Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Hebben de discussies op Refoforum jouw opvattingen veranderd?

Ik ben over geen enkel onderwerp anders gaan denken
10
26%
Ik ben over kleine onderwerpen anders gaan denken
18
47%
Ik ben over grote onderwerpen anders gaan denken
10
26%
 
Totaal aantal stemmen: 38

Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Ad Anker »

refomart schreef: 27 sep 2023, 14:39 Dan jouw geduldig zijn met forummers die zuchten over het inhoudelijk gehalte van het forum. Als ik je goed begrijp dan vind jij het inhoudelijk gehalte van het forum prima. Anders snap ik het ‘geduld hebben met’ niet. @Tiberius gebruikte de term ‘nep-moderatie’. Een uitlating als ‘geduld hebben met’ lijkt mij toch ook die kant op te gaan.
Dan het inhoudelijk gehalte. Dat kan te hoog zijn, te laag zijn, te evangelisch zijn, te algemeen zijn. Ik kan daar dus niet zoveel mee.
De inhoud van het forum prima vinden? Tja. Ik deel met jongere dat ik de langdurige, inhoudelijke, theologische gesprekken mis. Het ging pakweg 15 jaar ergens over, nu niet meer. Dat is m.i. ook de tijdgeest: ook in de seculiere wereld mag iedereen vinden wat 'ie wil, hebben we respect voor elkaar maar juist in meningsverschillen is het goed elkaars nieren eens te proeven. Ik vind de heilig verklaarde standenleer in de rechterflank van de GG tegenover het heldere boek van bijv. ds. A. Kort over dit thema heel interessant. Dat staat echt lijnrecht tegenover elkaar. Een diepgravend gesprek over deze materie is best aardig. Ik zie ook in de GG een prediking rechtser dan de prediking van dr. Steenblok. Dus er verandert en versmalt echt wel wat. Over de CGK hoor je weinig, daar heb je een flank die helemaal past binnen onze gezindte en prettig divers is, dat geldt ook voor de HHK. Daar mogen verschillen bestaan en vindt men elkaar nog op wat echt belangrijk is. Of niet.

Geduldig met de zuchters: Ja, ik zie dat DIA en GG-lid best vaak zuchten en iets vinden van de inhoud. Ik meen dat juist zij erg verbonden zijn met het forum. Dat bedoel ik eigenlijk. En daar heb ik best veel geduld mee, vind ik. Al vind ik de nep-moderatie wel hinderlijk, ik heb al veel keer aangegeven: gaat iets volgens jou over de grens, meld het dan.
Standvastig
Inactief
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jul 2023, 23:04

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Standvastig »

Ad Anker schreef: 27 sep 2023, 14:43 Tenslotte, waarom ik volgens Standvastig een middenflank GG-er ben is me een raadsel. Kan hij dat toelichten? Althans, ik denk dat hij mij bedoelt.
Laat ik dit ervan zeggen: ik heb of had liever te maken met @rekna of @Ander.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Mannetje »

Standvastig schreef: 27 sep 2023, 14:57
Ad Anker schreef: 27 sep 2023, 14:43 Tenslotte, waarom ik volgens Standvastig een middenflank GG-er ben is me een raadsel. Kan hij dat toelichten? Althans, ik denk dat hij mij bedoelt.
Laat ik dit ervan zeggen: ik heb of had liever te maken met @rekna of @Ander.
Ik had maar liever dat Standvastig gewoon z'n oude forumnaam gebruikte. Dit geklungel met nieuwe namen en refereren aan een oud verleden is uitermate vervelend, irritant ende schimmig.
-
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door DDD »

Standvastig schreef: 27 sep 2023, 14:30
refomart schreef: 27 sep 2023, 14:14
Tiberius schreef: 27 sep 2023, 08:44 We zijn er erg op gesplitst om uitdrukkingen als 'je hoort hier niet' aan te pakken. Dat zien we als nepmoderatie.
Dus meld het gerust als iemand dat doet.
Een reactie die ik moeilijk in lijn kan brengen met de positieve bewoording over een afgesloten deel op het forum. Dat afgesloten deel was toch een duidelijke indeling naar: je hoort hier wel en je hoort hier niet!

Ook het verband met nep-moderatie spreekt voor mij niet voor zich. Ik vind duidelijkheid een groot goed. Bij duidelijkheid hoort ook het kunnen trekken van een conclusie. Het simpele feit dat een dergelijke uitspraak niet meer is dan een logische vaststelling op basis van vergelijking en argumentatie wordt op voorhand afgewezen. Dat is jammer.
"We zien". Ik vraag me af wie die 'we' zijn. Mocht dat het mod-team zijn, dan verwacht ik een tekst in een groene kleur.
Ik sluit me hierbij aan. We zouden ons verder ook de vraag moeten stellen of een moderatieteam de samenstelling van het huidige forum wel genoeg vertegenwoordigt. Sommigen zijn al jarenlang moderator.

Er is een middenflank CGK-er, een linkerflank CGK-er, een middenflank HHK-er en een middenflank GerGemmer. Maar de rechterflank van het forum wordt niet vertegenwoordigd. En dan beginnen de verschuivingen...
Volgens mij is er minstens één rechterflank CGK-er en is er zeker een rechterflank GG-er. Zo zie je maar.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door ZWP »

refomart schreef: 27 sep 2023, 14:49
ZWP schreef: 27 sep 2023, 14:35
refomart schreef: 27 sep 2023, 14:10
parsifal schreef: 27 sep 2023, 13:06 Ik vind het eng als zaken als volwassendoop, veronderstelde wedergeboorte, maar ook visie op schepping niet meer volledig open bediscussieerd kunnen worden.
Het zal je niet verbazen dat ik het omgekeerde vind. De grond daarvoor vind ik in de vooraf geformuleerde grondslag van het forum. Die stelt duidelijke grenzen.
Dat is eigenlijk ook geen vaststaand feit. Want zaken als schepping en/of evolutie, lhtbiq+, volwassendoop, klimaat en nog meer onderwerpen speelden namelijk nog niet (echt) in de tijd van de Bijbel of in de tijd van de drie formulieren van eenheid.
Juist omdat de Bijbel en de belijdenis er niet over spreekt is discussie in het licht van de Bijbel en de belijdenis interessant. Maar stellen dat die duidelijke grenzen aangeven: nee.
Ik heb in jouw post even iets 'vet' gemaakt. Dat lijkt me niet correct aangenomen. Het mag waar zijn dat er op bepaalde onderwerpen geen expliciet dogma is geformuleerd. Maar de Bijbel ergens niet over spreken? Dan is er geen probleem en ook geen dogma nodig. Is daar wel behoefte aan, dan spreekt de Bijbel er dus wel over. Dan zullen we de Bijbel ook zo moeten laten spreken als ze gebruikt wil worden. Namelijk als Gods openbaring tot een regel voor ons geloof tot zaligheid en niet als een of ander filosofisch werk om onze nieuwsgierigheid te bevredigen.
We mogen de Bijbel uiteraard gebruiken om over deze onderwerpen na te denken. Maar we moeten ook eerlijk zijn: na grofweg 2000 jaar geschiedenis en een heel andere cultuur maakt het soms nog wel lastig om te zeggen hoe de Bijbel spreekt over dat onderwerp. En dat was mijn punt richting jouw post: die duidelijke grenzen die jij blijkbaar ziet, zijn soms heel niet zo duidelijk. En je ziet dan binnen het christendom een bepaalde veelkleurigheid in reacties op deze onderwerpen. Die mogen (moeten!) we toetsen aan de Bijbel, maar er al te stellig over doen smoort de discussie. Ook op dit forum.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door helma »

Mannetje schreef:
Standvastig schreef: 27 sep 2023, 14:57
Ad Anker schreef: 27 sep 2023, 14:43 Tenslotte, waarom ik volgens Standvastig een middenflank GG-er ben is me een raadsel. Kan hij dat toelichten? Althans, ik denk dat hij mij bedoelt.
Laat ik dit ervan zeggen: ik heb of had liever te maken met @rekna of @Ander.
Ik had maar liever dat Standvastig gewoon z'n oude forumnaam gebruikte. Dit geklungel met nieuwe namen en refereren aan een oud verleden is uitermate vervelend, irritant ende schimmig.
Nou! En het is precies waarom ik me niet meer veilig genoeg voel om me veel in discussies te mengen. Sommigen reageren ook nog met meerdere accounts heb ik het vermoeden.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Bertiel »

Ik heb ook vaak het gevoel, van: hoe heette die vroeger ook al weer...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Jongere »

GerefGemeente-lid schreef: 27 sep 2023, 12:51
Jongere schreef: 27 sep 2023, 12:46 Voor mijn gevoel zijn de inhoudelijke discussies waarin we putten uit de gereformeerde traditie, openstaan voor elkaars argumenten en bereid zijn om onze eigen mening te herzien, spaarzaam geworden.
Hoe zou dat komen, denk je?
Dat vind ik een moeilijke vraag. Ad Anker noemt de tijdgeest, misschien speelt het een rol. Ik heb in de laatste jaren polarisatie in onze gezindte wel heel hard zien toenemen, helaas. Evenals het 'flankdenken' in kerken. Er wordt steeds meer over en steeds minder wezenlijk met elkaar gesproken.
Maar ik denk dat het ook gewoon heel praktische oorzaken heeft: in de tijd waarover ik schrijf waren een aantal theologen lid van het forum, of tenminste mensen die zich grondig verdiepten in theologie, met veel kennis van zaken. Dat merkte je ook terug in discussies. Hun bijdragen spraken me aan, omdat ik die inhoudelijke discussies boeiend en leerzaam vond. Wel moet ik erbij zeggen dat in die tijd een veelgehoorde klacht op het forum was dat discussies te moeilijk werden, waardoor sommige gesprekken alleen voor de 'fijnproevers' waren. Dat hoor je nu dan weer veel minder. Veel van deze mensen zijn vertrokken, en dat merk je. Daar valt verder weinig aan te doen. En ik tik met wat nostalgie over het verleden, maar moet ook zeggen dat mijzelf de tijd momenteel ontbreekt om hier nog inhoudelijk echt aanwezig te zijn. Ik lees soms nog mee, en af en toe kan ik mijn toetsenbord niet in toom houden en roep ik iets. Ik realiseer me ook wel dat dat geen actieve forumbetrokkenheid is.

Overigens wil ik mijn waardering voor de moderators onderstrepen. Ik heb het in het verleden een aantal jaren gedaan, maar het is nog niet zo eenvoudig. Persoonlijk merk ik weinig terug van liggingen in concrete moderator-acties. Zij discussiëren actief mee en daardoor leer je ook hun opvattingen kennen. Die kun je al dan niet delen, maar dat is nog heel iets anders dan dat het een rol zou spelen in optreden als moderator.

De vraag hoeveel ruimte er op het forum gegeven moet worden voor discussies die de kernen raken van het geloof is een altijd terugkerende. En door de jaren heen heeft ook wel de klacht geklonken dat er teveel ruimte werd gegeven aan onderwerpen als (ik noem een paar thema's waar ik me actief in heb gemengd) schepping en evolutie, Schriftgezag, uitverkiezing. Mijn standpunt is altijd geweest dat het forum juist een plaats is te spreken over thema's die spelen in de breedte van de gezindte. Hoe lastig ze soms ook zijn en hoezeer je je zorgen maakt over het feit dat zulke thema's nu ter discussie staan terwijl ze dat vroeger niet stonden. Ik schreef al even dat ik ooit als kritische student nogal wat vragen had. Ik ben toch blij dat er op het forum een plaats was om die te uiten en dat ik niet alleen door het stellen van de vraag alweer buiten stond. Als je de vragen hier niet kunt stellen of bespreken maar als de vraag zelf bij voorbaat al taboe wordt verklaard, betekent dat natuurlijk niet dat de vraag daarmee weg is. Die is er gewoon nog. Veel beter kun je grondig en samen zoeken naar een antwoord.
Maar: ik ben ook heel blij dat er mensen waren die echt vanuit de Schrift en de belijdenis meedachten en met antwoorden kwamen. En eerlijk hun zorgen deelden over of we bepaalde vragen eigenlijk wel moeten stellen. Niet als een claim richting moderators (stuur Jongere eens weg), maar gewoon persoonlijk: zit je wel op de goede weg met deze vragen? Zulke mensen heb je wel nodig. Wanneer je dat stevige geluid, gefundeerd op Schrift & belijdenis, mist in de gesprekken, komt de balans wel heel sterk aan de kritische kant te liggen. En dan begrijp ik ook goed wanneer mensen een stuk vervreemding ervaren omdat alles bespreekbaar lijkt, maar er bijna geen tegengeluid klinkt.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Ad Anker »

Standvastig schreef: 27 sep 2023, 14:57
Ad Anker schreef: 27 sep 2023, 14:43 Tenslotte, waarom ik volgens Standvastig een middenflank GG-er ben is me een raadsel. Kan hij dat toelichten? Althans, ik denk dat hij mij bedoelt.
Laat ik dit ervan zeggen: ik heb of had liever te maken met @rekna of @Ander.
Ach toch, inderdaad heel lastig. Van die terugkerende leden. Maar goed, ik ben benieuwd naar Standvastigs inhoudelijke bijdragen.
Ik snap helma wel hierin.
Profesto
Berichten: 791
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Profesto »

Ad Anker schreef: 27 sep 2023, 15:53
Standvastig schreef: 27 sep 2023, 14:57
Ad Anker schreef: 27 sep 2023, 14:43 Tenslotte, waarom ik volgens Standvastig een middenflank GG-er ben is me een raadsel. Kan hij dat toelichten? Althans, ik denk dat hij mij bedoelt.
Laat ik dit ervan zeggen: ik heb of had liever te maken met @rekna of @Ander.
Ach toch, inderdaad heel lastig. Van die terugkerende leden. Maar goed, ik ben benieuwd naar Standvastigs inhoudelijke bijdragen.
Ik snap helma wel hierin.
Ik ook, al zou op meerdere accounts reageren wel makkelijk te zien moeten zijn voor moderators.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door refomart »

Ad Anker schreef: 27 sep 2023, 14:55
refomart schreef: 27 sep 2023, 14:39 Dan jouw geduldig zijn met forummers die zuchten over het inhoudelijk gehalte van het forum. Als ik je goed begrijp dan vind jij het inhoudelijk gehalte van het forum prima. Anders snap ik het ‘geduld hebben met’ niet. @Tiberius gebruikte de term ‘nep-moderatie’. Een uitlating als ‘geduld hebben met’ lijkt mij toch ook die kant op te gaan.
Dan het inhoudelijk gehalte. Dat kan te hoog zijn, te laag zijn, te evangelisch zijn, te algemeen zijn. Ik kan daar dus niet zoveel mee.
De inhoud van het forum prima vinden? Tja. Ik deel met jongere dat ik de langdurige, inhoudelijke, theologische gesprekken mis. Het ging pakweg 15 jaar ergens over, nu niet meer. Dat is m.i. ook de tijdgeest: ook in de seculiere wereld mag iedereen vinden wat 'ie wil, hebben we respect voor elkaar maar juist in meningsverschillen is het goed elkaars nieren eens te proeven. Ik vind de heilig verklaarde standenleer in de rechterflank van de GG tegenover het heldere boek van bijv. ds. A. Kort over dit thema heel interessant. Dat staat echt lijnrecht tegenover elkaar. Een diepgravend gesprek over deze materie is best aardig. Ik zie ook in de GG een prediking rechtser dan de prediking van dr. Steenblok. Dus er verandert en versmalt echt wel wat. Over de CGK hoor je weinig, daar heb je een flank die helemaal past binnen onze gezindte en prettig divers is, dat geldt ook voor de HHK. Daar mogen verschillen bestaan en vindt men elkaar nog op wat echt belangrijk is. Of niet.

Geduldig met de zuchters: Ja, ik zie dat DIA en GG-lid best vaak zuchten en iets vinden van de inhoud. Ik meen dat juist zij erg verbonden zijn met het forum. Dat bedoel ik eigenlijk. En daar heb ik best veel geduld mee, vind ik. Al vind ik de nep-moderatie wel hinderlijk, ik heb al veel keer aangegeven: gaat iets volgens jou over de grens, meld het dan.
Fijne reactie. Mijn dank daarvoor.

Vergelijking met een aantal jaren terug laat inderdaad zien dat het forum minder theologisch is geworden. En ook dat de diepgang erg is afgenomen. Toch draag jijzelf daar ook aan bij als je bijv. zegt: “Een diepgravend gesprek over deze materie is best aardig.” Natuurlijk ben ik het met je eens dat een gesprek over die materie nuttig, leerzaam, opbouwend en stichtend kan zijn. Maar, best aardig? Het gaat niet om het gesprek, maar om zicht te krijgen op zaken betreffende het eeuwig heil.

Verder heb ik niet zoveel met de kerkelijke inrichting, noch met de kerkelijke organisaties. Dat zijn slechts hulpmiddelen die de leer moeten dragen. Alles draait om de gezonde leer. Niet om de Heer, niet om de kerk (met kleine letter).

Dan twee zaken die mij erg boeien.
1 Je schrijft: Dat is m.i. ook de tijdgeest: ook in de seculiere wereld mag iedereen vinden wat 'ie wil, hebben we respect voor elkaar maar juist in meningsverschillen is het goed elkaars nieren eens te proeven. Volgens mij bestaat er geen tijdgeest. Wij staan niet massaal onder invloed. Het bestaan overkomtons niet. Wij mensen zijn verantwoordelijk voor het doen en laten. Die verantwoordelijkheid ligt op een ieder persoonlijk. Ik ben het met je eens dat juist bij verschillen van mening er gesproken zou moeten worden. Maar wat is de zin daarvan? Alleen kennis nemen van de zoveelste opvatting? Of het zoveelste gevecht om te winnen? Op theologisch gebied zou het zo niet moeten zijn. Daar ligt Gods openbaring als het einde van alle tegenspraak. En alles wat daar tegenop komt behoort bestreden te worden. Dat is geen kwestie van respect hebben voor elkaar. Dat is een kwestie van het recht van God en ons gehoorzamen daaraan.

2 Je schrift: Geduldig met de zuchters. Voor mijn gevoel mis je dan veel zuchters. Dat zijn al die personen die niet meer of nauwelijks nog posten. Zij hebben meermalen aangegeven (zeker Valcke) dat zaken de grens overgaan. Dit verder uit te werken is, onder de huidige forumregels niet mogelijk.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door GerefGemeente-lid »

Jongere schreef: 27 sep 2023, 15:52
GerefGemeente-lid schreef: 27 sep 2023, 12:51
Jongere schreef: 27 sep 2023, 12:46 Voor mijn gevoel zijn de inhoudelijke discussies waarin we putten uit de gereformeerde traditie, openstaan voor elkaars argumenten en bereid zijn om onze eigen mening te herzien, spaarzaam geworden.
Hoe zou dat komen, denk je?
Dat vind ik een moeilijke vraag. Ad Anker noemt de tijdgeest, misschien speelt het een rol. Ik heb in de laatste jaren polarisatie in onze gezindte wel heel hard zien toenemen, helaas. Evenals het 'flankdenken' in kerken. Er wordt steeds meer over en steeds minder wezenlijk met elkaar gesproken.
Maar ik denk dat het ook gewoon heel praktische oorzaken heeft: in de tijd waarover ik schrijf waren een aantal theologen lid van het forum, of tenminste mensen die zich grondig verdiepten in theologie, met veel kennis van zaken. Dat merkte je ook terug in discussies. Hun bijdragen spraken me aan, omdat ik die inhoudelijke discussies boeiend en leerzaam vond. Wel moet ik erbij zeggen dat in die tijd een veelgehoorde klacht op het forum was dat discussies te moeilijk werden, waardoor sommige gesprekken alleen voor de 'fijnproevers' waren. Dat hoor je nu dan weer veel minder. Veel van deze mensen zijn vertrokken, en dat merk je. Daar valt verder weinig aan te doen. En ik tik met wat nostalgie over het verleden, maar moet ook zeggen dat mijzelf de tijd momenteel ontbreekt om hier nog inhoudelijk echt aanwezig te zijn. Ik lees soms nog mee, en af en toe kan ik mijn toetsenbord niet in toom houden en roep ik iets. Ik realiseer me ook wel dat dat geen actieve forumbetrokkenheid is.

Overigens wil ik mijn waardering voor de moderators onderstrepen. Ik heb het in het verleden een aantal jaren gedaan, maar het is nog niet zo eenvoudig. Persoonlijk merk ik weinig terug van liggingen in concrete moderator-acties. Zij discussiëren actief mee en daardoor leer je ook hun opvattingen kennen. Die kun je al dan niet delen, maar dat is nog heel iets anders dan dat het een rol zou spelen in optreden als moderator.

De vraag hoeveel ruimte er op het forum gegeven moet worden voor discussies die de kernen raken van het geloof is een altijd terugkerende. En door de jaren heen heeft ook wel de klacht geklonken dat er teveel ruimte werd gegeven aan onderwerpen als (ik noem een paar thema's waar ik me actief in heb gemengd) schepping en evolutie, Schriftgezag, uitverkiezing. Mijn standpunt is altijd geweest dat het forum juist een plaats is te spreken over thema's die spelen in de breedte van de gezindte. Hoe lastig ze soms ook zijn en hoezeer je je zorgen maakt over het feit dat zulke thema's nu ter discussie staan terwijl ze dat vroeger niet stonden. Ik schreef al even dat ik ooit als kritische student nogal wat vragen had. Ik ben toch blij dat er op het forum een plaats was om die te uiten en dat ik niet alleen door het stellen van de vraag alweer buiten stond. Als je de vragen hier niet kunt stellen of bespreken maar als de vraag zelf bij voorbaat al taboe wordt verklaard, betekent dat natuurlijk niet dat de vraag daarmee weg is. Die is er gewoon nog. Veel beter kun je grondig en samen zoeken naar een antwoord.
Maar: ik ben ook heel blij dat er mensen waren die echt vanuit de Schrift en de belijdenis meedachten en met antwoorden kwamen. En eerlijk hun zorgen deelden over of we bepaalde vragen eigenlijk wel moeten stellen. Niet als een claim richting moderators (stuur Jongere eens weg), maar gewoon persoonlijk: zit je wel op de goede weg met deze vragen? Zulke mensen heb je wel nodig. Wanneer je dat stevige geluid, gefundeerd op Schrift & belijdenis, mist in de gesprekken, komt de balans wel heel sterk aan de kritische kant te liggen. En dan begrijp ik ook goed wanneer mensen een stuk vervreemding ervaren omdat alles bespreekbaar lijkt, maar er bijna geen tegengeluid klinkt.
Het speelt natuurlijk ook een rol vanuit welke cultuur en standplaatsgebondenheid iemand de discussie voert. Ik doe dat vanuit een positie waarin ik veelal de teloorgang ervaar in bepaalde opvattingen die onder ons altijd de gewoonte waren ter discussie worden gesteld. Anderen zitten hier vanuit het perspectief dat zij vanuit een cultuur kwamen die zij als te behoudend hebben ervaren. Dat maakt ook uit voor een discussie. De één heeft een hang naar vernieuwing, de ander wil juist terug naar het oude. En dan verharden de standpunten vaak.

Verder is deze post wel iets om nog eens rustig over na te denken. Bedankt voor de uiteenzetting.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door parsifal »

GerefGemeente-lid schreef: 27 sep 2023, 13:21
parsifal schreef: 27 sep 2023, 13:06 Ik vind het eng als zaken als volwassendoop, veronderstelde wedergeboorte, maar ook visie op schepping niet meer volledig open bediscussieerd kunnen worden.
Deze zaken kunnen mijns inziens wel bediscussieerd worden. Anders wordt het wanneer het gaat over de vrouw in het ambt, de discussie over de genderideologie, de LHBT-acceptatie en de visie op medisch-ethische kwesties. Ik vind het eng dat het soms lijkt, of ook zo is, dat ook daarin de neuzen niet meer dezelfde kant opstaan. Dat baart mij dan weer oprecht zorgen.
Ook deze zaken moeten open staan voor discussie. Vrouw in het ambt, mogelijk iets minder (maar Febe en Junia(s)). Maar genderideologie is wel iets waar we mee te maken hebben, en deels medisch is (XY met vrouwelijke geslachtskenmerken bijv). LHTB weer wat anders, waar sommige acceptatie als zo'n gevaar zien dat de mensen die deze gevoelens hebben zich ongewenst voelen.

Euthenasie en abortus zijn medisch/ethische kwesties, ook voor mensen met een aandoening die 20 jaar geleden niet eens behandelbaar was. Ook dat moet bespreekbaar zijn. Net als of we vervuiling die duizenden gezonde levensjaren kost in een gemeente niet ook als een medisch/ethische kwestie moeten zien.

Het gaat niet om schoppen, maar wel om het willen luisteren naar en een stem geven aan de homoseksueel, immigrant, vrouw met kanker met jaar levensverwachting in zware pijn etc. Of de hoer en tollenaar om het terug te brengen naar de Bijbel.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Tiberius »

Standvastig schreef: 27 sep 2023, 14:30
refomart schreef: 27 sep 2023, 14:14
Tiberius schreef: 27 sep 2023, 08:44 We zijn er erg op gesplitst om uitdrukkingen als 'je hoort hier niet' aan te pakken. Dat zien we als nepmoderatie.
Dus meld het gerust als iemand dat doet.
Een reactie die ik moeilijk in lijn kan brengen met de positieve bewoording over een afgesloten deel op het forum. Dat afgesloten deel was toch een duidelijke indeling naar: je hoort hier wel en je hoort hier niet!

Ook het verband met nep-moderatie spreekt voor mij niet voor zich. Ik vind duidelijkheid een groot goed. Bij duidelijkheid hoort ook het kunnen trekken van een conclusie. Het simpele feit dat een dergelijke uitspraak niet meer is dan een logische vaststelling op basis van vergelijking en argumentatie wordt op voorhand afgewezen. Dat is jammer.
"We zien". Ik vraag me af wie die 'we' zijn. Mocht dat het mod-team zijn, dan verwacht ik een tekst in een groene kleur.
Ik sluit me hierbij aan. We zouden ons verder ook de vraag moeten stellen of een moderatieteam de samenstelling van het huidige forum wel genoeg vertegenwoordigt. Sommigen zijn al jarenlang moderator.

Er is een middenflank CGK-er, een linkerflank CGK-er, een middenflank HHK-er en een middenflank GerGemmer. Maar de rechterflank van het forum wordt niet vertegenwoordigd. En dan beginnen de verschuivingen...
Het is misschien niet zo bekend, maar het staat iedereen vrij om een eigen forum te beginnen, met de vertegenwoordiging die hij of zij het meest geschikt acht.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Tiberius »

ZWP schreef: 27 sep 2023, 14:35
refomart schreef: 27 sep 2023, 14:10
parsifal schreef: 27 sep 2023, 13:06 Ik vind het eng als zaken als volwassendoop, veronderstelde wedergeboorte, maar ook visie op schepping niet meer volledig open bediscussieerd kunnen worden.
Het zal je niet verbazen dat ik het omgekeerde vind. De grond daarvoor vind ik in de vooraf geformuleerde grondslag van het forum. Die stelt duidelijke grenzen.
Dat is eigenlijk ook geen vaststaand feit. Want zaken als schepping en/of evolutie, lhtbiq+, volwassendoop, klimaat en nog meer onderwerpen speelden namelijk nog niet (echt) in de tijd van de Bijbel of in de tijd van de drie formulieren van eenheid.
Juist omdat de Bijbel en de belijdenis er niet over spreekt is discussie in het licht van de Bijbel en de belijdenis interessant. Maar stellen dat die duidelijke grenzen aangeven: nee.
Persoonlijk ben ik het daar ook wel mee eens.
Probleem is alleen, dat dat destijds niet ging en er daarom een regel van gemaakt is om discussie daarover niet toe te laten.
In zulke gevallen is het zo: als iets eenmaal verziekt is, wordt er een regel opgesteld om die verzieking te voorkomen. Dat blijft dan soms langdurig staan. Misschien wel te lang; net zoals die baardenregel in sommige kringen (om maar eens een aansprekend vergelijk te noemen).
Plaats reactie