‘Hoe staat het dan, broeders? (...)

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8975
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: ‘Hoe staat het dan, broeders? Telkens als gij samenkomt, heeft ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vind het best interessant om kennis te nemen van jullie gemeenten.

Ik heb wel een vraag over de onderstaande leerstelling:

Wikipedia:
Een kernpunt in de verkondiging is de leer dat Jezus Christus bij zijn komst naar de aarde “deelnam aan hetzelfde vlees en bloed” als de mensen, en in verzoekingen moest lijden als een mens, door zijn eigen wil op te geven – dat wil zeggen, de vleselijke begeerte te “kruisigen”.

Andere site van internet:
“Christus had de zonde in het vlees; Hij had de bron van alle zonde in zichzelf. Alleen door voortdurende, trouwe zelfverloochening heeft Hij deze stroom van onreinheid in zichzelf weten ‘in te dammen.’ Jezus heeft weliswaar nooit de zonde gedaan, maar Hij had de zonde wèl… Hij deed de zonde nooit, maar Hij had de zonde in zijn vlees…!”

Klopt het dat jullie dit leren?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Lies
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2023, 12:48

Re: ‘Hoe staat het dan, broeders? Telkens als gij samenkomt, heeft ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring

Bericht door Lies »

Ik laat het meest de bijbel spreken. Voor mij is dit allemaal eenvoudig.
Want Jezus gaat zichzelf aan ons openbaren, als wij gehoorzaam zijn aan de wetten die God in ons hart schrijft.

‘Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, —-en aan de mensen gelijk geworden is.—- En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises.’
‭‭Filippenzen‬ ‭2‬:‭5‬-‭8‬ ‭NBG51‬‬

‘aangaande zijn Zoon, gesproten —- uit het geslacht van David—-naar “het vlees”,—-///-—naar de geest der heiligheid —-“door zijn opstanding uit de doden verklaard Gods Zoon te zijn in kracht”, —-Jezus Christus, onze Here –’
‭‭Romeinen‬ ‭1‬:‭3‬-‭4‬ ‭NBG51‬‬
(het wordt in tweeën gedeeld. Ontledigd en mens geworden. Mensenzoon. En na de opstanding uit de doden weer Gods zoon in kracht)

‘Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was —“door het vlees” – God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden —-“”in een vlees, aan dat der zonde gelijk,””—-“en wel om de zonde,”—-de zonde veroordeeld in het vlees,’—
‭‭Romeinen‬ ‭8‬:‭3‬ ‭NBG51‬‬

Jezus had geen zondig vlees. Want Hij heeft nooit gezondigd. Maar Hij had wel een vlees aan dat der zonde gelijk. En dit vlees kon God bij Jezus oordelen.
(Staat hier boven)

Daar Christus dan —naar het vlees—- geleden heeft, moet “”ook gij”” u wapenen met dezelfde gedachte, dat, wie naar het vlees geleden heeft, onttrokken is aan de zonde,’
‭‭1 Petrus‬ ‭4‬:‭1‬ ‭NBG51‬‬

Stand houden in verzoekingen, om te liegen of boos te worden of geïrriteerd enz. brengt lijden in mijn vlees. Denk aan gelijk te willen hebben of onrecht lijden. Om dat te overwinnen gaat niet vanzelf. Daar is kracht van de Heilige Geest voor nodig. Maar: ‘Wie overwint, hem zal Ik geven met Mij te zitten op mijn troon, “”gelijk ook Ik heb overwonnen”” en gezeten ben met mijn Vader op zijn troon.’
‭‭Openbaring‬ ‭3‬:‭21‬ ‭NBG51‬‬


De hoofdzaak van alles is dat God de zonde haat. En daarom in het vlees van Jezus kon veroordelen. Jezus heeft in het vlees geleden. Waardoor Hij niet zondigde.

‘Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben “het vlees” met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.’
‭‭Galaten‬ ‭5‬:‭24‬ ‭NBG51‬‬ (en wat gekruisigd is gaat dood en daarom moeten we gekruisigd blijven tot de zonde in ons vlees afgestorven is)er staat hier verder, doodt dan de leden die op de aarde zijn……

‘Daar wij dan, broeders, volle vrijmoedigheid bezitten om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus, —-langs de nieuwe en levende weg,— die Hij ons ingewijd heeft, door het voorhangsel, dat is, —-“zijn vlees,”—
‭‭Hebreeën‬ ‭10‬:‭19‬-‭20‬ ‭NBG51 (het was een nieuwe en levende weg, omdat Jezus die als eerste is gegaan. Daarom heet Hij ook Eersteling)‬

Jezus heeft een weg “door Zijn vlees gebaand, zodat wij Hem op die weg na kunnen volgen.

‘Hem, die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem.’
‭‭2 Korinthiërs‬ ‭5‬:‭21‬ ‭NBG51‬‬‬‬

‘En zij zeide: Niemand, Here. En Jezus zeide: Ook Ik veroordeel u niet. Ga heen, —-“”zondig van nu af niet meer!””—
‭‭Johannes‬ ‭8‬:‭11‬ ‭NBG51‬‬

‘Komt tot de rechte nuchterheid en zondigt niet langer, want sommigen hebben geen besef van God. Tot uw beschaming moet ik dit zeggen.’
‭‭1 Korinthiërs‬ ‭15‬:‭34‬ ‭NBG51‬‬

‘Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? —“Volstrekt niet!”—
‭‭Romeinen‬ ‭6‬:‭15‬ ‭NBG51‬‬

Al in het oude testament.

‘Moogt gij het niet opheffen, indien gij goed handelt? Doch indien gij niet goed handelt, ligt de zonde als een belager aan de deur, wiens begeerte naar u uitgaat, —“doch over wie gij moet heersen.””—
‭‭Genesis‬ ‭4‬:‭7‬ ‭NBG51‬‬

Het doel van de komst van Jezus “in het vlees” is, dat de zonde gedood werd in Zijn vlees en nu ook in dat van ons. Hier verder staat: dood dan de leden die op aarde zijn. Hoererij. Afgunst. Enz.

‘Maar Gode zij dank, “”die —ons— de overwinning geeft”” (over de zonde in ons vlees) door onze Here Jezus Christus. Daarom, mijn geliefde broeders, weest standvastig, onwankelbaar, te allen tijde overvloedig in het werk des Heren, wetende, dat uw arbeid niet vergeefs is in de Here.’
‭‭1 Korinthiërs‬ ‭15‬:‭57‬-‭58‬ ‭NBG51‬

‘Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medevoelen met onze zwakheden, maar een, die in alle dingen op gelijke wijze (als wij) is verzocht geweest, doch zonder te zondigen.’
‭‭Hebreeën‬ ‭4‬:‭15‬ ‭NBG51‬‬

Als Jezus geen vlees had gehad aan dat der zonde gelijk, had Hij ookniet verzocht kunnen worden.

Er is een groot verschil in “zonde hebben” en “zonde doen”.
Als ik verzocht word om bijv. te liegen, heb ik nog niet gezondigd.
Ik veroordeel de zonde liegen in mijn vlees, voor het naar buiten komt. En dan heb ik niet gezondigd. Dan heb ik geleden “in mijn vlees.”

Zo heeft God als eerste de zonde veroordeeld in het vlees van Jezus, zodat Hij niet gezondigd heeft. Jezus is daarom een voorloper op deze weg. En een voorloper is er om na te volgen.

God haat de zonde. Kijk om je heen. Waardoor komt alle ellende.

‘Weet wel, dat er in de laatste dagen zware tijden zullen komen: want de mensen zullen zelfzuchtig zijn, geldgierig, pochers, vermetel, kwaadsprekers, aan hun ouders ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig, liefdeloos, trouweloos, lasteraars, onmatig, onhandelbaar, afkerig van het goede, verraderlijk, roekeloos, opgeblazen, met meer liefde voor genot dan voor God, die met een schijn van godsvrucht de kracht daarvan verloochend hebben; houd ook dezen op een afstand.’
‭‭2 Timoteüs‬ ‭3‬:‭1‬-‭5‬ ‭NBG51‬‬

‘Daarom heeft God hen overgegeven aan schandelijke lusten, want hun vrouwen hebben de natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke. Eveneens hebben de mannen de natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkander ontbrand, als mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende en daardoor het welverdiende loon voor hun afdwaling in zichzelf ontvangende. En daar zij het verwerpelijk achtten God te erkennen, heeft God hen overgegeven aan een verwerpelijk denken om te doen wat niet betaamt: vervuld van allerlei onrechtvaardigheid, boosheid, hebzucht en slechtheid, vol nijd, moord, twist, list en kwaadaardigheid; oorblazers, lasteraars, haters van God, verwatenen, overmoedigen, grootsprekers, vindingrijk in het kwaad, hun ouders ongehoorzaam; onverstandig, onbestendig, zonder hart of barmhartigheid. Immers, hoewel zij de rechtseis van God kenden, namelijk, dat zij, die zulke dingen bedrijven, de dood verdienen, doen zij ze niet alleen zelf, maar schenken ook nog hun bijval aan wie ze bedrijven.’
‭‭Romeinen‬ ‭1‬:‭26‬-‭32‬ ‭NBG51‬‬

Het is duidelijk dat we in de laatste dagen leven.
Maar wij kunnen ontkomen aan al deze dingen. Lees;

‘door wie wij genade en het apostelschap ontvangen hebben om l”gehoorzaamheid des geloofs”” te bewerken voor zijn naam onder al de heidenen,’
‭‭Romeinen‬ ‭1‬:‭5‬ ‭NBG51‬‬

‘maar thans geopenbaard en door profetische schriften volgens bevel van de eeuwige God tot bewerking van “”gehoorzaamheid des geloofs”” bekendgemaakt onder alle volken –’
‭‭Romeinen‬ ‭16‬:‭26‬ ‭NBG51‬‬

Alles draait om gehoorzaamheid aan het woord van God. De geboden die Hij op de tafel van ons hart schrijft en de Heilige Geest, die ons alles te binnen zal brengen en alle kracht zal geven in alle situaties waarin we het nodig hebben.

En dit is een fantastisch leven. Vrij van mensen. Vrij van boosheid. Vrij van ongeduld. Enz. In steeds grotere mate. Eenheid en goedheid en onderlinge liefde. Wie wil dat nou niet.

—-“”‘Doodt dan””— de leden, die op de aarde zijn: hoererij, onreinheid, hartstocht, boze begeerte en de hebzucht, die niet anders is dan afgoderij, om welke dingen de toorn Gods komt. Daarin hebt ook gij eertijds gewandeld, toen gij erin leefdet. Maar thans moet ook gij dit alles wegdoen: toorn, heftigheid, kwaadaardigheid, laster en vuile taal uit uw mond. Liegt niet meer tegen elkander, daar gij de oude mens met zijn praktijken afgelegd, en de nieuwe aangedaan hebt, —-die vernieuwd wordt tot volle kennis naar het beeld van zijn Schepper,—- waarbij geen onderscheid is tussen Griek en Jood, besneden of onbesneden, barbaar en Skyth, slaaf en vrije, maar alles en in allen is Christus.

—“Doet dan aan,—“ als door God uitverkoren heiligen en geliefden, innerlijke ontferming, goedheid, nederigheid, zachtmoedigheid en geduld. Verdraagt elkander en vergeeft elkander, indien de een tegen de ander een grief heeft; gelijk ook de Here u vergeven heeft, doet ook gij evenzo. En doet bij dit alles de liefde aan, als de band der volmaaktheid. En de vrede van Christus, tot welke gij immers in één lichaam geroepen zijt, regere in uw harten; en weest dankbaar. Het woord van Christus wone rijkelijk in u, zodat gij in alle wijsheid elkander leert en terechtwijst en met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen zingende, Gode dank brengt in uw harten. En al wat gij doet met woord of werk, doet het alles in de naam des Heren Jezus, God, de Vader, dankende door Hem!’
‭‭Kolossenzen‬ ‭3‬:‭5‬-‭17‬ ‭NBG51‬‬
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: ‘Hoe staat het dan, broeders? Telkens als gij samenkomt, heeft ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring

Bericht door CvdW »

refo schreef: 03 nov 2023, 23:21 Is dit reclame voor NBG51?
Laat flauwe opmerkingen weg.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: ‘Hoe staat het dan, broeders? Telkens als gij samenkomt, heeft ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring

Bericht door Posthoorn »

Lies schreef: 03 nov 2023, 14:03 Ik begrijp dat op deze site uit verschillende kerken en gemeenten iets gedeeld wordt en ik kreeg het ook in mijn hart om dit te doen. Naar aanleiding van wat ik af en toe lees over de vragen die er gesteld worden in het forum en die door verschillende dominees van verschillende kerken beantwoord worden. Misschien zijn er mensen waarmee je er over kunt praten. En die over bepaalde dingen ook zo denken of anders. Ik dacht dat dit forum hiervoor is. Misschien voor anderen niet onsamenhangend.
Dit is een discussieforum. Dus als je je geroepen voelt om mee te praten in een discussie prima. De bedoeling van dit topic is voor mij ook onduidelijk.
Lies
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2023, 12:48

Re: ‘Hoe staat het dan, broeders? (...)

Bericht door Lies »

Ik ben opgegroeid met de NBG. Het nieuwe testament kan ik wel dromen. Al weet ik niet in welke tekst het staat. Dan is dat ook gemakkelijk zoeken. Omdat ik altijd wel een stukje van een tekst weet. Tegenwoordig lezen we in de Herziene Statenvertaling. Maar daar kan ik me niet helemaal in vinden. Ik vergelijk teksten wel eens met de SV. Om iets meer duidelijkheid te krijgen.

Sorry. Er staan wel heel veel teksten. Ik ben niet alleen een ADDer maar ook wat autistisch. Dan kun je moeilijk een keus maken en zet ik er alles maar neer. :?
Lies
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2023, 12:48

Re: ‘Hoe staat het dan, broeders? (...)

Bericht door Lies »

Je wil toch delen met elkaar wat je gelukkig maakt. Was ik in een serieus katholiek gezin geboren, dan was ik nu misschien wel katholiek geworden. En zo zal het ook zo met reformatorische mensen zijn. God weet wat ons plekje is. Zijn we op ons plekje trouw, dan kunnen we anderen tot hulp en zegen zijn. En zo ben ik enorm gelukkig met wat ik heb geleerd.
En met de mensen om mij heen, die God mij gegeven heeft.
Lies
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2023, 12:48

Re: ‘Hoe staat het dan, broeders? (...)

Bericht door Lies »

‘Daar Christus dan naar het vlees geleden heeft, moet ook gij u wapenen met dezelfde gedachte, dat, wie naar het vlees geleden heeft, onttrokken is aan de zonde, om niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God de tijd, die nog rest in het vlees, te leven.’
‭‭1 Petrus‬ ‭4‬:‭1‬-‭2‬ ‭NBG51‬‬
https://bible.com/bible/328/1pe.4.1-2.NBG51


‘Dewijl dan Christus voor ons in het vlees geleden heeft, zo wapent gij u ook met dezelfde gedachte, namelijk dat wie in het vlees geleden heeft, die heeft opgehouden van de zonde; Om nu niet meer naar de begeerlijkheden der mensen, maar naar den wil van God, den tijd, die overig is in het vlees, te leven.’
‭‭1 PETRUS‬ ‭4‬:‭1‬-‭2‬ ‭SV-RJ‬‬
https://bible.com/bible/165/1pe.4.1-2.SV-RJ

Ik denk dat de NBG toch een stuk gemakkelijker is voor jongeren en kinderen. Alleen al het woord Dewijl. Dat wordt in normale taal toch niet meer gebruikt. Ik vergelijk het wel vaak. Want zoals deze tekst in de SV staat is weer sterker, die “heeft” opgehouden van zonde.
Lies
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2023, 12:48

Re: ‘Hoe staat het dan, broeders? (...)

Bericht door Lies »

Er is zoveel gedoe over allemaal letters lhbt enz. Het is zo veilig om je aan Gods woord te houden, al kan dat tegenstand bieden. Ik schreef hierboven een tekst Romeinen‬ ‭1‬:‭26‬-‭32‬ ‭

‘Eveneens hebben de mannen de natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkander ontbrand, als mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende en daardoor het welverdiende loon voor hun afdwaling in zichzelf ontvangende.’
‭‭Romeinen‬ ‭1‬:‭27 en daardoor het welverdiende loon voor hun afdwaling in zichzelf ontvangende.’
‭‭
Elke zonde heeft gevolgen. Wat we zaaien zullen we oogsten.

‘Want wie op (de akker van) zijn vlees zaait, zal uit zijn vlees verderf oogsten, maar wie op (de akker van) de Geest zaait, zal uit de Geest eeuwig leven oogsten.’
‭‭Galaten‬ ‭6‬:‭8‬ ‭

Wat kunnen we in ons leven een verschil maken. En voor onze kinderen en kleinkinderen, zodat je net als Paulus kunt zeggen,

‘Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg.’
‭‭1 Korinthiërs‬ ‭11‬:‭1‬ ‭NBG51‬‬

‘Weest mijn navolgers, gelijkerwijs ook ik van Christus.’
‭‭1 KORINTHE‬ ‭11‬:‭1‬ ‭SV-RJ‬‬

Gelijkerwijs. Weer zo’n woord☺️
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: ‘Hoe staat het dan, broeders? (...)

Bericht door Zita »

Beste Lies, wat is je bedoeling met dit topic? Het zwalkt nu alle kanten op, van Noorse broederschap tot taalkwesties. Als je tot een gesprek of een discussie wilt komen, is het goed je te beperken tot een thema in een topic. Als je alleen een reeks losse gedachten wilt plaatsen, is het de vraag of een theologisch discussieforum daarvoor de meest geschikte plaats is.
Lies
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2023, 12:48

Re: ‘Hoe staat het dan, broeders? (...)

Bericht door Lies »

Oké. Dat komt door de vragen die worden gesteld. Ik zal het beperken.
Plaats reactie