Petities

Als christen kun je een petitie ondertekenen

Eens, want
20
83%
Oneens, want
0
Geen stemmen
Weet ik niet
4
17%
 
Totaal aantal stemmen: 24

Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Petities

Bericht door Piet Puk »

Zie bijgaande peiling. Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Petities

Bericht door Mister »

Sja. Om te beginnen ligt het er wel aan waar de petitie over gaat.
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Petities

Bericht door Piet Puk »

Mister schreef: 28 okt 2023, 22:15 Sja. Om te beginnen ligt het er wel aan waar de petitie over gaat.
Maar mag je onvrede(althans het meerendeel van petities komt daar op neer) op deze vaak relatief makkelijke manier uiten en zo ja, mag je dit als christen op deze manier?

Dit even als toelichting waarom ik deze peiling en topic heb aangemaakt.
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Petities

Bericht door -DIA- »

Is hierover een Bijbels voorbeeld te benoemen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Petities

Bericht door gallio »

-DIA- schreef: 28 okt 2023, 22:29 Is hierover een Bijbels voorbeeld te benoemen?
Wel van een request aan de overheid. Niet van een massaal ondertekende petitie waar de forumstarter ws aan denkt. Omdat lezen en schrijven in die tijd geen gemeengoed waren, en omdat het gebruik van het internet voor een petitie al helemaal niet bestond.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Petities

Bericht door Job »

Wat hebben petities tegenwoordig nog voor zin? Ze komen en gaan (!) met tientallen tegelijk. Wat is er terecht gekomen van die petities voor/tegen het toestaan van de HSV op de Driestar bijvoorbeeld? Wat zijn we er een paar dagen druk mee geweest hier op Refoforum.

Zijn er voorbeelden van hedendaagse online petities die iets concreets voor onze achterban hebben opgeleverd?
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Petities

Bericht door Piet Puk »

-DIA- schreef: 28 okt 2023, 22:29 Is hierover een Bijbels voorbeeld te benoemen?
Niet zo zeer een petitie. Wel denk ik hier aan de 'opstand/onvrede' die ontstond omdat het een volk een koning begeerde.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Petities

Bericht door Mannetje »

Wat zou er mis zijn met een fatsoenlijke petitie om duidelijk te maken dat een deel van de bevolking zich ergens druk om maakt?
Het middel op zichzelf is niets mis mee, lijkt me.

De manier waarop het gebruikt wordt is regelmatig niet zo fraai.
-
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Petities

Bericht door Piet Puk »

Mannetje schreef: 30 okt 2023, 09:54 Wat zou er mis zijn met een fatsoenlijke petitie om duidelijk te maken dat een deel van de bevolking zich ergens druk om maakt?
Het middel op zichzelf is niets mis mee, lijkt me.

De manier waarop het gebruikt wordt is regelmatig niet zo fraai.
Ik vraag me wel af of je het mag gebruiken. Enerzijds omdat ik denk dat onvrede zondig is. En hoevaak word een petitie getekend, zonder zelf in gesprek te gaan met personen die hier daadwerkelijk over gaan.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Petities

Bericht door Mannetje »

Is onvrede zondig? Je kunt het toch ergens mee oneens zijn, of is dat niet toegestaan? Een petitie is toch niet meteen een vorm van opstand?
En je kunt niet altijd met iedere bewindspersoon één-op-één in gesprek. Dan kan het helpen om te inventariseren of je mensen hebt die het met je eens zijn, en als het er genoeg zijn, kun je namens een groep spreken.
-
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Petities

Bericht door Piet Puk »

Mannetje schreef: 30 okt 2023, 15:12
Is onvrede zondig? Je kunt het toch ergens mee oneens zijn, of is dat niet toegestaan? Een petitie is toch niet meteen een vorm van opstand?
En je kunt niet altijd met iedere bewindspersoon één-op-één in gesprek. Dan kan het helpen om te inventariseren of je mensen hebt die het met je eens zijn, en als het er genoeg zijn, kun je namens een groep spreken.
Ik denk het wel. Je bent het dan namelijk niet eens met God in Zijn voorzienigheid jou schenkt of juist onthoudt.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Petities

Bericht door Mannetje »

Stel, ik heb hoofdpijn. Mag ik dan een paracetamol nemen, of moet ik het dragen?
Stel, mijn auto is kapot. Mag ik hem naar de garage brengen, of moet ik het dragen?
Stel, ik heb last van bepaalde regelgeving, en ik denk dat dat beter kan. Mag ik dan een petitie starten, of moet ik het maar dragen?
-
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Petities

Bericht door gallio »

Piet Puk schreef: 30 okt 2023, 15:53
Mannetje schreef: 30 okt 2023, 15:12
Is onvrede zondig? Je kunt het toch ergens mee oneens zijn, of is dat niet toegestaan? Een petitie is toch niet meteen een vorm van opstand?
En je kunt niet altijd met iedere bewindspersoon één-op-één in gesprek. Dan kan het helpen om te inventariseren of je mensen hebt die het met je eens zijn, en als het er genoeg zijn, kun je namens een groep spreken.
Ik denk het wel. Je bent het dan namelijk niet eens met God in Zijn voorzienigheid jou schenkt of juist onthoudt.
Piet Puk, stel dat jouw regering openlijk de zonde promoot. Moet je dan niet juist je protest kenbaar maken? En als het de enige manier is om de aandacht van de regering te trekken, mag je dat dan niet met een petitie of een demonstratie doen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Petities

Bericht door refo »

Piet Puk schreef: 30 okt 2023, 14:58
Mannetje schreef: 30 okt 2023, 09:54 Wat zou er mis zijn met een fatsoenlijke petitie om duidelijk te maken dat een deel van de bevolking zich ergens druk om maakt?
Het middel op zichzelf is niets mis mee, lijkt me.

De manier waarop het gebruikt wordt is regelmatig niet zo fraai.
Ik vraag me wel af of je het mag gebruiken. Enerzijds omdat ik denk dat onvrede zondig is. En hoevaak word een petitie getekend, zonder zelf in gesprek te gaan met personen die hier daadwerkelijk over gaan.
Aan de pech-generatie, die geen basisbeurs meer kreeg, is toegezegd dat de rente 0% zou blijven. Eerst werd 0% verhoogd tot 0,5%. In de plannen van prinsjesdag zou dat 2,5% worden. Dan is een protest terecht.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Petities

Bericht door merel »

refo schreef: 30 okt 2023, 16:40
Piet Puk schreef: 30 okt 2023, 14:58
Mannetje schreef: 30 okt 2023, 09:54 Wat zou er mis zijn met een fatsoenlijke petitie om duidelijk te maken dat een deel van de bevolking zich ergens druk om maakt?
Het middel op zichzelf is niets mis mee, lijkt me.

De manier waarop het gebruikt wordt is regelmatig niet zo fraai.
Inzake de rente vind ik het terrecht dat zij protesteren. Voor het overige heb ik wat moeite met hun geklaag dat zij zo zielig zijn. Niemand heeft hen gedwongen om veel te lenen

Ik vraag me wel af of je het mag gebruiken. Enerzijds omdat ik denk dat onvrede zondig is. En hoevaak word een petitie getekend, zonder zelf in gesprek te gaan met personen die hier daadwerkelijk over gaan.
Aan de pech-generatie, die geen basisbeurs meer kreeg, is toegezegd dat de rente 0% zou blijven. Eerst werd 0% verhoogd tot 0,5%. In de plannen van prinsjesdag zou dat 2,5% worden. Dan is een protest terecht.
Qua verhoging van rente hebben zij gelijk. Aan hen is inderdaad voorgehouden dat ze 'gratis' konden lenen. Voor het overige word ik een beetje moe van hun geweeklaag dat zij zo zielig zijn.
Plaats reactie