Zullen bijbelgetrouwe christenen op termijn verdwijnen uit Nederland?

HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Zullen bijbelgetrouwe christenen op termijn verdwijnen uit Nederland?

Bericht door HersteldHervormd »

Ik vraag mij de laatste tijd regelmatig af of er een mogelijkheid is dat bijbelgetrouwe christenen zullen verdwijnen uit Nederland? En dan bedoel ik daarmee dus niet het uitsterven maar het emigreren naar het buitenland en daar wat gezamenlijks opzetten? Ik ben zelf jong en weet niet of het geloof nog beleden en uitgeoefend kan worden over bijvoorbeeld 50 jaar. De toekomst is wat dat betreft niet echt rooskleurig gezien de huidige koers die gevaren word.

Je ziet bij specifieke christelijke groeperingen wel vaker dat dat gebeurd. Denk bijvoorbeeld aan de Amish, Mennonieten en de Hutterieten. Deze groeperingen zijn vertrokken naar Noord-Amerika en in sommige gevallen naar Zuid-Amerika. Soms denk ik wel eens dat dit ook zomaar eens kan gebeuren bij bijvoorbeeld refo's uit Nederland, die zich dan gezamenlijk ergens nestelen. Best wel wat oudere kinderen van God die ik spreek geven vanuit zichzelf aan dat als ze zelf nog jong waren geweest ze niet in Nederland hadden kunnen/willen blijven wonen. Vandaar ook mijn vraag hier.

Is dit een te verwachten toekomstscenario? Zo ja, wat zouden jullie er van vinden om met gelijkgestemde in bijvoorbeeld Noord- of Zuid-Amerika een community op te bouwen zodat het bijbelgetrouwe karakter niet verloren gaat?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Zullen bijbelgetrouwe christenen op termijn verdwijnen uit Nederland?

Bericht door MGG »

HersteldHervormd schreef: 08 nov 2023, 14:41 Ik vraag mij de laatste tijd regelmatig af of er een mogelijkheid is dat bijbelgetrouwe christenen zullen verdwijnen uit Nederland? En dan bedoel ik daarmee dus niet het uitsterven maar het emigreren naar het buitenland en daar wat gezamenlijks opzetten? Ik ben zelf jong en weet niet of het geloof nog beleden en uitgeoefend kan worden over bijvoorbeeld 50 jaar. De toekomst is wat dat betreft niet echt rooskleurig gezien de huidige koers die gevaren word.

Je ziet bij specifieke christelijke groeperingen wel vaker dat dat gebeurd. Denk bijvoorbeeld aan de Amish, Mennonieten en de Hutterieten. Deze groeperingen zijn vertrokken naar Noord-Amerika en in sommige gevallen naar Zuid-Amerika. Soms denk ik wel eens dat dit ook zomaar eens kan gebeuren bij bijvoorbeeld refo's uit Nederland, die zich dan gezamenlijk ergens nestelen. Best wel wat oudere kinderen van God die ik spreek geven vanuit zichzelf aan dat als ze zelf nog jong waren geweest ze niet in Nederland hadden kunnen/willen blijven wonen. Vandaar ook mijn vraag hier.

Is dit een te verwachten toekomstscenario? Zo ja, wat zouden jullie er van vinden om met gelijkgestemde in bijvoorbeeld Noord- of Zuid-Amerika een community op te bouwen zodat het bijbelgetrouwe karakter niet verloren gaat?
In de vorige eeuw leefde dit ook. Zuid-Afrika leek toen het ideale land.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Zullen bijbelgetrouwe christenen op termijn verdwijnen uit Nederland?

Bericht door Job »

Hopelijk kom het nooit zover, @Hersteld. Het onszelf opsluiten in refobastions binnen de Biblebelt is eigenlijk al niet hoe het bedoeld is, meen ik. Als Bijbeltrouwe christenen verdwijnen proberen ze de kandelaar eigenhandig te verplaatsen, ontnemen ze mede-Nederlanders de mogelijkheid om met het Woord in aanraking te komen en dan ben je per definitie al niet Bijbelgetrouw meer.

Bovendien is het ook elders op deze wereld het beloofde land niet. Ook daar is geen plaats voor het Woord, ten diepste.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zullen bijbelgetrouwe christenen op termijn verdwijnen uit Nederland?

Bericht door refo »

HersteldHervormd schreef: 08 nov 2023, 14:41 [...] Best wel wat oudere kinderen van God die ik spreek geven vanuit zichzelf aan [...]
Jongere niet? Of bestaan die helemaal niet?
Die 'kinderen van God' geven er wel blijk van helemaal niets van Gods Woord te begrijpen. Emigreren? Waarheen? Hier beneden is het niet.
In tussen is het hier beneden toch ook wel weer.
Ga naar een refo-school, stem een refo-partij, word lid van een bijbelgetrouwe kerk, ga werken bij een refo-bedrijf, lees een refo-krant, lees kerkelijke bladen, ga wonen in de bible-belt, verhuis naar een refo-bejaardenflat, verhuis naar een refo-bejaardenzorgcentrum en laat je begraven door een begrafenisondernemer die geen crematies doet. Waarom zou je emigreren?
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Zullen bijbelgetrouwe christenen op termijn verdwijnen uit Nederland?

Bericht door HersteldHervormd »

refo schreef: 08 nov 2023, 15:05
HersteldHervormd schreef: 08 nov 2023, 14:41 [...] Best wel wat oudere kinderen van God die ik spreek geven vanuit zichzelf aan [...]
Jongere niet? Of bestaan die helemaal niet?
Die 'kinderen van God' geven er wel blijk van helemaal niets van Gods Woord te begrijpen. Emigreren? Waarheen? Hier beneden is het niet.
In tussen is het hier beneden toch ook wel weer.
Ga naar een refo-school, stem een refo-partij, word lid van een bijbelgetrouwe kerk, ga werken bij een refo-bedrijf, lees een refo-krant, lees kerkelijke bladen, ga wonen in de bible-belt, verhuis naar een refo-bejaardenflat, verhuis naar een refo-bejaardenzorgcentrum en laat je begraven door een begrafenisondernemer die geen crematies doet. Waarom zou je emigreren?
Ook jongeren die ik spreek hebben deze gedachten.
Waarom zou je emigreren? Dat is ook nu, voor mij persoonlijk, ook niet nodig, maar zoals ik al aangeef; is die situatie binnen 50 jaar niet veranderd?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Zullen bijbelgetrouwe christenen op termijn verdwijnen uit Nederland?

Bericht door HersteldHervormd »

Job schreef: 08 nov 2023, 14:53 Hopelijk kom het nooit zover, @Hersteld. Het onszelf opsluiten in refobastions binnen de Biblebelt is eigenlijk al niet hoe het bedoeld is, meen ik. Als Bijbeltrouwe christenen verdwijnen proberen ze de kandelaar eigenhandig te verplaatsen, ontnemen ze mede-Nederlanders de mogelijkheid om met het Woord in aanraking te komen en dan ben je per definitie al niet Bijbelgetrouw meer.

Bovendien is het ook elders op deze wereld het beloofde land niet. Ook daar is geen plaats voor het Woord, ten diepste.
Ik denk dat vele christenen uit Noord Korea graag naar Nederland zouden willen verhuizen om daar hun geloof openbaar te kunnen belijden.
Een ondergrondse kerk is niet perse een doel toch ofzo?

Een reformatie in Nederland zie ik ook niet meer gebeuren eigenlijk, maar misschien denk ik te klein en neerslachtig.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Zullen bijbelgetrouwe christenen op termijn verdwijnen uit Nederland?

Bericht door Mannetje »

Elimelech en Naomi trokken ook weg toen het moeilijk werd... maakte het er niet echt beter op voor ze...
-
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Zullen bijbelgetrouwe christenen op termijn verdwijnen uit Nederland?

Bericht door J.C. Philpot »

In de Verenigde Staten zie je dit op beperkte schaal gebeuren. Sommige behoudende christenen verhuizen daar van progressieve staten (met veel woke-regelgeving) naar conservatievere staten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Zullen bijbelgetrouwe christenen op termijn verdwijnen uit Nederland?

Bericht door Apologeet »

refo schreef: 08 nov 2023, 15:05
HersteldHervormd schreef: 08 nov 2023, 14:41 [...] Best wel wat oudere kinderen van God die ik spreek geven vanuit zichzelf aan [...]
Jongere niet? Of bestaan die helemaal niet?
Die 'kinderen van God' geven er wel blijk van helemaal niets van Gods Woord te begrijpen. Emigreren? Waarheen? Hier beneden is het niet.
In tussen is het hier beneden toch ook wel weer.
Ga naar een refo-school, stem een refo-partij, word lid van een bijbelgetrouwe kerk, ga werken bij een refo-bedrijf, lees een refo-krant, lees kerkelijke bladen, ga wonen in de bible-belt, verhuis naar een refo-bejaardenflat, verhuis naar een refo-bejaardenzorgcentrum en laat je begraven door een begrafenisondernemer die geen crematies doet. Waarom zou je emigreren?
Je kan natuurlijk ook gewoon hier lid worden.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Zullen bijbelgetrouwe christenen op termijn verdwijnen uit Nederland?

Bericht door Psalm »

Ik hoor het idee nooit en het leeft ook niet echt in de reformatorische wereld denk ik. Vind het ook best ver gaan, vooral als je de wereldkaart van Open Doors er bij pakt. Het enige geschikte wereld deel zou dan Noord-Amerika zijn.
Christen
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Zullen bijbelgetrouwe christenen op termijn verdwijnen uit Nederland?

Bericht door Christen »

Dit, dit is de wereld, de wereld waar ik in woon...

Liedje van vroeger.. komt in mijn gedachten.

Nee, ik zou het niet overwegen, tenzij God roept.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
-DIA-
Berichten: 32749
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zullen bijbelgetrouwe christenen op termijn verdwijnen uit Nederland?

Bericht door -DIA- »

Sorry voor de late bijdrage, maar ik heb wel eens de gewoonte om voor het naar bed gaan nog even op het forum te kijken en lees dan berichten die me mogelijk wel interesseren.

Het Christendom kan uit Nederland verdwijnen. Wat er is gebeurd in Noord-Afrika, of het Huidige Turkije, kan ook hier gebeuren. In beide genoemde gevallen heeft de Islam de plaats van het Christendom ingenomen.

Ik neem Rotterdam even als voorbeeld, hoe het christendom zo kan verdwijenen:
In Rotterdam (en opgeslokte plaatsen als Charlois, Kralingen, enz) woonden heel veel kinderen Gods. Er zullen er zeker nog zijn, maar is het daar ook niet de Islam die een grote rol speelt met het verdwijnen van de grote (reformatorische) kerken in Rotterdam? Je hebt hier en daar nog een klein overblijfsel. En ook veel in Rotterdam is geïslamiseerd. Grote gemeenten als aan de Boezemsingel zijn zo goed als weg, anderen helemaal. We zien rond Rotterdam grotere reformatorische kerken ontstaan, denk bv. aan Barendrecht, Capelle en Krimpen a/d IJssel, Ridderkerk. Zouden in die gemeenten niet een vrij groot aantal ex-Rotterdammers kerken? Ik geloof dat dit zeker het geval is, en men de wijk heeft genomen voor de islamisering. Ik heb zelf wel gehoord dat mensen (vlak voor de oude Boezemsingelkerk werd afgebroken er mensen waren die 's avonds liever thuis bleven omdat ze de omgeving van de Boezemsingel meden. Nu staat er een klein lokaaltje dat in geen verhouding staat met de kerk van voor 1945.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Zullen bijbelgetrouwe christenen op termijn verdwijnen uit Nederland?

Bericht door Job »

-DIA- schreef: 09 nov 2023, 01:14 Sorry voor de late bijdrage, maar ik heb wel eens de gewoonte om voor het naar bed gaan nog even op het forum te kijken en lees dan berichten die me mogelijk wel interesseren.

Het Christendom kan uit Nederland verdwijnen. Wat er is gebeurd in Noord-Afrika, of het Huidige Turkije, kan ook hier gebeuren. In beide genoemde gevallen heeft de Islam de plaats van het Christendom ingenomen.

Ik neem Rotterdam even als voorbeeld, hoe het christendom zo kan verdwijenen:
In Rotterdam (en opgeslokte plaatsen als Charlois, Kralingen, enz) woonden heel veel kinderen Gods. Er zullen er zeker nog zijn, maar is het daar ook niet de Islam die een grote rol speelt met het verdwijnen van de grote (reformatorische) kerken in Rotterdam? Je hebt hier en daar nog een klein overblijfsel. En ook veel in Rotterdam is geïslamiseerd. Grote gemeenten als aan de Boezemsingel zijn zo goed als weg, anderen helemaal. We zien rond Rotterdam grotere reformatorische kerken ontstaan, denk bv. aan Barendrecht, Capelle en Krimpen a/d IJssel, Ridderkerk. Zouden in die gemeenten niet een vrij groot aantal ex-Rotterdammers kerken? Ik geloof dat dit zeker het geval is, en men de wijk heeft genomen voor de islamisering. Ik heb zelf wel gehoord dat mensen (vlak voor de oude Boezemsingelkerk werd afgebroken er mensen waren die 's avonds liever thuis bleven omdat ze de omgeving van de Boezemsingel meden. Nu staat er een klein lokaaltje dat in geen verhouding staat met de kerk van voor 1945.
Dat veel gezinnen uit Rotterdam vertrokken zijn en zich in omliggende plaatsen hebben gevesigd, is inderdaad bekend. Of men de wijk heeft genomen voor islamisering vraag ik me af. Mogelijk als één van de redenen, maar zeker niet als hoofdreden.

Heb jij zelf moslims in je omgeving wonen en heb je er contact mee?
-DIA-
Berichten: 32749
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zullen bijbelgetrouwe christenen op termijn verdwijnen uit Nederland?

Bericht door -DIA- »

Job schreef: 09 nov 2023, 01:51
-DIA- schreef: 09 nov 2023, 01:14 Sorry voor de late bijdrage, maar ik heb wel eens de gewoonte om voor het naar bed gaan nog even op het forum te kijken en lees dan berichten die me mogelijk wel interesseren.

Het Christendom kan uit Nederland verdwijnen. Wat er is gebeurd in Noord-Afrika, of het Huidige Turkije, kan ook hier gebeuren. In beide genoemde gevallen heeft de Islam de plaats van het Christendom ingenomen.

Ik neem Rotterdam even als voorbeeld, hoe het christendom zo kan verdwijenen:
In Rotterdam (en opgeslokte plaatsen als Charlois, Kralingen, enz) woonden heel veel kinderen Gods. Er zullen er zeker nog zijn, maar is het daar ook niet de Islam die een grote rol speelt met het verdwijnen van de grote (reformatorische) kerken in Rotterdam? Je hebt hier en daar nog een klein overblijfsel. En ook veel in Rotterdam is geïslamiseerd. Grote gemeenten als aan de Boezemsingel zijn zo goed als weg, anderen helemaal. We zien rond Rotterdam grotere reformatorische kerken ontstaan, denk bv. aan Barendrecht, Capelle en Krimpen a/d IJssel, Ridderkerk. Zouden in die gemeenten niet een vrij groot aantal ex-Rotterdammers kerken? Ik geloof dat dit zeker het geval is, en men de wijk heeft genomen voor de islamisering. Ik heb zelf wel gehoord dat mensen (vlak voor de oude Boezemsingelkerk werd afgebroken er mensen waren die 's avonds liever thuis bleven omdat ze de omgeving van de Boezemsingel meden. Nu staat er een klein lokaaltje dat in geen verhouding staat met de kerk van voor 1945.
Dat veel gezinnen uit Rotterdam vertrokken zijn en zich in omliggende plaatsen hebben gevesigd, is inderdaad bekend. Of men de wijk heeft genomen voor islamisering vraag ik me af. Mogelijk als één van de redenen, maar zeker niet als hoofdreden.

Heb jij zelf moslims in je omgeving wonen en heb je er contact mee?
Ja, dichtbij me, in mijn appartement hebben ook moslims gewoond. Hele lieve mensen hoor. Ze zocht geen contact, maar kwam je elkaar tegen bij de lift of op de trap, dam was ze een en al vriendelijkheid.
En verder, niet die mensen zijn een reden om te vluchten, maar hun godsdienst wel, als ze die werkelijk in praktijk brengen. Hier hebben we gelukkig geen kennis gemaakt met radicale en vijandige moslims.
Ik wens weer iedereen hetzelfde wat ik hoop te doen en te hebben: Een goede nacht en een verfrist ontwaken!
(Het is nu, voor hen dit dit later lezen, 02:02 uur, dus in feite weer nacht al)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zullen bijbelgetrouwe christenen op termijn verdwijnen uit Nederland?

Bericht door CvdW »

Staan naar verbetering is niet verkeerd. Laatst las ik in het RD dat een groep Mennonieten zich in Suriname gaan vestigen.
Vanuit NL kan dat ook. HHK is daar al met een zendingspost. Wie wil er meehelpen onderzoeken of dit een kans van slagen heeft?
Plaats reactie