Debat tussen christenen en atheïsten

Plaats reactie
Peter-ooievaar
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mei 2021, 13:19

Debat tussen christenen en atheïsten

Bericht door Peter-ooievaar »

Is er iemand die dit kanaal en specifieker deze video kent?
https://youtu.be/Q_6IoVyxhTY?si=eMIUGkhxi--7sdpB

Voor mij is dit echt wel de top waar christenen zich mee bezig dienen te houden: verantwoording afleggen. Ik ken deze christenen summier, ben het op middelmatige gebieden soms met hen niet eens; dat interesseert mij niet. Dat er zijn die een debat van ruim 2 uur op dit niveau voeren en er kerken vol zitten te muggenziften: daar lig ik nogal wakker van.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Debat tussen christenen en atheïsten

Bericht door Psalm »

Peter-ooievaar schreef: 08 dec 2023, 10:53 Is er iemand die dit kanaal en specifieker deze video kent?
https://youtu.be/Q_6IoVyxhTY?si=eMIUGkhxi--7sdpB

Voor mij is dit echt wel de top waar christenen zich mee bezig dienen te houden: verantwoording afleggen. Ik ken deze christenen summier, ben het op middelmatige gebieden soms met hen niet eens; dat interesseert mij niet. Dat er zijn die een debat van ruim 2 uur op dit niveau voeren en er kerken vol zitten te muggenziften: daar lig ik nogal wakker van.
Ja, dat kanaal ken ik wel! Op zich best wel een leuk kanaal. Chris Verhagen is een christelijke psychiater die verbonden is aan de Roemense kerk. Hij komt uit de evangelische wereld. Ik vind hem in veel filmpjes behoorlijk bijbelgetrouw. Dus ik denk dat je wel wat opsteekt van zijn filmpjes.

Qua persoonlijkheid vind ik het soms een "balletje" een "wijsneusje". Maarja, het is niet zo erg dat het in m'n irritatie zone zit. Ik vind het eerder wat humoristisch.

https://youtu.be/Ss1z4d7bD7A?si=E_9HyLR5evmimsK1
Online
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Debat tussen christenen en atheïsten

Bericht door DDD »

Ik ken het niet. Jammer dat het een beetje op kleuterniveau is. Als je gaat uitleggen wat een eufemisme is, dan ga je wel ver. Dat is het hele toontje. Het zou fijn zijn als hij zich niet zou richten op basisschoolkinderen.

Het verwijt van 'magisch denken' is mijns inziens ook onzinnig.

Los daarvan: de drogredeneringen in deze aflevering van Nadia zijn ook tenenkrommend. Geen antwoord geven op de vraag of een embryo een mens is, suggereren dat een kind van 20 weken net zo groot is als een onzichtbaar embryo van drie dagen, op de persoon spelen. Als je dan toch een discussieprogramma leidt, dan zou je als presentator op zijn minst mogen weten wat de belangrijkste discussietrucs zijn en een beetje inzicht in argumenteren mogen hebben én dat ook eerlijk toepassen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4089
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Debat tussen christenen en atheïsten

Bericht door Maanenschijn »

Ik kijk en lees regelmatig iets van John Lennox, de Oxford professor. Ook mijn zoon, die studeert in het vakgebied van de medisch-biologische wetenschappen kan uit zijn betogen aanknopingspunten vinden om het gesprek met niet-gelovigen of atheïsten te voeren.

Je kunt op YT diverse debatten zien van hem met bijv. Richard Dawkins.

Het is belangrijk (voor onze jeugd) om kennis te nemen van dergelijke debatten, vooral als je werkzaam bent of studeert in een omgeving waarin God wordt ontkend.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Debat tussen christenen en atheïsten

Bericht door parsifal »

Maanenschijn schreef: 13 dec 2023, 07:55 Ik kijk en lees regelmatig iets van John Lennox, de Oxford professor. Ook mijn zoon, die studeert in het vakgebied van de medisch-biologische wetenschappen kan uit zijn betogen aanknopingspunten vinden om het gesprek met niet-gelovigen of atheïsten te voeren.

Je kunt op YT diverse debatten zien van hem met bijv. Richard Dawkins.

Het is belangrijk (voor onze jeugd) om kennis te nemen van dergelijke debatten, vooral als je werkzaam bent of studeert in een omgeving waarin God wordt ontkend.
Ook Veritas forum is goed. In Stockholm had ik een collega, Ola Hössjer, die zich veel met apologetiek bezig hield.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Peter-ooievaar
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mei 2021, 13:19

Re: Debat tussen christenen en atheïsten

Bericht door Peter-ooievaar »

Psalm schreef: 12 dec 2023, 23:48 Qua persoonlijkheid vind ik het soms een "balletje" een "wijsneusje". Maarja, het is niet zo erg dat het in m'n irritatie zone zit. Ik vind het eerder wat humoristisch.
Dat herken ik opzich ook wel; maar goed de regel van Jakobus over het geduld van de landman, welke de oogst verwacht na de vroege en spade regen, staat er niet voor niets; heb geduld met elkaar. Aan de andere kant weten we vanuit de Bijbel dat mensen die het wonder van genade persoonlijk kennen door God een voorhoofd kunnen krijgen zo hard als diamant en als een rots om Zijn Woord uit de dragen (Jeremia)

Wetende dat ik deel uitmaak van dat ambt aller heiligen, en gewoon mijn nek uit moet steken omdat God dat vraagt in deze ondergaande wereld acht ik deze personen hoog in dat wat ze doen en wacht me voor te gaan zitten millimeteren.
Laatst gewijzigd door Peter-ooievaar op 13 dec 2023, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter-ooievaar
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mei 2021, 13:19

Re: Debat tussen christenen en atheïsten

Bericht door Peter-ooievaar »

DDD schreef: 13 dec 2023, 00:05 Ik ken het niet. Jammer dat het een beetje op kleuterniveau is. Als je gaat uitleggen wat een eufemisme is, dan ga je wel ver. Dat is het hele toontje. Het zou fijn zijn als hij zich niet zou richten op basisschoolkinderen.

Het verwijt van 'magisch denken' is mijns inziens ook onzinnig.

Los daarvan: de drogredeneringen in deze aflevering van Nadia zijn ook tenenkrommend. Geen antwoord geven op de vraag of een embryo een mens is, suggereren dat een kind van 20 weken net zo groot is als een onzichtbaar embryo van drie dagen, op de persoon spelen. Als je dan toch een discussieprogramma leidt, dan zou je als presentator op zijn minst mogen weten wat de belangrijkste discussietrucs zijn en een beetje inzicht in argumenteren mogen hebben én dat ook eerlijk toepassen.
Mijn eerdere stelling: 'Dat er zijn die een debat van ruim 2 uur op dit niveau voeren en er kerken vol zitten te muggenziften'.

Uw visie is mij totaal duidelijk in deze reactie.
Plaats reactie