Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

PVV
21
50%
VVD
13
31%
GL-PvdA
4
10%
NSC
1
2%
Een andere partij
0
Geen stemmen
Weet ik niet
3
7%
 
Totaal aantal stemmen: 42

Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door Piet Puk »

Wie word volgens jullie de grootste partij bij de verkiezingen van D.V. 22 november 2023?



Uiteraard met de disclaimer dat God alles bestuurd(conform de bijdrage van DIA)
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 21 nov 2023, 18:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wie word de grootste partij?

Bericht door Mannetje »

Of ik er blij mee ben, weet ik niet, maar ik ben niet verbaasd als morgen de PVV de grootste wordt. Is de partij echt slechter dan VVD of P/G? Ik durf het niet te zeggen, wel is de partij minder verbindend in het algemeen. Maar de standpunten van VVD en P/G zijn ook niet om blij van te worden.
-
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wie word de grootste partij?

Bericht door -DIA- »

Dat ligt in de eerste plaats niet in de handen van de mens. Al ben ik verre van optimistisch als het gaat over de christelijke partijen.
Neem het CDA, hoe verwaterd ook, het is bijna als weggevaagd. En dat in een zeer korte tijd, waar de voorlopers van het CDA altijd een belangrijke plek in de Nederlandse politiek hadden.

Wat er nog over is zijn dan SGP en CU. Maar ook deze partijen, al ziet niet iedereen dat, en al kan dat misschien onder de huidige omstandigheden anders, verwateren ook. Denk aan het loslaten van de 3 formulieren van enigheid, wat ik niet anders kan zien als een concessie aan de Roomse kiezers van de CU.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Wie word de grootste partij?

Bericht door HHR »

Ik had gehoopt op NSC als grootste. Maar ik ben ook bang dat PVV de grootste wordt. (Al is mijn angst voor PvdA GL als grootste partij nog groter.)
Maar ik vermoed dat PVV het nu nipt gaat winnen.

De redenen zijn wel begrijpelijk:

- Een groot deel van de bevolking is het hele linkse gedram en woke gebeuren zat
- is de hoge asielinstroom zat
- maakt zich grote zorgen om islamisering, wat nu ook zichtbaar wordt in pro Palestina demo's
- voor velen zal het gevaar van PVDA reden zijn om toch een keer PVV te stemmen. (andersom ook overigens)
Daarnaast zit onder het kiezerspotentieel van PVV veel mensen die makkelijk thuisblijven bij verkiezingen, maar nu PVV groot wordt waarschijnlijk wel gaan stemmen.

De vraag is of men eruit gaat komen qua coalitievorming.
Lijkt me voor VVD wel verstandig, zodat ze weer een duidelijker rechts profiel krijgen.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wie word de grootste partij?

Bericht door merel »

Ik denk juist dat het PvdA/GL wordt ten koste van D66, Volt en SP.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wie word de grootste partij?

Bericht door parsifal »

Ik vrees VVD of PVV. Ik vind het wel vreemd dat nog steeds veel op het bord van links wordt geschoven. VVD is economisch eigenlijk extreem rechts. CDA schurkt daar best wel tegenaan, en die partijen zijn al 20 jaar de grootsten en er zijn maar twee kabinetten geweest sinds 2002 waarin PvdA zat. CU is redelijk links maar die is altijd klein geweest. D66 is ook niet bepaald links al is die partij weer progressief om het progressief zijn wat irritant (en m.i. af te keuren) is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wie word de grootste partij?

Bericht door Tiberius »

merel schreef: 21 nov 2023, 15:51 Ik denk juist dat het PvdA/GL wordt ten koste van D66, Volt en SP.
Dat denk ik ook. Timmermans is een capabele vent, zullen velen vinden.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wie word de grootste partij?

Bericht door merel »

Tiberius schreef: 21 nov 2023, 15:56
merel schreef: 21 nov 2023, 15:51 Ik denk juist dat het PvdA/GL wordt ten koste van D66, Volt en SP.
Dat denk ik ook. Timmermans is een capabele vent, zullen velen vinden.
Eerlijk gezegd vind ik hem ook meer capabel dan de andere drie.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Wie word de grootste partij?

Bericht door MGG »

parsifal schreef: 21 nov 2023, 15:55 Ik vrees VVD of PVV. Ik vind het wel vreemd dat nog steeds veel op het bord van links wordt geschoven. VVD is economisch eigenlijk extreem rechts. CDA schurkt daar best wel tegenaan, en die partijen zijn al 20 jaar de grootsten en er zijn maar twee kabinetten geweest sinds 2002 waarin PvdA zat. CU is redelijk links maar die is altijd klein geweest. D66 is ook niet bepaald links al is die partij weer progressief om het progressief zijn wat irritant (en m.i. af te keuren) is.
Als de VVD economisch extreem rechts is, dan is PvDA/GL extreem links. Het woord extreemrechts wordt zo makkelijk gebruikt.
Hoe kwalificeer jij de economische standpunten van BVNL? Super extreem rechts in het kwadraat?
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Wie word de grootste partij?

Bericht door HHR »

Tiberius schreef: 21 nov 2023, 15:56
merel schreef: 21 nov 2023, 15:51 Ik denk juist dat het PvdA/GL wordt ten koste van D66, Volt en SP.
Dat denk ik ook. Timmermans is een capabele vent, zullen velen vinden.
Punt is dat hij bij velen niet populair is. Ook in eigen achterban. Maar zeker in D66 en SP achterban.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wie word de grootste partij?

Bericht door Posthoorn »

Kan de topictitel s.v.p. gecorrigeerd worden? ::please
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Wie word de grootste partij?

Bericht door HHR »

parsifal schreef: 21 nov 2023, 15:55 Ik vrees VVD of PVV. Ik vind het wel vreemd dat nog steeds veel op het bord van links wordt geschoven. VVD is economisch eigenlijk extreem rechts. CDA schurkt daar best wel tegenaan, en die partijen zijn al 20 jaar de grootsten en er zijn maar twee kabinetten geweest sinds 2002 waarin PvdA zat. CU is redelijk links maar die is altijd klein geweest. D66 is ook niet bepaald links al is die partij weer progressief om het progressief zijn wat irritant (en m.i. af te keuren) is.
Misschien moet je idd zeggen, men is het progressieve geluid zat.
En dat moet je D66 nageven, ze hebben heel veel invloed gehad de laatste jaren. En VVD deed alles om maar in het zadel te blijven.
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Wie word de grootste partij?

Bericht door Piet Puk »

Posthoorn schreef: 21 nov 2023, 16:08 Kan de topictitel s.v.p. gecorrigeerd worden? ::please
Roept u maar....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wie word de grootste partij?

Bericht door refo »

"Welke partij wordt de grootste, volgens jou".
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Wie word de grootste partij?

Bericht door elbert »

Tiberius schreef: 21 nov 2023, 15:56Dat denk ik ook. Timmermans is een capabele vent, zullen velen vinden.
Waar baseren ze dat dan op, vraag ik me dan af. Misschien op de Europese Green Deal, maar dat is zo'n gedrocht, dat ik dat moeilijk een teken van bekwaamheid kan vinden.
parsifal schreef:Ik vrees VVD of PVV. Ik vind het wel vreemd dat nog steeds veel op het bord van links wordt geschoven. VVD is economisch eigenlijk extreem rechts.
Een partij onder wiens leiding de collectieve lastendruk is opgelopen tot 40% kan ik maar moeilijk economisch extreem rechts noemen. Daar komt nog eens bij dat volgens veel rechtse kiezers de VVD de oren veel te veel naar linkse partijen zoals D66 heeft laten hangen. Vandaar ook dat er ruimte rechts van de VVD is ontstaan, met name op sociaal-conservatieve punten zoals migratie, weerstand tegen wokeness enzovoorts.

Eerlijk gezegd was mijn hoop dat NSC de grootste partij zou worden, maar doordat Omtzigt niet echt thuis gaf op de vraag of hij premier wilde worden, is er een deel van zijn potentiele achterban afgehaakt. Overigens zie ik Wilders ook geen premier worden, ook al zou de PVV de grootste worden. Het meest waarschijnlijk is een kabinet met daarin in elk geval VVD en NSC, eventueel aangevuld met partijen als de BBB (veel zetels in de Eerste Kamer) en nog een paar andere partijen om boven de 75 zetelgrens te komen.
Plaats reactie