Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Wat zou een christen moeten doen?

Het is je plicht om je (gezin) praktisch voor te bereiden op een dergelijke escalatie
12
48%
Een christen vertrouwd op Gods voorzienigheid en zorg, en houd zich verre van deze voorbereidingen
4
16%
Geen mening
9
36%
 
Totaal aantal stemmen: 25

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door helma »

Waterflessen hebben we altijd op voorraad in de kelder. En voedsel ook wel voor een week of 2, maar niet speciek voor een ramp.
Mijn echtgenoot doet meestal de boodschappen en is echt een hamsteraar. Vergeet nog wel eens dat we geen 9 thuiswonende kinderen meer hebben...

Mijn schoonouders hadden altijd aardig wat rijst/bloem en blikken groente op voorraad ivm oorlog. Ik was dat van thuis uit helemaal niet gewend. Was echt heel verbaasd.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door merel »

helma schreef: 29 jan 2024, 09:39 Waterflessen hebben we altijd op voorraad in de kelder. En voedsel ook wel voor een week of 2, maar niet speciek voor een ramp.
Mijn echtgenoot doet meestal de boodschappen en is echt een hamsteraar. Vergeet nog wel eens dat we geen 9 thuiswonende kinderen meer hebben...

Mijn schoonouders hadden altijd aardig wat rijst/bloem en blikken groente op voorraad ivm oorlog. Ik was dat van thuis uit helemaal niet gewend. Was echt heel verbaasd.
Bij mijn oma vonden ze, rondom de verbouwing van de boerderij in de jaren '90, kilo's Sunlight zeep. Deze zeep had zij gehamsterd in de jaren 50 tijdens de oorlog tussen Hongarije en Rusland. Mijn ouders hamsteren ook enorm en ik begrijp nooit waarvoor.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door Herman »

Wij hebben drie kilo broodmeel ingeslagen aan het begin van de Coronapandemie. Dat staat nog ergens weg te schimmelen, denk ik.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door merel »

Herman schreef: 29 jan 2024, 09:51 Wij hebben drie kilo broodmeel ingeslagen aan het begin van de Coronapandemie. Dat staat nog ergens weg te schimmelen, denk ik.
Beschimmelen denk ik niet. Het wordt of muf of er komt meelmijt in. Dat laatste is heel smerig. Ik zou de zak weggooien zonder te openen,.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door merel »

Henk J schreef: 29 jan 2024, 09:35
merel schreef: 29 jan 2024, 09:26 Wat is de kans dat de stroom voor langere tijd in heel Nederland uitvalt?
Ik acht die kans groter dan dat er een militaire invasie vanuit Rusland komt. Het net loopt op dit moment al op zijn tenen omdat er (te) veel van gevraagd wordt, dus dat is zeker een risico. Verder heb je altijd het risico dat door een storm het net beschadigd raakt dus dat je daardoor enige tijd zonder stroom zit.
Die militaire invasie uit Rusland gaat niet komen. Rusland krijgt de Oekraïne al niet veroverd, laat staan de rest van Europa. Voor stroomuitval door beschadiging van het stroomnet hoef je ook geen weken aan voorraad te preppen. Dat wordt snel genoeg opgelost.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door Henk J »

merel schreef: 29 jan 2024, 10:12 Die militaire invasie uit Rusland gaat niet komen. Rusland krijgt de Oekraïne al niet veroverd, laat staan de rest van Europa. Voor stroomuitval door beschadiging van het stroomnet hoef je ook geen weken aan voorraad te preppen. Dat wordt snel genoeg opgelost.
Militaire invasie verwacht ik inderdaad ook niet. Maar iets als een stroomuitval zou je nog wel eens kunnen verrassen denk ik, zeg ook geen weken maar denk eens aan een dag of twee dagen.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef: 29 jan 2024, 10:12
Henk J schreef: 29 jan 2024, 09:35
merel schreef: 29 jan 2024, 09:26 Wat is de kans dat de stroom voor langere tijd in heel Nederland uitvalt?
Ik acht die kans groter dan dat er een militaire invasie vanuit Rusland komt. Het net loopt op dit moment al op zijn tenen omdat er (te) veel van gevraagd wordt, dus dat is zeker een risico. Verder heb je altijd het risico dat door een storm het net beschadigd raakt dus dat je daardoor enige tijd zonder stroom zit.
Die militaire invasie uit Rusland gaat niet komen. Rusland krijgt de Oekraïne al niet veroverd, laat staan de rest van Europa. Voor stroomuitval door beschadiging van het stroomnet hoef je ook geen weken aan voorraad te preppen. Dat wordt snel genoeg opgelost.
Totdat China c.q. Turkije een handje helpt.
Of dat de EU uit elkaar valt en de steun verdwijnt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 29 jan 2024, 10:12 Die militaire invasie uit Rusland gaat niet komen. Rusland krijgt de Oekraïne al niet veroverd, laat staan de rest van Europa.
Dat denk je maar, ze houden het échte leger paraat voor de rest van Europa!
(En ja, dit bedoel ik uiteraard ironisch. Ik heb van het weekend mijn Russische schoonfamilie gesproken en in dergelijke gesprekken moet ik altijd bidden om een wacht voor mijn lippen.)

Wij hebben in de winter altijd flinke voedselvoorraden, maar dat heeft alles te maken met het soms brute weer (enorme sneeuwval, aardverschuivingen, lawines). In de zomer beginnen daar de voorbereidingen al voor met dingen inkoken, inmaken, inkopen etc. Water, zaklampen, batterijen en dergelijke zaken zijn het gehele jaar up to date.
Ik denk dat het heel verstandig is om wat zaken op voorraad te hebben, maar er zit wel verschil tussen dat en je voorbereiden als een volwaardig prepper.

Overigens heeft Zwitserland in het oorlogsvoedeselprogamma naast bloem etc. ook chocola opgenomen. Ik moest glimlachen toen ik dat voor het eerst hoorde.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door huisman »

merel schreef: 29 jan 2024, 09:26
Henk J schreef: 29 jan 2024, 09:19
HHR schreef: 27 jan 2024, 21:44 Een paar dagen terug hoorde ik Oud-commandant der Landstrijdkrachten Mart de Kruif op de radio hier over.
Die vond het wat overdreven begreep ik.
Een zaklamp is verstandig zo zei hij, misschien wat water voor een paar dagen. Maar dat is het wel.
Luister regelmatig de podcast veldheren met generaals b.d. Peter van Uhm en Mart de Kruif en daar zij De Kruif ook iets vergelijkbaars. Sowieso is het goed om rekening te houden met een stroomuitval, nagaan wat je nodig hebt als voor een langere tijd de stroom uitvalt is geen gek idee lijkt me.
Wat is de kans dat de stroom voor langere tijd in heel Nederland uitvalt?
Zeer klein. Maar als je mij in 2019 had gevraagd hoe groot de kans was op een totale lockdown met een avondklok had ik ook gezegd zeer klein.
Het belangrijkste kenmerk van onverwachte gebeurtenissen is dat ze onverwacht komen. ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Omstandigheden kunnen onverwacht of onverwachts komen, in het woord weinig verschil, maar het kan veel uitmaken.
Nee wij hoeven niet overbezorgd te zijn, maar wij mogen ook wel ons door God gegeven verstand gebruiken, ook om wijs te handelen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door Zita »

Herman schreef: 29 jan 2024, 09:51 Wij hebben drie kilo broodmeel ingeslagen aan het begin van de Coronapandemie. Dat staat nog ergens weg te schimmelen, denk ik.
Zou de ware hamsteraars de voorraden zonnebloemolie al hebben opgemaakt?
Ik ben wel goed in voorraad, en kan wel een poosje overleven op wat in huis is. Alleen groente en zuivel is dan krap.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door Herman »

Zita schreef: 29 jan 2024, 16:43
Herman schreef: 29 jan 2024, 09:51 Wij hebben drie kilo broodmeel ingeslagen aan het begin van de Coronapandemie. Dat staat nog ergens weg te schimmelen, denk ik.
Zou de ware hamsteraars de voorraden zonnebloemolie al hebben opgemaakt?
Ik ben wel goed in voorraad, en kan wel een poosje overleven op wat in huis is. Alleen groente en zuivel is dan krap.
Met de oliebollen, he.
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door Hoopvol »

Henk J schreef: 29 jan 2024, 10:21
merel schreef: 29 jan 2024, 10:12 Die militaire invasie uit Rusland gaat niet komen. Rusland krijgt de Oekraïne al niet veroverd, laat staan de rest van Europa. Voor stroomuitval door beschadiging van het stroomnet hoef je ook geen weken aan voorraad te preppen. Dat wordt snel genoeg opgelost.
Militaire invasie verwacht ik inderdaad ook niet. Maar iets als een stroomuitval zou je nog wel eens kunnen verrassen denk ik, zeg ook geen weken maar denk eens aan een dag of twee dagen.
Ik zou niet durven zeggen hoe lang het zou kunnen duren als de stroom uitvalt. Dat is denk ik afhankelijk van de oorzaak.
Hoe lang zou het duren voordat mensen gaan plunderen?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door Gian »

Weet iemand hoe groot het probleem is als internet-kabels in zee gesaboteerd worden?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door huisman »

Gian schreef: 30 jan 2024, 04:07 Weet iemand hoe groot het probleem is als internet-kabels in zee gesaboteerd worden?
Dat we niet meer op refoforum kunnen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie