Genade door recht

DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Genade door recht

Bericht door DDD »

En dat laatste is dus mijns inziens duidelijk niet waar. God openbaart zich weliswaar mensvormig, maar hij is daarom nog geen mens. Hij is wel mens geworden, in de vorm van de menswording van de eeuwige Zoon van God.

Ik denk dat je de Bijbel gewoon niet goed begrijpt. Een geest heeft geen lichaam. Maar goed, het kan zijn dat wij teveel door de Griekse filosofie zijn beïnvloed.

Ik ben benieuwd naar een Bijbeltekst of een andere argumentatie die duidelijk maakt dat wij hetgeen in de christelijke traditie altijd als beeldspraak is gezien -en voor zover ik weet in de Joodse traditie ook- letterlijk zouden moeten nemen.

In de meeste gevallen zijn mensen die geheel unieke inzichten hebben echter niet geniaal maar beperkt.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Genade door recht

Bericht door Thea »

Zondag werd er bij ons in de kerk een preek gelezen van Wulfert Floor en hij zei in die preek, dat in het toevluchtnemend geloof de rechtvaardiging ligt. In het zoeken ligt al het ware geloof. Nu las ik net in het boek van ds v Leeuwen over Ruth en toen moest ik hier weer aan denken. Ik citeer even uit zijn boek: 'Wat heerst er een verwarring in deze dagen ook omtrent het zaligmakend geloof. Ook daar is de mening dat het geloof bestaat in de verzekering, dat men persoonlijk deel heeft aan de Heere en Zijn weldaden. Zo verwart men de vrucht met het wezen. Nee, dit is het geloof: verzekerd te zijn dat God is, en een beloner is dergenen die Hem zoeken. En dit is de oefening van dat geloof: als een verloren mens in en bij zichzelf tot die God te vluchten '.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Genade door recht

Bericht door Posthoorn »

Thea schreef: 31 okt 2023, 19:06 Zondag werd er bij ons in de kerk een preek gelezen van Wulfert Floor en hij zei in die preek, dat in het toevluchtnemend geloof de rechtvaardiging ligt. In het zoeken ligt al het ware geloof. Nu las ik net in het boek van ds v Leeuwen over Ruth en toen moest ik hier weer aan denken. Ik citeer even uit zijn boek: 'Wat heerst er een verwarring in deze dagen ook omtrent het zaligmakend geloof. Ook daar is de mening dat het geloof bestaat in de verzekering, dat men persoonlijk deel heeft aan de Heere en Zijn weldaden. Zo verwart men de vrucht met het wezen. Nee, dit is het geloof: verzekerd te zijn dat God is, en een beloner is dergenen die Hem zoeken. En dit is de oefening van dat geloof: als een verloren mens in en bij zichzelf tot die God te vluchten '.
Ik denk dat wij dezelfde preek gehoord hebben. Voor mij is Floor niet het einde van alle tegenspraak. Wel ben ik het eens met wat hij óók in die preek zei: "Zoekers moeten wel vinders worden." Dat lijkt mij een veiliger weg.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Genade door recht

Bericht door Thea »

Ook waar.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Genade door recht

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Thea schreef: 31 okt 2023, 19:06 Zondag werd er bij ons in de kerk een preek gelezen van Wulfert Floor en hij zei in die preek, dat in het toevluchtnemend geloof de rechtvaardiging ligt. In het zoeken ligt al het ware geloof. Nu las ik net in het boek van ds v Leeuwen over Ruth en toen moest ik hier weer aan denken. Ik citeer even uit zijn boek: 'Wat heerst er een verwarring in deze dagen ook omtrent het zaligmakend geloof. Ook daar is de mening dat het geloof bestaat in de verzekering, dat men persoonlijk deel heeft aan de Heere en Zijn weldaden. Zo verwart men de vrucht met het wezen. Nee, dit is het geloof: verzekerd te zijn dat God is, en een beloner is dergenen die Hem zoeken. En dit is de oefening van dat geloof: als een verloren mens in en bij zichzelf tot die God te vluchten '.
Welke preek van Wulfert Floor was het? Over welke tekst?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Genade door recht

Bericht door Thea »

Weet jij het nog, @Posthoorn :huhu
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Genade door recht

Bericht door Thea »

Sorry, ik ben het even kwijt :sweat
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Genade door recht

Bericht door Job »

Posthoorn schreef: 31 okt 2023, 19:12
Thea schreef: 31 okt 2023, 19:06 Zondag werd er bij ons in de kerk een preek gelezen van Wulfert Floor en hij zei in die preek, dat in het toevluchtnemend geloof de rechtvaardiging ligt. In het zoeken ligt al het ware geloof. Nu las ik net in het boek van ds v Leeuwen over Ruth en toen moest ik hier weer aan denken. Ik citeer even uit zijn boek: 'Wat heerst er een verwarring in deze dagen ook omtrent het zaligmakend geloof. Ook daar is de mening dat het geloof bestaat in de verzekering, dat men persoonlijk deel heeft aan de Heere en Zijn weldaden. Zo verwart men de vrucht met het wezen. Nee, dit is het geloof: verzekerd te zijn dat God is, en een beloner is dergenen die Hem zoeken. En dit is de oefening van dat geloof: als een verloren mens in en bij zichzelf tot die God te vluchten '.
Ik denk dat wij dezelfde preek gehoord hebben. Voor mij is Floor niet het einde van alle tegenspraak. Wel ben ik het eens met wat hij óók in die preek zei: "Zoekers moeten wel vinders worden." Dat lijkt mij een veiliger weg.
Blijken jullie nu leden v dezelfde gemeente te zijn?
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Genade door recht

Bericht door Thea »

yep, maar dat was al bekend, hoor
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Genade door recht

Bericht door Ad Anker »

Wij hadden ook Floor: de rechtvaardige zal uit zijn geloof leven.
Jullie ook?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Genade door recht

Bericht door Job »

Thea schreef: 31 okt 2023, 20:09 yep, maar dat was al bekend, hoor
:super
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Genade door recht

Bericht door Posthoorn »

Thea schreef: 31 okt 2023, 19:34 Weet jij het nog, @Posthoorn :huhu
Jesaja 45:22.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Genade door recht

Bericht door Thea »

Dank!
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Genade door recht

Bericht door Thea »

Ik reageer hierin even op wat Bertiel zegt in het topic 'mag de dominee alles zeggen'. Hij haalt hierin aan dat Wulfert Floor zou afwijken van de oudvaders op het gebied van geloofswerkzaamheden vanuit het toevluchtnemend geloof en verzekering als 'nadere weldaad '. Volgens mij zegt Floor precies hetzelfde. Wat ik vaak lees in discussies hier is dat verzekering niet als nadere weldaad wordt gezien, maar dat daar pas de zaligheid begint.
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Genade door recht

Bericht door Bertiel »

Thea schreef: 01 nov 2023, 12:17 Ik reageer hierin even op wat Bertiel zegt in het topic 'mag de dominee alles zeggen'. Hij haalt hierin aan dat Wulfert Floor zou afwijken van de oudvaders op het gebied van geloofswerkzaamheden vanuit het toevluchtnemend geloof en verzekering als 'nadere weldaad '. Volgens mij zegt Floor precies hetzelfde. Wat ik vaak lees in discussies hier is dat verzekering niet als nadere weldaad wordt gezien, maar dat daar pas de zaligheid begint.
Ik heb naar mijn weten niet gezegd dat Floor afwijkt van de oudvaders
Ik heb alleen gezegd dat heel veel hedendaagse prediking afwijkt van wat er in de reformatie, nadere reformatie, puriteinen, incl Wulfert Floor, er over gezegd hebben
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie