De vrouw van Noach

DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De vrouw van Noach

Bericht door DDD »

Ik vind het ook wel boeiend. Is er een creationistische visie op het ontstaan van rassen? Ik kan me niet herinneren dat ik daar ooit les over heb gehad.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: De vrouw van Noach

Bericht door gallio »

DDD schreef: 21 dec 2023, 23:11 Ik vind het ook wel boeiend. Is er een creationistische visie op het ontstaan van rassen? Ik kan me niet herinneren dat ik daar ooit les over heb gehad.
Er zijn wat websites met informatie hierover. Ik vind dit ook best wel interessant maar veel kan ik er niet over vinden. Als je een goede bron vindt, zet hem dan even hier neer.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De vrouw van Noach

Bericht door HersteldHervormd »

gallio schreef: 21 dec 2023, 22:32
HersteldHervormd schreef: 21 dec 2023, 22:16
Delftenaar schreef: 21 dec 2023, 19:53 De verschillende rassen zijn langzaam ontstaan. Noach en zijn gezin zal uiteraard een ras geweest zijn.
Toen na de toren van Babel de mensen verspreid werden over de aarde zal vervolgens langzaam de verschillende rassen zijn ontstaan naarmate een groep in zeg Afrika of juist hier in Europa terecht gekomen is.
Dat zou kunnen, maar is een ras dan op ten duur gewoon uitgegroeid ofzo? Wat ik eerder al zei: Eskimo's zien er al 1000en jaren hetzelfde uit. Ze zijn bruin, terwijl ze in de kou leven. Ze zijn niet bruin van de zon wat weerkaatst, want hun hele lichaam is bruin, niet alleen hun gezicht bijvoorbeeld.
Bepaalde volken zijn niet bruin of zwart omdat ze in een warm klimaat leven maar vanwege de genen die ze van hun ouders kregen. De verschillende bevolkingsgroepen in Zuid Afrika zijn duidelijk niet langzamerhand veranderd tot een kleur, ook al wonen ze al 400 jaar in hetzelfde land en klimaat.

Het is me niet duidelijk wat je bedoelt met "is een ras uitgegroeid ofzo". Een klein groepje mensen die een bepaald volk gevormd hebben is door de eeuwen uitgegroeid in een grotere populatie. Als er later nog genetische mutaties opdoen verdwijnen die ook weer in de massa.
Die mening dicht ik ook wel toe, maar in de zoektocht naar verklaringen komt deze ook nog wel eens langs.

Met uitgegroeid bedoel ik dat er een paar duizend jaar geleden rassen nog konden ontstaan, vanuit Adam en Eva en later Noach en zijn gezin. Op ten duur zijn de rassen ''klaar'' met muteren en blijft het hoe het is.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De vrouw van Noach

Bericht door HersteldHervormd »

gallio schreef: 21 dec 2023, 23:28
DDD schreef: 21 dec 2023, 23:11 Ik vind het ook wel boeiend. Is er een creationistische visie op het ontstaan van rassen? Ik kan me niet herinneren dat ik daar ooit les over heb gehad.
Er zijn wat websites met informatie hierover. Ik vind dit ook best wel interessant maar veel kan ik er niet over vinden. Als je een goede bron vindt, zet hem dan even hier neer.
Het Wetenschappelijk Instituut van de SGP misschien?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Michaels
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 mei 2023, 14:12

Re: De vrouw van Noach

Bericht door Michaels »

De topicstarter gaat uit van de Bijbel toen er nog rassenleer was apart door God geschapen en de meeste rassen degeneraties van de eerste mens ‘Adam’ die als een blanke wordt gezien.

Er ontbreekt hierin concrete kennis hoe en wanneer dat precies ontstaan is. Het mechanisme van de menselijke erfelijkheid en de rol van het DNA ontbreekt daarin. Het gebrek aan werkelijke kennis bied ruimte aan vooroordelen en fantasierijke speculaties.

De ontdekking van de structuur van het DNA de basis voor een gedetailleerde kennis van de menselijke genetica bied hierin uitkomst. Het blijkt dat de waargenomen feiten niet te verenigen zijn met oeroude Bijbelse afsplitsingen die wij proberen op te maken.

DNA is het sterke empirisch bewijs dat niet verenigbaar is met de veronderstelling dat de mensheid eenduidig op te delen zou zijn in een klein aantal groepen, zoals het traditionele rassenbegrip vereist. Dat is daardoor een weerlegde hypothese.
-DIA-
Berichten: 32749
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De vrouw van Noach

Bericht door -DIA- »

Maar toch... de 'echte wetenschap' zegt het heel anders:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Homininae
https://nl.wikipedia.org/wiki/Neanderthaler

Wat een kennis heef de hedendaagse mens toch! Hij weet zijn eigen bestaan en afkomst te reconstrueren! Is dat geen ongelooflijk grote grote kennis?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Michaels
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 mei 2023, 14:12

Re: De vrouw van Noach

Bericht door Michaels »

-DIA- schreef: 22 dec 2023, 12:06 Maar toch... de 'echte wetenschap' zegt het heel anders:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Homininae
https://nl.wikipedia.org/wiki/Neanderthaler

Wat een kennis heef de hedendaagse mens toch! Hij weet zijn eigen bestaan en afkomst te reconstrueren! Is dat geen ongelooflijk grote grote kennis?
Die echten wetenschap is toch niet zo ongelofelijk daadwerkelijk. In de door jou verwezen site staat:
'Het is heel moeilijk te bepalen welke mensachtigen deel uitmaken van de lijn die uiteindelijk tot de moderne mens heeft geleid en welke zich als zijtakken apart hebben ontwikkeld. Deze zijtakken staan dan los van de evolutielijn van Homo sapiens'.
Ze weten dus daadwerkelijk nog helemaal niets hoe de mens ontstaan is, het DNA geeft daar geen antwoord op.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: De vrouw van Noach

Bericht door Marck »

HersteldHervormd schreef: 21 dec 2023, 22:16
Delftenaar schreef: 21 dec 2023, 19:53 De verschillende rassen zijn langzaam ontstaan. Noach en zijn gezin zal uiteraard een ras geweest zijn.
Toen na de toren van Babel de mensen verspreid werden over de aarde zal vervolgens langzaam de verschillende rassen zijn ontstaan naarmate een groep in zeg Afrika of juist hier in Europa terecht gekomen is.
Dat zou kunnen, maar is een ras dan op ten duur gewoon uitgegroeid ofzo? Wat ik eerder al zei: Eskimo's zien er al 1000en jaren hetzelfde uit. Ze zijn bruin, terwijl ze in de kou leven. Ze zijn niet bruin van de zon wat weerkaatst, want hun hele lichaam is bruin, niet alleen hun gezicht bijvoorbeeld.
Vroeger ooit geleerd dat het visrijk dieet van de eskimo's vol vitamine d van invloed was op het behoud van hun Aziatische tint. Maar weet er te weinig van. Iets met melanine
-DIA-
Berichten: 32749
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De vrouw van Noach

Bericht door -DIA- »

Michaels schreef: 22 dec 2023, 16:52
-DIA- schreef: 22 dec 2023, 12:06 Maar toch... de 'echte wetenschap' zegt het heel anders:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Homininae
https://nl.wikipedia.org/wiki/Neanderthaler

Wat een kennis heef de hedendaagse mens toch! Hij weet zijn eigen bestaan en afkomst te reconstrueren! Is dat geen ongelooflijk grote grote kennis?
Die echten wetenschap is toch niet zo ongelofelijk daadwerkelijk. In de door jou verwezen site staat:
'Het is heel moeilijk te bepalen welke mensachtigen deel uitmaken van de lijn die uiteindelijk tot de moderne mens heeft geleid en welke zich als zijtakken apart hebben ontwikkeld. Deze zijtakken staan dan los van de evolutielijn van Homo sapiens'.
Ze weten dus daadwerkelijk nog helemaal niets hoe de mens ontstaan is, het DNA geeft daar geen antwoord op.
Maar ik geloof best dat ze goed verlegen zijn met heel de schepping en het heelal ondanks veel vaste en zekere woorden. En eigenlijk zouden veel 'wetenschappers' en 'gewone mensen' wel wensen dat ze nooit gehoord hadden over de schepping. De 'wetenschap van nu' kon wel eens meer verlegen zijn met the Origin of Species, dan dat ze hardop zullen zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie