergeboren te zijn. En dus is het nodig is om onderscheid te maken tussen echt en schijngeloof. Daarom trek jij (corrigeer me als ik er naast zit) de conclusie dat er geen volle avondmaalstafels moeten zijn want dan zijn er veel mensen met een tijdgeloof. Maar zo gaat de Bijbel niet om met tijdgeloof. Valt het je niet op ondanks de misstanden in Corinthe (1 Cor. 11) dat Paulus niet zegt: stop de Avondmaalstafels. Nee, hij corrigeert en wijst de goede richting. Voor we misverstanden krijgen lijkt het mij belangrijk om duidelijk te krijgen hoe je tijdgeloof herkent. Want als we het daarover niet eens zijn, dan is het praten over een oplossing niet handig. Kun je daarop ingaan?