Wat is actuele prediking?

Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Wat is actuele prediking?

Bericht door Mannetje »

In het GG topic komt de vraag op wat actuele prediking is. Nu lijkt me dat een onderwerp dat veel breder is dan de GG alleen, dus ik dacht: tijd voor een nieuw topic.
Hopelijk lukt het hier, om zonder stekeligheden, helder te krijgen wat een actuele preek is. En mogelijk wordt er door verschillende mensen ook wel verschillend over gedacht, dat zal wel blijken.
-
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Mannetje »

Delftenaar schreef: 11 jan 2024, 16:09 Elke preek gaat over een onderwerp dat de tekstkeuze aanwijst.

In de kerk zitten altijd mensen die dat aanspreekt en mensen die gezien hun levenssituatie enige afstand tot de preekstof ervaren. Je kunt nu eenmaal niet 500 mensen, met 500 eigen karakters en omstandigheden, tegelijk aanspreken.

Belangrijk is wel dat bij de prediking de ene keer situatie x en de andere keer situatie y voorbij komt zodat iedereen en elke situatie een keer voorbij komt.
Volgens mij was dit een eerste concrete reactie op de vraag, dus ik zet hem hier nogmaals neer.

Als ik hem probeer te vangen in mijn woorden:
In actuele prediking komen de leefsituaties van de verschillende leden met enige regelmaat aan de orde.
-
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Job »

Job schreef: 11 jan 2024, 16:12
Erskinees schreef: 11 jan 2024, 16:05 Ik denk dat het lastig onder woorden te brengen is. Merk jij echt geen verschil tussen een BhP en een GG preek Job? Ik wel, maar hoe ik dat onder woorden breng?
Jawel, regelmatig een verschil in taal en kerkelijke cultuur. Maar één in Jezus Christus en Dien gekruisigd. Niet iets wat aan actualiteit raakt. Wij hadden juist kortgeleden beide dominees van de gemeenten die Tiberius met name noemt op onze preekstoel. Zij zijn andere mensen dan BHP- predikanten en hebben een andere route afgelegd. Dus dat hoor je. Logisch.
Maar beiden pasten de Bijbelse boodschap toe aan de realiteit van de hoorders. Hoe wordt de Boodschap praktisch in je leven? En waren trouwens ook actueel m.b.t. zaken die in deze tijd spelen, zoals Israël, vorming nieuw kabinet, de weerbarstigheid van het waarmaken van je doopbelofte enzo. Maar ik weet niet of Tiberius zulke actualiteit ook bedoelt.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Job »

Voor de context:

Tiberius schreef: 11 jan 2024, 09:02 Maar volgens mij gaat het nog een spade dieper: bij veel predikanten sluit de prediking niet aan bij de werkelijkheid van de leden. De preken zijn niet actueel. Juist bij die predikanten zie je die leegloop.
Er zijn al interessante mogelijke oorzaken opgeworpen. Toch kan wat concretisering geen kwaad.

Tibeer,
* Hoe en wanneer sluit prediking aan bij de werkelijkheid van leden?
* Wanneer is een preek actueel?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4089
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Maanenschijn »

Ik zou vooral herkenbaar als sleutelwoord noemen.

Herkenbare voorbeelden, herkenbare vragen die leven, herkenbaar wat er kan leven in het hart, herkenbaar taalgebruik, herkenbare maatschappelijke ontwikkelingen, herkenbare geloofsvragen, herkenbare en praktische toepassing van geloof in het dagelijks leven.

Ook een herkenbare prediking, zoals ons is overgeleverd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door huisman »

Job schreef: 11 jan 2024, 16:22 Voor de context:

Tiberius schreef: 11 jan 2024, 09:02 Maar volgens mij gaat het nog een spade dieper: bij veel predikanten sluit de prediking niet aan bij de werkelijkheid van de leden. De preken zijn niet actueel. Juist bij die predikanten zie je die leegloop.
Er zijn al interessante mogelijke oorzaken opgeworpen. Toch kan wat concretisering geen kwaad.

Tibeer,
* Hoe en wanneer sluit prediking aan bij de werkelijkheid van leden?
* Wanneer is een preek actueel?
Ben het oneens met Tiberius. Prediking moet in lijn zijn met 2 Korinthe 5 : 11-21. Dat sluit altijd aan bij de werkelijkheid van de leden. Er zijn honderden kerken de afgelopen decennia afgestoten, gesloopt, dicht gegaan. Die preken die in deze kerken gehouden zijn en deze kerken hebben leeg gepreekt zouden ons moeten waarschuwen.
Het radicale Evangelie moet klinken. Zeg maar de werkelijkheid van Romeinen 3 : 9 - 20 en het Evangelie van Johannes 3 : 16.

Mijn mening is dat leegloop in de kerken komt van slappe zogenaamde actuele prediking.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Erskinees »

Actuele prediking is niet gelijk slap. Actuele prediking kan juist schriftuurlijk bevindelijk zijn!
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door HHR »

Ik zie het probleem ook niet in actuele prediking eerlijk gezegd. Wel in schematische prediking.
Maar dan komen we toch al snel weer in discussies waarvan een topic gesloten is. Omdat je als overreactie ook weer eenzijdigheid krijgt.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Bertiel »

actuele bewoording, geen standaard volzinnen, waar je de volgende 3 volzinnen die volgen al van te voren weet, bij iedere tekst een eigen toepassing, en de klem in de prediking brengen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12061
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Herman »

Mannetje schreef: 11 jan 2024, 16:12 In het GG topic komt de vraag op wat actuele prediking is. Nu lijkt me dat een onderwerp dat veel breder is dan de GG alleen, dus ik dacht: tijd voor een nieuw topic.
Hopelijk lukt het hier, om zonder stekeligheden, helder te krijgen wat een actuele preek is. En mogelijk wordt er door verschillende mensen ook wel verschillend over gedacht, dat zal wel blijken.
Actueel is dat de hoorder nu in het rechtsgeding wordt gedaagd voor Gods aangezicht en dat Gods bedreigingen zowel als beloften aan alle hoorders zonder onderscheid wordt gepreekt.
Dat voorkomt een prediking die de hoorder naar het verleden (heeft u dat al ondervonden?) of naar de toekomst (mocht u dat nog eens meemaken) verwijst en de hoorder de gelegenheid geeft aan het 'heden, indien Gij mijn stem hoort' te ontsnappen.
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door HHR »

Herman schreef: 11 jan 2024, 16:48
Mannetje schreef: 11 jan 2024, 16:12 In het GG topic komt de vraag op wat actuele prediking is. Nu lijkt me dat een onderwerp dat veel breder is dan de GG alleen, dus ik dacht: tijd voor een nieuw topic.
Hopelijk lukt het hier, om zonder stekeligheden, helder te krijgen wat een actuele preek is. En mogelijk wordt er door verschillende mensen ook wel verschillend over gedacht, dat zal wel blijken.
Actueel is dat de hoorder nu in het rechtsgeding wordt gedaagd voor Gods aangezicht en dat Gods bedreigingen zowel als beloften aan alle hoorders zonder onderscheid wordt gepreekt.
Dat voorkomt een prediking die de hoorder naar het verleden (heeft u dat al ondervonden?) of naar de toekomst (mocht u dat nog eens meemaken) verwijst en de hoorder de gelegenheid geeft aan het 'heden, indien Gij mijn stem hoort' te ontsnappen.
Als je dit als actuele prediking ziet, eens.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33314
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Tiberius »

Herman schreef: 11 jan 2024, 16:48
Mannetje schreef: 11 jan 2024, 16:12 In het GG topic komt de vraag op wat actuele prediking is. Nu lijkt me dat een onderwerp dat veel breder is dan de GG alleen, dus ik dacht: tijd voor een nieuw topic.
Hopelijk lukt het hier, om zonder stekeligheden, helder te krijgen wat een actuele preek is. En mogelijk wordt er door verschillende mensen ook wel verschillend over gedacht, dat zal wel blijken.
Actueel is dat de hoorder nu in het rechtsgeding wordt gedaagd voor Gods aangezicht en dat Gods bedreigingen zowel als beloften aan alle hoorders zonder onderscheid wordt gepreekt.
Dat voorkomt een prediking die de hoorder naar het verleden (heeft u dat al ondervonden?) of naar de toekomst (mocht u dat nog eens meemaken) verwijst en de hoorder de gelegenheid geeft aan het 'heden, indien Gij mijn stem hoort' te ontsnappen.
Precies. En ook dat de weg ter ontkoming wordt aangewezen.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef: 11 jan 2024, 16:53
Herman schreef: 11 jan 2024, 16:48
Mannetje schreef: 11 jan 2024, 16:12 In het GG topic komt de vraag op wat actuele prediking is. Nu lijkt me dat een onderwerp dat veel breder is dan de GG alleen, dus ik dacht: tijd voor een nieuw topic.
Hopelijk lukt het hier, om zonder stekeligheden, helder te krijgen wat een actuele preek is. En mogelijk wordt er door verschillende mensen ook wel verschillend over gedacht, dat zal wel blijken.
Actueel is dat de hoorder nu in het rechtsgeding wordt gedaagd voor Gods aangezicht en dat Gods bedreigingen zowel als beloften aan alle hoorders zonder onderscheid wordt gepreekt.
Dat voorkomt een prediking die de hoorder naar het verleden (heeft u dat al ondervonden?) of naar de toekomst (mocht u dat nog eens meemaken) verwijst en de hoorder de gelegenheid geeft aan het 'heden, indien Gij mijn stem hoort' te ontsnappen.
Precies. En ook dat de weg ter ontkoming wordt aangewezen.
Dit valt bij mij eerder onder tijdloze prediking dan actuele.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33314
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Tiberius »

huisman schreef: 11 jan 2024, 16:37
Job schreef: 11 jan 2024, 16:22 Voor de context:

Tiberius schreef: 11 jan 2024, 09:02 Maar volgens mij gaat het nog een spade dieper: bij veel predikanten sluit de prediking niet aan bij de werkelijkheid van de leden. De preken zijn niet actueel. Juist bij die predikanten zie je die leegloop.
Er zijn al interessante mogelijke oorzaken opgeworpen. Toch kan wat concretisering geen kwaad.

Tibeer,
* Hoe en wanneer sluit prediking aan bij de werkelijkheid van leden?
* Wanneer is een preek actueel?
Ben het oneens met Tiberius. Prediking moet in lijn zijn met 2 Korinthe 5 : 11-21. Dat sluit altijd aan bij de werkelijkheid van de leden. Er zijn honderden kerken de afgelopen decennia afgestoten, gesloopt, dicht gegaan. Die preken die in deze kerken gehouden zijn en deze kerken hebben leeg gepreekt zouden ons moeten waarschuwen.
Het radicale Evangelie moet klinken. Zeg maar de werkelijkheid van Romeinen 3 : 9 - 20 en het Evangelie van Johannes 3 : 16.

Mijn mening is dat leegloop in de kerken komt van slappe zogenaamde actuele prediking.
Jij kan makkelijk praten omdat jullie predikant tot de behoudende vleugel van de CGK behoort. Ds. De Boer preekt zeer actueel.
Maar vergelijk dat nu eens met een gemiddelde preek van zo'n leegloop-prediker.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Mannetje »

Nee, hier niet. Hier geen vergelijkingen of nog erger, negatieve voorbeelden bespreken.
-
Plaats reactie