Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Hebben de discussies op Refoforum jouw opvattingen veranderd?

Ik ben over geen enkel onderwerp anders gaan denken
10
26%
Ik ben over kleine onderwerpen anders gaan denken
18
47%
Ik ben over grote onderwerpen anders gaan denken
10
26%
 
Totaal aantal stemmen: 38

MGG
Berichten: 3552
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door MGG »

Psalm schreef: 27 sep 2023, 22:02
MGG schreef: 27 sep 2023, 21:52 Ik ben lid van de GG, dus wat dat betreft een 100% hit.
Mijn voorstel is dat Psalm een ban krijgt, omdat hij mij door heeft :cry
Kijk, dat laatste is ook taal wat "dictatortjes" wel eens gebruiken, als je begrijpt wat ik bedoel ;) Dus voor mij is de kous dan af.

@Job. Ja en ook waar je de tijd vandaan haalt.
Nu wordt het wel heel confronterend ;)

Helaas gebruik ik slechts één account, maar anders had detective Psalm vast mijn overige accounts gevonden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door GerefGemeente-lid »

MGG schreef: 27 sep 2023, 22:08
Psalm schreef: 27 sep 2023, 22:02
MGG schreef: 27 sep 2023, 21:52 Ik ben lid van de GG, dus wat dat betreft een 100% hit.
Mijn voorstel is dat Psalm een ban krijgt, omdat hij mij door heeft :cry
Kijk, dat laatste is ook taal wat "dictatortjes" wel eens gebruiken, als je begrijpt wat ik bedoel ;) Dus voor mij is de kous dan af.

@Job. Ja en ook waar je de tijd vandaan haalt.
Nu wordt het wel heel confronterend ;)

Helaas gebruik ik slechts één account, maar anders had detective Psalm vast mijn overige accounts gevonden.
Is er ook een forumnaam 'Gezang'?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef: 27 sep 2023, 22:05
Psalm schreef: 27 sep 2023, 22:02
MGG schreef: 27 sep 2023, 21:52 Ik ben lid van de GG, dus wat dat betreft een 100% hit.
Mijn voorstel is dat Psalm een ban krijgt, omdat hij mij door heeft :cry
Kijk, dat laatste is ook taal wat "dictatortjes" wel eens gebruiken, als je begrijpt wat ik bedoel ;) Dus voor mij is de kous dan af.

@Job. Ja en ook waar je de tijd vandaan haalt.
Het klopt niet. Ik vind dit een onterechte verdachtmaking om mij in een kwaad daglicht te plaatsen.
Het is ook volstrekt duidelijk. Jullie reageren totaal anders.
MGG
Berichten: 3552
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 27 sep 2023, 22:05
Psalm schreef: 27 sep 2023, 22:02
MGG schreef: 27 sep 2023, 21:52 Ik ben lid van de GG, dus wat dat betreft een 100% hit.
Mijn voorstel is dat Psalm een ban krijgt, omdat hij mij door heeft :cry
Kijk, dat laatste is ook taal wat "dictatortjes" wel eens gebruiken, als je begrijpt wat ik bedoel ;) Dus voor mij is de kous dan af.

@Job. Ja en ook waar je de tijd vandaan haalt.
Het klopt niet. Ik vind dit een onterechte verdachtmaking om mij in een kwaad daglicht te plaatsen.
* Hij stelt jou in een goed daglicht en mij in een kwaad daglicht :OO3 :haha
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door GerefGemeente-lid »

MGG schreef: 27 sep 2023, 22:17
GerefGemeente-lid schreef: 27 sep 2023, 22:05
Psalm schreef: 27 sep 2023, 22:02
MGG schreef: 27 sep 2023, 21:52 Ik ben lid van de GG, dus wat dat betreft een 100% hit.
Mijn voorstel is dat Psalm een ban krijgt, omdat hij mij door heeft :cry
Kijk, dat laatste is ook taal wat "dictatortjes" wel eens gebruiken, als je begrijpt wat ik bedoel ;) Dus voor mij is de kous dan af.

@Job. Ja en ook waar je de tijd vandaan haalt.
Het klopt niet. Ik vind dit een onterechte verdachtmaking om mij in een kwaad daglicht te plaatsen.
* Hij stelt jou in een goed daglicht en mij in een kwaad daglicht :OO3 :haha
Grapjas. ;( ;(
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef: 27 sep 2023, 22:09
MGG schreef: 27 sep 2023, 22:08
Psalm schreef: 27 sep 2023, 22:02
MGG schreef: 27 sep 2023, 21:52 Ik ben lid van de GG, dus wat dat betreft een 100% hit.
Mijn voorstel is dat Psalm een ban krijgt, omdat hij mij door heeft :cry
Kijk, dat laatste is ook taal wat "dictatortjes" wel eens gebruiken, als je begrijpt wat ik bedoel ;) Dus voor mij is de kous dan af.

@Job. Ja en ook waar je de tijd vandaan haalt.
Nu wordt het wel heel confronterend ;)

Helaas gebruik ik slechts één account, maar anders had detective Psalm vast mijn overige accounts gevonden.
Is er ook een forumnaam 'Gezang'?
Wel een Opperzangmeester :tilt
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door GerefGemeente-lid »

Job schreef: 27 sep 2023, 22:22
GerefGemeente-lid schreef: 27 sep 2023, 22:09
MGG schreef: 27 sep 2023, 22:08
Psalm schreef: 27 sep 2023, 22:02

Kijk, dat laatste is ook taal wat "dictatortjes" wel eens gebruiken, als je begrijpt wat ik bedoel ;) Dus voor mij is de kous dan af.

@Job. Ja en ook waar je de tijd vandaan haalt.
Nu wordt het wel heel confronterend ;)

Helaas gebruik ik slechts één account, maar anders had detective Psalm vast mijn overige accounts gevonden.
Is er ook een forumnaam 'Gezang'?
Wel een Opperzangmeester :tilt
:haha
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door DDD »

Ik vind het heel twijfelachtig of het past bij een christelijke levensstijl om hier met een nieuw account te beginnen. Ik vind het weinig volmaakt, in de bijbelse zin: één van hart en één van zin. Feitelijk staat het er naar mijn idee haaks op.

Het wekt de indruk van list en bedrog en de apostel zegt daarvan dat wij ons moeten hoeden voor iedere schijn van kwaad.

Ik ben benieuwd hoe je dit ook anders kunt bekijken (om maar bij het onderwerp van dit draadje terug te komen).
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Psalm »

Opperzangmeester is geen account wat je qua opinie niet snel aan mij zou kunnen linken. En ik zou er ook zo snel niet een kunnen bedenken.

@DDD, nee het past inderdaad niet bij een christelijke levenswandel.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Job »

Psalm schreef: 27 sep 2023, 22:29 Opperzangmeester is geen account wat je qua opinie niet snel aan mij zou kunnen linken.
Dubbele ontkenning :hum
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Anselmus »

helma schreef: 27 sep 2023, 15:48
Mannetje schreef:
Standvastig schreef: 27 sep 2023, 14:57
Ad Anker schreef: 27 sep 2023, 14:43 Tenslotte, waarom ik volgens Standvastig een middenflank GG-er ben is me een raadsel. Kan hij dat toelichten? Althans, ik denk dat hij mij bedoelt.
Laat ik dit ervan zeggen: ik heb of had liever te maken met @rekna of @Ander.
Ik had maar liever dat Standvastig gewoon z'n oude forumnaam gebruikte. Dit geklungel met nieuwe namen en refereren aan een oud verleden is uitermate vervelend, irritant ende schimmig.
Nou! En het is precies waarom ik me niet meer veilig genoeg voel om me veel in discussies te mengen.
Dit herken ik ook wel. In een aantal opzichten heb ik een ontwikkeling doorgemaakt. Niet per se door het forum, maar als persoon ook. Waar ik eerder meer vanuit mijn emotie en gevoel reageerde probeer ik dat nu meer op basis van argumentatie te doen. Omdat mensen de neiging hebben om te wroeten in identiteiten, hetzij nu, hetzij in de toekomst ben ik liever anoniem. De tweede reden dat ik liever anoniem ben is dat het soms niet wijs is om je in real life (stevig) uit te spreken omdat het het gedoe niet waard is, terwijl ik dat hier op het forum wel kan doen omdat dit platform daarvoor is opgezet.

Net als Jongere herken ik dat ik het forum gebruik om te kijken waar het schuurt. Waar lopen de grenzen, welke argumentatie hoort daarbij, kan ik die weerleggen of zit er iets in? Ik heb ook geleerd dat sommige dingen nooit veranderen of zelfs is toegenomen. Wat dat betreft lijkt het forum op de politiek. De soms vileine manier van reageren, het snelle oordeel waarbij de hele persoon wordt afgeschreven, etc. Ik ben ook hier om te weten wat er in de reformatorische gezindte leeft. Als het forum of sommige discussies me teveel bezighouden log ik een poosje uit. Maar net als Jongere kan ik soms mijn toetsenbord moeilijk in bedwang houden.

Veel waardering heb ik voor posters die altijd inhoudelijk blijven (Parsifal) of altijd vriendelijk blijven terwijl ze keer op keer te horen krijgen dat ze aan de marge van het refodome gepositioneerd worden (merel). Daar heb ik respect voor. Ook het jarenlange modereren van de mods hier vind ik bewonderenswaardig. Het forum bestaat bij de gratie van de mods.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 27 sep 2023, 13:52
GerefGemeente-lid schreef: 27 sep 2023, 13:21
parsifal schreef: 27 sep 2023, 13:06 Ik vind het eng als zaken als volwassendoop, veronderstelde wedergeboorte, maar ook visie op schepping niet meer volledig open bediscussieerd kunnen worden.
Deze zaken kunnen mijns inziens wel bediscussieerd worden. Anders wordt het wanneer het gaat over de vrouw in het ambt, de discussie over de genderideologie, de LHBT-acceptatie en de visie op medisch-ethische kwesties. Ik vind het eng dat het soms lijkt, of ook zo is, dat ook daarin de neuzen niet meer dezelfde kant opstaan. Dat baart mij dan weer oprecht zorgen.
(...) Dat kritisch wordt gekeken in deze topics is mijns inziens te verdedigen, maar nu durf je de vragen die wel degelijk spelen in de volle breedte van de gezindte niet neer te leggen. Daarmee loop je het risico als gezindte dat de ontwikkelingen wel degelijk verder gaan zonder dat daar inhoudelijk over gesproken wordt.
Helemaal eens met je, merel. Ik denk dat het juist een gemiste kans is om zaken niet te bespreken; ik denk dat je daarmee op den duur achter raakt en ingehaald wordt door de realiteit. De ontwikkelingen stoppen niet als je er niet over praat. Ik denk dat dat je dat juist sterker in je schoenen leert te staan, met de vaardigheid om je standpunten uit te leggen en uit te dragen. Dat lijkt me van grote evangeliserende waarde. Als daarin de neuzen niet dezelfde kant uitstaan, zou ik dat juist zien als een prachtige kans voor een respectvol debat met als doel van elkaar te leren, ook al verandert je eigen standpunt wellicht niet. Inzicht in andere denkwijzen vind ik persoonlijk erg waardevol.

Over ontwikkelingen en discussies gesproken: Zwitserland is een stuk conservatiever dan Nederland en dat is goed merkbaar in de maatschappelijke discussies; pas in 2021 bijvoorbeeld is hier positief gestemd over het homohuwelijk. Dat is 20 jaar na Nederland, en in veel kerken was de discussie vrij ongemakkelijk en, naar mijn mening, erg laat. Dat vond ik toch opmerkelijk, en ook best jammer. Er werd in veel gemeenten een beetje achter de feiten aan gewandeld.

Overigens, ik ben hier nog niet zo heel lang (en nee, ik ben geen oude gebruiker met een nieuw account) en heb helaas nog te weinig inhoudelijk bijgedragen (tijdgebrek...), maar ben vooral nog in de lees-fase. Ik schrik nog wel eens van de felle toon hier en daar. Dat vind ik pijnlijk. Uiteindelijk bidden we immers allemaal tot dezelfde God, laten we dan op zijn minst respectvol omgaan met Zijn volk.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Arja »

DDD schreef: 27 sep 2023, 22:26 Ik vind het heel twijfelachtig of het past bij een christelijke levensstijl om hier met een nieuw account te beginnen. Ik vind het weinig volmaakt, in de bijbelse zin: één van hart en één van zin. Feitelijk staat het er naar mijn idee haaks op.

Het wekt de indruk van list en bedrog en de apostel zegt daarvan dat wij ons moeten hoeden voor iedere schijn van kwaad.

Ik ben benieuwd hoe je dit ook anders kunt bekijken (om maar bij het onderwerp van dit draadje terug te komen).
Als het hebben van meerdere accounts op een forum wordt gebruikt voor positieve doeleinden, zoals het beschermen van je privacy of het scheiden van verschillende aspecten van je online aanwezigheid, kan dat minder omstreden zijn natuurlijk. Stel ik wil het hebben over ... of ... en ik wil niet dat iemand mij herkent, dan zou je daarvoor kunnen kiezen.

Ik heb ooit een nieuw account aangemaakt omdat ik 's-avonds laat op mijn mobiel met geen mogelijkheid kon inloggen met mijn account dat beneden op mijn laptop stond. Dus reageerde ik laat in de avond met het ene en overdag met het andere...
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Arja »

Psalm schreef: 26 sep 2023, 16:24 We discussiëren heel wat af. Ik ben wel eens benieuwd of deze discussies hebben geleid tot veranderde opvattingen. Of leiden de discussies niet tot andere opvattingen en blijft iedereen hetzelfde denken?
De discussies hebben bij mij niet geleid tot veranderde opvattingen. Ik heb er wel veel van geleerd omdat het me telkens terugbracht bij de Bijbel.

Ik veranderde zelf wel in de loop der jaren. Toen mijn man en ik lid werden, ruim 22 jaar geleden, waren we nog GerGem. Daarna Hervormd, daarna PKN. De naam die mijn man gebruikte heb ik onthouden want die was zo leuk! Mijn eigen naam van toen weet ik niet meer.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door DDD »

Arja schreef: 05 okt 2023, 20:00
DDD schreef: 27 sep 2023, 22:26 Ik vind het heel twijfelachtig of het past bij een christelijke levensstijl om hier met een nieuw account te beginnen. Ik vind het weinig volmaakt, in de bijbelse zin: één van hart en één van zin. Feitelijk staat het er naar mijn idee haaks op.

Het wekt de indruk van list en bedrog en de apostel zegt daarvan dat wij ons moeten hoeden voor iedere schijn van kwaad.

Ik ben benieuwd hoe je dit ook anders kunt bekijken (om maar bij het onderwerp van dit draadje terug te komen).
Als het hebben van meerdere accounts op een forum wordt gebruikt voor positieve doeleinden, zoals het beschermen van je privacy of het scheiden van verschillende aspecten van je online aanwezigheid, kan dat minder omstreden zijn natuurlijk. Stel ik wil het hebben over ... of ... en ik wil niet dat iemand mij herkent, dan zou je daarvoor kunnen kiezen.

Ik heb ooit een nieuw account aangemaakt omdat ik 's-avonds laat op mijn mobiel met geen mogelijkheid kon inloggen met mijn account dat beneden op mijn laptop stond. Dus reageerde ik laat in de avond met het ene en overdag met het andere...
Dat vind ik dan op zijn zachtst gezegd onzorgvuldig. Maar kennelijk kun je daar heel oprecht verschillend over denken.
Plaats reactie