Hyperdordt

MGG
Berichten: 3552
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Hyperdordt

Bericht door MGG »

Cyrillus schreef: 09 jan 2024, 11:32
Thea schreef: 09 jan 2024, 11:24 Ik heb me verdiept in een paar preken van Spurgeon. Hij kan m.i. heel verschillend zijn. In 1 preek die ik las, was hij heel appellerend en onvoorwaardelijk. Je moest dit doen en dat doen. Het had wel een preek van ds. vd B kunnen zijn. In een andere preek was hij juist meer separerend. Hij benoemde daarin vooral dat je het niet kunt, het geloof wordt geschonken door de Heilige Heest etc. Hij waarschuwde daarin voor schijngeloof etc. Dat maakt hem m.i ook minder omstreden in de rechterflank.
Het is alleen jammer dat de rechterflank graag aan cherry picking doet. Soms vraag ik me af of ze wel weten wat Spurgeon allemaal zegt :-).
En daar heb jij geen last van?
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

Geytenbeekje schreef: 09 jan 2024, 12:03
Cyrillus schreef: 09 jan 2024, 11:57
Geytenbeekje schreef: 09 jan 2024, 11:40
Cyrillus schreef: 09 jan 2024, 11:15
Niemand doet naar mijn mening de suggestie dat hij het licht heeft gezien nav de DL. De DL vormen een belijdenisgeschrift en inderdaad, dat is in die zin een geschikte kapstok. Mensen moeten immers aanspreekbaar zijn op wat zij zeggen te belijden.
Welke dingen/elementen mis jij in een ''GB-preek''? Of welke dingen zou je anders gezegd hebben? Maar wie heb je dan geluisterd? Heb je ook weleens naar van leeuwen, Lohuis of Stelwagen geluisterd?
Off topic. In het algemeen luister ik elke preek zoals hij gehouden wordt. De enige vraag die ik stel is of de bijbeltekst verklaard wordt. En dan kan ik een 'lichte' preek net zo waarderen als een 'zware' preek. Alles op zijn tijd.
Maar je zou toch moeten inzien dat een dominee als Stelwagen/Lohuis een bepaalde tekst anders inkleden dan een linkerflank bonder
Is dat erg? Zou petrus dezelfde preek houden als Paulus? Er is de neiging preken te beoordelen volgens een meetlat: bevindelijk, evenwichtig, nadruk op de onmacht van de mens, etc. Laat alsjeblieft het Woord eens aan het woord.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hyperdordt

Bericht door Piet Puk »

Thea schreef: 08 jan 2024, 14:54 En wat betreft de uitspraak van Spurgeon: ik ben groot gebracht met de gedachte dat je op moet passen met Spurgeon en wel om bovenstaande vergelijking van de boei, touw etc wat je vast moet pakken. Terwijl je onmachtig bent. Dus eerlijk gezegd begrijp ik ds Huijser hierin niet helemaal en Dia ook niet. Hoewel Spurgeon ook hele mooie dingen schrijft.
Ik als GGiN-er ook grootgebracht met de gedachte op te passen met Spurgeon. Het is dan ook bijzonder dat ds. J. Roos destijds de deur open heeft gezet, zonder disclaimer (of kleine lettertjes van: Pas op!). Ik schrik er ook van hoe Spurgeon binnen de GGiN is binnengedrongen, waarbij ik waarneem deze terughoudendheid onbekend lijkt te zijn)
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

MGG schreef: 09 jan 2024, 12:08
Cyrillus schreef: 09 jan 2024, 11:32
Thea schreef: 09 jan 2024, 11:24 Ik heb me verdiept in een paar preken van Spurgeon. Hij kan m.i. heel verschillend zijn. In 1 preek die ik las, was hij heel appellerend en onvoorwaardelijk. Je moest dit doen en dat doen. Het had wel een preek van ds. vd B kunnen zijn. In een andere preek was hij juist meer separerend. Hij benoemde daarin vooral dat je het niet kunt, het geloof wordt geschonken door de Heilige Heest etc. Hij waarschuwde daarin voor schijngeloof etc. Dat maakt hem m.i ook minder omstreden in de rechterflank.
Het is alleen jammer dat de rechterflank graag aan cherry picking doet. Soms vraag ik me af of ze wel weten wat Spurgeon allemaal zegt :-).
En daar heb jij geen last van?
Iedereen denk ik, maar de een is zich daar wel bewust van en de ander niet.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hyperdordt

Bericht door Geytenbeekje »

Cyrillus schreef: 09 jan 2024, 12:21
Is dat erg? Zou petrus dezelfde preek houden als Paulus? Er is de neiging preken te beoordelen volgens een meetlat: bevindelijk, evenwichtig, nadruk op de onmacht van de mens, etc. Laat alsjeblieft het Woord eens aan het woord.
Ik zeg niet dat het erg is, maar ik vind het wel opmerkelijk dat grote verschillen ineens niet meer betekenis zou hebben omdat het allebei rechtstreeks uit het Woord zou komen. Als een bepaalde dominee iets niet benoemd wat wel in het Woord staat, heeft hij niet gesproken naar het Woord.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hyperdordt

Bericht door Mannetje »

Piet Puk schreef: 09 jan 2024, 12:26
Thea schreef: 08 jan 2024, 14:54 En wat betreft de uitspraak van Spurgeon: ik ben groot gebracht met de gedachte dat je op moet passen met Spurgeon en wel om bovenstaande vergelijking van de boei, touw etc wat je vast moet pakken. Terwijl je onmachtig bent. Dus eerlijk gezegd begrijp ik ds Huijser hierin niet helemaal en Dia ook niet. Hoewel Spurgeon ook hele mooie dingen schrijft.
Ik als GGiN-er ook grootgebracht met de gedachte op te passen met Spurgeon. Het is dan ook bijzonder dat ds. J. Roos destijds de deur open heeft gezet, zonder disclaimer (of kleine lettertjes van: Pas op!). Ik schrik er ook van hoe Spurgeon binnen de GGiN is binnengedrongen, waarbij ik waarneem deze terughoudendheid onbekend lijkt te zijn)
Waarom schrik je er van? Het wordt een probleem als mensen de heldere nodiging die klinkt bij hem gaan losknippen uit het geheel van zijn werk. Heb je wel eens een serie preken van hem gelezen? Liefst geen themabundeltje door een uitgever samengesteld, maar bijvoorbeeld een gedeelte uit "Wonderen en gelijkenissen van de Heiland".

https://theologienet.nl/theologie/wonde ... evangelie/
-
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

Geytenbeekje schreef: 09 jan 2024, 12:29
Cyrillus schreef: 09 jan 2024, 12:21
Is dat erg? Zou petrus dezelfde preek houden als Paulus? Er is de neiging preken te beoordelen volgens een meetlat: bevindelijk, evenwichtig, nadruk op de onmacht van de mens, etc. Laat alsjeblieft het Woord eens aan het woord.
Ik zeg niet dat het erg is, maar ik vind het wel opmerkelijk dat grote verschillen ineens niet meer betekenis zou hebben omdat het allebei rechtstreeks uit het Woord zou komen. Als een bepaalde dominee iets niet benoemd wat wel in het Woord staat, heeft hij niet gesproken naar het Woord.
Eens, maar ik wil krampachtigheid voorkomen. Of negatiever gezegd: voorkomen dat wij alleen maar willen horen wat in ons schema past.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hyperdordt

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef: 09 jan 2024, 12:26
Thea schreef: 08 jan 2024, 14:54 En wat betreft de uitspraak van Spurgeon: ik ben groot gebracht met de gedachte dat je op moet passen met Spurgeon en wel om bovenstaande vergelijking van de boei, touw etc wat je vast moet pakken. Terwijl je onmachtig bent. Dus eerlijk gezegd begrijp ik ds Huijser hierin niet helemaal en Dia ook niet. Hoewel Spurgeon ook hele mooie dingen schrijft.
Ik als GGiN-er ook grootgebracht met de gedachte op te passen met Spurgeon. Het is dan ook bijzonder dat ds. J. Roos destijds de deur open heeft gezet, zonder disclaimer (of kleine lettertjes van: Pas op!). Ik schrik er ook van hoe Spurgeon binnen de GGiN is binnengedrongen, waarbij ik waarneem deze terughoudendheid onbekend lijkt te zijn)
Ik had tijdens mijn belijdeniscatechisatie een boek met preken van Spurgeon gekocht. Vertelde dit tegen de predikant. 'Pas maar op'. Dat was de predikant die op zondag preekte (in een kerk van 1500 mensen) 'dat er nog eentje zou mogen te komen worden toegedaan'. Daar krijg je als jongeren geen fijn Godsbeeld van.
JanRap
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Hyperdordt

Bericht door JanRap »

Thea schreef: 09 jan 2024, 11:41 @Dia, ik vind het best grappig, dat ik dat nu tegen jou moet gaan verdedigen om Spurgeon op zijn juiste waarde te schatten. Je ziet maar weer dat de verhoudingen opeens kunnen kantelen.
@ Thea, Met betrekking tot de waardering van Spurgeon is er een verandering opgetreden. Vroeger heette het, ( nee ik noem geen namen) ' Spurgeon heeft voor iedereen wat, behalve voor Gods volk'. Daarna in de jaren 80 is Spurgeon helemaal goedgekeurd door een aantal vooraanstaande predikanten binnen de gereformeerde gezindte.
Spurgeon kan trouwens best heel erg separerend zijn. Bijvoorbeeld in zijn preken over de gelijkenissen.
Ik vraag me zelfs af of we dat heden ten dage nog kunnen verdragen. Hetzelfde kom je bij Ryle tegen. Deze Anglicaanse bisschop had toch ook bepaald geen voorwaardelijk aanbod, maar keer op keer komt bij Ryle het zelfonderzoek aan de orde. En bijvoorbeeld het waarschuwen tegen verbondsautomatisme. Dat tot uiting komt in een verkeerd (zorgeloos) rusten op gedoopt zijn- kerkbezoek-deelname heilig avondmaal. De reaktie-theologie van de veelbeproken theoloog hier op dit formum is er de oorzaak van dat bij hem het separende element op de achtergrond is geraakt. Hij separeert slechts tussen geloven en niet-geloven. Mogelijk doet hij dat bewust. Misschien zijn zijn preken anders. Hij heeft zoveel wijsheid gekregen dat we niet hem om hem heen kunnen. Voor mij is zijn strijd en zijn getuigenis in een bepaalde zin profetisch. Moderator, misschien heb ik verkeerd ge-quote, maar .... in ieder geval geen namen genoemd!
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef: 09 jan 2024, 11:39
Cyrillus schreef: 09 jan 2024, 11:32
Thea schreef: 09 jan 2024, 11:24 Ik heb me verdiept in een paar preken van Spurgeon. Hij kan m.i. heel verschillend zijn. In 1 preek die ik las, was hij heel appellerend en onvoorwaardelijk. Je moest dit doen en dat doen. Het had wel een preek van ds. vd B kunnen zijn. In een andere preek was hij juist meer separerend. Hij benoemde daarin vooral dat je het niet kunt, het geloof wordt geschonken door de Heilige Heest etc. Hij waarschuwde daarin voor schijngeloof etc. Dat maakt hem m.i ook minder omstreden in de rechterflank.
Het is alleen jammer dat de rechterflank graag aan cherry picking doet. Soms vraag ik me af of ze wel weten wat Spurgeon allemaal zegt :-).
Spurgeon over de verkiezing. Deze geluiden mis ik zeer bij dr vd Brink.

https://charlesspurgeon.nl/het-leerstuk ... erkiezing/

https://charlesspurgeon.nl/leerstuk-van-uitverkiezing/
Het onderwerp is het Aanbod van genade. We gaan het ook niet hebben over de Schepping of de verschillen in opvatting over de Wederkomst.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

Cyrillus schreef: 09 jan 2024, 12:41
huisman schreef: 09 jan 2024, 11:39
Cyrillus schreef: 09 jan 2024, 11:32
Thea schreef: 09 jan 2024, 11:24 Ik heb me verdiept in een paar preken van Spurgeon. Hij kan m.i. heel verschillend zijn. In 1 preek die ik las, was hij heel appellerend en onvoorwaardelijk. Je moest dit doen en dat doen. Het had wel een preek van ds. vd B kunnen zijn. In een andere preek was hij juist meer separerend. Hij benoemde daarin vooral dat je het niet kunt, het geloof wordt geschonken door de Heilige Heest etc. Hij waarschuwde daarin voor schijngeloof etc. Dat maakt hem m.i ook minder omstreden in de rechterflank.
Het is alleen jammer dat de rechterflank graag aan cherry picking doet. Soms vraag ik me af of ze wel weten wat Spurgeon allemaal zegt :-).
Spurgeon over de verkiezing. Deze geluiden mis ik zeer bij dr vd Brink.

https://charlesspurgeon.nl/het-leerstuk ... erkiezing/

https://charlesspurgeon.nl/leerstuk-van-uitverkiezing/
Het onderwerp is het Aanbod van genade. We gaan het ook niet hebben over de Schepping of de verschillen in opvatting over de Wederkomst. Daarnaast zegt hij er best veel over. Kom net een lezing tegen op YouTube.
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Hyperdordt

Bericht door Inwoner »

Zeeuw schreef: 09 jan 2024, 12:37
Piet Puk schreef: 09 jan 2024, 12:26
Thea schreef: 08 jan 2024, 14:54 En wat betreft de uitspraak van Spurgeon: ik ben groot gebracht met de gedachte dat je op moet passen met Spurgeon en wel om bovenstaande vergelijking van de boei, touw etc wat je vast moet pakken. Terwijl je onmachtig bent. Dus eerlijk gezegd begrijp ik ds Huijser hierin niet helemaal en Dia ook niet. Hoewel Spurgeon ook hele mooie dingen schrijft.
Ik als GGiN-er ook grootgebracht met de gedachte op te passen met Spurgeon. Het is dan ook bijzonder dat ds. J. Roos destijds de deur open heeft gezet, zonder disclaimer (of kleine lettertjes van: Pas op!). Ik schrik er ook van hoe Spurgeon binnen de GGiN is binnengedrongen, waarbij ik waarneem deze terughoudendheid onbekend lijkt te zijn)
Ik had tijdens mijn belijdeniscatechisatie een boek met preken van Spurgeon gekocht. Vertelde dit tegen de predikant. 'Pas maar op'. Dat was de predikant die op zondag preekte (in een kerk van 1500 mensen) 'dat er nog eentje zou mogen te komen worden toegedaan'. Daar krijg je als jongeren geen fijn Godsbeeld van.
Dat voorbeeld klinkt wel heel erg als 1970, Zeeuw. Ik kan me niet voorstellen dat dit anno 2000 in een grote stadsgemeente in Zeeland zo werd geformuleerd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hyperdordt

Bericht door huisman »

Cyrillus schreef: 09 jan 2024, 10:58
huisman schreef: 09 jan 2024, 10:42
Cyrillus schreef: 09 jan 2024, 10:34
huisman schreef: 09 jan 2024, 10:27

Vanwege jouw sterke mening over deze preken. Bv geen zicht op de grazige weiden.
Ik doe mijn uitspraken in relatie met preken over kleine letters. Niet elke preek uit de rechterkant heeft per definitie kleine letters. En ik ben niet onbekend met preken uit de HHK, GG, CGK, GB mocht je dat denken.
Niet uit de OGG/GGiN ? Zoals je weet ben ik CGK maar beluister zo af en toe GG predikanten. (Heel soms uit de uiterst rechterkant maar meestal midden/linkerkant GG predikanten). Ik mis daarin wel eens wat maar dat kan ook aan mij liggen. Ik beluister daar geen predikanten die hun gemeente jouw woestijn in leiden om ze daar te laten hongeren en verdorsten.

Denk dat je voorzichtig moet zijn met die algemene ernstige beschuldigingen.
Als ik de beschuldigingen specifiek moet maken, worden moderatoren ineens actief denk ik. Maar met uitzondering van de GB heb ik bij alle genoemde kerkverbanden voorbeelden gehoord van kleine letters. Ook uit draadjes hier en de boeken van Van den Brink is genoegzaam duidelijk geworden dat er een groot probleem is. Wat erger is, is dat ik mensen ken die hiermee worstelen. Dat maakt het persoonlijk. Dus hoe voorzichtig moet ik zijn? Laat duidelijk zijn dat het probleem zich aan de rechterkant van het spectrum bevindt.
Dus ook bij de HHK kleine lettertjes. Ik neem aan dat dr vd Brink als HHK predikant zijn bezwaren tegen deze preken binnen zijn kerkverband kerkordelijk ter tafel brengt.

Of tilt hij er niet zo zwaar aan?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef: 09 jan 2024, 13:06
Cyrillus schreef: 09 jan 2024, 10:58
huisman schreef: 09 jan 2024, 10:42
Cyrillus schreef: 09 jan 2024, 10:34
Ik doe mijn uitspraken in relatie met preken over kleine letters. Niet elke preek uit de rechterkant heeft per definitie kleine letters. En ik ben niet onbekend met preken uit de HHK, GG, CGK, GB mocht je dat denken.
Niet uit de OGG/GGiN ? Zoals je weet ben ik CGK maar beluister zo af en toe GG predikanten. (Heel soms uit de uiterst rechterkant maar meestal midden/linkerkant GG predikanten). Ik mis daarin wel eens wat maar dat kan ook aan mij liggen. Ik beluister daar geen predikanten die hun gemeente jouw woestijn in leiden om ze daar te laten hongeren en verdorsten.

Denk dat je voorzichtig moet zijn met die algemene ernstige beschuldigingen.
Als ik de beschuldigingen specifiek moet maken, worden moderatoren ineens actief denk ik. Maar met uitzondering van de GB heb ik bij alle genoemde kerkverbanden voorbeelden gehoord van kleine letters. Ook uit draadjes hier en de boeken van Van den Brink is genoegzaam duidelijk geworden dat er een groot probleem is. Wat erger is, is dat ik mensen ken die hiermee worstelen. Dat maakt het persoonlijk. Dus hoe voorzichtig moet ik zijn? Laat duidelijk zijn dat het probleem zich aan de rechterkant van het spectrum bevindt.
Dus ook bij de HHK kleine lettertjes. Ik neem aan dat dr vd Brink als HHK predikant zijn bezwaren tegen deze preken binnen zijn kerkverband kerkordelijk ter tafel brengt.

Of tilt hij er niet zo zwaar aan?
Geen idee.
Gebruikersavatar
Heidebloem
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 jan 2024, 13:22

Re: Hyperdordt

Bericht door Heidebloem »

huisman schreef:
Cyrillus schreef: 09 jan 2024, 10:34
huisman schreef: 09 jan 2024, 10:27
Cyrillus schreef: 09 jan 2024, 10:25 Vanwaar je vraag?
Vanwege jouw sterke mening over deze preken. Bv geen zicht op de grazige weiden.
Ik doe mijn uitspraken in relatie met preken over kleine letters. Niet elke preek uit de rechterkant heeft per definitie kleine letters. En ik ben niet onbekend met preken uit de HHK, GG, CGK, GB mocht je dat denken.
Niet uit de OGG/GGiN ? Zoals je weet ben ik CGK maar beluister zo af en toe GG predikanten. (Heel soms uit de uiterst rechterkant maar meestal midden/linkerkant GG predikanten). Ik mis daarin wel eens wat maar dat kan ook aan mij liggen. Ik beluister daar geen predikanten die hun gemeente jouw woestijn in leiden om ze daar te laten hongeren en verdorsten.

Denk dat je voorzichtig moet zijn met die algemene ernstige beschuldigingen.
Wanneer je zelf geen/weinig preken van uiterst rechts GG en OGG(iN) dominees hebt geluisterd, hoe kun je dan anderen waarschuwen om voorzichtig te zijn? Of lees ik je reactie verkeerd?

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Gesloten