Terugkeer naar Hervormde kerk

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Jij houdt van moderne preken, en dat roep je al jaren, maar Gods woord, moet het volle pond krijgen, en niet wat wij graag horen.
De ernst van Gods woord en de ernst van de evangelieprediking mag niet verzwegen worden.

De Hervormde gemeente van Rijssen heeft ook een hele verandering ondergaan, en predikanten veranderen ook, ze verlinksen en worden moderner, jij vindt dat positief, ik zeker niet, heb ik ook nooit gevonden, omdat Gods woord niet verandert !

Hier kijk maar allemaal moderne hervormde en confessionele gemeenten:
https://www.kerktijden.nl/voorganger/64 ... -wingerden
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door Geytenbeekje »

Johann Gottfried Walther schreef: 24 jan 2024, 13:50 Jij houdt van moderne preken, en dat roep je al jaren, maar Gods woord, moet het volle pond krijgen, en niet wat wij graag horen.
De ernst van Gods woord en de ernst van de evangelieprediking mag niet verzwegen worden.

De Hervormde gemeente van Rijssen heeft ook een hele verandering ondergaan, en predikanten veranderen ook, ze verlinksen en worden moderner, jij vindt dat positief, ik zeker niet, heb ik ook nooit gevonden, omdat Gods woord niet verandert !

Hier kijk maar allemaal moderne hervormde en confessionele gemeenten:
https://www.kerktijden.nl/voorganger/64 ... -wingerden
Weet jij wat hiervan de reden is?
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: verlangen naar terugkeer naar de vaderlandse kerk

Bericht door Inwoner »

Hendrikus schreef: 24 jan 2024, 13:43
Johann Gottfried Walther schreef: 24 jan 2024, 12:58
Hendrikus schreef: 24 jan 2024, 11:33
Beschuldig je onze emeritus nou van eenzijdige en vrij oppervlakkige prediking? Dat vind ik zeer ongepast!
Had een preek opgezocht, en lijkt er wel erg op,
en hij gaat alleen maar voor in linkse hervormde gemeenten en in confessionele gemeenten.

Maar ik sprak over zulke prediking in het algemeen en niet in het bijzonder over deze predikant.
Onjuist en nodeloos hokjesdenken. Een GB-gemeente is niet links.
Bovendien kwam je met je kretologie van eenzijdig en oppervlakkig in rechtstreeks antwoord op mijn verwijzing naar onze emeritus.
En Inwoner: zeker hoor ik verschil. In positieve zin.
Hendrikus: kun je dat verschil in positieve zin wat nader duiden/uitwerken?
Online
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door DDD »

Dat zijn echt voor zover ik in het Noorden bekend ben, géén moderne gemeenten. Midden links bond lijkt me meer doorsnee voor het geheel.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door MePaul »

DDD schreef: 24 jan 2024, 16:03 Dat zijn echt voor zover ik in het Noorden bekend ben, géén moderne gemeenten. Midden links bond lijkt me meer doorsnee voor het geheel.
Denk aan Bedum-Onderdendam daar is de vrouw in het ambt en zo zie ik meer gemeentes staan die anders denken over onder andere de vrouw in het ambt. Ik weet wel dat gemeentes in de regio's net wat anders functioneren en vaak ondanks de vrouw in het ambt behoorlijk Bijbelgetrouw zijn, maar toch vind ik het zeker geen goede of Bijbelse ontwikkeling.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door Geytenbeekje »

MePaul schreef: 24 jan 2024, 21:34
DDD schreef: 24 jan 2024, 16:03 Dat zijn echt voor zover ik in het Noorden bekend ben, géén moderne gemeenten. Midden links bond lijkt me meer doorsnee voor het geheel.
Denk aan Bedum-Onderdendam daar is de vrouw in het ambt en zo zie ik meer gemeentes staan die anders denken over onder andere de vrouw in het ambt. Ik weet wel dat gemeentes in de regio's net wat anders functioneren en vaak ondanks de vrouw in het ambt behoorlijk Bijbelgetrouw zijn, maar toch vind ik het zeker geen goede of Bijbelse ontwikkeling.
Bijzonder wel dat ze een keer ds Lucas van Vriezenveen-hwba hebben beroepen.
Online
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door DDD »

Goed. Maar in links bond zijn veel vaker vrouwelijke ambtsdragers, zeker diakenen. Al weet ik ook dat er mensen zijn die vinden dat het bestuur van de GB maatgevend is voor wat de Bond is. Dat vind ik een beetje een vreemde redenering, want op die manier zou een blad als Kontekstueel, dat toch echt binnen de Bond hoort, nu niet meer bij de Bond horen, omdat het bestuur wat verrechtst.

Maar dat is een discussie apart.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Geytenbeekje schreef: 24 jan 2024, 21:52
MePaul schreef: 24 jan 2024, 21:34
DDD schreef: 24 jan 2024, 16:03 Dat zijn echt voor zover ik in het Noorden bekend ben, géén moderne gemeenten. Midden links bond lijkt me meer doorsnee voor het geheel.
Denk aan Bedum-Onderdendam daar is de vrouw in het ambt en zo zie ik meer gemeentes staan die anders denken over onder andere de vrouw in het ambt. Ik weet wel dat gemeentes in de regio's net wat anders functioneren en vaak ondanks de vrouw in het ambt behoorlijk Bijbelgetrouw zijn, maar toch vind ik het zeker geen goede of Bijbelse ontwikkeling.
Bijzonder wel dat ze een keer ds Lucas van Vriezenveen-hwba hebben beroepen.
Waarom vindt jij dat bijzonder?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door MePaul »

Geytenbeekje schreef: 24 jan 2024, 21:52
MePaul schreef: 24 jan 2024, 21:34
DDD schreef: 24 jan 2024, 16:03 Dat zijn echt voor zover ik in het Noorden bekend ben, géén moderne gemeenten. Midden links bond lijkt me meer doorsnee voor het geheel.
Denk aan Bedum-Onderdendam daar is de vrouw in het ambt en zo zie ik meer gemeentes staan die anders denken over onder andere de vrouw in het ambt. Ik weet wel dat gemeentes in de regio's net wat anders functioneren en vaak ondanks de vrouw in het ambt behoorlijk Bijbelgetrouw zijn, maar toch vind ik het zeker geen goede of Bijbelse ontwikkeling.
Bijzonder wel dat ze een keer ds Lucas van Vriezenveen-hwba hebben beroepen.
Mee eens! Ik was daar erg blij mee en vind het erg jammer dat hij het beroep niet aangenomen heeft.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door MePaul »

DDD schreef: 24 jan 2024, 21:53 Goed. Maar in links bond zijn veel vaker vrouwelijke ambtsdragers, zeker diakenen. Al weet ik ook dat er mensen zijn die vinden dat het bestuur van de GB maatgevend is voor wat de Bond is. Dat vind ik een beetje een vreemde redenering, want op die manier zou een blad als Kontekstueel, dat toch echt binnen de Bond hoort, nu niet meer bij de Bond horen, omdat het bestuur wat verrechtst.

Maar dat is een discussie apart.
Het gaat om Gods Woord en het blad "Kontekstueel" botst vaak met de Bijbel. De gereformeerde bond wilt staan voor de waarheid en die verdedigen. Tenminste dat is van oorsprong altijd het doel geweest.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door HersteldHervormd »

Als bepaalde gemeenten andere keuzes maken is dat tot daar aan toe, maar wees dan ook geen bond gemeente meer. Staan er nog wel predikanten op in de PKN GB die dit enigszins in de gaten houden en hier een punt van maken?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: verlangen naar terugkeer naar de vaderlandse kerk

Bericht door alepha »

refo schreef: 24 jan 2024, 09:08
alepha schreef: 23 jan 2024, 22:53 Dit zei ds. Van Wingerden enige tijd geleden in het RD:

"Ik heb heimwee naar de vaderlandse kerk, althans, naar de tijd dat het daar zo goed was, naar de zegenrijke prediking van de Godzalige knechten die daar voorheen het Woord hebben verkondigd."

https://www.rd.nl/artikel/1046335-ds-va ... o-goed-was

Ik vraag me echt af welk beeld hij heeft naar de vaderlandse kerk in die tijd.
Welke tijd bedoelt hij en welke bedoel jij?

Dat is een goede vraag: Ik bedoel de tijd die hij bedoelt, maar welke tijd dat is wordt niet concreet benoemt in het artikel. Dus daarom vraag ik mij af welke tijd ds. Van W. bedoelt. Want er zijn in de Vaderlandse kerk altijd stromingen geweest.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door Geytenbeekje »

MePaul schreef: 24 jan 2024, 22:25
Mee eens! Ik was daar erg blij mee en vind het erg jammer dat hij het beroep niet aangenomen heeft.
Als je niet voor vrouw in het ambt bent dan kan je moeilijk het beroep aannemen toch?
Ook al zouden ze het terugdraaien zit de theologie van dat het wel zou kunnen nog wel in de hoofd van de mensen.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef: 24 jan 2024, 22:47
MePaul schreef: 24 jan 2024, 22:25
Mee eens! Ik was daar erg blij mee en vind het erg jammer dat hij het beroep niet aangenomen heeft.
Als je niet voor vrouw in het ambt bent dan kan je moeilijk het beroep aannemen toch?
Ook al zouden ze het terugdraaien zit de theologie van dat het wel zou kunnen nog wel in de hoofd van de mensen.
Het gaat natuurlijk om een meerderheid in de kerkenraad. Maar inderdaad, misschien stappen er kerkenraadsleden op die daar niet in mee kunnen gaan. Enerzijds begrijpelijk, anderzijds zal een kerkenraad inclusief gemeente dan wel nog sneller afbreuk doen aan het gereformeerd belijden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Online
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door DDD »

Ik zou zeggen dat je blij mag zijn dat een kerkelijke gemeente niet zo eenkennig is om alleen een predikant te beroepen die precies de lijn van de meerderheid volgt. Als je een verstandig iemand beroept, is dat ook helemaal niet nodig. Het wordt pas een probleem als je een dictator kiest.
Plaats reactie