Ervaring met kerkdiensten in België

HannekeL
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 jul 2023, 09:59

Ervaring met kerkdiensten in België

Bericht door HannekeL »

Ik woon in België nabij de Franse grens. In de buurt (= minder dan een uur rijden) zijn geen Protestantse Kerken te vinden op reformatorische basis. In deze stad en omliggende gemeenten zijn enkel kerken van de VPKB. Deze bezoek ik trouw op zondagmorgen, omdat ik toch mijn steentje wil bijdragen aan de kleine Protestantse gemeente die er is. De avonddienst volg ik meestal online, momenteel vooral van gereformeerde bond gemeenten.

Maar ik mis de fysieke aanwezigheid/contact en preken van een gemeente op reformatorische basis.
Ik vraag me af hoe ik dit best kan aanpakken, bijvoorbeeld 1x per maand naar Terneuzen rijden om een kerkdienst bij te wonen? Per mail contact opnemen met een gemeente?
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ervaring met kerkdiensten in België

Bericht door DDD »

Zijn er ook geen reformatorische gemeenten in Noord-Frankrijk? Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar ik verbaas me daar een beetje over.
Barnabas
Verbannen
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 sep 2023, 13:34

Re: Ervaring met kerkdiensten in België

Bericht door Barnabas »

Leuk om iets te horen over kerk zijn in België. Meestal beperk ik me tot het Nederlandse deel van de gemeente van Christus maar om redenen interesseer ik mij ook in het Belgische deel.
HannekeL
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 jul 2023, 09:59

Re: Ervaring met kerkdiensten in België

Bericht door HannekeL »

DDD schreef: 12 okt 2023, 21:20 Zijn er ook geen reformatorische gemeenten in Noord-Frankrijk? Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar ik verbaas me daar een beetje over.
Daar had ik ook al aan gedacht. Ik kon er geen vinden en mijn kennis van het Frans is niet genoeg om een preek te kunnen begrijpen...
HannekeL
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 jul 2023, 09:59

Re: Ervaring met kerkdiensten in België

Bericht door HannekeL »

Barnabas schreef: 12 okt 2023, 21:24 Leuk om iets te horen over kerk zijn in België. Meestal beperk ik me tot het Nederlandse deel van de gemeente van Christus maar om redenen interesseer ik mij ook in het Belgische deel.
Altijd welkom!

Ik volg met veel interesse de Nederlandse kerken en ben stiekem wat jaloers op de volle kerken die er soms nog zijn. Hier zitten we meestal maar met 10-15 mensen in de dienst, waarbij ik als veertiger de jongste ben ;)
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ervaring met kerkdiensten in België

Bericht door DDD »

Als je geen Frans spreekt en verstaat, is dat wel wat lastig, inderdaad. Ik ben niet zo goed op de hoogte. In het RD stond ooit een interview met de voorganger of koster van de protestantse kerk in Ieper. Verder weet ik niet of daar reformatorische gemeenten zijn.

Ik zou toch denken dat in Duinkerken en Rijssel wel reformatorische kerken zijn. Niet zoals de GG in Nederland wellicht, maar wel bijbelgetrouw en gereformeerd.

Is de evangelisatie in Gent geen optie? Dat is wat dichterbij. https://www.kerktijden.nl/gemeente/1325/gent
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ervaring met kerkdiensten in België

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: 12 okt 2023, 22:02
Ik zou toch denken dat in Duinkerken en Rijssel wel reformatorische kerken zijn. Niet zoals de GG in Nederland wellicht, maar wel bijbelgetrouw en gereformeerd.

Is de evangelisatie in Gent geen optie? Dat is wat dichterbij. https://www.kerktijden.nl/gemeente/1325/gent
Als je van Rijssel nou één letter zou mogen veranderen, werd het een stuk gemakkelijker ;)
Maar Achter Sint Jozef in Gent is inderdaad een goed alternatief!
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ervaring met kerkdiensten in België

Bericht door -DIA- »

HannekeL schreef: 12 okt 2023, 20:59 Ik woon in België nabij de Franse grens. In de buurt (= minder dan een uur rijden) zijn geen Protestantse Kerken te vinden op reformatorische basis. In deze stad en omliggende gemeenten zijn enkel kerken van de VPKB. Deze bezoek ik trouw op zondagmorgen, omdat ik toch mijn steentje wil bijdragen aan de kleine Protestantse gemeente die er is. De avonddienst volg ik meestal online, momenteel vooral van gereformeerde bond gemeenten.

Maar ik mis de fysieke aanwezigheid/contact en preken van een gemeente op reformatorische basis.
Ik vraag me af hoe ik dit best kan aanpakken, bijvoorbeeld 1x per maand naar Terneuzen rijden om een kerkdienst bij te wonen? Per mail contact opnemen met een gemeente?
We zijn meermalen in België geweest en hebben ook moeite om een reformatorisch geluid te vinden.
De laatst, zeg maar 10 jaar, niet meer in België geweest. De toestand kan veranderd zijn. Er zijn evangelisaties van de GG en de CGK.
Wij bevonden ons destijds in de provincie Limburg (Belgisch), aan de oostkant dus, in de buurt van Bilzen. Daar was destijds een evangelisatie in Maasmechelen, niet zo heel ver van daarvandaan. We zijn er geweest, maar het was niet wat we gewend waren. Dat hadden we eigenlijk ook niet verwacht, maar om wilden toch eens gaan, normaal namen we prekenbandjes of boeken mee. Of deze evangelisatie in Maasmechelen nog bestaat weet ik niet. Wel weet ik dat het heel moeilijk is om in België een reformatorische kerk te vinden. Ik denk dat we dan het beste kunnen denken aan de evangelisaties van de GG en de CGK. Al begrijp ik ook dat die ook dichtbij zijn. Verder is het ook wel van belang, voor ons althans, dat we een Nederlandstalige gemeente bezochten. Frans zou voor ons heel moeilijk te volgen zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Barnabas
Verbannen
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 sep 2023, 13:34

Re: Ervaring met kerkdiensten in België

Bericht door Barnabas »

HannekeL schreef: 12 okt 2023, 21:42
Barnabas schreef: 12 okt 2023, 21:24 Leuk om iets te horen over kerk zijn in België. Meestal beperk ik me tot het Nederlandse deel van de gemeente van Christus maar om redenen interesseer ik mij ook in het Belgische deel.
Altijd welkom!

Ik volg met veel interesse de Nederlandse kerken en ben stiekem wat jaloers op de volle kerken die er soms nog zijn. Hier zitten we meestal maar met 10-15 mensen in de dienst, waarbij ik als veertiger de jongste ben ;)
Ik heb wel hoop dat er iets gaat veranderen.
HannekeL
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 jul 2023, 09:59

Re: Ervaring met kerkdiensten in België

Bericht door HannekeL »

We hebben sinds vorige maand een nieuwe predikant, ik heb er vertrouwen in dat hij ons op de goede weg kan brengen. Laat ons bidden voor een positieve toekomst en een groei van de Protestantse Kerk in België.
Barnabas
Verbannen
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 sep 2023, 13:34

Re: Ervaring met kerkdiensten in België

Bericht door Barnabas »

De kerk gaat weer groeien wanneer er vier dingen gebeuren. Dat is dat men het belang van anderen in het oog gaat houden, dat men elkaar vertelt (alles) wat relevant is waardoor men weer vertrouwen gaat krijgen in elkaar en dat vertrouwen ook oefent waarbij men daarbij ook relevant moet reageren. Anders ontstaat er onzekerheid.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Ervaring met kerkdiensten in België

Bericht door Arja »

HannekeL schreef: 16 okt 2023, 09:43 We hebben sinds vorige maand een nieuwe predikant, ik heb er vertrouwen in dat hij ons op de goede weg kan brengen. Laat ons bidden voor een positieve toekomst en een groei van de Protestantse Kerk in België.
Wat fijn!
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Ervaring met kerkdiensten in België

Bericht door Marck »

Beetje late reactie, maar in het verleden was ik wat betrokken bij https://ssgkf.nl/
Contacten met gereformeerde kerken in Frankrijk. O.a. via de CGK en NGK.
Een paar van die plaatselijke gemeenten hadden een wat meer reformatorisch karakter. Maar weet niet meer precies waar.
Die hebben ook binding met de https://crb-ngk.nl/landen/europa/belgie/ die in België contacten hebben. Maar dat is wat verder van de reformatorische ligging af.
HannekeL
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 jul 2023, 09:59

Re: Ervaring met kerkdiensten in België

Bericht door HannekeL »

Marck schreef: 22 dec 2023, 17:59 Beetje late reactie, maar in het verleden was ik wat betrokken bij https://ssgkf.nl/
Contacten met gereformeerde kerken in Frankrijk. O.a. via de CGK en NGK.
Een paar van die plaatselijke gemeenten hadden een wat meer reformatorisch karakter. Maar weet niet meer precies waar.
Die hebben ook binding met de https://crb-ngk.nl/landen/europa/belgie/ die in België contacten hebben. Maar dat is wat verder van de reformatorische ligging af.
Bedankt voor de tip!
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ervaring met kerkdiensten in België

Bericht door HersteldHervormd »

Ik moest denken aan een website met bijbelgetrouwe gemeente in het buitenland.
https://www.connectedchurches.nl/map?search=Frankrijk

Ik zie wat in de buurt van Givet, is dat een beetje in de buurt?

Hoe ben je eigenlijk bij het reformatorische gedachtegoed terecht gekomen?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie