Zullen bijbelgetrouwe christenen op termijn verdwijnen uit Nederland?

Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Zullen bijbelgetrouwe christenen op termijn verdwijnen uit Nederland?

Bericht door Mannetje »

HersteldHervormd schreef: 11 nov 2023, 08:45
Mannetje schreef: 08 nov 2023, 15:47 Elimelech en Naomi trokken ook weg toen het moeilijk werd... maakte het er niet echt beter op voor ze...
Maar dat was een eigen weg toch? Dat gaat natuurlijk fout.
Abraham moest ook vertrekken uit Ur. Hij was net buiten de stad voordat deze verwoest werd. Het volk van Israel vertrok naar Egypte en kwam daarna weer terug naar Israel. Maria en Jozef vluchtte ook naar Egypte en zo zijn er ook meerdere voorbeelden te vinden in de Bijbel.
Je verwart Abraham met Lot hier.

En in al die gevallen die je verder noemt was er een Goddelijke aanwijzing. Heb jij die dat wij moeten samentrekken naar een ander oord?
Of is het een ontvluchten van de moeilijkheden, zoals in het voorbeeld dat ik noemde?
-
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Zullen bijbelgetrouwe christenen op termijn verdwijnen uit Nederland?

Bericht door Inwoner »

Mannetje schreef: 11 nov 2023, 09:30
HersteldHervormd schreef: 11 nov 2023, 08:45
Mannetje schreef: 08 nov 2023, 15:47 Elimelech en Naomi trokken ook weg toen het moeilijk werd... maakte het er niet echt beter op voor ze...
Maar dat was een eigen weg toch? Dat gaat natuurlijk fout.
Abraham moest ook vertrekken uit Ur. Hij was net buiten de stad voordat deze verwoest werd. Het volk van Israel vertrok naar Egypte en kwam daarna weer terug naar Israel. Maria en Jozef vluchtte ook naar Egypte en zo zijn er ook meerdere voorbeelden te vinden in de Bijbel.
Je verwart Abraham met Lot hier.

En in al die gevallen die je verder noemt was er een Goddelijke aanwijzing. Heb jij die dat wij moeten samentrekken naar een ander oord?
Of is het een ontvluchten van de moeilijkheden, zoals in het voorbeeld dat ik noemde?
Als er een Goddelijke aanwijzing is, heb ik te gaan met mijn gezin.
Als er geen aanwijzing is, hoef ik het niet te zoeken.
Ik zie dat niet als het ontvluchten van de moeilijkheden.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Zullen bijbelgetrouwe christenen op termijn verdwijnen uit Nederland?

Bericht door HersteldHervormd »

Mannetje schreef: 11 nov 2023, 09:30
HersteldHervormd schreef: 11 nov 2023, 08:45
Mannetje schreef: 08 nov 2023, 15:47 Elimelech en Naomi trokken ook weg toen het moeilijk werd... maakte het er niet echt beter op voor ze...
Maar dat was een eigen weg toch? Dat gaat natuurlijk fout.
Abraham moest ook vertrekken uit Ur. Hij was net buiten de stad voordat deze verwoest werd. Het volk van Israel vertrok naar Egypte en kwam daarna weer terug naar Israel. Maria en Jozef vluchtte ook naar Egypte en zo zijn er ook meerdere voorbeelden te vinden in de Bijbel.
Je verwart Abraham met Lot hier.

En in al die gevallen die je verder noemt was er een Goddelijke aanwijzing. Heb jij die dat wij moeten samentrekken naar een ander oord?
Of is het een ontvluchten van de moeilijkheden, zoals in het voorbeeld dat ik noemde?
Oops, inderdaad, het moet Lot zijn.
Nee die aanwijzing heb ik niet. Ik zeg ook niet dat ik het wil of dat ik met het idee flirt. Het lijkt mij eerlijk gezegd verschrikkelijk.

Het enige wat ik zeg is dat de toekomst hier in Nederland er niet rooskleurig uitziet, en daarbij plaats ik inderdaad de tegenstelling dat je dan óf in Nederland blijft, maar eigenlijk niet in het openbaar je geloof kan belijden, óf je vertrekt met gelijkgestemde om ergens elders dat wel te kunnen. Net als bijvoorbeeld de Amish. Daarnaast hoor ik wel eens van oudere van dagen dat zij zelf hier niet zouden kunnen blijven.

Het afdoen als ontvluchten van de moeilijkheden vind ik veel te kort door de bocht trouwens, zie antwoord van Inwoner.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Zullen bijbelgetrouwe christenen op termijn verdwijnen uit Nederland?

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 09 nov 2023, 07:17 Ik vind het eerlijk gezegd een rare gedachte om in een refo enclave te gaan wonen en ik vraag mij ook af of dit de bedoeling is van het geloof. Het is de beoelding dat wij het geloof verspreiden en niet in een enclave gaan wonen. Daarnaast is algemeen bekend dat je je eigen zondige aard meeneemt de enclave in. dan is het qua uiterlijk vertoon misschien heel reformatorisch, maar christelijk is het niet.
Helemaal mee eens. Ik denk overigens ook dat de laatste zin ook best toegepast mag worden op de Amish. Van buiten lijkt het eenvoudig en prettig, maar onder het oppervlak speelt daar evengoed gigantisch veel.

Ik kan me ergens wel indenken dat met name de oudere generatie het lastig vindt in Nederland, maar het is denk ik maar net met welk land je het vergelijkt. Er zijn zo verschrikkelijk veel landen waar men werkelijk niet mag klagen in de letterlijke zin van het woord.

Daarnaast: emigreren is best pittig, zelfs als je er nuchter instaat en geen naief iemand bent die denkt dat het gras elders groener is. Ik heb er geen grote moeite mee gehad, maar dat betekent niet automatisch dat ik het altijd maar heel gemakkelijk vond. Ik kom nog wel eens mensen tegen (ja, ook Nederlanders) die zichzelf behoorlijk tegenkomen hierin.
Aan de andere kant van de aardbol wonen lijkt me een nog grotere impact hebben. Zwitserland heeft al best een andere cultuur, ook kerkelijk; met andere landen zal dit contrast nog groter zijn. Je kunt dan met je eigen clubje je ergens settelen maar je zult ook elders door de maatschappij moeten.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Zullen bijbelgetrouwe christenen op termijn verdwijnen uit Nederland?

Bericht door Anselmus »

Edelweiss schreef: 11 nov 2023, 15:54
merel schreef: 09 nov 2023, 07:17 Ik vind het eerlijk gezegd een rare gedachte om in een refo enclave te gaan wonen en ik vraag mij ook af of dit de bedoeling is van het geloof. Het is de beoelding dat wij het geloof verspreiden en niet in een enclave gaan wonen. Daarnaast is algemeen bekend dat je je eigen zondige aard meeneemt de enclave in. dan is het qua uiterlijk vertoon misschien heel reformatorisch, maar christelijk is het niet.
Helemaal mee eens. Ik denk overigens ook dat de laatste zin ook best toegepast mag worden op de Amish. Van buiten lijkt het eenvoudig en prettig, maar onder het oppervlak speelt daar evengoed gigantisch veel.

Ik kan me ergens wel indenken dat met name de oudere generatie het lastig vindt in Nederland, maar het is denk ik maar net met welk land je het vergelijkt. Er zijn zo verschrikkelijk veel landen waar men werkelijk niet mag klagen in de letterlijke zin van het woord.

Daarnaast: emigreren is best pittig, zelfs als je er nuchter instaat en geen naief iemand bent die denkt dat het gras elders groener is. Ik heb er geen grote moeite mee gehad, maar dat betekent niet automatisch dat ik het altijd maar heel gemakkelijk vond. Ik kom nog wel eens mensen tegen (ja, ook Nederlanders) die zichzelf behoorlijk tegenkomen hierin.
Aan de andere kant van de aardbol wonen lijkt me een nog grotere impact hebben. Zwitserland heeft al best een andere cultuur, ook kerkelijk; met andere landen zal dit contrast nog groter zijn. Je kunt dan met je eigen clubje je ergens settelen maar je zult ook elders door de maatschappij moeten.
Het lijkt me best leuk om eens een paar jaar in het buitenland te wonen en te werken. Ik geloof zeker dat er dingen zwaar zijn en zullen tegenvallen, maar dat het ook verrijkt en veel leert, in de eerste plaats over de God en jezelf.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Zullen bijbelgetrouwe christenen op termijn verdwijnen uit Nederland?

Bericht door Edelweiss »

Anselmus schreef: 11 nov 2023, 19:35 Het lijkt me best leuk om eens een paar jaar in het buitenland te wonen en te werken. Ik geloof zeker dat er dingen zwaar zijn en zullen tegenvallen, maar dat het ook verrijkt en veel leert, in de eerste plaats over de God en jezelf.
Het is niet voor iedereen weggelegd om zo'n stap te maken, maar het is absoluut verrijkend en zeer leerzaam. In welke mate hangt natuurlijk af van welk land je verblijft, en voor hoe lang. Als je ooit de kans krijgt en het is haalbaar qua partner/gezin, dan is het zeker een aanrader.
Plaats reactie